multitimbrale syntht's (tweaken)

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
576
Hallo

Ik kom precies niet zo vlug multitimbrale synth's tegen..

Zou iemand mij wat aanraders (eventueel klassieketjes) kunnen meegeven?

Verder vroeg ik me af: als bij een multitimbraal toestel 2 'parts' elk een klank uitsturen (bv. 1 voor melodie, 1 voor bas), en je wilt deze
in real time tweaken, hoe switch je dan tussen beide? Want ik vermoed dat je niet de parameters van beide parts kan manipuleren?


Vriendelijke groet! :doei:
 
Sequential Prophet Rev2, Access Virus (volgens mij alle versies wel). Op de Rev 2 kan je instellen dat je parameters voor beide parts te gelijk edit, wat bijvoorbeeld met de filter handig kan zijn. Maar meestal zal je kiezen welke part je aan het editten bent.
 
De Korg Prologue 16 heeft een switch en je kunt ook instellen hoe je de 16 voices verdeelt.

Bv 1 bas en 15 voices voor de tweede part
Of 3 voor de bas in unison en de rest voor de andere part.

Maar voor mij werkt het stacken van 2 patches het fijnst.
 
Hangt van de synth af.
Bij de ene synth moet je in een menu duiken om van part te wisslen, bij een Supernova 2 zitten er rechts bovenaan 8 knoppen, voor ieder part 1 knop . Wat ik prettig vind, want met 1 druk op de knop ben je gewissled van klank (part) . Geeft mij een beetje het idee 8 synths in 1 module te hebben.
 
De Blofeld is de goedkoopste voor pakweg 300 euro tweedehands, 16 parts multitimbraal.
Novation supernova 2 is ook multitimbraal, als desktop vindt je 'm voor zo'n 5 a 600 en de keys in de buurt van de 800 of zoiets.
Roland JD-XI kan ook maar net als de Blofeld wel menudiving.
Als je analoge mulitimbrale synths zoekt zit je in een hele andere prijscategorie, Roland JD-XA bijv.

 
Ieder workstation (Kronos, Fantom, Motifs maar ook de héél oude bakjes zoals een Roland D20 of W30, Yamaha V50, Kurzweil K2X00 etc). Tweaken kan je doen via de knoppen en dan op het MIDI-kanaal dat je op dat moment actief hebt staan.

:doei:
 
De Blofeld is de goedkoopste voor pakweg 300 euro tweedehands, 16 parts multitimbraal.
Novation supernova 2 is ook multitimbraal, als desktop vindt je 'm voor zo'n 5 a 600 en de keys in de buurt van de 800 of zoiets.
Roland JD-XI kan ook maar net als de Blofeld wel menudiving.
Als je analoge mulitimbrale synths zoekt zit je in een hele andere prijscategorie, Roland JD-XA bijv.



Die SuperNova ziet er idd deftig uit! 8) :P

Even los van mijn eerdere gedachte dat ik vooral graag iets analoogs wou met bijhorende voorwaarden (cfr begin topic): zijn er naast de Access Virus'en en Supernova nog andere betaalbare goeie v.a./digitale synth's met als enigste voorwaarde dat ze multitimbraal zijn icm meerdere outputs?

Dus bv. dat hij 3 midisequentie's kan ontvangen, 1 voor melodie, 1 voor harmonie en 1 voor bas en dit dan via 3 aparte outputs naar een mixer kan sturen?

Groet Jongens! :doei::)
 
zijn er naast de Access Virus'en en Supernova nog andere betaalbare goeie v.a./digitale synth's met als enigste voorwaarde dat ze multitimbraal zijn icm meerdere outputs?
Moeten ze ook nog tweakable zijn (veel knoppen)? Dat beperkt de keuze wel een beetje. Behalve de Virussen, Supernovas en Nord Leads heb je nog wat obscuurdere synths zoals de Waldorf Q of de XTk, Misschien de Yamaha CS1x, CS2x of AN1x. Maar die zijn al een stuk minder fijn om te editten. En volgens mij betaal je daar tegenwoordig 2ehands ook al behoorlijk voor.

Andere begin jaren 2000 VAs zijn niet multitimbraal (MS2000, JP8000)

Ik ben er vast nog wat vergeten.

Maar als je menu diven niet erg vindt of een editor gebruikt zijn er een hele hoop synths die hieraan voldoen. Veel ervan worden als romplers verkocht zoals de Emu Proteus 2000 en zijn broertjes of de Roland JV1080 maar intern hebben ze dikke digitale synthese engines. En je koopt ze al voor een paar honderd euro.
 
@Yawgmoth: Ik heb een tijdje terug met mijn Vsynth XT zitten rommelen maar multi-timbraal is ie nou niet echt heel erg vriendelijk voor ingericht. Laat staan patches tweaken.

Ik ben wel een fan van complete productie bakkies.. verschillende geluiden uit 1 bak maar het blijft altijd lastig als je meer geluiden wilt controllen.. moet je weer switchen tussen parts. Een extra controller kan soms wel handig zijn dan.

Mijn laatste aankoop van Roland heeft me ook wel verrast met de MC707. Niet een selectie knoppen voor 1 geluid maar 3 knopjes x 8 parts. Vaak is cut-off toch het belangrijkst en dan nog FX send. Heb je nog een potje over die je kunt toewijzen.
Momenteel te weinig tijd voor em maar ik ga er zeker weer mee jammen als ik tijd heb. Dit was mijn eerste jam na em een paar dagen in bezit te hebben.

 
Andere begin jaren 2000 VAs zijn niet multitimbraal (MS2000, JP8000)
De Radias (MS2000 "opvolger") heeft wel 4 timbres die je met een dedicated knop per timbre kan kiezen. Instant aanpassen met alle dedicated knoppen.

Elektron's Analog 4 heeft nog iets mooiers: je kan 'performance' instellingen maken waarbij je vrije keus van meerdere timbre en parameter combinaties op een draaiknop kan zetten.
 
Back
Top