Ik heb een eurorack set samengesteld, maar is het voldoende...

Hehe klinkt heel bekend. Al een paar keer genoemd trouwens, vergeet niet een multiple. En als je daar geen ruimte aan wilt geven heb je die ook los, hoewel ik het zelf prettiger in het rack vind: Swissonic Split6

wat voor mixer ga je in? Ik klooi al een paar jaar er mee aan en nog nooit een output module nodig gehad met geluidskaart en/of mixers.

succes en veel plezier in deze wondere wereld :D
 
Sorry, dat zeg ik wel van die output, maar ik heb wel een unity mixer aan het eind zitten waarmee ik meerdere signalen naar twee outs zet. Maar die heeft verder geen versterking ofzo, dus puur om signalen samen te voegen.
 
Sorry, dat zeg ik wel van die output, maar ik heb wel een unity mixer aan het eind zitten waarmee ik meerdere signalen naar twee outs zet. Maar die heeft verder geen versterking ofzo, dus puur om signalen samen te voegen.
Ik ga waarschijnlijk voor de nifty case. Deze brengt uiteindelijk alles samen naar 1 mono output voor naar m'n mixer. Ik heb nu ook de dreadbox utopia geselecteerd als mix unit, om de verschillende VCO's samen te voegen.
 
Hehe klinkt heel bekend. Al een paar keer genoemd trouwens, vergeet niet een multiple. En als je daar geen ruimte aan wilt geven heb je die ook los, hoewel ik het zelf prettiger in het rack vind: Swissonic Split6

wat voor mixer ga je in? Ik klooi al een paar jaar er mee aan en nog nooit een output module nodig gehad met geluidskaart en/of mixers.

succes en veel plezier in deze wondere wereld :D
Hmmm, multiples heb ik nog niet meegerekend inderdaad.
 
Ik gebruik mijn rek zelf pal naast mijn mixer (Inputs bovenop) en prik vanuit de module meteen naar de mixer, aux sends kunnen met een beetje versterking weer terug het rek in. Zo word de mixer ook onderdeel van het systeem en zit ik niet aan een limiet van outputs vast, soms is een stem van een nummer enkel een resonante filter direct naar de mixer met wat reverb. Overigens is Veils ook een fijne mixer, die mengt outputs samen waar je patched, erg handig om submixes te maken voor effecten!
Als alternatief op een multiple kun je ook een paar stackable kabels kopen, maar dan steekt het wel wat verder uit (Kan onhandig zijn).
 
Ik gebruik mijn rek zelf pal naast mijn mixer (Inputs bovenop) en prik vanuit de module meteen naar de mixer, aux sends kunnen met een beetje versterking weer terug het rek in. Zo word de mixer ook onderdeel van het systeem en zit ik niet aan een limiet van outputs vast, soms is een stem van een nummer enkel een resonante filter direct naar de mixer met wat reverb. Overigens is Veils ook een fijne mixer, die mengt outputs samen waar je patched, erg handig om submixes te maken voor effecten!
Als alternatief op een multiple kun je ook een paar stackable kabels kopen, maar dan steekt het wel wat verder uit (Kan onhandig zijn).
Stackable is wel een mooi alternatief inderdaad!
 
Een andere insteek is je GAS in bedwang te houden is om te leren DIYen. Dan moet je eerst de module bouwen voordat je jezelf toelaat om een nieuwe te kopen. Is niet moeilijk en heb je een hoop plezier van.
Hmmm, multiples heb ik nog niet meegerekend inderdaad.
Ik ben zelf nog steeds erg blij met mijn Intellijel buffered multiples, 2 HP vind ik ook de max voor multiples. Maar voor jouw systeem kun je in eerste instantie ook wel volstaan met van die stervormige headphone splitters. Die kosten maar een paar Euro, en itt modules nemen die geen ruimte in in je case. Zijn niet gebuffered maar alles behalve cv voor pitch kun je er prima mee multen (en uiteraard ook voor pitch als je het niet erg vind dat dat niet heel precies is). Stackcables zijn inderdaad ook handig, maar wel prijzig.
 
Zijn niet gebuffered maar alles behalve cv voor pitch kun je er prima mee multen (en uiteraard ook voor pitch als je het niet erg vind dat dat niet heel precies is).

Dus voor bvb cv die van een quantizer komt passeert best via een buffered mult als je die naar meerdere oscs sturen wil, toch?
 
Dus voor bvb cv die van een quantizer komt passeert best via een buffered mult als je die naar meerdere oscs sturen wil, toch?
In het geval je de cv eerst door een quantizer haalt en dan naar de 1V/Oct input van een oscillator is een buffered mult juist iets minder van belang. Omdat de quantizer het signaal "afrond" naar een specifieke noot kom je in de meeste gevallen wel weg met een drop in voltage. Pas als het signaal onder de drempelwaarde komt zal de noot dan 1 toon lager zijn dan je misschien verwacht. Maar als je dan een quantizer hebt waar je ook zelf de noten kunt kiezen die gespeeld mogen worden dan past dat nog steeds in die reeks noten (bv een mineur scale).
 
Misschien ook goed om je af te vragen wat je doel met je set is, nu heb je een setje wat samen een monosynth vormt, als je in die richting gaat zou je ook een enkele semi-modulaire synth kunnen kopen a-la een Behringer Neutron, daar kun je veel tijd insteken / van leren en heeft veel van dezelfde opties als de modules die je nu hebt geselecteerd. Als je dat dan nog uitbreid met een multi-functie module zoals Ornament and Crime (O_C / uO_C) of Disting MK4 heb je bijzonder veel om te proberen zodat je ook voor jezelf een beetje waar je wat aan hebt, dat verschilt voor iedereen.

Zo ben ik een tijdje terug alweer ook begonnen, heel rustig omdat het modular als hobby in de papieren loopt en als je begint dan rustig opbouwen.
Ik had al een Neutron en heb daar een rackbrute 6U bij gekocht en een Microburst (Clouds kloon) en kort daarna een Behringer 914 en ik had al wat externe fx hardware dus daar hoef ik dan niet meteen geld voor uit te geven.

Een bescheiden rack met een paar modules zoals in het voorbeeld van Smartbits bijv is ook een leuk begin, ik zou dan niet alle Dreadbox erin zetten maar ruimte laten voor bijv een Quad drum voice voor drums en/of percussie en je kan ook andere samples erin laten spelen zodat er ook rhytmisch een beetje gang in zit.
Maar het is ook heel persoonlijk natuurlijk want zelf zit ik ook te kijken naar zo'n Quad drum voice terwijl de topicstarter misschien wel meer ambiënt gericht is of puur voor synthese wil gaan en dat het voor hem helemaal niet zonodig hoeft te swingen of wellicht al een drumdoos als hardware heeft staan.
 
A4DAC282-23DB-42FB-AA19-E44E55945102.png

onder de noemer ik-beperk-mezelf-tot-84hp

wat zijn de gedachten over deze samenstelling? Lijkt me een redelijk veelzijdige uitbreiding voor de semimodulars die ik heb.
het enige wat mist zijn logic modules, misschien dat de ataxia daarvoor wijken mag.
 
Ik zou inderdaad de (groene) Hysteria eruit houden. Ik heb er zelf 1 en ben er niet zo tuk op... tunen is een gedoel met dat ding :-( . Een Plaits (clone) kan een goed begin zijn.
Verder zou ik niet teveel kopen maar eerst veel experimenteren met wat basis elementen, vco, vca, eg, lfo en lpf. en VCV gebruiken om te kijken wat verder bij je past.
Ik ben zelf net anderhalf jaar bezig en geleerd om rustig te beginnen....
Wat hierboven ook genoemd wordt... Zelf bouwen .. modules maar ook, kast ... voeding en kabels... geeft veel voldoening en je weet wat je onder je vinger hebt.
 
Zo ben ik een tijdje terug alweer ook begonnen, heel rustig omdat het modular als hobby in de papieren loopt en als je begint dan rustig opbouwen.
Ik had al een Neutron en heb daar een rackbrute 6U bij gekocht en een Microburst (Clouds kloon) en kort daarna een Behringer 914 en ik had al wat externe fx hardware dus daar hoef ik dan niet meteen geld voor uit te geven.

Een bescheiden rack met een paar modules zoals in het voorbeeld van Smartbits bijv is ook een leuk begin, ik zou dan niet alle Dreadbox erin zetten maar ruimte laten voor bijv een Quad drum voice voor drums en/of percussie en je kan ook andere samples erin laten spelen zodat er ook rhytmisch een beetje gang in zit.
Maar het is ook heel persoonlijk natuurlijk want zelf zit ik ook te kijken naar zo'n Quad drum voice terwijl de topicstarter misschien wel meer ambiënt gericht is of puur voor synthese wil gaan en dat het voor hem helemaal niet zonodig hoeft te swingen of wellicht al een drumdoos als hardware heeft staan.
Ambient soundscapes zou zeker een pre zijn, maar voornamelijk om arps te genereren en ook de feeling van modular te krijgen.
 
onder de noemer ik-beperk-mezelf-tot-84hp

wat zijn de gedachten over deze samenstelling? Lijkt me een redelijk veelzijdige uitbreiding voor de semimodulars die ik heb.
het enige wat mist zijn logic modules, misschien dat de ataxia daarvoor wijken mag.
Mijn twee centjes: Ik zou Knit laten, net als vele andere Mutable micro modules (en los van de ethiek) zijn ze vaak niet fijn in gebruik. Weinig ruimte voor lekker knoppen draaien, vaak minder stevige knoppen (of zelfs minik-nobs die niet aan het paneel bevestigd zijn), terwijl de interface van Plaits heel bespeelbaar is. Zelfde geld voor de Doepfer-130-8, liever 4 VCAs met een fijne interface (en lin / log is ook fijn om te kunnen instellen) dan met externe attenuators te moeten werken. Met je Neutrons heb je ook best wat VCAs, toch? Ik zie je wensen ook wel snel veranderen, dus kan je echt aanraden vooral aan de slag te gaan en er achter te komen wat je nodig hebt, in plaats van aankopen doen die misschien handig zijn. Dat maakt het ook makkelijker om kwalitatief hogere modules aan te schaffen, als je op zoek bent naar een module voor granulaire synthese zou ik je bijvoorbeeld aanraden te wachten tot Mutable Instruments Beads beter beschikbaar is dan nu een Monsoon aan te schaffen.
 
Ter aanvulling daarop: ik zie veel te weinig modulatiebronnen en attenuators om Monsoon volledig te benutten. Het is juist een module (of Clouds eigenlijk) die enorm gedijt bij modulatie. Anders blijf je 'm meer als soort effect module gebruiken. Maar om die modulatie een beetje in de hand te houden moet je die dus ook kunnen verminderen. Monsoon (en Clouds) hebben zelf geen attenuators dus moet je ergens anders hebben zitten. En je hebt wel een 8-voudige VCA, maar ook daar: geen attenuators.
Probeer de Clouds variant in VCVRack maar eens, dan krijg je een idee wat voor supporting modules je nodig hebt om daar iets interessanters uit te krijgen dan een granulaire brei met reverb.

En mijn persoonlijke mening: ik zou überhaupt de Dreadbox modules skippen. Beter losse modules met elk hun eigen functie. Het is tenslotte een modulair systeem, nietwaar? Ze zijn verleidelijk want goedkoop en meerdere functies in 1, maar ik kan je bijna garanderen dat dat de modules zullen zijn waar je het eerste op uitgekeken zult zijn wanneer je wat verder bent.

NB @astcfx logic modules in zo'n kleine case zijn zeker geen must. Daar zou ik zeker niet op focussen, hoe leuk ze ook zijn. Wanneer je meer richting 9U gaat denk ik dat je daar naar kunt kijken. Tenzij je uiteraard expliciet geïnteresseerd bent in het gebruik van logic (ik vond de 3 logic modules van RYO trouwens ook altijd erg leuk om mee te spelen, soort mini computer).
 
Mijn Nifty case is binnen, plug & play in Logic Pro dus dat is top! Tevens heb ik marbles en plaits gekocht. Het geluid wat ik er nu al uit krijg is super. De marbles is nog even puzzelen maar ik kreeg er al (hoewel per ongeluk) gave effecten uit icm plaits! De plaits heeft zelf VCA mogelijkheden maar met de Chipz die bij de Nifty case zit kom ik momenteel niet veel verder dan een drone geluid. Vooralsnog wil ik een Dreadbox Ataxia en Eudemonia kopen zodat ik ook de Chipz kan aansturen, en vanuit daar kijken we wel weer verder. Thanks voor jullie hulp en input.
 
Mijn Nifty case is binnen, en ik heb een marbles en plaits gekocht. Het geluid wat ik er nu al uit krijg is super! De plaits heeft zelf mogelijkheden
 
Cool! Ik heb het niet kunnen laten mijn doepfer lc9 op te vullen en te beginnen ruilen. Die eudemonia is er al uit, maar klonk eigenlijk wel nog leuk eens hij wat overdriven werd.
 
Back
Top