Behringer Neutron: Easy Bassline

René Schmitt

Ingeburgerd
Lid sinds
7 mei 2021
Berichten
68
Locatie
Den Haag
Mijn beste amateuristische poging om een simpele bassline te maken op de Neutron.



Klinkt best ok? iemand tips om effectief met keyboard/pianolessen aan de gang te gaan?
 
Ik kan niet anders zeggen dan dat het je gelukt is, je hebt een simpele bassline gemaakt. :D

Nou moet ik zeggen dat als ik puur met de onboard sequencers speel van mijn drumcomputer (rd-8 en MS101 in mijn geval) ik ook niet heel veel verder kom dan een loopje een beetje te laten loopen en dan wordt het al snel saai. Is hier niet anders. Wat je in ieder geval zou kunnen proberen is, af en toe transposen van je bassline en probeer dat op een of andere manier te af te stemmen met wat variaties in je percussie.
Daarnaast zou je nog wat kunnen spelen met lfo of handmatig de settings van je bassline, ook in overeenstemming met je percussie.

Ik heb zelf gemerkt dat alleen al het live managen van 2 (beperkte) sound devices vrij lastig kan zijn wil je er echt iets muzikaals mee doen, daarom zou ik uiteindelijk verder kijken naar een manier om alles makkelijker te sequencen, of eventueel te bouncen naar computer en vandaar uit verder te werken.
 
Ik kan niet anders zeggen dan dat het je gelukt is, je hebt een simpele bassline gemaakt. :D

Nou moet ik zeggen dat als ik puur met de onboard sequencers speel van mijn drumcomputer (rd-8 en MS101 in mijn geval) ik ook niet heel veel verder kom dan een loopje een beetje te laten loopen en dan wordt het al snel saai. Is hier niet anders. Wat je in ieder geval zou kunnen proberen is, af en toe transposen van je bassline en probeer dat op een of andere manier te af te stemmen met wat variaties in je percussie.
Daarnaast zou je nog wat kunnen spelen met lfo of handmatig de settings van je bassline, ook in overeenstemming met je percussie.

Ik heb zelf gemerkt dat alleen al het live managen van 2 (beperkte) sound devices vrij lastig kan zijn wil je er echt iets muzikaals mee doen, daarom zou ik uiteindelijk verder kijken naar een manier om alles makkelijker te sequencen, of eventueel te bouncen naar computer en vandaar uit verder te werken.

Bedankt voor de tips! het is idd allemaal nog erg basic. Ik ben ook zeker nog niet tevreden over mijn drum-vaardigheden, volgens mij is daar de truc om het voorral simpel te houden. Als ik de Volka Keys en Bass niet via MIDI (Keystep) aanstuur kan ik hen niet transponeren en van pitch laten veranderen als de sequences eenmaal lopen. Dan moet ik het hebben van mijn keyboard-vaardigheden, en die zijn nog bijna helemaal niets waard. Ik heb zo'n Kenton MIDI-thru splitter, dus ik kan eens gaan proberen alles via de Keystep aan te sturen en meer met de Arpeggiator te doen. LFO had idd live ook iets dynamischer gemogen.

Afijn, het is denk ik net als autorijden: het gaat uitiendelijk vanzelf. Voor nu blijf ik nog even op de rechterbaan in de 80-km zone.

Ik merk wel dat ik erg geniet van het keyboard spelen, meer dan ik had verwacht.
 
Een paar dingen die je kan doen voor een interessante bass line bijv is eerst alleen de midi op te nemen en daarna als je de audio opneemt aan de knoppen draaien, dat zie ik je nu helemaal niet doen op de neutron.
Ik weet niet welke daw je gebruikt maar bijv in Ableton en in Studio One heb je mogelijkheden om de velocity en probability te variëren, dan kan ook leuke dingen opleveren, dan laat je je root note wel gewoon doorspelen en de andere noten geef je een percentage probability bijv.
Je kan ook als je miditrack er op staat hier en daar een paar nootjes erbij tekenen zodat het meteen professioneler klinkt, zolang je met je spel niet de gewenste resultateen behaalt mag je best een beetje "smokkelen" er zijn er zat die nootjes intekenen.

Wat het spelen betreft; er zijn zo nu en dan wel draadjes aan besteed op het forum; hier bijv kan je tips vinden; muziek leren spelen: 'keyboard' kopen?

Hier over probability, kijk op yt voor nog meer;

 
Een paar dingen die je kan doen voor een interessante bass line bijv is eerst alleen de midi op te nemen en daarna als je de audio opneemt aan de knoppen draaien, dat zie ik je nu helemaal niet doen op de neutron.
Ik weet niet welke daw je gebruikt maar bijv in Ableton en in Studio One heb je mogelijkheden om de velocity en probability te variëren, dan kan ook leuke dingen opleveren, dan laat je je root note wel gewoon doorspelen en de andere noten geef je een percentage probability bijv.
Je kan ook als je miditrack er op staat hier en daar een paar nootjes erbij tekenen zodat het meteen professioneler klinkt, zolang je met je spel niet de gewenste resultateen behaalt mag je best een beetje "smokkelen" er zijn er zat die nootjes intekenen.

Wat het spelen betreft; er zijn zo nu en dan wel draadjes aan besteed op het forum; hier bijv kan je tips vinden; muziek leren spelen: 'keyboard' kopen?

Hier over probability, kijk op yt voor nog meer;



@krautrock1958 Bedankt voor de tips!

Ik gebruik egenlijk geen DAW, maar ik neem wel op in Garageband. Om even goed te begrijpen wat je bedoelt: je kunt dus met een DAW eerst 'MIDI opnemen' en dan later er over heen spelen en 'live' moduleren/varieren? Wordt dat dan overschreven? Ik neem nu zelf op via mijn mixer met usb-poort.

Via de Keystep kan ik uiteraard zelf ook met velocity spelen en probability ken ik alleen van de Volca Drum (Dat maakt de drumpatronen idd veel dynamischer).

Ik heb zelf wel de ambitie om zo veel als mogelijk zonder DAW te doen en zo min mogelijk tijd achter het scherm te zitten. Ik zal je links bekijken. Groeten!
 
Ik gebruik egenlijk geen DAW, maar ik neem wel op in Garageband. Om even goed te begrijpen wat je bedoelt: je kunt dus met een DAW eerst 'MIDI opnemen' en dan later er over heen spelen en 'live' moduleren/varieren? Wordt dat dan overschreven? Ik neem nu zelf op via mijn mixer met usb-poort.
Dat klopt, je kan zowel midi en audio tegelijk opnemen maar je kan ook eerst alleen midi opnemen als je hardware midi kan uitzenden natuurlijk en audio neem je niet op, als je dan later je miditrack afspeelt en tegelijk een audiotrack opneemt dan neemt ie ook de audio op als je hardware dan nog aangesloten is natuurlijk.
Midi is alleen instrukties en als je dus die instrukties opneemt dan speelt later je hardware die instrukties af met als gevolg een audiotrack, ik hoop dat je het een beetje snapt zo.
ja kan van heel veel daws ook een introversie gratis downloaden, zeker als je niet meer dan 8 tracks maakt kan je al aan de gang en je hebt zelfs gratis daws.
Je vindt hier ook wel draadjes over als je even zoekt op het forum en op internet vindt je genoeg info.

 
Laatst gewijzigd:
Misschien overbodig maar ik benoem het toch even in dit geval omdat je geen daw gebruikt.
In veel daws oa Ableton en Studio One (en waarschijnlijk ook anderen) heb je de mogelijkheid van comping, da's sowieso handig en zeker als je nog niet zo geweldig keyboard speelt.:)
Comping is dat je gewoon een aantal keren een opname doet, je stelt bijv een basstrack in van 12 bars of zo en je speelt in en na die 12 bars begint ie weer opnieuw met opnemen met behoud van de eerste opname en dat kan je blijven doen tot je bijv 5,6 of 8 opnames hebt en dan kan je de beste stukjes uit alle opnames plakken en knippen zodat je één hele goede track hebt.
Let op; dat soort dingen vindt je niet in de gratis versies maar wel in de betaalde meer uitgebreide versies.

 
Ja ergens rond de 2 minuten vraagt de track om een soort dramatische climax. Even de toonhoogte veranderen en wat ijle strijkers er boven.

Ik vind het best lekker klinken.
 
Misschien overbodig maar ik benoem het toch even in dit geval omdat je geen daw gebruikt.
In veel daws oa Ableton en Studio One (en waarschijnlijk ook anderen) heb je de mogelijkheid van comping, da's sowieso handig en zeker als je nog niet zo geweldig keyboard speelt.:)
Comping is dat je gewoon een aantal keren een opname doet, je stelt bijv een basstrack in van 12 bars of zo en je speelt in en na die 12 bars begint ie weer opnieuw met opnemen met behoud van de eerste opname en dat kan je blijven doen tot je bijv 5,6 of 8 opnames hebt en dan kan je de beste stukjes uit alle opnames plakken en knippen zodat je één hele goede track hebt.
Let op; dat soort dingen vindt je niet in de gratis versies maar wel in de betaalde meer uitgebreide versies.



@krautrock1958 dat is superhandig lijkt mij. Zo kom je wel aan een gelikte track! Ik zal uiteindelijk zeker moeten overwegen een DAW aan te schaffen, maar probeer dat zo lang mogelijk uit te stellen.
 
Klinkt tof René!!
Naast je melodische skills en het aan en uitzetten van parts en de andere tips die hierboven staan, denk ik dat er nog iets is waar je over zou kunnen nadenken. Songwriting of eigenlijk songstructuring.
Wat is de structuur van je nummer. Eerst maar eens experimenteren en improviseren. Als je dat gedaan hebt blijven er een aantal delen over die samen de song vormen. Ik kom zelf uit de indiepop, dus ik geef je een pop referentie. Volgens mij zijn er synthforummers die hier de drops, buildups en wat al niet meer uit de dance kunnen toevoegen :).

Je gebruikt verschillende bouwblokken om een song te maken. Ik doe hieronder even snel iets voordehandliggends:
1. intro (je geeft nog niet alles weg, maar je begint, kan heel bombastisch, maar ook heel leeg)
2. verse/couplet (1 of 2x op lage of medium intensiteit)
3. chorus/ refrein (hier zit vaak de herkenbare en terugkerende melodie, het refrein heeft meestal de meeste intensiteit van het nummer)
4. verse (en weer terug in intensiteit naar het eerste thema)
5. bridge (een afwisseling, bouwt meestal op naar het refrein, maar breekt met het couplet)
6. chorus
7. outtro

Pop:
(heel veel gepraat, maar het klopt)

Dance (ah, nu snap ik de termen in EDM):
 
Klinkt tof René!!
Naast je melodische skills en het aan en uitzetten van parts en de andere tips die hierboven staan, denk ik dat er nog iets is waar je over zou kunnen nadenken. Songwriting of eigenlijk songstructuring.
Wat is de structuur van je nummer. Eerst maar eens experimenteren en improviseren. Als je dat gedaan hebt blijven er een aantal delen over die samen de song vormen. Ik kom zelf uit de indiepop, dus ik geef je een pop referentie. Volgens mij zijn er synthforummers die hier de drops, buildups en wat al niet meer uit de dance kunnen toevoegen :).

Je gebruikt verschillende bouwblokken om een song te maken. Ik doe hieronder even snel iets voordehandliggends:
1. intro (je geeft nog niet alles weg, maar je begint, kan heel bombastisch, maar ook heel leeg)
2. verse/couplet (1 of 2x op lage of medium intensiteit)
3. chorus/ refrein (hier zit vaak de herkenbare en terugkerende melodie, het refrein heeft meestal de meeste intensiteit van het nummer)
4. verse (en weer terug in intensiteit naar het eerste thema)
5. bridge (een afwisseling, bouwt meestal op naar het refrein, maar breekt met het couplet)
6. chorus
7. outtro

Pop:
(heel veel gepraat, maar het klopt)

Dance (ah, nu snap ik de termen in EDM):

@Mole Bedankt voor de suggesties! Het is inderdaad een goed idee om ook meer met de structuur van een track te doen. Dit helpt!
 
Ik hoor wat New Beat vibes. NOICE. Je baslijn loopt nu omhoog, ik zou m af en toe omlaag laten lopen als variatie. Verder zou ik denk ik voorzichtig wat meer movement aanbrengen, dus bijvoorbeeld het filter wat varieren, ook in leads de resonantie wat omhoog gooien om variatie te creeren. Het is op zich niet erg om te herhalen, zeker niet in techno, als je het maar wat interessant houdt door movement aan te brengen, ook in je rtimes. De vraag is of de Volca's daar voldoende voor zijn op termijn ;-)
 
Ik hoor wat New Beat vibes. NOICE. Je baslijn loopt nu omhoog, ik zou m af en toe omlaag laten lopen als variatie. Verder zou ik denk ik voorzichtig wat meer movement aanbrengen, dus bijvoorbeeld het filter wat varieren, ook in leads de resonantie wat omhoog gooien om variatie te creeren. Het is op zich niet erg om te herhalen, zeker niet in techno, als je het maar wat interessant houdt door movement aan te brengen, ook in je rtimes. De vraag is of de Volca's daar voldoende voor zijn op termijn ;-)
@theemagician Ik probeer mij niet te veel af te laten leiden en nu al voorbij mijn Volca's en Neutron te denken, maar wat zou je adviseren: Behringer Deepmind 12 of Korg Prologue? Elektron Digitakt of Akai MPC One?
 
De variatie zou in de sequencing moeten zitten niet in de geluiden. Ik had ooit een QY100 en QY700. Daar kon je je sequences polyfoon moduleren door een akkoord aan te slaan. Was echt heel mooi.

Maar er is echt zo veel leuk nieuw spul op de markt.
 
Ik zou zelf ook eerst zoeken naar wat de beste manier is om een sequence te maken voor je. Je hebt maar 2 handen, je kan niet al die apparaten tegelijk laten doen wat je zou willen.
Je zal dingen voor moeten programmeren, dat dmv sequencers op de apparaten zelf, of dmv een centrale sequencer waarmee je alles aan stuurt.
Op de een of andere manier werkt voor mij de 2e manier het best.
 
Ik gebruik normaliter Ableton live, ik neem alle apparaten los op via mijn geluidskaart, aansturen doe ik via midi / usb / cv / gate of live spelen en daarna knip en plak ik de rest verder.

Maar je kan iedere sequencer gebruiken.D 'r zijn veel hardware sequencers verkrijgbaar, maar daar weet ik verder dan weer niet te veel van. Maar ik denk dat iemand anders je wel wat tips kan geven daarvoor.
 
Back
Top