inSIDious - SID-chip plugin voor Reaktor

jes303

DIY brain mods
Lid sinds
30 augustus 2002
Berichten
802
Locatie
Transistorbasstraat 303
Ik kan op SF niks vinden over deze VST plugin die de SID chip van de C64 emuleert.
Daarom hierbij maar even een post over inSIDious.

De plugin moet je blijkbaar via Native Instruments Reaktor (de free player versie werkt ook) draaien.
Vervolgens kan je via elke DAW die VST ondersteunt deze SID emulator aansturen.
Er bestaat een gratis versie en een commerciele versie met een opnieuw uitgedokterde en mooiere UI.

Aantal features aan deze SID emulator die mij aanspreken:
- De diverse quirks van de originele SID chips (6581 / 8580) worden ge-emuleerd
- Slim gemaakte UI die enerzijds het volledige potentieel van de SID benut en anderzijds nog redelijk overzichtelijk en intuitief blijft
- Je kan dus je DAW gebruiken om je sequence te bouwen, iets dan normaliter nogal lastig is vanwege de complexe settings van de SID chip (arps, heel snel wisselen van sounds)

Review:



En iemand heeft een song van het C64 spel Last Ninja 2 volledig nagemaakt ermee, klinkt behoorlijk authentiek en de hele sequence is in de DAW geprogrammeerd!



Meer links:

Officiele pagina
Video tutorials van de maker, Mike Clarke
Leuk leesvoer tijdens de ontwikkeling van inSIDious en de werking van de SID chip
 
Dit is toch geen VST maar een Reaktor synth?
Je hebt gelijk, dit is geen VST. Ik had me nog niet zo verdiept in de opzet, het is inderdaad een Reaktor project, maar dan is Reaktor dus de schil en VST die je in je DAW aanstuurt als ik het goed begrijp. Ik kan helaas de openingspost niet meer wijzigen, anders had ik dat nog wel even aangepast. Dank voor de correctie!
 
Bedankt voor de tip. Ik heb hem gedownload en in Reaktor 6 geladen en moet zeggen dat hij echt authentiek klinkt.
Live arp funktie is ook echt fun :)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top