Live Melodic Techno performance

@Montfrooij Thx kerel, ben benieuwd wat jij als drone kenner van de beelden vindt.
Erg mooie beelden, maar qua montage vielen me wel wat onrustige bewegingen op.
Delen die niet smooth of continue zijn qua beweging, zou ik er zelf uit gehaald hebben bij het editen.
Dat maakt het eindproduct weer wat lekkerder om naar te kijken.

Al houd je dan wel veel minder beeld over, want dan vallen er vaak hele delen af (na de cut).
Je kunt een stuk na de 'cut' niet direct er achteraan plakken, want dan krijg je een lelijke sprong in de beelden, iets verderop in de edit het stuk na de cut gebruiken (na een paar andere scenes) kan natuurlijk wel weer, zolang die delen er maar uit zijn die niet lekker smooth zijn.

De kunst van dit soort dronebeelden is toch vaak heel traag en rustig een continue beweging inzetten en die gewoon een minuut volhouden (of langer).
Dat kijkt het prettigst.
Maar is erg lastig met je vingers op die kleine sticks.
Als je moet bijsturen tussendoor, dan krijg je van die lelijke 'schokken' in de beweging die ik er zelf uit zou halen.

Overall overigens goed naar te kijken en mooie beelden!
 
Ik zou wat diepere tribal percussie patterns programeren, evt met vage vocal die je er in kan gooien om steeds versnelling hoger, tandje dieper te gaan
zet ook ergens een tape echo/bucket delay op de main mix, goed voor rust/dub momentje voor een drop
beiden geven je ook de mogelijkheid om met de peak wat meer “melodic“ in de techno te gooien.
je bent goed op weg, het fundament staat als een house, maar nu nog verder inrichten/aankleden
Ik ben me aan het verdiepen in percussie, dat is niet mijn sterkste kant... Ik heb een leuke bron gevonden om van te leren. Heb je toevallig tips/how to's (zelf of via YT) om goede percussie te programmeren?
 
Ik ben nog door gaan luisteren naar dat uur maar ik denk inderdaad dat je na één uur een beetje uit je sfeertje moet proberen te komen. Misschien toch juist wel een keer de kick variëren? Zo van "hee er gebeurt iets nieuws".
Haha, maar dat is makkelijker gezegd dat gedaan...:) Moet wel zeggen dat het eerste deel van de set ook het 'oudste' deel is. Tijd lang geleden gemaakt met andere synths en de tracks omgebouwd voor de nieuwe apparaten. Ik vind het 1e deel vd set het minste. Ik neem alle commentaren mee naar de volgende liveset...
 
Erg mooie beelden, maar qua montage vielen me wel wat onrustige bewegingen op.
.....
Thx voor je commentaar! Dat ga ik meenemen voor volgende video's. Ik ben een behoorlijke beginneling als het gaat om video editten, dus hier leer ik weer wat van. Misschien heb ik er te snel genoegen mee genomen 😇

Heb ik als marketeer ook nog een aanvulling. Mensen vinden inzoomen prettiger en intenser dan uitzoomen, blijkt uit onderzoek. Daarom wordt er bij trailers voor films en series altijd ingezoomd. Let er maar eens op bij Netflix.
Good to know, dat wist ik niet. Ik zal het mn maat vertellen die de drone shots maakt...
 
Thx voor je commentaar! Dat ga ik meenemen voor volgende video's. Ik ben een behoorlijke beginneling als het gaat om video editten, dus hier leer ik weer wat van. Misschien heb ik er te snel genoegen mee genomen 😇


Good to know, dat wist ik niet. Ik zal het mn maat vertellen die de drone shots maakt...
Het is dat je er specifiek om vraagt. Voor de gemiddelde kijker is dit al echt wel een fijne afwisseling.
 
Ja precies. Ik vind het altijd leuk om te blijven ontwikkelen, al gaat video editten nooit een volwaardige hobby worden. Das net zo saai als een DAW...

@iedereen die vind dat er nog iets mistte... Ik ben me wat meer aan het verdiepen in ritmes/percussie. Er zijn maar weinig mensen die goed kunnen uitleggen hoe het theoretisch gezien in elkaar steek (mbt 4x4 elektronische muziek), maar heb het een en ander gevonden. Ik ben het nu aan het toepassen in de huidige set en moet zeggen dat het daardoor al meer smoel krijgt en wat meer groove. Een aantal vocals gevonden en het gaat alweer naar een hoger plan...
 
Ik heb deze laatst gekocht, om beter beats te leren programmeren. Ben er tevreden mee, met name de praktijkvoorbeelden. Ze hebben ook fantastische gratis video's op YouTube.

 
Dat ziet er wel goed uit... klopt het dat je ook leert swing aan t brengen zonder de groovepool? Ik gebruik namelijk een digitakt ipv Ableton
 
Dat ziet er wel goed uit... klopt het dat je ook leert swing aan t brengen zonder de groovepool? Ik gebruik namelijk een digitakt ipv Ableton
Poe, ze doen wel veel met swing quantize. Maar ik gebruik zelf Studio One en daar lukte het me ook mee. Wat ik vooral fijn vind is het over hun schouder mee kijken. Kijk anders wat YouTube clips van PML, dan zie je snel of het wat is.
 
Poe, ze doen wel veel met swing quantize. Maar ik gebruik zelf Studio One en daar lukte het me ook mee. Wat ik vooral fijn vind is het over hun schouder mee kijken. Kijk anders wat YouTube clips van PML, dan zie je snel of het wat is.
Ja ken ze op zich wel en vind de manier van kennis overbrengen wel fijn. Ik heb alleen de kennis nodig voor een specifieke usercase... op de digitak kan alleen global swing, daar heb ik niks an.
 
Ik vind 'm echt heel goed klinken, erg mooie klanken, mooie reverb, mooie compositie ook. Maar het is wel eerder een set om thuis te luisteren, eerder dan een live set. Als je echt voor live performance met publiek wil gaan heb je af en toe net iets meer schwung nodig. Maar om thuis te beluisteren is het echt helemaal top.
 
Ik ben me aan het verdiepen in percussie, dat is niet mijn sterkste kant... Ik heb een leuke bron gevonden om van te leren. Heb je toevallig tips/how to's (zelf of via YT) om goede percussie te programmeren?
Digitakt heeft ook microtiming, kan je elke groove mee maken die je wil... Wel beetje bewerkelijk :) ik zou global swing als basis nemen en misschien wat details met micro?
 
Ik vind 'm echt heel goed klinken, erg mooie klanken, mooie reverb, mooie compositie ook. Maar het is wel eerder een set om thuis te luisteren, eerder dan een live set. Als je echt voor live performance met publiek wil gaan heb je af en toe net iets meer schwung nodig. Maar om thuis te beluisteren is het echt helemaal top.
Thx kobboi! Fijn dat ie geslaagd is... ik ben bezig om het ritmisch interessanter te maken, iets meer schwung te geben. Ook ga ik de fill op de a4 gebruiken om wat mee climax te creëren.

besides that. Er roch echt publiek voor dit soort muziek. En ze willen er op dansen ook. Check maar eens wat video’s van Cercle...

 
Digitakt heeft ook microtiming, kan je elke groove mee maken die je wil... Wel beetje bewerkelijk :) ik zou global swing als basis nemen en misschien wat details met micro?
Ik weet het, maar ik weet niet hoe ik het toe moet passen. Ik kom er niet helemaal uit...
 
Ik weet het, maar ik weet niet hoe ik het toe moet passen. Ik kom er niet helemaal uit...
Een paar dingen die misschien kunnen werken:
- experimenteren met hits die normaal op de kick vallen, er net naast te zetten met microtiming (net ervoor of net erna)
- experimenteer met verschillende velocities en lengtes om groove te maken (p-locks)
- Ghost hits
- spelen met verschillende track lengtes (ook oneven lengtes)

Hopelijk wat leuke ideeen om mee te spelen!
 
En hierbij toevoegend:

- een van de cliche's is leren denken als een drummer. Bij gebrek aan een drumstel kan je altijd oefenen met vingerdummen bijv. hihat patroon samen met een 4/4 loop, zie je automatisch waar je accenten komen.
- op Black Friday heb ik me deze gekocht, kan je ontleden hoe meer ethnische ritmes in elkaar zitten, exporteren naar MIDI en vervangen door synthetische geluiden (of namaken met microtiming)
DISCOVERY SERIES COLLECTION
- random drum loops (bijv Amen break) in Live exporteren naar MIDI en proberen namaken met microtiming
- hoe harder je mept, hoe hoger het volume en hoe meer hoge frequenties in je geluid: zet een bandpass filter in parallel met wat resonantie die dit bij hardere noten nabootst.
- veel software hebben enkel een AR (AD) envelope voor drums. Probeer een ADSR en speel met de lengte van de noten, vnl. bij toms, kick drums, claps, en alles wat wat langer is (zoals SB-SIX zegt in combinatie met p-locks)
 
Back
Top