Synescope, platenspeler voor sonificatie van beeld

trace-synescope-770x425.jpg


Synescope is een instrument dat het beeldende vertaalt naar het hoorbare. Kleur, contrast en beweging op langzame draaiende schijven worden omgezet in muziektonen en stuurspanning.​


Het ziet eruit als een vreemde platenspeler, maar dan wel één waarbij er geen geluid op de schijf is opgenomen, maar licht, kleur en beelden ronddraaien. De afspeelkop scant op kleur, veranderingen en contrasten en zet deze om in CV- en MIDI-data. Tijdverdelingen worden afgeleid uit de plaats van kleur op de schijf en dit alles wordt omgezet naar vijf verschillende outputs. Deze informatie kan worden gebruikt bij synthesizers en synthmodules om geluiden en modulaties te genereren.

Het mooie is dat je zowel een al beschilderde plaat op de draaitafel kunt plaatsen, als ook gewoon kunt tekenen of schilderen op een plaat die al ronddraait. Het is een prachtige voorbeeld van hoe verschillende kunstvormen kunnen worden samengebacht om tot nieuwe artistieke expressie te komen.


Trace Bloom Synescope

Synescope is het resultaat van een "Graphic to Audio" -project van Trace Bloom dat het werk en de ideeën van kunstenaar en ontwerper Brian Alexander in kaart brengt. Zijn website beschrijft de ontwikkeling van wat uiteindelijk de Synescope werd en toont daarbij een aantal verbluffende prototypes.

Het is interessant om naar de video te kijken en te zien hoe het geluid verandert met verschillende bronmateriaal. En ook hoe alles kan worden veranderd door de 4-punts afspeelkop te verplaatsen.

Trace Bloom Synescope

Synescope is een fascinerende machine die waarschijnlijk geen verkoopbaar instrument zal worden. Het is echter een geweldig concept en je kunt je voorstellen dat er een miniatuurversie uit voort zou kunnen komen in een Eurorack-module die kleine schijfjes nodig heeft en CV genereert - dat zou heel gaaf zijn.


bron: Synescope - gearnews.com
fabrikant: https://tracebloom.com/graphic-to-audio


video:



 
Laatst gewijzigd:
Interessant!

Niet geheel hetzelfde, maar wel met raakvlakken is Orbita van Playtronica.
In feite ook een MIDI controller, maar een stuk eenvoudiger dan de Synescope.
Met het plaatsen van verschillend gekleurde magneten op de draaitafel maak je loops.
Deze heeft al een tijdje mijn interesse, temeer daar dit straks wel een verkoop instrument gaat worden.

Als het goed is wordt deze binnenkort op Kickstarter gelanceerd.

Orbita.jpeg
 
Synescope is een fascinerende machine die waarschijnlijk geen verkoopbaar instrument zal worden. Het is echter een geweldig concept en je kunt je voorstellen dat er een miniatuurversie uit voort zou kunnen komen in een Eurorack-module die kleine schijfjes nodig heeft en CV genereert - dat zou heel gaaf zijn.

Intrigerend apparaat, je zal er niet een leuke rocktrack of een popliedje mee maken maar voor de kunstenaars die zich bewegen op het snijvlak van beeld en geluid kan dit een leuke device zijn.
Mensen zeggen wel eens; ik schilder met tonen of geluid bijv en op deze manier krijgt het wel een hele concrete invulling.
Ik zou wel 'ns een goeie scratcher er mee aan de gang willen zien, ben benieuwd wat die er uit haalt?
Niet geheel hetzelfde, maar wel met raakvlakken is Orbita van Playtronica.

Interessante invalshoek voor een loopstation moet ik zeggen.
Dan moeten die magneten op de een of andere manier loops in een daw aansturen neem ik aan?
 
Interessante invalshoek voor een loopstation moet ik zeggen.
Dan moeten die magneten op de een of andere manier loops in een daw aansturen neem ik aan?
Dat kan inderdaad.
Het is in feite een MIDI controller, dus je kunt er van alles mee aansturen.
 
Back
Top