Probleem met floppy en MPC2000XL

Hooihuis

Acta est fabula
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
4.890
Locatie
tha Bleep City
Het zit weer eens even niet mee met de techniek…..

Ik wilde vandaag verder gaan met een project dat al veel te lang ligt en kwam er achter dat de sequencedata die ik op floppy heb staan niet meer wilde laden in de MPC2000XL. Andere floppy’s doen het nog wel, al denk ik dat het misschien wel zinvol is om de drive zelf een keer te cleanen.

Hoe dan ook, ik dacht dat het misschien aan de floppy zelf lag want het metalen schuifje (voor de bescherming van de interne disk) leek ook wat lam. Dus ik heb de disk voorzichtig uit de behuizing gehaald, schoongemaakt en in een andere behuizing geplaatst. Helaas werkt het nog steeds niet en de de drive blijft een apart geluid maken wat hij niet doet bij andere floppy’s. Waardeloos dus…… Daar komt bij dat de interne disk wel beschadigd lijkt, want ik zie een duidelijke kras in de vorm van een perfecte cirkel dus ik ben bang dat de data beschadigd is geraakt.

Het is mij weer eens duidelijk geworden dat ik voor gevorderde projecten gewoon een backup moet maken….is niet handig dit. Ik vroeg mij wel af of er nog een andere mogelijkheid is om de data nog te redden van deze floppy.

Is er misschien iemand in de omgeving van Alkmaar met een MPX2000XL (met floppydrive) bij wie ik kan checken of de disk toch nog leesbaar is? Dan kan ik de data wellicht nog overzetten op een ander schijfje.

Kleine kans waarschijnlijk, maar ik kan het altijd proberen :walker:
 
Ja, is echt wel balen. Vooral ook omdat ik nu echt gemotiveerd was om die oude track af te maken en dan gebeurt dit weer....maar ja, er zijn ergere dingen natuurlijk (beetje relativeren kan geen kwaad; boosheid is alweer wat gezakt).

Ik zit er ergens maar over te denken om de tracks opnieuw in te spelen in de MPC. Ik weet niet meer exact wat ik gemaakt had maar ik moet toch wel een end komen hoop ik. Gelukkig is een deel van het project gesequenced op de Sequentix P3 dus daar is niets mee gebeurd.

Maar die CF card reader die jij hebt gekocht, past dat dan goed in de MPC? En is die maar 25 euro exclusief kabeltje? Welke is dat als ik vragen mag, want het wordt wel een keer tijd om daarop over te gaan.

Helemaal van de floppys zal ik niet direct afkomen want ik heb ook nog een EPS-16+, S950 en DSS-1 staan die ermee werken. Tot op heden niet veel last mee gehad moet ik zeggen....
 
Nou, goed nieuws 8) Ging het net toch nog maar een keer proberen, MPC opnieuw aangezet, floppy erin en.....sequences konden net aan worden ingeladen! Maakte wel nog steeds een vreemd geluid en het kostte drie pogingen, maar het is gelukt. Gelijk maar even gesaved op 2 andere floppy's dus.

Helaas niet aan de track kunnen werken vandaag maar ben blij dat het is opgelost ;)
 
Ja, is echt wel balen. Vooral ook omdat ik nu echt gemotiveerd was om die oude track af te maken en dan gebeurt dit weer....maar ja, er zijn ergere dingen natuurlijk (beetje relativeren kan geen kwaad; boosheid is alweer wat gezakt).

Ik zit er ergens maar over te denken om de tracks opnieuw in te spelen in de MPC. Ik weet niet meer exact wat ik gemaakt had maar ik moet toch wel een end komen hoop ik. Gelukkig is een deel van het project gesequenced op de Sequentix P3 dus daar is niets mee gebeurd.

Maar die CF card reader die jij hebt gekocht, past dat dan goed in de MPC? En is die maar 25 euro exclusief kabeltje? Welke is dat als ik vragen mag, want het wordt wel een keer tijd om daarop over te gaan.

Helemaal van de floppys zal ik niet direct afkomen want ik heb ook nog een EPS-16+, S950 en DSS-1 staan die ermee werken. Tot op heden niet veel last mee gehad moet ik zeggen....

Het was deze: Renkforce Interface-converter [1x CompactFlash-stekker 50-polig - 1x IDE bus 40-polig] | Conrad.nl
Ondertussen 27 eu geworden zie ik.

Die past idd zonder problemen, ff laatste os op flop zetten en inladen. Je moet alleen ff 2 gaatjes boren in de bracket om m goed vast te zetten. Er is een topic op het forum met extra toelichting en welke flatcable je nodig hebt.

Enige is wel, deze kan niet hotswappen. Maar degene die dat wel kunnen kosten 100+ eu dus nogal een prijsverschil en met 1gb of 2gb kaartje erin is dat niet zo'n probleem.
 
Thanx MonoTron! Dat is nuttige info en ik ga ook nog ff op zoek naar het topic hier op SF over de inbouw. Weet nog niet hoe snel ik dit ga doen, maar het valt waarschijnlijk erg mee qua klus en het kan veel ergernis voorkomen.

Met niet kunnen hotswappen bedoel je naar ik aanneem dat de kaarten alleen verwisseld kunnen worden als de MPC uit staat? Dat is inderdaad geen probleem, zeker niet met een kaart van 2 GB erin....ik gebruik de MPC overigens alleen als sequencer en hoef dus geen samples te laden, dat gebruikt dus niet veel geheugenruimte.

Mooi project om een keer mee aan de slag te gaan. Maar eerst een keer die track afmaken :D
 
Thanx MonoTron! Dat is nuttige info en ik ga ook nog ff op zoek naar het topic hier op SF over de inbouw. Weet nog niet hoe snel ik dit ga doen, maar het valt waarschijnlijk erg mee qua klus en het kan veel ergernis voorkomen.

Met niet kunnen hotswappen bedoel je naar ik aanneem dat de kaarten alleen verwisseld kunnen worden als de MPC uit staat? Dat is inderdaad geen probleem, zeker niet met een kaart van 2 GB erin....ik gebruik de MPC overigens alleen als sequencer en hoef dus geen samples te laden, dat gebruikt dus niet veel geheugenruimte.

Mooi project om een keer mee aan de slag te gaan. Maar eerst een keer die track afmaken :D

Ja klopt hotswappen is idd de CF kaart eruit halen terwijl d MPC uit staat. Sterker nog, volgens mij moet je met CF kaart erin de MPC opstarten, anders heeft ie er geen zin in.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik dit zo weinig zou willen doen, dat het mij niet uitmaakt. Die enkele keer dat je tijdens een trackje maken een andere sample op de kaart wilt zetten is te verwaarloezen.

Hier is de topic waarin wat meer info staat vanaf post #10 van Sjeff. De naam van het topic is niet echt logisch i.r.t. de info ;)

Ik kwam dit topic tegen en herinnerde me dat ik 2016 ook al die kaartlezer had willen bestellen maar niet gedaan.
Ik heb gekeken bij conrad of ze die kaartlezer nog hadden, ja dus er zijn nog iets van 20 stuks in NL. Voor die prijs geen geld om je MPC wat meer future proof te maken.
Qua CF kaartjes is die wel wat kieskeurig, maar de SanDisk Ultra kaartjes van 1gb of 2 gb werken prima, Transcend kaartje werkte bij mij niet.
 
hallo ik las je berichtje en bezit zelf dus een weinig tot niet gebruikte mpc2000xl zat ook met opslag probleem .ik ga dit ook eens proberen om hem zo meer te kunnen gebruiken.:okdan:
 
ik ga hier ook zeker mee aan de gang.is er ook niet een usb poort of dergelijke om zo een externe schijf aan te sluiten dit zou natuurlijk ook idiaal zijn.
 
Back
Top