Roland FA06: eigen studioset geluid opslaan in sampler deel?

fisfanaat

Stamgast
Lid sinds
12 januari 2010
Berichten
153
Hallo, wie kan me helpen? Ik gebruik de sampler om tussen de 16 geluiden te schakelen. Maar kan ik ook bewerkte geluiden (bv dual of split) onder de 16 knoppen opslaan? Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is...:)
 
Ik gebruik de sampler om tussen de 16 geluiden te schakelen.

Niet vergeten dat je tot 64 samples kan gebruiken. Deze zijn in 4 banken van 16 stuks ingedeeld. Je kan tot 4 samples tegelijk 'triggeren'.
Het wisselen tussen de verschillende samplebanks kan je makkelijk uitvoeren door het sample part (standaard part 16) te selecteren. Als je dan het keyboard bespeelt (of een extern MIDI-klavier op hetzelfde MIDI-kanaal) dan kan je alle 64 samples triggeren zonder dat je van bank hoeft te wisselen.

Maar kan ik ook bewerkte geluiden (bv dual of split) onder de 16 knoppen opslaan?

Geen idee wat je bedoelt met 'bewerkte geluiden'. Dual, split is van toepassing op een Studioset waarbij je kan kiezen uit Tones die opgebouwd zijn uit PCM- of SuperNatural Acoustic of SuperNatural Synth delen. Samples kan je niet gebruiken als 'Partial' in een Tone.

Samples bewaar je als onderdeel van een Song. In een Studioset kan je geen samples bewaren maar je kan natuurlijk wel een Studioset als onderdeel van een Song bewaren waarin ook samples zijn toegewezen. Als je dan later een bewaarde song laadt, dan worden automatisch ook de bijhorende samples 'geladen' alsook de bijhorende Studioset. Elke song kan dus tot 64 eigen samples gebruiken. De demosongs maken trouwens gebruik van deze 'techniek' dus zeker eens uitproberen.
 
Hoi, bedankt voor je reactie. Met bewerkte geluiden bedoel ik dan inderdaad dual of split geluiden. Kan ik ook 16 van die bewerkte geluiden opslaan onder de sampler knoppen? Of moet ik die opslaan als Studioset?
 
Je schreef " Ik gebruik de sampler om ..." maar je bedoelt dus de samplerPAD's.

Geluiden (Voices) kan je niet opslaan in de Pads maar je kan de Pads wel gebruiken om geluiden te selecteren (of in-/uitschakelen). Daarvoor gebruik je de Pad Mode 2 en 3 of 8.
(Pad Mode wisselen doe je via de Pad Utility of sneltoets Pad Utility + Pad Modenummer)

In Pad Mode 2 kan je dus snel tussen verschillende geluiden wisselen. (Let ook op bij welke geluiden Keyboard Switch is ingeschakeld.)

Met één van de updates heeft Roland een handige functie toegevoegd: Keyboard Switch Groups: Pad Mode 8
Met keyboard switch groepen kan je 1 of meerdere geluiden in een 'groep' plaatsen die je tegelijk wil bespelen (keyboard switch dus aan voor die geluiden). Om een andere combinatie te kunnen gebruiken zou je normaal eerst alle keyboard switchen moeten aanpassen maar met Keyboard Switch Groups kan je dat in 1 keer instellen en oproepen. Je kan tot 16 groepen instellen en dit per Studio Set.

Split/ Dual zijn eigenlijk ook gewoon een Studio Set waarbij je slechts 2 klanken tegelijk gebruikt en ook in het display ziet. Op enkele details na is dat verder identiek met een Studio Set

Of het nu preset geluiden zijn of eigen geluiden (dus geen samples, enkel PCM of SN), die gebruik je altijd in een Studio Set. Dat kan een Preset Studio Set zijn of een eigen User Studio Set zijn. Je hoeft niets aan te passen om m.b.v. de Pads te wisselen tussen de geluiden (of keyboard switch groups). Gewoon de gepaste Pad Modus kiezen en dan kan je via de Pads onmiddellijk een ander geluid van de Studio Set selecteren (of keyboard switch group).

Als je over de laatste firmware beschikt, dan kan je Pad Mode 8 gebruiken (anders zeker de firmware updaten). Daarin zitten ook enkele Studio Sets waarin keyboard switch groups zijn ingesteld: bv Preset Studio Sets nummer 65 - 69. Kies een van die Studio Sets en druk dan op een van de Pads. Je zal zien/horen dat er dan gewisseld wordt tussen verschillende geluiden van de Studio Set. Ook onderdeel van een firmware update is dat je in elke Studio Set nu ook de Pad Mode kan bewaren. Als je dus Pad Mode 8 hebt ingesteld in een Studio Set, dan kan je onmiddellijk met de Pads tussen de geluiden wisselen. Zonder dat je eerst naar de juiste Pad Mode moet gaan.

Kortom. Geluiden in een Studio Set plaatsen, eventueel Keyboard Switch Groups instellen, de gewenste Pad Mode kiezen en je kan vlot wisselen tussen de geluiden via de Pads.
(en indien je de Pad Mode bewaart als onderdeel van de Studio Set, dan hoef je zelfs de Pad Mode niet meer te kiezen)
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor je uitleg. Toch nog deze vraag: ik kan de 16 Pads gebruiken om geluiden te selecteren, ok. Maar kunnen dit ook eigen User Studio Set geluiden zijn? Of moeten dit Voices zijn?
 
Met de Pads kan je geen Studio Sets selecteren, enkel Voices. (Voices maken natuurlijk altijd deel uit van een StudioSet)
Wellicht wil je met 1 handeling (druk op een PAD-knop) een Studioset (met tot 16 Voices) laden? Dat kan niet met de Pads.

Maar je zou bv een Song kunnen gebruiken waarin je een specifieke Studioset bewaart. Als je dan verschillende songs hebt moet je gewoon de gewenste song laden. Dat gaat heel snel en de Song laadt automatisch ook de bijhorende Studioset in (en indien gebruikt, ook samples).
Uiteraard kan je via MIDI-boodschappen ook een Studioset laden m.b.v. een MIDI-controller of bv Mainstage,...

(die Song hoeft zelfs geen data te bevatten dus je moet niet 'iets' opnemen om dit te kunnen gebruiken)
 
Back
Top