midi challenge: dawless en ook niet

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.569
Locatie
Streek rond Herentals - België
Challege: ik heb maschine en wil er mijn gear mee aansturen. Maar ik heb ook bijvoorbeeld de erm multiclock wat fijn zou zijn om de boel aan te sturen. De vraag i dan hoe ik de midi "groepeer'
Ik ga van een midi patchbay naar een deel vd synths en drummerts. Maar thru beperkt me al in erm multiclock : dan kan ik niet meer apart aansturen om vb shuffle te doen of zo.
de vraag is dus wat ik best aanstuur via de ERM en wat via de patchbay.

Lijstje:

TT303 TT 78
juno 60
101
drm1
jomox 888
808
707
en ng n syncussion clone

ik dacht trigger dozen apart te doen. En zo min mogelijk thru toepassen
Maar wil ook de j60 en 101 via trigs uit de drummers triggeren. Zou het een en en verhaal kunnen worden of een OF verhaal?
 
Kan je patchbay niet meerdere poortjes samenvoegen tot 1? Mergen dus. Zoals een MIO XL of XM doet bv. Dan kun je clock uit per ERM poort samenvoegen met note data..
Aan de andere kant kun je toch gewoon via een thru box midi clock naar meerdere apparaten sturen? Maar misschien snap ik je niet??

Ik heb de ERM net eigenlijk... zit nog in zijn doosje :D maar ik heb me dit hierboven afgevraagd. Juist omdat ie alleen midi clock uitstuurt en dit individueel kan doen per poort en dacht het zo op te lossen.. :)
 
De patchbays zitten nokvol. Heb nog n thru doosje en dat is t... de vraag is oa of erm nut heeft naar synths. ( als de int seq loopt) Mss heb je helemaal gelijk en is t enkel clock. Dan gaat de erm enkel naar drummers.
De vraag is ook of 't nut heeft om veel apart te sturen uit de ERM. Stel dat één drummer shuffle sturen al dik ok is. Laat je (bovendien) int seq in synths shufflen (als dat al zou kunnen) of is dat overkill allemaal.
Ik vrees dat ik alweer toe ben aan n extra midi patchbay...
 
Laatst gewijzigd:
op de Erm staat dat de multiclock ook een midirouter/merger is.

wat is het type patchbay dat je hebt? model?

is dit machine+ of is er een computer waar je eventueel de routing van de patchbay en erm kan besturen?
 
Maschine. Dus computer. Gaat naar roland a880 via mijn motu 828mkii. Kort samengevat want er zitten nog merge en andere a880’s in de chain om 2 masterkeyboards te hebben naar alle a880’s in gans de studio
 
Heb zelf de ERM ook nog niet bestudeerd qua mogelijkheden maar ik heb em juist gekocht om midi clock hands-on te kunnen bijsturen, beetje duur maar ik wil dit zonder de computer kunnen doen. Via de computer had ik de sync problemen (de DAW zwabber-zoek-elastiek ervaring zeg maar bij het opstarten) van clock slaves al opgelost via Ableton sync. Maschine ondersteund dat ook trouwens maar je moet iets hebben als een iPad met midi out of die nieuwere Akai samplers bv. die ondersteunen dit protocol ook.

Maar wat Flyweight zegt klopt. Die ERM is gewoon een Midi router en merger maar via USB ook gewoon een midi interface.
Voor synths zonder sequencer of Arp heeft het geen zin om een poort van de ERM aan toe te wijden. Maar als je ERM tussen je midi poorten in Maschine is te selecteren kun je de het te monitoren kanaal.. (ga even uit van mijn Juno 60 via een kenton kastje) het complete pakketje (clock + noten) uitsturen en de clock kun je dan aanpassen.. tenminste.. bij mij liep dit ding ook altijd een beetje achter de feiten aan ook tov van andere clock slaves. Ik trok het altijd na de opname weer recht maar bij jammen is dat natuurlijk niet mogelijk.. Ik zou gewoon een A880 inzetten als een Thru box.. als je meerdere clock signalen wilt uitsturen.

Ik heb zelf de A880 ook maar die kan in feite maar 2 kanalen mergen. Ik draai zelf (ook) op windows.. daar heb je zo'n handig programmatje voor MIDI-OX. Een simpel midi interface met meerdere poorten kan je dan gebruiken en in de app poorten opeisen en deze mergen. Als je meer wilt mergen gewoon nog een paar keer opstarten tot je poorten op zijn. Voor Mac heb je geloof ik ook die oudere interfaces (ben het merk even kwijt..) die nog steeds ondersteund worden in nieuwere OSen.. 'n Merger is tegenwoordig best prijzig en een midi interface als de M-audio 4x4 kocht ik laatst voor 50 euro. :) Dan heb je ook een dubbele merger.. of 1 in 4 out thru box. Ik gebruik dat appje trouwens ook om SSP te deleten uit een clock signaal.. Voor mijn hardware setup heb ik MIDI HUB besteld die schijnt dat ook te kunnen en is sowieso een handig ding ook als je met een computer werkt. Midihub - MIDI Interface & Stand-Alone MIDI Processor
 
Back
Top