Cubase lijkt exclusief gebruik van mijn geluidskaart te maken

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Sinds enkele weken ben ik de trotse eigenaar van een nieuwe studio PC. Alles werkt prima op 1 ding na. Cubase lijk namelijk exclusief te gebruik te willen maken van mijn externe geluidskaart. Als Cubase draait, wordt het geluid van de browser niet door de geluidskaart afgespeeld maar door mijn beeldscherm via NVIDIA High Definition Audio. Als ik deze in Windows uitschakel, hoor ik mijn browser helemaal niet meer wanneer Cubase is geopend. Als Cubase niet draait, wordt het geluid van de browser gewoon via de geluidskaart afgespeeld.

Dit probleem is nieuw voor mij en bestaat sinds het gebruik van mijn nieuwe PC. Op deze PC draait Windows 10. In de oude situatie maakte ik gebruik van Windows 7.

De optie "Release Driver when Application is in Background" (gekke Duitsers met hun hoofdletters :)) in Cubase heb ik aan- en uitgezet. Dit maakt geen verschil. In Windows staat de optie "Exclusief beheer van dit apparaat door toepassingen toestaan" uit. Als ik via Windows de eigenschappen van de kaart wil bekijken ik ik wil het testgeluid afspelen, zie een foutmelding: "Het apparaat wordt door een andere toepassing gebruikt. Sluit apparaten die audio via dit apparaat afspelen en probeer het opnieuw". De vraag is nu wat ik kan doen om het geluid van de browser tijdens het werken met Cubase ook door de geluidskaart te laten gaan zodat ik kan meeluisteren.

Windows 10
Focusrite Saffire 6 USB
Cubase 7.5
 
In Windows kun je ook nog aangeven bij je geluidseigendschappen qua exclusiviteit.
1621188309175.png
 
Dank voor het meedenken heren.
Was dit niet iets dat je een multi-client soundcard nodig hebt daarvoor? Irritant is het zeker
Zou dat dan te maken kunnen hebben met de upgrade naar Windows 10? Ik kom vanaf 7 en daar bestond het probleem nog niet.

In Windows kun je ook nog aangeven bij je geluidseigendschappen qua exclusiviteit.
Die heb ik inderdaad ook getest, zie op ;). Levert alleen geen resultaat. Als ik die functie uitzet en vervolgens het geluid test (via dat knopje wat ernaast zit), krijg ik toch de melding "Het apparaat wordt door een andere toepassing gebruikt. Sluit apparaten die audio via dit apparaat afspelen en probeer het opnieuw". Ik snap er niets van :).
 
Dank voor het meedenken heren.

Zou dat dan te maken kunnen hebben met de upgrade naar Windows 10? Ik kom vanaf 7 en daar bestond het probleem nog niet.


Die heb ik inderdaad ook getest, zie op ;). Levert alleen geen resultaat. Als ik die functie uitzet en vervolgens het geluid test (via dat knopje wat ernaast zit), krijg ik toch de melding "Het apparaat wordt door een andere toepassing gebruikt. Sluit apparaten die audio via dit apparaat afspelen en probeer het opnieuw". Ik snap er niets van :).

kun je een screenshot maken zoals @Eraser127 heeft gedaan?

ik zit op windows 10 + cubase pro 11 + motu (of maschine mk3 mag ook soms iets doen), werkt prima.

mmmh cubase 7.5, ok. iets voor @arnomusicman, volgens mij is de ondersteuning voor de cubase versies en windows 10 niet meer gegarandeerd, betekent niet dat het wel goed kan werken. legacy support is er nog steeds.

multi-client is louter nodig voor ASIO, motu kan het, dacht dat focusrite het ook kan.

windows 10 gebruikt wasapi.

ik neem aan, maar vraag het toch, cubase, via de asio drivers van focusrite?

dat is een andere weg dan windows gebruikt.

mixer instellingen van de focusrite???
 
Hola,

Cubase gebruikt alleen de audio interface.

gebruik een kabel van de computer audi uitgang naar de interface,dan hoor je alles.

Groeten van Andreos.
 
Hey Arjan, jij ook dank voor het meedenken uiteraard. Ik was net bezig met het herinstalleren van de driver, dat wilde ik eerst afmaken voordat ik je post doornam. Na herinstallatie zelfde probleem.

De vorige keren had ik Cubase geopend en opende ik daarna de browser. Nu was het andersom, dus browser stond open en daarna opende ik Cubase waardoor ik deze keer de foutmelding van Cubase zag. En die vertelde me iets meer. Iets over sample rates... Voila. Bleek dat de playback voor de browser op 48K stond en 16 Bit. Ik heb nu voor de browser en Cubase dezelfde sample rate gezet en het probleem is opgelost.
 
Hey Arjan, jij ook dank voor het meedenken uiteraard. Ik was net bezig met het herinstalleren van de driver, dat wilde ik eerst afmaken voordat ik je post doornam. Na herinstallatie zelfde probleem.

De vorige keren had ik Cubase geopend en opende ik daarna de browser. Nu was het andersom, dus browser stond open en daarna opende ik Cubase waardoor ik deze keer de foutmelding van Cubase zag. En die vertelde me iets meer. Iets over sample rates... Voila. Bleek dat de playback voor de browser op 48K stond en 16 Bit. Ik heb nu voor de browser en Cubase dezelfde sample rate gezet en het probleem is opgelost.

o ja, sample rate mismatch, niet bij stil gestaan. o als er 2 programma's tegelijkertijd open staan met verschillende sample rates/bit, dan gaat het mis. al merk zelf weinig tot niets van..

fijn dat het is opgelost. on your way!
 
Back
Top