Live Melodic Techno performance

Luctae

syncopaat
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
1.278
Locatie
't Gelders Eiland
Hi and gals,

vandaag een live set online geknald. Dit is de (zo goed als) definitieve versie van mijn liveset van 16 tracks.

ik hoop een beetje feedback te krijgen op hoe dit technisch in elkaar zit. Na 45 min vind ik het zelf net wat beter lopen allemaal, maar er mag ook progressieve/opbouw/ontwikkeling zitten in de set. Niet alles meteen weggeven...

Wat vinden jullie er (technisch gezien) van? Smaak mag natuurlijk ook😎

ik ben benieuwd naar wat je beter vind kunnen en waar je enthousiast over bent.

 
Ik heb een betje door je set geskipt, en ik vind het allemaal best lekker klinken. Toch wat commentaar (er is altijd ruimte voor verbetering):
- Leuk die drone belden, maar beter nog sta je dan zelf ook met je flightcase vol gear ergens daar tussen, en dat de drone af en toe op je inzoomt. Dan wordt het helemaal de "Cercle" experience.
- Ik zie je wel dingen doen op je gear maar ik kan niet volgen wat je nu precies doet, en dat vind ik jammer. Je Peak en Bass Station staan prominent in beeld maar (ik moet toegeven dat ik alleen het eerste half uur wat door de video geskipt ben) ik zie je daar eigenlijk niets mee doen. Misschien een andere camera hoek of meerdere camera's en hoeken gebruiken. Als je de video wat minder focust op de gear dan is het publiek denk ik ook minder aan het uitzoeken wat je nu eigenlijk live aan het doen bent. Uitaraard is het wel leuk om af en toe in te zoomen op de gear en dan vooral precies op de momenten dat je juist wel aan de knoppen draait.

Hoe "live" is je set? Wat gebruik je precies en hoe zet je het in? Ik ben hier oprecht benieuwd naar omdat ik zelf ook wel eens wat "live" wil kunnen toevoegen aan mijn DJ setjes.
 
Ik heb hem nu tijdens het werken een beetje aan staan, ik heb nauwelijks het idee naar live muziek te luisteren in de zin van volume drops of instrumenten die er scheef in zitten. Heel mooi dat je dit allemaal uit een redelijk beperkt aantal bakjes trekt, of misschien is dat ook juist wel dé manier om het te doen. De Peak blijft me enorm trekken.
 
Dankjewel voor je uitgebreide feedback, dat waardeer ik enorm!

Als het gaat om de video... daar volg ik je in. Het zijn precies die zaken die als volgende op de planning staan. Punt is dat ik geen goede camera’s heb om mee te starten. Deze opname is vooral bedoeld om aan de wereld te laten horen wat ik te bieden heb. Een referentie. Nu is het tijd om uit te breiden. Mensen/netwerken gaan mobiliseren om dit naar een hoger plan te tillen. Ik heb al een paar vette locaties in gedachten... En Cercle is natuurlijk de absolute benchmark 😎

Ik moet bekennen dat je niet precies kunt zien wat ik doe, omdat er waarschijnlijk op het laatste moment iets mis is gegaan in de montage. Het audio spoor is wat verschoven... oops! Ik kwam er pas achter toen ie lang en breed online stond. Ssst tegen niemand zeggen, je bent de eerste ;)

Wat ik live precies doe? Elk instrument heeft een vooraf vastgelegde rol.
Peak: plucks, pads, ondersteunende lead. Moet door oa de fx veel diepte geven
BS2: Baslijn of lead, met daarachter weer wat diepte door de collider die prachtige reverbs heeft
Digitakt: Aansturen van BS2, Peak, en collider. Geeft clock en program change aan de A4. Drums komen hier ook vandaan.
Ipad: wat swooshes, white noises en hier en daar een vocal trigger

A4:
ch1 basis baslijn, gaat niet om karakter, maar groove en sublaag.
Ch.2 303 stijl accent basjes
Ch3. Accenten in de lead of arps
Ch4. earcandy

Op de A4 heb ik allemaal performance parameters geprogrammeerd, dus alles wat ik live wil tweaken heb ik onder 10 knoppen zitten. geen menu diven dus. De performance mode van de A4 is heel goed gedaan! Samen met de drums is de A4 (ch 1 en 2) de basis groove van bijna elke track. Dan maak ik het geheel interessanter door wat meer onderscheidende geluiden in te zetten met de Peak en BS2. Ik weet nooit meer helemaal precies wat nu precies wat doet als ik naar een volgende track ga. Dus het is altijd weer goed luisteren naar hoe ik het in mix. Er ontstaan happy accidents door. Ik zorg wel dat alles in dezelfde toonsoort is geschreven, of makkelijk naar een andere toonsoort gebracht kan worden.

Dus de sequences zijn allemaal voorgeprogrammeerd en het sounddesign is al gedaan. Alles levels zijn afgestemd en ik hoef me dus alleen maar bezig te houden met een leuke compositie maken. Veel spelen met filters, env depth, lfo speed/depth, white noise erbij, delay, reverb. De roller functie van de Xone gebruik ik als looper. Daar breng ik sommige elementen (of soms de hele track) voor 4 bars (of minder) naartoe, zodat ik een soepele transitie kan maken naar de volgende track. Ook de fx en de filtersecties gebruik ik om een beetje tension op te bouwen en releasen...
 
Ik heb hem nu tijdens het werken een beetje aan staan, ik heb nauwelijks het idee naar live muziek te luisteren in de zin van volume drops of instrumenten die er scheef in zitten. Heel mooi dat je dit allemaal uit een redelijk beperkt aantal bakjes trekt, of misschien is dat ook juist wel dé manier om het te doen. De Peak blijft me enorm trekken.
Thx, das een mooi compliment. Daar heeft ook veel werk in gezeten. Vooral om te leren hoe dit een beetje als geheel moet klinken. Een paar dingen hebben daar bij geholpen. Dezelfde kick gebruiken én voxengo span, dat maakt soms net ff wat inzichtelijker hoe hard alles staat. Zeker bij langere sessies, waar je niet scherp meer kunt horen...
 
Echt een uur lang aan gehad. Perfecte muziek om op te werken.
 
Ja en nee... Ik moet er nog wel één geheel van maken. Het samenvallen van geluiden doe ik in basis al in de sounddesign, maar ook on the spot door vooral met filters de juiste verhoudingen te bepalen. Maar volumes zijn al mix klaar ja en dat moet ook haast wel. Ik heb 4 'decks' die ik in de gaten moet houden en kan manipuleren. Ik kan sequences wel on the spot aanpassen, maar daar moet ik nog wat meer meters in maken. Meer ervaring opbouwen.

Verreweg het meeste zit m in de voorbereiding....
 
Goede totaal sound.. Mooie synth sounds..

Mix in zn geheel vind ik wel wat ingetogen.. ik wacht tot het op stoom komt en er lekker vaart in komt.. dat de drive er in komt. Maar dat moment komt niet..
Af en toe een diep cryptische vocal sample er in zou ook mooi zijn.. iets pakkends..
 
Klinkt heel lekker!!
 
Ja lekker, kabbelt wel een beetje, dus een beetje hype af en toe mag, maar lekker!
 
Heel fraai. Gisterenavond al een paar stukken geluisterd.
Toevallig net alleen met dronebeelden, dus ik zal er later nog een x naar luisteren (en kijken).
Nu de vloer van de 'nieuwe' studio nog een x in de lak zetten.
 
@Robi @Iwanw Dankjewel mannen! Tof!

@Furious5 @Eclectic Ik wil nog iets meer dynamiek aanbrengen, maar dat heeft vooral wel te maken met mijn performance/mix skills. Geen grote climaxen horen op zich wel bij het genre, maar iets meer mag wel. Ik ben al aan het oefenen op drops. De suggestie van de vocal sample vind ik wel een goede. Zelf ook wel eens aan gedacht, maar nog niet gedaan... Bedankt voor jullie feedback en blij te horen dat het goed klinkt.

@Montfrooij Thx kerel, ben benieuwd wat jij als drone kenner van de beelden vindt.
 
Sounds en sfeer is te gek. Echt een heel fijne vibe, lekker donker en dansbaar. Ik ben het wel met eerdere opmerkingen eens dat het ook wat kabbelt.

Naarmate de set vordert mag het wat mij betreft steeds uitbundiger en toewerkend naar een climax. Of misschien wel rauwer en lomper, zodra je het publiek echt meekrijgt. Handjes in de lucht, opnaaien en gaan. Dat gebeurt nu niet echt en het blijft dezelfde sfeer en dynamiek.

Heel lekker en strak geproduceerd, zonder meer en dikke complimenten daarvoor. Maar op dat vlak valt er denk ik zeker nog winst te boeken.
 
Dankjewel Bombario voor je uitgebreide feedback. Ik heb na zitten denken over de feedback van het meer climax idee... Nu ben ik aan mijn volgende set al begonnen aan iets meer energie in de tracks stoppen. Ik denk dat ik de FILL optie van de A4 ga gebruiken om meer energie in de bestaande set, zodat ik wat meer naar een climax kan bouwen. Dat en wat extra vocal samples.

Fijn zo'n community die meedenkt. Bedankt!
 
Ik ben nog door gaan luisteren naar dat uur maar ik denk inderdaad dat je na één uur een beetje uit je sfeertje moet proberen te komen. Misschien toch juist wel een keer de kick variëren? Zo van "hee er gebeurt iets nieuws".
 
Ik heb na zitten denken over de feedback van het meer climax idee...
Het zit hem niet per se in tempo, maar ook in het soort tracks, denk ik. Deze vind ik heel fijn, lekker euforisch. Die draaien ze ook ergens in een set aan het einde.

Seks vind ik wel een aardige vergelijking. Voorspel is lekker, maar als het eenmaal op gang komt wil je meer. Als we het dan toch over climax hebben 😀

 
Ik zou wat diepere tribal percussie patterns programeren, evt met vage vocal die je er in kan gooien om steeds versnelling hoger, tandje dieper te gaan
zet ook ergens een tape echo/bucket delay op de main mix, goed voor rust/dub momentje voor een drop
beiden geven je ook de mogelijkheid om met de peak wat meer “melodic“ in de techno te gooien.
je bent goed op weg, het fundament staat als een house, maar nu nog verder inrichten/aankleden
 
Back
Top