Mogelijke valkuilen in platencontract

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.918
Locatie
Utrecht, NL
Hi, ik heb een deal aangeboden gekregen voor 2 nummers van mij uit te brengen door een platenlabel.
Ze willen mij een contract aanbieden voor 10 jaar.

Ik heb begrepen dat dat heel lang is. De standaard is geloof ik 3 jaar ofzo.
Moet ik hier een punt van maken?
Als het niet mocht bevallen zit ik er 10 jaar aan vast.

Wat gebeurt er nadat het contract is verlopen?
Worden de nummers dan van de digitale stores verwijderd?
Of wordt het zonder tegenbericht stilzwijdend verlengd?

Graag wat mogelijke juridische info hierover.. of ervaringsdeskundige.

Ik wil namelijk niet in de zelfde trammelant verzeild raken als Martin Garrix:

 
Wellicht omdat ik in een ander genre opereer is mijn idee van een platencontract wat anders. Maar een contract op basis van tijdsduur lijkt me vreemd, ik ben gewend dat dat op basis van aantal releases is. Sowieso jezelf voor 10 jaar ergens aan binden lijkt me niet verstandig. Je moet regelmatig kunnen reflecteren of de partij waar je mee in zee bent gegaan op dat punt van je leven nog wel de juiste is. Als je merkt dat er een mismatch is moet je misschien een tijdje uitzingen, maar als dat over meerdere jaren gaat ga je daar niet blij van worden. Het klinkt me een beetje in de oren als zoveel mogelijk artiesten tekenen en dan maar hopen dat er eentje succes heeft. Wat gaan ze concreet voor je doen, wat is hun meerwaarde?
 
Bericht door een moderator:
Vertrouwelijke informatie verwijderd op verzoek TS.
 
Wat @Eclectic zegt. Alle alarmbellen zouden hier al bij je af moeten gaan. Tenzij je denkt dat de beste kunst gemaakt wordt als je in de ellende zit. Dan zou het een top keuze zijn.
 
precies, je legt exclusieve exploitatie vast voor een termijn. Het auteursrecht blijft bij jou.
 
Als je verwacht er ook maar iets geld uit te vangen, betaal een muziekadvocaat om je contract te checken en hij zal je helpen de juiste eisen te stellen in je onderhandeling afhankelijk van jouw positie. Levert je meer op dan beslissingen nemen op basis van beperkte kennis. Scheelt ook onzekerheid en stress achteraf en levert je wat kennis op op dat gebied. Good luck.
 
Dat is idd wel het punt, het is een digitaal label met nog geen 20 releases. Hij “investeert“ al €25,00 per track om jou online te krijgen. Je mag blij zijn als je uberhaupt daar boven komt met YT en spotify streams. Tenzij je zelf denkt “goud” in handen te hebben, zou ik me er niet te druk om maken. Je tekent niet met Spinning of zo.
Er zijn echt tienduizenden van dit soort hobby labels, behalve dat je zelf niet meer hoeft te uploaden met wat artwork zal je weinig verschil merken met zelf releasen denk ik.
 
Ja, want je draagt het auteursrecht over. Aanklagen voor plagiaat gaat dus niet. Dáárom alléén tekenen voor explotatie termijn en geen rechten overdragen.
Daarom zette ik dat ook vet, je tekent nu exclusief voor beiden, 2 zaken in 2 zinnen. Aangeduid door “and”
Valt moeilijk anders uit te leggen.
 
Alles kan, maar als je dit tekent, krijg je bij een remix geen auteursdeel.
maar ze kunnen ook het concept jatten, andere zanger iets soortgelijks laten doen, italo beatje en cocktail rifje eronder en het the Vip Room, noemen of the Dress Room. Het nummer is niet uniek, het is funky spoken word met wat soulfull doubles. Niet iets wat al niet gedaan is. Dat ga je echt niet tegenhouden, met of zonder contract.
 
Hou je muziek en je zaken in eigen hand! Geef geen rechten weg, zorg dat JIJ de controle houdt over jouw muziek. Er lopen gieren en klootzakken rond in de industrie. Wees ZEER kritisch op contracten. Laat ze door een ander lezen die er verstand van heeft, dat is heel normaal.

In je openingspost heb je al veel vragen, kennelijk is het contract daar niet duidelijk over. Bedenk verder dat als je tekent en jij in die 10 jaar geen muziek maakt die dit label kan gebruiken, je die muziek ook wellicht niet ergens anders kan uitbrengen.

Als je muziek goed genoeg is wil het label je toch wel hebben en als men van goede wil is regelen ze de zaken op een "per release" basis. Dat is voor mij persoonljke de enige manier om met labels om te gaan. Bij wederzijds vertrouwen kom je dan vanzelf weer bij elkaar. Al met al lijkt het misschien leuk, een platendeal, maar dit klinkt als een wurgcontract.

Heb je je artiestennaam vastgelegd? En het copyright van je songs? Wordt tijd.
 
Stel voor dat hem gewoon vragen met duiding stelt op email. En eerst eens kijken wat hij antwoord.
 
Weet niet hoe het zit in Nederland,wat je wel kan doen is dit contract tekenen en dan niet naleven omdat zulke voorstellen zelfs illegaal zijn (het opeisen van de rechten af te staan dus) ,altans hier in Belgie en dat heb ik van een Sabam medewerker.

Het kan dan wel zijn dat je doet erna wat je wil en ze niets kunnen doen,maar op die tracks dat je weggeeft zullen ze je niet betalen 'omdat je het contract niet heb nageleefd' gezien er ook nog eens een exclusiviteitsclausule in staat.

Als je tracks echt heel goed zijn zou ik het niet doen,anders wel en dan contract niet naleven. Dan gebruik je gewoon deze release als promotie..
 
DIT zijn de 3 dingen dien niet kunnen,of je moet vragen dat ze het willen aanpassen:

Bericht door een moderator:
Vertrouwelijke informatie verwijderd op verzoek TS.
 
Laatst gewijzigd:
En die 10 jaar moet 3 jaar worden?
Je moet doen wat goed voelt. Je kunt het contract ook laten doorlezen door een professionial. Dat heb ik laten doen en dat kostte me 75 euro. Dat had ik er met alle liefde voor over en hij gaf een hoop goede tips.


P.S. Dit waren een paar adviezen die ik kreeg.

"Begrijp niet waarom je je ownership rights moet overdragen. Een licentie is ook prima voor 3 jaar. Overdragen van eigendom vind ik altijd heel tricky."

'Rest is behoorlijk eenzijdig inderdaad allemaal, maar ach ook niet onoverkomenlijk. Het is in ieder geval ‘maar’ voor 3 jaar en de terms zijn verder niet slecht. Let wel op dat jij moet opzeggen anders blijft het contract doorlopen na afloopdatum, er staat ook verder geen enkele opzeggingstermijn in dus na 3 jaar is het per dag opzegbaar."

"Voor remixes zou ik nog een notitie erbij willen laten zetten, dat zij inderdaad remixes mogen maken maar dat jij wel altijd master en auteursrecht behoudt. Mocht er een mega naam komen dan valt er te praten maar altijd alleen met jouw goedkeuring. Niet dat in eens een mix (tiktok ik noem maar wat) opblaast en dat de remixer alle rechten claimt."

Goede punten om over na te denken 👍
 
Laatst gewijzigd:
Stel je zelf ook de vraag, waarom jij met hem in zee zou willen gaan?
ik noem dit niet echt een platencontract maar meer de ene hobbyist die de andere wil helpen.
En ook idd de potentie van de track, In welke playlists past het? Is het een festival track? Wie heeft hij in zijn netwerk voor licensing?
de naam “platencontract” zegt het al, je denkt nog veels te veel in de tijd van vinylplaten, waar een contract een voorrecht was. Tegenwoordig zijn er meer “electronic labels“ dan candy crush spelers, je moet het dus ook niet spannender maken dan dat het is.
letterlijk IEDEREEN kan binnen 5min iets online flikkeren. De vraag is wat gaat hij voor jou doen, wat je zelf niet beter kan?
Het lijkt nou niet een begerenswaardig label met mooie namen in hun line-up.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top