[Ableton]Hoe start ik audio clips met MIDI bestanden?

Eis-T

Dampgolf
Lid sinds
13 oktober 2009
Berichten
790
Deze vraag klinkt meer basic dan het is. Ik weet hoe ik met een remote controller kan midi-mappen en daarmee clips kan launchen. Heb daar menig liveset mee verrijkt. Nu wil ik deze techniek ook in m'n productieproces gaan toepassen. Wat ik wil doen is de note on data van een midi bestand gebruiken om een audio clip te (re-)triggeren. Ik krijg dit echter niet voor elkaar. iemand tips? of een andere manier om ditzelfde te bereiken? Het precies intekenen van de retriggers en stotters kan ook misschien met het intekenen van automatisering in beat repeat maar dat lijkt me nog omslachtiger en haalt het live gevoel eruit. Simpler op het midi spoor slepen doet bijna precies wat ik zoek. Het zorgt er wel voor dat ik slechts 1 sample hiermee kan retriggeren. De aardigheid is juist dat er verschillende samples op het audio spoor komen.

dit is in de basis hoe ik het in m'n hoofd heb:

Trigger Note C1 op MIDI track 1 --> launch clip op audio track 1.

(edit: ik ben in de handleiding gedoken maar die gaat vooral in op launch modus en midi mapping met je remote controller. ik wil midi mappen aan een midibestand/midispoor)
 
Geen idee of dit kan.
Een workaround is om een drumrack te gebruiken met meerdere simplers
 
Bedankt! dat is inderdaad een optie. Mijn workflow is vanuit session view werken en dan in arrangement view verder verfijnen. Een audio-spoor met daarop alle clips is voor mij inzichtelijker dan de tweaks moeten maken via midi-roll. Natuurlijk kan ik het spoor met de trumrack bouncen naar een audio track, maar dan zijn alle markings/blokken weg en is het 1 audio file geworden. Ik puzzel weer even verder!
 
Bedankt! dat is inderdaad een optie. Mijn workflow is vanuit session view werken en dan in arrangement view verder verfijnen. Een audio-spoor met daarop alle clips is voor mij inzichtelijker dan de tweaks moeten maken via midi-roll. Natuurlijk kan ik het spoor met de trumrack bouncen naar een audio track, maar dan zijn alle markings/blokken weg en is het 1 audio file geworden. Ik puzzel weer even verder!
Je kan alle drum rack sounds los bouncen.
 
Bedankt! en dat lijkt me inderdaad de beste oplossing, al moet ik zeggen dat we ondertussen aardig het doel voorbij geschoten zijn. Het idee was om het vooral simpel te houden en me werk te besparen door de ritmes van cuts die ik vaak gebruik te automatiseren.
 
heb je ooit een mpc gehad? en zoek je eigenlijk een beat repeat functie of zo?
 
nee, maar wel veel live gedaan met ableton, en daar altijd in session view samples op de sporen getriggert. Beat repeat als plug-in is een fantastisch beest, maar voor deze toepassing wel erg bewerkelijk.
Ik denk dat ik een omweg gevonden heb: op mn synth map ik een key aan het triggeren van een clip, en vervolgens stuur ik de noten naar de synth via midi. vanavond ga ik dat eens proberen.
 
ja idd je kunt ook audio clips via midi note triggeren.
als het alleen om clips triggeren gaat is dat wellicht een betere optie ipv sampler, simpler
 
echt geniaal op hoeveel manieren je live kan gebruiken...
ja idd je kunt ook audio clips via midi note triggeren.
als het alleen om clips triggeren gaat is dat wellicht een betere optie ipv sampler, simpler
 
1. CRTL + K
2. click op de clip
3. selecteer de toets waar je hem mee wil triggeren
 
Back
Top