ik zoek een oplossing voor een extern monitor(beeldscherm) mijn MacBook scherm staat er voor.

Vrijwel iedere LCD draait standaard op 60Hz. Als je hoge resolutie schermen aansluit via HDMI 1 of oude Displayport aansluitingen zakt dit tot 30Hz, op zich is dat geen probleem maar persoonlijk word ik 'zeeziek' van de voelbare vertraging die de muisaanwijzer daardoor krijgt dus ik raad het niemand aan. Een 2018 Macbook heeft geen problemen met resoluties tot 4k op 60Hz dus dat hoeft geen probleem te zijn. Als je een USB-C dock met HDMI gebruikt moet je wel even checken of die dock wel HDMI 2 doet.
Meer dan 60Hz is alleen relevant voor games of VR, niet heel boeiend voor DAWs.
Ik heb deze usb-c hub
StayGo USB-C Hub

Hun zeggen dit op hun site :

- 4k HDMI | Crystal clear 4K x 2k @ 30Hz HDMI / Full 1080p

En ik heb deze usb-c hub :

Type-C Multimedia Adapter

Hun zeggen dit op hun site :


HIGH-RESOLUTION 4K DISPLAY
Enjoy brilliant display on your external HDMI monitor, up to 4K @ 30Hz. Requires a direct HDMI-HDMI connection. Supports one display at a time.

Komt dus op zelfde neer ik weet alleen niet wat het dan doet als de resolutie lager is met aantal hz de monitor ik voor ogen heb is 75 hz anders ben ik genoodzaakt om andere adapter nemen!
 
HIGH-RESOLUTION 4K DISPLAY
Enjoy brilliant display on your external HDMI monitor, up to 4K @ 30Hz. Requires a direct HDMI-HDMI connection. Supports one display at a time.

Komt dus op zelfde neer ik weet alleen niet wat het dan doet als de resolutie lager is met aantal hz de monitor ik voor ogen heb is 75 hz anders ben ik genoodzaakt om andere adapter nemen!
Ik gebruik zelf deze op een MacBook: LINQ | 6 in 1 (te koop bij Bax, Bol, MM dus eigenlijk bijna overal, kleine 70 euro)

Maar je hoeft niet per se een dure dock te gebruiken, met een USB-C naar Displayport kabel van 2-3 tientjes ben je een stuk goedkoper klaar en heb je volle bandbreedte (ik gebruik die dock vooral voor het gemak van maar 1 kabel hoeven pluggen)

Snap alleen niet zo goed waarom je zo op 75Hz ben gefocussed, praktisch alle LCD schermen draaien op 60 en dat is echt geen probleem. (ja, vroeger met beeldbuizen maar die hadden geen HDMI ;) ). Hogere refresh is eigenlijk alleen voor gaming interessant maar je kan zo'n scherm ook gewoon op 60 gebruiken.
 
Ik werk nu ook met 60 hz van MacBook zelf en dat is prima te doen helaas kan mijn 2 huidige docks geen 60 hz aan!
Ik ben wel al op zoek naar nieuwe adapter ik weet alleen nog niet welke.
60 hz moet dus voldoende zijn!
Als jullie nog suggesties hebben hoor ik dat graag bedankt.
 
Heeft er iemand ervaring met LG VA lcd panel schermen mee ?
Ik heb nu deze op type op het oog :
LG 35WN75C
 
ik zou altijd voor een IPS panel gaan.. dit ivm consistente kleurenweergave en kijkhoek..
 
Heeft er iemand ervaring met LG VA lcd panel schermen mee ?
Ik heb nu deze op type op het oog :
LG 35WN75C

Ik heb toevallig deze week de LG 29WN600 aangeschaft, ook wel een tip aangezien deze nu voor rond de 150 euro te vinden zijn. Echt ideaal voor DAW werk. Daarnaast kun je, vast ook met de duurdere modellen, bijv. je laptop er ook op aansluiten en dan via 1 set toetsenbord en muis gebruiken (althans, zo heb ik het begrepen moet het nog testen).
 
@nomore laagste nieuwprijs is E229, maar deze heeft helemaal geen usb. Dus je kunt geen toetsenbord en muis direct op de monitor aansluiten en die gebruiken via hdmi1 of 2.

Ben het wel met je eens dat een widescreen monitor erg fijn is. Heb zelf ook een 29" wide, en blij dat ik van die naad tussen 2 schermen af ben.
 
Hola.
Je kan het mooi aan de muur hangen.
Met een beugel 50 euro.
Kan ie nog zwenken ook.

Groeten van andreos.
 
Morgen ga ik bestelling afronden ik laat jullie wel weten wat mijn bevindingen zijn!
En ik laat jullie binnenkort wel weten hoe het me bevalt met me daw(Ableton) ervaring!
 
LG 35WN75C - UltraWide QHD Curved USB-C VA Monitor - 35 Inch(gekocht bij bol.com)

Hier een review voor mensen die deze monitor van LG willen kopen of een vergelijkbaar scherm.
Ik heb deze monitor 18 uur(2,5 week) ongeveer in gebruik ik kan bij de instellingen(in het menu gedeelte bij informatie) zien hoeveel uur ik deze monitor heb gebruikt.
Het eerste wat me op viel is dat die monitor erg groot is(35 inch) gelukkig heb ik daar rekening mee gehouden bij het aanschaffen!
Deze versie van de monitor heeft een USB-C aansluiting voor het rechtstreeks aansluiten naar de monitor en de USB-C(handig voor me MacBook met alleen USB-C aansluiting) en HDMI en Display port kabel word ook gewoon mee geleverd!
De standaard die mee geleverd word is op zich prima alleen met schoonmaken wiebelt hij nogal erg of als je er tegen aan tikt of stoot(iets om rekening mee te houden) is het storend nee voor mij niet zo lang je het niet aanraakt is er niks aan de hand.
Enige nadeel is wel als je de kabels aan de monitor aansluit dat je rekening mee moet houden dat die kabels rechtstreeks in de monitor gaan voor mensen die het aan de muur willen monteren(hou daar rekening mee)!
Wat ook erg opvalt is dat de monitor beeld niet rechtstreeks aan de rand aansluit eerst dacht ik dat het een fout was van de fabrikant maar dat blijkt achteraf niet zo omdat ik via google foto's tegen kwam dat ik niet enige ben en dat het gewoon bij het design hoort(gelukkig maar).

Nu ik deze monitor 2,5 week in gebruik heb is mijn praktijk ervaring prima te doen ook al is het een LCD schermtechnologie van het type VA en geen LCD van het type IPS schermtechnologie wat wel in mijn MacBook pro zit(2018 15 inch instap model).
Bij het instellen van deze monitor was het vrij eenvoudig om het in macOS Big Sur versie 11.4 deze monitor in te stellen.
Deze monitor beschikt over een resolutie van 3440x1440 100hz(1440p het dubbele van full hd 1080p) en HDR.
Hij staat bij mij ingesteld als extra beeldscherm met resolutie 3440x1440(1440p) 60hz(100hz kost waarschijnlijk meer CPU zelf niet getest alleen gelezen op internet ik ga er van uit dat het verhaal klopt) en HDR heb ik uit staan omdat het niet mooier maakt genoeg verhalen op internet gelezen die het zelfde ervaren met HDR is met deze helderheid van 300 cd/m² eigenlijk onzin waarom het dan er op zit geen idee.
Ik heb mijn MacBook standaard weg gehaald anders staat mijn MacBook scherm open geklapt in de weg wat vrij logisch is een van de redenen dat ik deze topic ben begonnen hij valt net over het schermrand heen gelukkig is het niet storend misschien koop ik in de toekomst een verhoging om mijn MacBook netjes weg te werken als ik me externe toetsenbord binnen is maar dat zie ik tegen die tijd wel weer!

Tijdens het type van deze review is CPU belasting niet hoger dan 6% gekomen zonder muziek te luisteren en met muziek luisteren(deezer online muziek dienst) maakt het geen verschil in CPU belasting behalve als je video gaat kijken(youtube) dan schiet die CPU rond 15% belasting en mijn ventilator van mijn MacBook gaat dan blazen!
Helaas heb ik nog geen muziek gemaakt met Ableton Live 11 suite(ga ik nog testen in de toekomst wat me CPU belasting is)!

Als jullie nog vragen hebben hoor ik dat graag!

IMG_5277.jpg


IMG_5278.jpg


IMG_5279.jpg


IMG_5281.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Zelf heb ik de 34WK95C en dit werkt erg prettig met een enkel USB-c kabeltje aan de monitor naar mijn macbook. Echter, verwacht geen retina scherpte op deze monitoren. Ik heb een tijdje zitten klooien met drivers en instellingen maar het lijkt erop dat macOS met name de fonts op een andere manier rendert als het niet een apple branded scherm is. Als iemand daar ooit een oplossing voor vind?

Die ultra wide schermen zijn echt super voor muziekproductie.
 
Zelf heb ik de 34WK95C en dit werkt erg prettig met een enkel USB-c kabeltje aan de monitor naar mijn macbook. Echter, verwacht geen retina scherpte op deze monitoren. Ik heb een tijdje zitten klooien met drivers en instellingen maar het lijkt erop dat macOS met name de fonts op een andere manier rendert als het niet een apple branded scherm is. Als iemand daar ooit een oplossing voor vind?
Misschien kan je nog iets met deze info? How to Adjust or Disable Font Smoothing in macOS Big Sur

Ik gebruik zelf een niet-Apple 4k 16:9 scherm, maar vanwege de hogere DPI heb ik hier nog niet echt last van gehad.
Apple is inderdaad enigszins aan het afstappen van 'trucs' om letters beter leesbaar te maken op lagere resoluties (en alle Apple schermen zijn inderdaad voorzien van hoge resoluties nu). Wel een dingetje om rekening mee te houden bij aanschaf...
 
@Havelock Mooi scherm, jammer dat de aansluitingen horizontaal zitten en niet vertikaal. Zal voor de meesten geen probleem zijn, maar toch een gemiste kans. Ben zelf nog tevreden met een 29" widescreen scherm en laatst maar eens op een monitorarm gemonteerd, zo kon ik meer afstand creeeren tot m'n scherm.
 
Beter laat dan nooit ;) topic is niet afgesloten en ts heeft ook niet laten weten / zien dat hij het gefixt heeft ;)
 
  • Duimpje
Duimpjes: L56
Even een kleine opmerking aangaande een MacBook Pro Intel met externe schermen: aangezien dan de GPU gebruikt gaat worden voor het extra scherm wordt hij erg heet en gaat je performance er meestal op achteruit. Dus tenzij je een manier kunt vinden om het externe scherm alleen met de ingebouwde Intel graphics aan te sturen in plaats van de GPU moet je echt even opletten.
Ik heb jarenlang een Intel MBP met extern scherm gebruikt en daar echt nooit iets van gemerkt.
 
Ik heb jarenlang een Intel MBP met extern scherm gebruikt en daar echt nooit iets van gemerkt.
Externe schermen activeren altijd de "dedicated" GPU op een Intel MacBook pro indien aanwezig (dat is hardwired). Heb er zelf een maar inderdaad echt 'heet' wordt hij niet. Ding gaat wel aanzienlijk harder door z'n batterij heen dus het verbruikt wel extra energie (anders hadden ze ook nooit die wisseltruc bedacht waarbij de GPU alleen voor high-performance applicaties wordt bijgeschakeld ;) )
Maargoed, water onder de brug. We zijn nu 2 jaar later dan de reactie waar jij op reageert en de M3 komt al bijna uit...
 
Ik heb jarenlang een Intel MBP met extern scherm gebruikt en daar echt nooit iets van gemerkt.
Feit is dat Intel MBP's altijd qua performance gelimiteerd zijn door de hitte, met of zonder extra GPU ingeschakeld. Je komt altijd eerder het plafond tegen qua prestaties. Een Apple CPU heeft een vrij hoog thermisch plafond en de basis uitvoering werkte prima zonder fans.
 
Back
Top