ik zoek een oplossing voor een extern monitor(beeldscherm) mijn MacBook scherm staat er voor.

Havelock

I Love Synthesizer Sound!
Lid sinds
2 april 2004
Berichten
1.403
Locatie
Obdam (NL)
Hallo allemaal,

Ik zit met een klein probleempje ik ga namelijk binnenkort een nieuwe monitor kopen voor me MacBook pro 15 inch 2018 model.
Ik zit zelf te denken aan deze ultra wide LG 34wn700 monitor nu heb ik daar genoeg ruimte voor alleen als ik me MacBook open klap zit het scherm er voor!
Alle opties zijn welkom die laptop steun kan ik ook eventueel er onder uit vandaan halen ik weet niet of ik dan genoeg ruimte heb dan!
Ik zoek daar een goeie oplossing voor als iemand dat weet hoor ik dat graag bedankt.


IMG_5162.jpg
 
ga je dat laptop scherm dan nog gebruiken? Ik zou n apart toetsenbord kopen, en n muis. Laptop lekker opzij duwen. heb niks met laptops, klein klavier, rot alternatief voor n muis zo'n pad. Opzij ermee. En die laptop werkt met ext scherm ook gesloten. Neemt ie geen plek meer in.
 
ja precies, laptop gewoon dicht. evt in een docking station met muis en toetsen board erbij.
google eens 'monitor stand'
daar kan evt ( als die hoog genoeg is ) je laptop ook open voor of dicht eronder. maar goed persoonlijk vind ik 1 groot scherm fijner.
 
ga je dat laptop scherm dan nog gebruiken? Ik zou n apart toetsenbord kopen, en n muis. Laptop lekker opzij duwen. heb niks met laptops, klein klavier, rot alternatief voor n muis zo'n pad. Opzij ermee. En die laptop werkt met ext scherm ook gesloten. Neemt ie geen plek meer in.
het liefst wil ik me MacBook beeldscherm nog gebruiken!
 
Dan zet je hem er naast ;). Toen ik vroeger een laptop had had ik deze altijd schuin van me staan, met groot scherm recht voor me (met apart toetsenbord en muis). Dan kan je beide schermen tegelijk gebruiken.
 
Dit is mijn oplossing:

photo_2021-05-17_17-38-15.jpg


Een stand met een arm voor een tweede monitor en rechts daarvan een plateau voor de laptop. Wel met een los toetsenbord en een losse muis. Werkt voor mij 10 keer prettiger. De monitorarm is uiteraard in hoogte verstelbaar waardoor je de monitor op dezelfde hoogte kunt zetten als het scherm van je laptop.

 
Monitor arm fixen zodat je het grote scherm boven je laptop kan plaatsen. Als je je laptop scherm perse wil gebruiken.
 
Beetje stevige monitorarm is duurder dan scherm zelf, en wiebelt de tafel niet? VESA mount betekent ergens 4 gaatjes in boren op 10x10 cm. Plankje, 4 gaatjes er in, de schroefjes van de voet hergebruiken, en een dikke schroef net boven het scherm in de muur. Stukje restmateriaal nodig, meer niet.
 
Laptop-with-extra-monitor-keyboard-and-mouse.jpg

of eronder als je hem op een monitor plankje je zet die ongeveer 15cm hoog is.

Goede surf film trouwens 'endless summer'
 
Ik heb onlangs ook zo'n monitor arm aangeschaft, deze:

2e hands voor een redelijk bedrag te vinden (ik heb 4 tientjes betaald). Erg degelijk spul en flexibel.
 
of eronder als je hem op een monitor plankje je zet die ongeveer 15cm hoog is.
Het is wel heel gaaf als je je scherm met een tweede scherm kunt uitbreiden hoor. Dan heb je gewoon veel meer netto schermoppervlak en kun je bijvoorbeeld je mixer altijd open laten staan. Ik denk dat ik een voorkeur zou hebben om de schermen naast elkaar te zetten.
 
ik vind het beter werken als je een keyboard shortcut ninja bent en 1 groot scherm hebt.
je kan zo ook een gezondere houding aannemen.
ik kreeg nekpijn van het opzij kijken.

maar goed het is een persoonlijke voorkeur.
 
Kan je laptop de resolutie aan? Mijn LG 25UM57-P - UltraWide WQHD Monitor werkt niet fijn met de MacMini late 2012. De monitor heeft alleen 2xHDMI, jouw model heeft ook Display Port geloof ik.
 
Even een kleine opmerking aangaande een MacBook Pro Intel met externe schermen: aangezien dan de GPU gebruikt gaat worden voor het extra scherm wordt hij erg heet en gaat je performance er meestal op achteruit. Dus tenzij je een manier kunt vinden om het externe scherm alleen met de ingebouwde Intel graphics aan te sturen in plaats van de GPU moet je echt even opletten.
 
die monitor die je wil kopen heeft ultra veel ruimte qua schermopervlakt. Hij is UltraWide met z'n 3440 x 1440 pixels. Dus ik zou dat macbook scherm lekker vergeten en enkel die monitor gebruiken.... 3440px is toch ruimte zat? Steeds van view wisselen lijkt me niet prettig..
 
Laatst gewijzigd:
die monitor die je wil kopen heeft ultra veel ruimte qua schermopervlakt. Hij is UltraWide met z'n 3440 x 1440 pixels. Dus ik zou dat macbook scherm lekker vergeten en enkel die monitor gebruiken.... 3440px is toch ruimte zat? Steeds van view wisselen lijkt me niet prettig..
En toch nog lichter voor de videokaart. Die macbooks lopen alles op 2x werkresolutie te berekenen voor de retina-experience. Heb je effectief 1920x1200 pixels werkruimte, berekent de videokaart het op 3840x2400 om het vervolgens te downsamplen naar 2560x1600 wat de schermresolutie is.
Doe maar 3440x1440 1:1 voor die videokaart, vind ie veel fijner.
 
Dat ik me MacBook ga verplaatsen is wel duidelijk anders heeft niet zo veel zin om achter me MacBook daar die monitor te plaatsen!
een extra toetsenbord aanschaffen kan ook geen kwaad daar heb ik ook al naar gekeken.
Ik dacht ik koop straks een monitor(lg 34wn700) en aansluiten(usb c dock) en klaar dat blijkt toch in de praktijk effe anders te zijn als ik dat zo lees!
Moet ik tijdens het kopen nog ergens rekening mee houden nu kan daar nog rekening mee houden nu ik nog aan het oriënteren ben.
Is aantal 75 hz bijvoorbeeld voldoende ?
Het liefst wil ik dat me MacBook zo min mogelijk moeite mee heeft qua performance ga inleveren!

Bedankt voor het mee denken alvast!
 
Even een kleine opmerking aangaande een MacBook Pro Intel met externe schermen: aangezien dan de GPU gebruikt gaat worden voor het extra scherm wordt hij erg heet en gaat je performance er meestal op achteruit. Dus tenzij je een manier kunt vinden om het externe scherm alleen met de ingebouwde Intel graphics aan te sturen in plaats van de GPU moet je echt even opletten.
Er is geen manier om een MacBook een extern scherm aan te laten sturen via de Intel GPU, maar met zo'n schermresolutie wil je dat eigenlijk ook niet. Dat hij iets warmer wordt klopt en je merkt het zeker aan het stroomverbruik als je op batterijen werkt, maar performanceverlies heb ik eigenlijk nooit opgemerkt. Er zit ook nog iets als koeling in de toestellen, de ventilator slaat wel iets eerder aan als je 'm zwaar belast.
 
Ik dacht ik koop straks een monitor(lg 34wn700) en aansluiten(usb c dock) en klaar dat blijkt toch in de praktijk effe anders te zijn als ik dat zo lees!
Moet ik tijdens het kopen nog ergens rekening mee houden nu kan daar nog rekening mee houden nu ik nog aan het oriënteren ben.
Is aantal 75 hz bijvoorbeeld voldoende ?
Vrijwel iedere LCD draait standaard op 60Hz. Als je hoge resolutie schermen aansluit via HDMI 1 of oude Displayport aansluitingen zakt dit tot 30Hz, op zich is dat geen probleem maar persoonlijk word ik 'zeeziek' van de voelbare vertraging die de muisaanwijzer daardoor krijgt dus ik raad het niemand aan. Een 2018 Macbook heeft geen problemen met resoluties tot 4k op 60Hz dus dat hoeft geen probleem te zijn. Als je een USB-C dock met HDMI gebruikt moet je wel even checken of die dock wel HDMI 2 doet.
Meer dan 60Hz is alleen relevant voor games of VR, niet heel boeiend voor DAWs.
 
WhatsApp Image 2021-03-02 at 09.16.56.jpeg


Laptop staat bij mij een eind verder (dit is overigens een tijdelijke opstelling).
Mijn 2 monitoren (kan ook 1 widescreen, maar dat is voor Windows wat duur omdat je dan net zo goed 2 losse monitoren kunt nemen voor een fractie van de prijs) worden voor 85% van de tijd gebruikt. Laptop staat normaal op die stand waar de 707 op staat en die kan ik dan naar believen omdraaien naar de andere kant waar ik normaliter de dubbele keyboardstand heb met m'n synths.
Als ik dan achter m'n bureau zit, draai ik hem weer terug.
Het scherm van de laptop is normaal gesproken in gebruik voor DAW menu's die ik niet steeds nodig heb, of voor bladmuziek.
 
Back
Top