Mogelijke valkuilen in platencontract

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
@Eclectic Nou ja, nu maak je er misschien iets te veel een karikartuur van. Ik kan als enkel artiest zijnde geen muziek op Beatport, Traxsource ed. krijgen zonder zelf een label te beheren.
Ik heb momenteel niet de ambitie om zelf een label te beginnen.

Mijn doel: Momenteel ben ik geen 'releasing artist'. Elke deal die ik maak die mijn muziek op Beatport ed. krijgt maakt mij per direct een 'releasing artist' wat mij een goed begin lijkt. Het lijkt mij een goede stap om later evt. bij grotere labels terecht te komen. Als je 'releasing artist' bent kan dat je ook helpen om betere boekingen te krijgen als DJ. Dus dit is voor mij de belangrijkste focus.


Hier leggen ze uit wat ze voor mij doen. Om te beginnen vind ik 60% voor de artiest al mooi. De andere aanbiedingn die ik heb gekregen was dit 50%.

<..>

Lijkt mij best in orde eerlijk gezegd.
 
Last edited by a moderator:
Ik krijg iedere track van jou binnen 24u op Beatport voor 10,00 ook dat is niets bijzonders

kijk bijv hier eens Rebeat - Music connects us 5,00 voor een IRSC code en 5,00 voor een UPC-EAN code
ik heb meer dan 100 tracks op Beatport uitgegeven, geen probleem
 
@Eclectic Nou ja, nu maak je er misschien iets te veel een karikartuur van. Ik kan als enkel artiest zijnde geen muziek op Beatport, Traxsource ed. krijgen zonder zelf een label te beheren.
Ik heb momenteel niet de ambitie om zelf een label te beginnen.

Mijn doel: Momenteel ben ik geen 'releasing artist'. Elke deal die ik maak die mijn muziek op Beatport ed. krijgt maakt mij per direct een 'releasing artist' wat mij een goed begin lijkt. Het lijkt mij een goede stap om later evt. bij grotere labels terecht te komen. Als je 'releasing artist' bent kan dat je ook helpen om betere boekingen te krijgen als DJ. Dus dit is voor mij de belangrijkste focus.


Hier leggen ze uit wat ze voor mij doen. Om te beginnen vind ik 60% voor de artiest al mooi. De andere aanbiedingn die ik heb gekregen was dit 50%.



Lijkt mij best in orde eerlijk gezegd.
Marketing is een goede reden, als je daar zelf geen tijd of zin in hebt. Ik heb zelf totaal geen plezier in marekting. Dus als er iemand is die daar zijn plezier uit haalt dan zou ik graag met zo'n persoon samenwerken.
 
@Eclectic Marketing is zeker een goede reden maar ook het feit dat ze blijkbaar iets in mijn muziek zien. Dit zijn duidelijk mensen die liefde hebben voor het soort muziek dat ik maak. Ik vond het ook leuk om door een groepje gelijkgestemden muziek uit te laten brengen. Bovendien spreken veel van de nummers die ze uitbrengen mij ook aan. Tenslotte is het nu nog een klein label maar ze kunnen ook doorgroeien.
 
de naam “platencontract” zegt het al, je denkt nog veels te veel in de tijd van vinylplaten, waar een contract een voorrecht was.

Dit zie je goed. Ik ben zelf nog steeds een verwoed vinyl verzamelaar en ik draai het ook nog voor publiek. Voor mij is het nooit weg geweest en zal het denk ik ook nog lang bestaan. Ik zou ook heel graag mijn muziek op vinyl willen hebben. Ik vind dat de beste manier om muziek goed tot z'n recht te laten komen.

Die hele digitale circus vind ik maar 2e rangs eerlijk gezegd maar daar pas ik me op aan. Als je dat niet doet beland je in een stoffig hoekje denk ik.

Ik ben nu al bijna 40 jaar actief met electronische muziek zonder noemenswaardige release.. het wordt godverdomme eens tijd!
Dus uitbrengen ga ik hoe dan ook
 
Nou moet ik toch weer aan je onderschrift denken ;)

Misschien had ik het verkeerd begrepen dan, maar is dit geen electronisch label?
heb je hun kanalen op FB e.d. bekeken op traffic?
 
Nou moet ik toch weer aan je onderschrift denken ;)

Ik heb niets met nostalgia. Vinyl is gewoon prachtig en digitale muziek is goedkoop en inferieur.

Toch kies ik er voor om digitaal te gaan omdat het bereik groter is en ik tegenwoordig als DJ ook bijna alleen nog maar digitaal draai.
Vinyl is steeds meer een hobby geworden voor mij
 
Laatst gewijzigd:
Ik stel voor hem gewoon te mailen, je vragen te stellen en hem deze te laten toelichten. Zie dit als een voorzet tot en niet als de definitieve versie
 
Ik stel voor hem gewoon te mailen, je vragen te stellen en hem deze te laten toelichten. Zie dit als een voorzet tot en niet als de definitieve versie
Zo heb ik het destijds ook gedaan. "Ik ga akkoord met het voorstel, mits jullie dit en dat nog toevoegen." Neem jezelf vooral serieus. En als ze het niet willen, weet je dat ook weer.
 
De vraagstelling is nogal moeilijk te beantwoorden, zonder daadwerkelijk de letterlijke inhoud van het contract te kennen. Als vakjurist weet ik namelijk dat de exacte lettertjes het grote verschil maken altijd.

Algemeen: ik zou m'n rechten ook niet zomaar overdragen, tenzij je er een aardige som voor krijgt. Rechten op de masters is toch het meest gebruikelijke.

Je moet inderdaad denken in termen van, wat gaat dit label voor mij gaan doen, wat kunnen zij dat ik niet kan, en wat staat daar tegenover. Via bv. soundrop kan je gratis op alle grote platforms je nummer releasen, de meerwaarde van een label komt van de promotie die zij kunnen maken (en waar ze dus geld mee verdienen). Met alle voorgeschoten kosten die er na de release af moeten, moet je ook niet te snel hopen veel geld te verdienen.
 
Wow, wat een boel valkuilen!

En die 10 jaar moet 3 jaar worden?
Dat is hoe veel labels beginnen met onderhandelen. Niet gevestigde artiesten hebben weinig onderhandelingsruimte, maar je kunt natuurlijk wel voor jezelf bepalen hoever je wilt gaan in ruil voor exposure via een label. Dat is een beetje hoe je het moet zien, als een diepteinvestering. Niet om er munt uit te slaan. Lijkt me wel handig om te bepalen of die investering wilt doen door (bepaalde) rechten van je tracks voor een beperkte tijd over wilt dragen of niet. Ik zeg je, check online wat partijen die muziek contracten voor je checken. Dat kost iets maar hoeft ook weer niet niet extreem duur te zijn. Daaar krijg je in ieder geval kennis voor terug, zicht op waar je op moet letten, welke kosten ze daar op jou af willen schuiven en je waarmee je kan onderhandelen.
 
Alles wat je maakt is nu van ons. hahahaha

Denk juist dat het als DJ wel zin heeft om een eigen label te starten.

Zo kun je naar je eigen dingen ok dat van andere releasen.
 
Denk juist dat het als DJ wel zin heeft om een eigen label te starten.
Alles draait om bereik. Als ik mijn tracks zelf had uitgebracht waren ze 5 keer beluisterd. Nu worden mijn tracks gedraaid door bekende DJ's in het genre. Dat was me in mijn eentje nooit gelukt en het label investeert in promotie en hun netwerk.

Als je dat in je eentje kunt opbouwen zeker doen 👍 Maar onderschat niet hoeveel tijd, energie en doorzettingsvermogen het kost. Ik denk echt dat je minstens een jaar moet beuken voor je iets van resultaat ziet. Als je het al ziet. Wil je dat en heb je die drive?
 
Laatst gewijzigd:
Wow, wat een boel valkuilen!

En die 10 jaar moet 3 jaar worden?
Dat maakt niet veel uit,ttz hoe langer is eigenlijk een voordeel,dat wil zeggen dat zij er 10jaar moeite voor (kunnen) doen om het te exploiteren.

Maar stel dat je een hele goei track maakt en zij exploiteren het maar 2 jaar,en dat het bvb maar 2 jaar online staat.

Wel dan maak je gewoon een licht gewijzigde remix met licht gewijzigde titel van dezelfde track en breng hem elders uit.

Dus hoe langer ,hoe beter...

Soms wordt het stilzwijgend jaarlijks verlengt zolang er een opbrengst is van minimaal x bedrag,dat is ook goed.

Je hebt er ook niets aan tenslotte als een track online staat en geen enkel plays of verkoop meer heeft.
 
En remixes nooit zonder jouw toelating,verdeelsleutel zou ik niet teveel over piekeren.
 
Bericht door een moderator:
Op verzoek van de topic starter is de inhoud van de overeenkomst onzichtbaar gemaakt. Dit vanwege een verplichting tot vertrouwelijkheid.
 
Hola.
Tuin er niet in.
Alles in eigen beheer
Houden.
Je hebt het echt niet
Nodig.
Ik krijg betaald van 2
Cd's.
Kijk maar op cd baby.

Groeten van Andreos
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top