Welke microfoon voor vocoder in live situatie

Heine

Passief toetsenist
Lid sinds
28 mei 2004
Berichten
629
Locatie
de buurt van Rotterdam
Ik ben van plan om een microfoon aan te schaffen om te gebruiken met mijn Roland Juno DS61.
En dan wel als aansturing van de vocoder functionaliteit.
Ik heb ooit zoiets gekocht, maar dat ding is erg gevoelig, en is voor mijn gevoel alleen thuis te gebruiken, niet in de oefenruitmte van de band of tijdens optredens.
Het idee is om een soort headset-microfoon te kopen, maar dan zonder de hoofdtelefoon functie.
Het ding moet goed op mijn hoofd zitten, en eigenlijk alleen mijn stemgeluid doorgeven richting de DS61.
Ik heb al wat rondgesnuffeld op internet, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik kwam een oude discussie tegen hier op het synthforum, maar daar werd regelmaat de Shure SM57 en/of 58 genoemd, en die lijken mij niet geschikt voor mijn situatie.
Heeft iemand van jullie voldoende ervaring uit de praktijk om mij een zetje de goede richting in te geven ?
Bij voorkeur een enigszins betaalbaar geval, want het is echt voor erbij, geen core-business.
Betaalbaar als in max 100-150 euro, uiteraard liever minder.
 
Sm58 (beta) is behoorlijk “ongevoelig” en daarmee een standaard voor micro gebruik. Ik heb er zelf 2 voor mijn dj en presentatie en sketches voor publiek.
Een micro afstellen is noodzakelijk. Wegblijven van monitoring. Mss kan je je laten inspireren door YT. Live vocoder (in de studio) doet ..Anthony.. indrukwekkend goed maar hij is dan ook n referentie en doet t met een headset (zag ik in andere(?)video)

 
de SM57/58 hebben wel redelijk wat gain nodig en daarom vaak ook een preamp.
maar grote kans dat de DS61 hem wel kan hebben. zag ook een bundel sm57 met de Roland Juno DS61. dus ik zeg sm57

als je alleen gaat vocoden zoek dan cardoid dynamic headset mic. bv


heb er geen ervaring mee dus wel ff reviews chechen.
 
Ik heb zelf een tijdlang live met vocoder gewerkt. Ik had twee microfoons; een Telefunken M80 voor gewone zang en een Røde M1 voor de vocoder, naast elkaar in een houder. Die Røde werkte in principe prima, is een beetje een SM58-achtige mic alleen wat goedkoper. Als vocoder gebruikte ik een Nord Modular. De mic had ook een pre-amp nodig, zoals @flyweight al aangaf, anders was het signaal van de mic te zacht. In eerste instantie had ik daarvoor een aparte Behringer MIC-100, maar die bleek op de wat langere termijn niet betrouwbaar en viel af en toe uit. Vandaar dat ik uiteindelijk de Røde op mijn Mackie mengtafel (die ik ook voor de andere synths live gebruikte) heb ingeprikt en via de alt output de NM in. Dat gaf voldoende gain, maar in een live situatie bleef het opletten voor feedback. De manier die ik het handigst vond was om de NM dusdanig te programmeren dat de input alleen open stond op momenten in de nummers dat die ook daadwerkelijk gebruikt werd, dus eigenlijk onderdeel van de sequences. Anders dan was er het gevaar dat de mic open bleef staan en problemen gaf. Voor een nieuwe mic zou ik voor iets gaan wat ook voor bv gitaarversterkers gebruikt wordt, dus eentje die je wat preciezer kunt richten dan een SM58. Een SM57 lijkt me ook een prima keus daarvoor.

En mocht je een eigen geluidspersoon hebben; in ieder geval aangeven in welke nummers dat je de vocoder gebruikt zodat hij/zij alert is op het gebruik daarvan. Als het dan gaat rondzingen dan kan meteen de schuif dicht. Sowieso is het handig om op het podium dan voor in-ear monitoring te gaan. Je wil niet dat als je de vocoder ook over de wedges (voor jezelf of bandleden) doet deze daardoor rond kan gaan zingen (hoge gain en wedges is meestal wel een recept voor problemen). Dan is de enige minder goed te controleren factor het zaalgeluid wat terugkomt naar het podium en dus naar je mic.

Mijn setup:
1621939843853.png
 
Deze week kort wat gestoeid met de SM57, maar vooralsnog zonder tevredenheid.
Maar...er zijn aardig wat instellingen dus wellicht ligt het aan mij, en niet aan de combinatie sm57/ds61.
Deze week nog maar eens een poging ondernemen
 
niet tevreden waarmee? wellicht moet er toch een pre-amp tussen. geeft de ds61 phantom power? dan kun je een jfet pre gebruiken die met phantom power werkt. die lijken op een xlr plug. en plug je direct in de mic en de xlr kabel daar weer in.
 
er was eigenlijk te weinig tijd en teveel omgevingslawaai (gitarist stond een vingeroefening van 15 minuten te doen op een voor zijn gevoel schappelijk volume) voor een echte test/onderzoek.
De sm57 had ik met een conversiekabel van xlr naar jack rechtstreeks in de ds61 geprikt, en qua ingangssignaal was dat geen probleem: je kan ook gewoon het geluid via de ds61 laten lopen, en mijn stem was prima hoorbaar. Een pre-amp lijkt dus niet nodig.
De sm57 was in de oefenruimte, denk dat ik hem komende woensdag, als de eigenaar van de sm57 daar geen problemen mee heeft, mee naar huis neem voor een rustige test thuis.
Had de stille hoop dat ik dat in de oefenruimte had kunnen doen, maar had even geen rekening gehouden met onze Johnny Guitar Watson :-)
 
Back
Top