Dankjewel voor je uitgebreide feedback, dat waardeer ik enorm!
Als het gaat om de video... daar volg ik je in. Het zijn precies die zaken die als volgende op de planning staan. Punt is dat ik geen goede camera’s heb om mee te starten. Deze opname is vooral bedoeld om aan de wereld te laten horen wat ik te bieden heb. Een referentie. Nu is het tijd om uit te breiden. Mensen/netwerken gaan mobiliseren om dit naar een hoger plan te tillen. Ik heb al een paar vette locaties in gedachten... En Cercle is natuurlijk de absolute benchmark
Ik moet bekennen dat je niet precies kunt zien wat ik doe, omdat er waarschijnlijk op het laatste moment iets mis is gegaan in de montage. Het audio spoor is wat verschoven... oops! Ik kwam er pas achter toen ie lang en breed online stond. Ssst tegen niemand zeggen, je bent de eerste
Wat ik live precies doe? Elk instrument heeft een vooraf vastgelegde rol.
Peak: plucks, pads, ondersteunende lead. Moet door oa de fx veel diepte geven
BS2: Baslijn of lead, met daarachter weer wat diepte door de collider die prachtige reverbs heeft
Digitakt: Aansturen van BS2, Peak, en collider. Geeft clock en program change aan de A4. Drums komen hier ook vandaan.
Ipad: wat swooshes, white noises en hier en daar een vocal trigger
A4:
ch1 basis baslijn, gaat niet om karakter, maar groove en sublaag.
Ch.2 303 stijl accent basjes
Ch3. Accenten in de lead of arps
Ch4. earcandy
Op de A4 heb ik allemaal performance parameters geprogrammeerd, dus alles wat ik live wil tweaken heb ik onder 10 knoppen zitten. geen menu diven dus. De performance mode van de A4 is heel goed gedaan! Samen met de drums is de A4 (ch 1 en 2) de basis groove van bijna elke track. Dan maak ik het geheel interessanter door wat meer onderscheidende geluiden in te zetten met de Peak en BS2. Ik weet nooit meer helemaal precies wat nu precies wat doet als ik naar een volgende track ga. Dus het is altijd weer goed luisteren naar hoe ik het in mix. Er ontstaan happy accidents door. Ik zorg wel dat alles in dezelfde toonsoort is geschreven, of makkelijk naar een andere toonsoort gebracht kan worden.
Dus de sequences zijn allemaal voorgeprogrammeerd en het sounddesign is al gedaan. Alles levels zijn afgestemd en ik hoef me dus alleen maar bezig te houden met een leuke compositie maken. Veel spelen met filters, env depth, lfo speed/depth, white noise erbij, delay, reverb. De roller functie van de Xone gebruik ik als looper. Daar breng ik sommige elementen (of soms de hele track) voor 4 bars (of minder) naartoe, zodat ik een soepele transitie kan maken naar de volgende track. Ook de fx en de filtersecties gebruik ik om een beetje tension op te bouwen en releasen...