Werken met Steinberg Cubase Elements 10.5.

gilberto

Stamgast
Lid sinds
15 april 2020
Berichten
119
Locatie
eksaarde

Hello,
Ik heb een computer met Windows 10 en daarop de software Steinberg Cubase Emenets 10.5.
Ik sluit mijn keyboard PSR-S710 aan met een usb kabel vanaf de Host to device uitgang op een usb 2.0 ingang van de computer.

Ik heb de Steinberg Cubase Elements 10.5 geïnstalleerd en ook de Steinberg Cubase LE AI 10.5.
Als ik Steinberg Cubase Elements 10.5 opstart verschijnt er onderaan het scherm een popmenu met de melding: ASIO4ALL v2 LE AI 10.5.


Ik vind het eigenaardig dat er in de melding LE AI wordt getoond terwijl ik Steinberg Cubase Elements 10.5 heb geopend.
Dus ASIO4ALLv2 Cubase Elements 10.5 lijkt me meer normaal.
gilbert  screenshot cubase elements 10,5 geen geluid 30 april 2021.png


Is dit normaal?

Als Cubase Elements 10.5 is opgestart en open staat, nadat ik eerst het keyboard heb ingeschakeld, dan voeg ik een midi track toe en neem een liedje op spoor 1.
Dat werkt goed en ik kan de muziek horen afspelen door de hoofdtelefoon die aangesloten is op mijn keyboard PSR-S710.

Als ik luister met een koptelefoon die aangesloten is op de geluidskaart van de pc hoor ik niets.

Als Cubase Elements 10.5 is gesloten dan werkt het geluid goed in Windows 10 en speelt de Windows Media Player zonder problemen de muziek af.
Het testen van het geluid van de speakers werkt goed, als ik de schuifregelaar van het luidsprekertje onderaan in de taakbalk verplaats hoor ik duidelijk een systeem geluidje. M.a.w. de oorzaak moet in Cubase Element 10.5 worden gezocht.

In Studio Setup onder VST AUDIO SYTEM staat ASIO4ALL v2 aangeduid. Ook de Steinberg USB aso Driver staat bij de opties. Maar ik kan deze niet vervangen met de ASIO4ALLv2 driver. Er komt een melding: Het apparaat wordt gebruikt door een andere toepassing. Sluit apparaten die audio via dit apparaat afspelen en probeer het opnieuw.
Ik heb onlangs mijn Steinberg Audio Interface ur22mkii eens aangesloten en de driver Steinberg usb asio geïnstalleerd .Deze is nu weer afgekoppeld. Moet de Steinberg ur22mkii altijd aangesloten zijn na de installatie van de ur22mkii als ik werk met Cubase Elements 10.5 ?
Grtz,
gilberto
 
Ik vermoed dat Cubase jouw de vraag stelt of je wilt werken met de asio4all driver of met de generic low latency driver van cubase zelf.


Je test dan best uit welke van die twee drivers in cubase jouw de laagste latency geeft bij de zelfde grote van buffers.

Maar ik lees dat je de UR22mk2 hebt waarom gebruik je die dan niet ?
Dus om direct op een van u laatste vragen te antwoorden : ja
Ja die moet er altijd op aangesloten blijven, dan zal je ook die steinberg usb audio driver kunnen gebruiken, want dat is een dedicated driver van die geluidskaart dewelke jouw veel beter latency values zal geven
dan die realtek in combinatie met asio 4 all


Dat je niks hoort uit jouw pc is normaal je stuurt echter ook geen audio naar jouw pc en cubase genereert in jouw opstelling niks van geluid

Je stuurt in jouw opstelling enkel midi data naar cubase die dat op zijn beurt doorstuurt via de midi track naar jouw yamaha psr

Hierdoor hoor je dus klank uit jouw psr en niks uit de speakers van jouw pc
 
Hi Kenneth,
Thanks.
Ik vermoed dat Cubase jouw de vraag stelt of je wilt werken met de asio4all driver of met de generic low latency driver van cubase zelf.

ik weet het niet, ik zal eens de Generic Low Latency asio driver proberen vervangen met de Asio4all v2 driver.
Maar ik heb vandaag op mijn tweede computer waar ook cubase elements 10.5 opstaat ook eens opgestart.

Er verscheen een grijs bericht venster(zie bijlage) met daarop de keuze tussen Generic Low Latency asio- en de steingberg usb asio driver.
Ik koos voor de steinberg usb asio driver. Maar na het verder opstarten ondervond ik nog meer problemen in cubase elements 10.5.

Eerst zag ik dat onder VST AUDIO SYSTEM de Generic Low Latency asio driver was ingesteld in de plaats van de steinberg usb asio driver die ik had gekozen.
Toen ik probeerde om deze om te ruilen met de steinberg usb asio driver kwam weer hetzelfde bericht als op mijn andere pc met Windows10. The device could'nt opened.

En toen ik ging kijken onder het tabblad Studio bij audio connections zag ik bij "output" stereo 1 en 2 staan met de Generic Low Latency driver en de speakers high definition audio. Bij "input " stond er bij de device :missing..... ondanks in de Inspektor ALL MIDI INPUT en keyboard 1 stond aangeduid.

Ook staat bij de tweede computer voor de luidsprekers bij de audio connections digital 's (dspif) als optie, maar daar is niets op aangesloten.
Enfin een verwarde boel.

Je test dan best uit welke van die twee drivers in cubase jouw de laagste latency geeft bij de zelfde grote van buffers.
De asio4all v2 heeft een betere latency (vertraging)dan de Generic Low Latency asio. De steinberg usb asio kan niet worden ingesteld.
Dus blijft asio4all v2 over.


Maar ik lees dat je de UR22mk2 hebt waarom gebruik je die dan niet ?
Ik weet wel dat de ur22mkii een betere geluidskaart bevat dan de in-built sound card van mijn pc. Maar ik heb voorlopig nog geen luidspreker om daar op aan te sluiten. En de 3,5 mm jacks van de luidsprekers set van de computer passen niet op de 6,3 mm ingangen van de steinberg audio interface. Ik zal twee jack van 3,5mm naar 6,3 mm bij bolcom bestellen, dan kan ik deze luidsprekers aansluiten.

Ja die moet er altijd op aangesloten blijven, dan zal je ook die steinberg usb audio driver kunnen gebruiken, want dat is een dedicated driver van die geluidskaart dewelke jouw veel beter latency values zal geven
dan die realtek in combinatie met asio 4 all

Oké. Maar het is wel zo dat ik met mijn yamaha keyboard midi en audio composities wil opnemen. het is ook zo dat ik zowel midi bestanden kan opnemen met de gewone usb host to device naar de pc als met de twee midi uitgangen(5 pins.

Ook audio bestanden kunnen worden opgenomen met mijn keyboard met de usb aansluiting of een audio kabel met 3,5 mm jacks . Voor iemand die met een gitaar en micro wil opnemen is het vereist om de ur22mkii aan te sluiten, er is geen andere mogelijkheid. Dus ik val buiten het gewone stramien. Ik heb de 16 midi channels moeten instellen op mijn keyboard, dit hoeft niet bij een gitaar of micro om midi te kunnen opnemen in cubase.

Ook om stijlen van de soundmodule in de synthesizer op te nemen vergt een aanpassing. Met de sequenzer beschik je ook over 8 sporen en verschillende voices(samples).Ik ben er vooral op uit om betere viool klanken te kunnen opnemen bij mijn composities die ik maak in cubase.

Ik heb nog geen benul hoe de viool samples en plug-ins in cubase elements 10.5 klinken. Als amateur en hobbyist stel ik ook niet zo een zware eisen als een professionele muzikant die gebruikt van van heel dure flat speakers.
grtz,
gilberto
 
Dat je niks hoort uit jouw pc is normaal je stuurt echter ook geen audio naar jouw pc en cubase genereert in jouw opstelling niks van geluid
Dat begrijp ik niet!

Dus als de luidsprekers van de psr-s 710 in staat zijn om de muziek die is opgenomen in cubase elements 10.5 weer te geven, is dit dan omdat het een midi bestand is en geen audio bestand? Begrepen.
En visa versa wordt er daarom geen muziek weergegeven omdat de ingebouwde geluidskaart dit niet kan weergeven. (midi data)
Als er een opname is met een audio track dan lukt het wel om de openomen muziek te beluisteren met de in-built sound card van de pc.
Bedankt.
Grtz,
gilberto
 
Back
Top