Tascam/Teac Portastudio 424 mkiii software issue

boombipbass

Het lid
Dismembered
Lid sinds
2 september 2007
Berichten
479
Locatie
diep in de zee
High all,
Das alweer even lang geleden zeg, maar desalniettemin voel ik me nogsteeds thuis hier en zal eens weer proberen wat actiever te worden en mijn kennis en onzin opgedaan in de afgelopen jaren te slijten :-).

Echter zit ik voor nu met een groot probleem, althans daar zullen de meningen over zijn verdeeld maar toch..

To the point:

Destijds heb ik in een vage electronica zaak die in de vitrine blauwuitgeslagen product doosjes had staan door de zon, toen ik er naar binnen liep voor de lol zag ik het betreffende apparaat in de titel. Was niet te maken en kon 'm wel meenemen, enkel te gebruiken voor reserveknopjes(die zijn tegenwoordig 5 $ op eBay en ik heb er n hoop van). Er zat geen voeding bij en die apparaten hebben ook zo'n lekker ingewikkeld uitziende MIDI/DIN Powersupply input gat. Take it or leave it 15 euro.

Nou, uiteindelijk toch de kans benut en hem overgenomen en na te zien dat die kabels tantoe duur waren er zelf een in elkaar gejakkerd. En u raad het nooit. Het speelt als een plaaaaaaatje.

MAAR

Iets in de "software" van het apparaat klopt niet, hij stopt namelijk de casette random naar eigen wil en voor de (niet)kenners van dit apparaat: Er zit een functie in de software waardoor je een startpunt en eindpunt kan instellen op een deel van je casette die hij dan in principe voor eeuwig blijft loopen. Dus hij speelt de loop, spoelt terug, speelt de loop etc. etc., dit is wel handig voor als je een foutje wilt wegwerken o.i.d. of met punch in dingen aan de slag wilt.

Hij wilt de punten wel aanmaken en speelt m ook netjes 1 x af. maar daarna vindtie t wel leuk geweest.

Tot slot stopt hij ook willekeurig bij het terug en vooruit spoelen.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen, het lijkt me geen mechanisch probleem. Sommige top momenten kon de casette echt lang door. Ik heb sterk het gevoel dat de software van de unit even moet worden geflashed als dat mogelijk is, kan iemand hulp bieden?

Zou top zijn!
 
Hoe weet je zo zeker dat het een software probleem is? Problemen met spoelen en afspelen is over het algemeen een probleem van de riempjes of andere mechanische issues. Als je nog nooit de riempjes en idler wheel bandje hebt vervangen zou ik dat als eerste doen, naast het schoonmaken van alles (pinchwheel, capstan). Ik geloof dat er ook ergens IR sensors in zitten die, als ze wat stof er op hebben dat soort resultaten kunnen geven. Zie bv dit draadje:


Ik ben ook lid van een Portastudio FB group die erg behulpzaam is bij het oplossen van problemen. Daar zitten ook wat mensen die al veel machines gerepareerd hebben.

En kijk de service manual eens door, altijd handig om te zien wat wat is.

En welkom terug uiteraard!
 
Heel erg toeval maar kreeg net n tip dat er 2 dingetjes in verbogen moeten worden als de cass besluit te stoppen zonder dat je stop duwt. Misschien heb je dit voor...
Check ff de comments in espen kraft zijn laatste video (ok, is nt de
Mk2)
 
Deze tip dus:

3D027464-9E31-4324-8CE8-226EF70C345A.jpeg
 
Als het probleem met de 2 contaktjes is (zoals plaatje hierboven) dan is dat idd een bekend Tascam probleem. Ze maken dan niet zo goed contact meer, beetje contactspray kan ook helpen dan.
 
Als ik tijd heb check ik mijne en doe filmpje of fotos.
 
ik zie er twee denk ik, linske n rechts?
Meestal is eentje om te detecteren wat voor type cassette is (ferro, metal, chrome), de andere voor de schrijfbeveiliging. Dus hou er een cassette tegenaan, dan zie je het wel.
 
Overigens heb ik nu exact hetzelfde probleem met mijn Tascam 644, de belt had ik al vervangen maar het is helaas de capstan motor die kapot is gegaan. Bij het openmaken van de motor is ook nog eens het kleine pcbtje wat in die motors zit gebroken, dus hij is nu echt echt kapot. Van binnen was het echt een grote smurrie van overhitting, met veel mazzel heb ik nog dezelfde motor kunnen vinden (al werken anderen ook wel met soms wat beperkingen).

De les hierin, als je een oude tapedeck heb, en de capstan motor (of overige) worden warm, dan moeten ze echt gesmeerd worden met olie.
 
Vuile tandwielasjes ?, staat uitgebreide handleiding op youtube over hoe aan te pakken
 


 

Dit is wel de 464, ik heb de 424 mk iii. Ik zie wel overeenkomsten en deze heeft inderdaad ook het "software" gedeelte waar ik over had, alleen ik kan nogsteeds niet helemaal lokaliseren waar ik de clippies kan vinden die ik zou moeten buigen.
 
Werk 7 dagen. Volgende week tijd.
Oei ja dan kan ik je niet vragen ook nog te filmen, sorry. Heb je toevallig onlangs nog eens hierna gekeken?
Zou echt super zijn, zou zo leuk zijn dit in mijn studoi setup te verwerven.
 
Back
Top