digitale compressie meerdere analoge signalen live

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
576
Hallo!

In de toekomst ga ik met Ableton9 opgenomen sequenties live (optreden) hardware-apparatuur tweaken en dus ook compressie toepassen.

Ik vraag me 2 zaken af:

- Merk je, doordat er bij digitale compressie een ADDA conversie plaatsvindt, een groot klankverschil van een analoog signaal met analoge of digitale compressie?

- Hoe doe je live digitale compressie? De signalen uit mijn analoge mixer elk apart, bv. 4 x van 1 synth en 4 x van 1 drumcomputer, via een audio-interface naar Ableton leiden,
daar per signaal aparte compressie toepassen (vergt dit dan icm live sequencing niet zeer veel van Ableton?), om hierna 8 aparte output signalen van die audio-interface terug naar de mixer leiden, wat dan betekent dat ik dubbel zoveel kanalen op mijn mixer nodig heb?

Hopelijk is het wat duidelijk wat ik bedoel!


Vriendelijke groet, en bij voorbaat bedankt voor de hulp!
 
Klank verschil hoef je je echt niet zorgen over te maken.

Kun je niet beter alles eerst appart Ableton in doen en dan naar je mixer?

Latency is het enige wat je wel goed moet krijgen. zeker als je live speelt.
 
Denk dat je moet afvragen of je echt nog iets aan je dynamics zou moeten doen.

Hoe dan ook introduceer je inderdaad wat latency als je de geluidsbronnen via je daw weer naar je mixer route, dit hoeft niet per de een probleem te zijn tenzij je ook echt live wat dingen wil bespelen.

Wat je wel nog zou kunnen overwegen is om na je master out op je mixer (of op insert) wat lichte hardware dynamics te zetten om het geheel wat meer een geheel te maken.
 
Ik gebruik hier zelf een motu 828 mk3 voor. Deze heeft namelijk een geïntegreerde digitale mixer met compressie. En de latency daarvan is te verwaarlozen. Voordeel is ook dat je hiermee de compressie op de interface zelf instelt zodat alles al meteen goed staat als je je instrumenten hebt ingeprikt in de interface. Bijkomend voordeel is dat ik t beter vind klinken dan de standaard compressie van ableton en je kunt ook nog eq en reverb toevoegen.
 
Bedankt voor de reacties! :halleluja :halleluja:halleluja


Na even zoeken en informeren denk ik dat er 4 mogelijkheden zijn:


1) instrumenten -> hardware compressors -> analoge mixer


bijkomende vraagjes:

- is dit een juiste volgorde, of is het beter zo: instrumenten -> analoog mengpaneel -> hardware compressors -> analoog mengpaneel te volgen?

- bestaan er compressors die instellingen bewaren, of hoor je altijd alles manueel terug in te stellen?

- hoe werken julle met Ableton bij het live spelen van nummers?
Die hebben toch telkens minimale andere compressie- en eq-instellingen die horen ingeladen te worden?
Of neemt men eerder ‘afgewerkte’ clips op die men dan triggert?
- hiernaast vroeg ik me ook af hoe het mogelijk is (zonder motorised faders) dat men bij het mixen tijdens een overgang naar een direct volgend nummer de faders en eq'-knoppen zo vlug heringesteld krijgt?


2) instrumenten -> usb audio-interface -> Ableton compressie -> usb audio-interface -> analoog mixer


3) instrumenten -> analoge mixer met ingebouwde audio-interface (= multitrack)



bijkomende vraagjes:

- mogelijk om na de output van de audio-interface de klank te bewerken met externe hardware effectors zoals reverb, delay (bv. met korg kaosspad, sherman filterbank)?
- waar in de signaalketen plaats je deze effectors dan als ik bv met een soundcraft signature22 mtk zou werken?
- is firewire werking ipv usb een interessant alternatief?
- kan ableton simultaan met 1 analoge mixer met ingebouwde audio-interface gecombineerd worden met een usb-audio-interface? Of Ableton simultaan met 2 usb-audio-interfaces?


4) digitale mixer

Sorry voor de vele vragen, maar des te meer bedankt!!:doei::doei::doei:
 
Voordeel is ook dat je hiermee de compressie op de interface zelf instelt zodat alles al meteen goed staat als je je instrumenten hebt ingeprikt in de interface.

Klinkt inderdaad top! Maar dan stel je bij ieder nummer de gewijzigde compressie apart in? Of gebruik je je instellingen voor alle nummers?
 
bijkomende vraagjes:

1- mogelijk om na de output van de audio-interface de klank te bewerken met externe hardware effectors zoals reverb, delay (bv. met korg kaosspad, sherman filterbank)?
2- waar in de signaalketen plaats je deze effectors dan als ik bv met een soundcraft signature22 mtk zou werken?
3- is firewire werking ipv usb een interessant alternatief?
4- kan ableton simultaan met 1 analoge mixer met ingebouwde audio-interface gecombineerd worden met een usb-audio-interface? Of Ableton simultaan met 2 usb-audio-interfaces?

1. Dit kan via de aux kanalen op je mixer, dus als je bijv de Signature 22 mtk gebruikt, dan route je een signaal vanuit naar een aux, en de uitgangen van je bijv. je reverb naar hetzij aux returns, of beschikbare gewone inputkanalen
2. Zie 1 :D
3. Firewire is alweer wat ouder, USB is toekomstbestendiger
4. Met een PC kan dit niet aangezien je maar 1 ASIO bron kan gebruiken, met MAC kan dit volgens mij wel, maar de vraag is of je dit wel wil.

Om ook nog even terug te komen op de compressor routing, sowieso denk ik dat je misschien het gebruik hiervan wat overschat, je KAN dit wel als sounddesign tool gebruiken, maar dit wil je niet live doen, in dat geval neem je thuis live loops op en speel je die live af uit Live of whatever. In een live set kun je wel een klein beetje compressie/limiting gebruiken maar dit is eigenlijk alleen in heel lichte vorm en om echt extreme pieken (als je een foutje maakt oid) te voorkomen. Bovendien wil je ook niet op al je drumdozen e.d. compressors gebruiken want dan wordt het ook wel een dure grap.

Met de 22 MTK zou je het als volgt kunnen doen, al je kanalen naar een group (group 1/2 oid), de outputs van deze group aansluiten op je compressor/limiter, deze aansluiten op beschikbare input kanalen, en deze dan routen naar je master kanaal. De instellingen van je compressor/limiter hoef je eigenlijk maar 1x in te stellen en daar kom je verder niet aan tijdens je set.

Voor het type compressor, dit maakt op zich niet uit en kan naar smaak (bijv. om net even wat extra warmte mee te geven), maar pas op met de digitale bakken zoals finalizers, dit kan ook weer wat latency introduceren.
 
ja in ableton zit een mixer en vaak bij je soundcard ook. dan kun je in een keer alle audio binnen halen en dat daar mixen.

je hebt ook analoge mixers met 1 knops compressie op ieder kanaal.

jouw idee. mixer - daw - mixer is geen goed idee.
tenzij je bv je soundcard als digitale mixer gebruikt.
 
ja in ableton zit een mixer en vaak bij je soundcard ook. dan kun je in een keer alle audio binnen halen en dat daar mixen.

je hebt ook analoge mixers met 1 knops compressie op ieder kanaal.

jouw idee. mixer - daw - mixer is geen goed idee.
tenzij je bv je soundcard als digitale mixer gebruikt.

Maar als men dan bij een optreden vanuit Ableton (of welke sequencer dan ook) de hardwaresynths's aanstuurt die dan door een analoge mixer gaan, of als dit eerst via een usb-audio-interface binnengehaald wordt in Ableton en dan via die usb-audio-interface
door een analoge mixer haalt: in beide gevallen moet er toch op het moment zelf op de audiosignalen van die hardwaresynth's compressie en eq toegepast worden dat varieert per instrument per nummer?


Hoe doen jullie dit dan?
Groet!

PS: zo'n 1 compressieknop op ieder kanaal kan maar weinig voorstellen denk ik: te weinig in te stellen parameters, en bv. ducking wordt ook moeilijk?
 
Ik denk dat zoals iemand eerder al noemde dat 1 compressor op de masterbus een idee is. naast een beetje punch vooral de dynamics in controlle houden.
Maar goed lichte compressie dus.

Maar goed als je een soundcard hebt heb je geen mixer nodig maar voor live is een mixer wel handig.
 
Met een soundcard met digitale mixer zoals de genoemde motu kun je presets maken met instellingen per kanaal. Die kun je dan wisselen met een druk op de knop. Of je dit ook live wil doen of nodig hebt is weer een andere vraag en een artistieke keuze, maar het kan wel.
Voordeel van deze manier van werken is dat je weinig spullen mee hoeft te slepen en je alles van tevoren kan programmeren. Nadeel tov een hardware mixer is de hands on control tijdens de performance.
Zelf vind ik het handig om weinig zooi mee te hoeven nemen en volumecontrol doe ik dan op de instrumenten zelf.
En voor mij is eq een set and forget verhaal. Maar afhankelijk van de muziek die je maakt (bv live filtertechno of zo) kan een live bedienbare eq dan wel weer erg handig zijn. En dan is een mixer wel te prefereren.
maw, vele wegen die naar Rome leiden en wat het beste is hangt ervan af wat jij wil tijdens je optreden.
 
Misschien handig om ff te zeggen wat je precies wilt doen. Het klinkt alsof je een situatie probeert te verzinnen die helemaal niet nodig is.
 
Voor een live-situatie kun je beter je setup zo eenvoudig mogelijk houden. Niet meer spullen meeslepen dan echt nodig, geen ingewikkelde dingen met gecompliceerde routing van signalen. Het is live, de lat hoeft meestal ook niet zo hoog te liggen, als het goed klinkt is het goed genoeg. Vooral als onder het publiek het :biertje: rijkelijk vloeit, of afhankelijk van het soort feestje, de huisapotheker goede zaken doet.
 
Bedankt voor de antwoorden jongens!

Vraagjes:
bij een Soundcraft Signature 22 mtk, of een Tascam Model 24, kan men ook bv. voor live de instrumenten op de input rechtstreeks naar de output sturen, dus de audio-interface skippen, en op andere momenten de audio-interface wel gebruiken voor bv. opnames?


Groet!
 
Korg esx, drumstation, streichfett, tanzbar, en nog wat nieuwe synth's!

Ik zou het interessant vinden moest ik eventueel in bepaalde gevallen de audio-interface kunnen skippen, dus rechtstreeks van inputs naar output bij een multitrackmixer...

Kan dit?
 
Super!

Ik denk dat het de Soundcraft zal worden.. beide kunnen blijkbaar wel zonder weinig latency audio-input van de instrumenten naar de laptop en terug sturen (live-gebruik), maar de Tascam kan blijkbaar op die manier met een daw maar met 2 kanalen werken ... :(
 
Om het de topic rond te maken, qua compressing en eqi'ing in verband met live spelen zijn er dus 4 mogelijkheden?
- audio-inputs van de instrumenten niet compressen en eq'en en enkel op de master output een hardware compressor
- audio-inputs van de instrumenten op voorhand compressen en eq'en en afspelen
- audio-inputs van de instrumenten in de daw eq'en compressen (clips ableton)


Alweer bedankt voor alle hulp jongens! :D
 
Back
Top