• Welkom terug op het vernieuwde Synthforum!
    Lukt het inloggen niet meer? Voer dan een wachtwoord reset uit via Wachtwoord vergeten.
    Krijg je geen e-mail van Synthforum als je je wachtwoord probeert te resetten (bij hotmail, live of outlook accounts)?
    Lees dan deze mededeling!

Mogelijke valkuilen in platencontract

Modus Operandi

Nostalgia is a trap
Hi, ik heb een deal aangeboden gekregen voor 2 nummers van mij uit te brengen door een platenlabel.
Ze willen mij een contract aanbieden voor 10 jaar.

Ik heb begrepen dat dat heel lang is. De standaard is geloof ik 3 jaar ofzo.
Moet ik hier een punt van maken?
Als het niet mocht bevallen zit ik er 10 jaar aan vast.

Wat gebeurt er nadat het contract is verlopen?
Worden de nummers dan van de digitale stores verwijderd?
Of wordt het zonder tegenbericht stilzwijdend verlengd?

Graag wat mogelijke juridische info hierover.. of ervaringsdeskundige.

Ik wil namelijk niet in de zelfde trammelant verzeild raken als Martin Garrix:

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Wellicht omdat ik in een ander genre opereer is mijn idee van een platencontract wat anders. Maar een contract op basis van tijdsduur lijkt me vreemd, ik ben gewend dat dat op basis van aantal releases is. Sowieso jezelf voor 10 jaar ergens aan binden lijkt me niet verstandig. Je moet regelmatig kunnen reflecteren of de partij waar je mee in zee bent gegaan op dat punt van je leven nog wel de juiste is. Als je merkt dat er een mismatch is moet je misschien een tijdje uitzingen, maar als dat over meerdere jaren gaat ga je daar niet blij van worden. Het klinkt me een beetje in de oren als zoveel mogelijk artiesten tekenen en dan maar hopen dat er eentje succes heeft. Wat gaan ze concreet voor je doen, wat is hun meerwaarde?

Modus Operandi

Nostalgia is a trap
Contract details would be

• 10 years
  • Revenue share 60/40 (60 Artist), 50/50 for 3rd party licensations

Full contract, see attached sample. For digital signing, I would send it via adobe sign.

Regarding promotion. We really care about every single release and promote it on all possible channels as we only release tracks we like and believe in. Including
  • Social Media, different accounts, FB Groups, incl. paid ads
  • Pre Release Promo via Email Newsletter to DJ’s, Blogs, YT Channels, Magazines, etc.
  • Spotify Playlist Pitching
  • Blogs, Magazines promo etc.
  • and many more, we are continuously expanding our network

• Pre Release promo: 4 Weeks
  • Beatport or Traxsource Exclusive 1-2 Weeks
  • min. 4 Weeks continuous promo after release

• We also produce Preview Videos etc.

We already had several curated playlist entries for our tracks on beatport and traxsource (hype chart, best new..., essentials, weekend weapons...) and also chart positions. And as you can see on our social channels there are more and more nice playlists and dj plays...

Attachments

• sync_contract_single-track_v3_sample.pdf
    1 MB · Bekeken: 39

Eclectic

Virtueel Analoog
No go: You transfer ownership of copyright and all other rights in the material, subject to the exclusive rights you are granting us under this agreement to enable us to fully exploit the material on your behalf including but not limited to publishing, erasing illegal and/or pirated files and uploads.

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Wat @Eclectic zegt. Alle alarmbellen zouden hier al bij je af moeten gaan. Tenzij je denkt dat de beste kunst gemaakt wordt als je in de ellende zit. Dan zou het een top keuze zijn.

bombario

Ouwe rot
No go: You transfer ownership of copyright and all other rights in the material.
Als het er zo staat lijkt me dat ook dubieus. Jij moet de eigenaar van je eigen werk zijn en blijven. Zij mogen het verkopen en krijgen daar een percentage voor. Hun meerwaarde zit dan in bereik, promotie, netwerk etc.

Ik teken wel steeds voor een vaste periode, waarin zij in mij investeren. Daarna mag ik met mijn muziek de boer weer op. Als ik dat wil.

platform

fishfinger
Als je verwacht er ook maar iets geld uit te vangen, betaal een muziekadvocaat om je contract te checken en hij zal je helpen de juiste eisen te stellen in je onderhandeling afhankelijk van jouw positie. Levert je meer op dan beslissingen nemen op basis van beperkte kennis. Scheelt ook onzekerheid en stress achteraf en levert je wat kennis op op dat gebied. Good luck.

Eclectic

Virtueel Analoog
Dat is idd wel het punt, het is een digitaal label met nog geen 20 releases. Hij “investeert“ al €25,00 per track om jou online te krijgen. Je mag blij zijn als je uberhaupt daar boven komt met YT en spotify streams. Tenzij je zelf denkt “goud” in handen te hebben, zou ik me er niet te druk om maken. Je tekent niet met Spinning of zo.
Er zijn echt tienduizenden van dit soort hobby labels, behalve dat je zelf niet meer hoeft te uploaden met wat artwork zal je weinig verschil merken met zelf releasen denk ik.

Eclectic

Virtueel Analoog
Ja, want je draagt het auteursrecht over. Aanklagen voor plagiaat gaat dus niet. Dáárom alléén tekenen voor explotatie termijn en geen rechten overdragen.
Daarom zette ik dat ook vet, je tekent nu exclusief voor beiden, 2 zaken in 2 zinnen. Aangeduid door “and”
Valt moeilijk anders uit te leggen.

Eclectic

Virtueel Analoog
Alles kan, maar als je dit tekent, krijg je bij een remix geen auteursdeel.
maar ze kunnen ook het concept jatten, andere zanger iets soortgelijks laten doen, italo beatje en cocktail rifje eronder en het the Vip Room, noemen of the Dress Room. Het nummer is niet uniek, het is funky spoken word met wat soulfull doubles. Niet iets wat al niet gedaan is. Dat ga je echt niet tegenhouden, met of zonder contract.

theemagician

Ingeburgerd
Hou je muziek en je zaken in eigen hand! Geef geen rechten weg, zorg dat JIJ de controle houdt over jouw muziek. Er lopen gieren en klootzakken rond in de industrie. Wees ZEER kritisch op contracten. Laat ze door een ander lezen die er verstand van heeft, dat is heel normaal.

In je openingspost heb je al veel vragen, kennelijk is het contract daar niet duidelijk over. Bedenk verder dat als je tekent en jij in die 10 jaar geen muziek maakt die dit label kan gebruiken, je die muziek ook wellicht niet ergens anders kan uitbrengen.

Als je muziek goed genoeg is wil het label je toch wel hebben en als men van goede wil is regelen ze de zaken op een "per release" basis. Dat is voor mij persoonljke de enige manier om met labels om te gaan. Bij wederzijds vertrouwen kom je dan vanzelf weer bij elkaar. Al met al lijkt het misschien leuk, een platendeal, maar dit klinkt als een wurgcontract.

Heb je je artiestennaam vastgelegd? En het copyright van je songs? Wordt tijd.

egres

Hardwarepolitie
Weet niet hoe het zit in Nederland,wat je wel kan doen is dit contract tekenen en dan niet naleven omdat zulke voorstellen zelfs illegaal zijn (het opeisen van de rechten af te staan dus) ,altans hier in Belgie en dat heb ik van een Sabam medewerker.

Het kan dan wel zijn dat je doet erna wat je wil en ze niets kunnen doen,maar op die tracks dat je weggeeft zullen ze je niet betalen 'omdat je het contract niet heb nageleefd' gezien er ook nog eens een exclusiviteitsclausule in staat.

Als je tracks echt heel goed zijn zou ik het niet doen,anders wel en dan contract niet naleven. Dan gebruik je gewoon deze release als promotie..

egres

Hardwarepolitie
DIT zijn de 3 dingen dien niet kunnen,of je moet vragen dat ze het willen aanpassen:

1) You transfer ownership of copyright and all other rights in the material,

-> Moet je laten aanpassen dat je de rechten behoud.

2)You will be responsible for all rights payments for licensing, reporting and payment obligations of all kinds in
connection the use of the material. Such payments include those relating to union or guild payments, "sample" or "replay"
licenses or payments, mechanical, synchronization and public perfor-mance rights in the material, and any other
3rd party payments of any kind in connection to your material unless stated otherwise in written form.

-> Moet je laten aanpassen dat je deels niet verantwoordelijk bent,je bent enkel verantwoordelijk voor eventueele gebruikte samples etc waar je de rechten niet van zou kunnen hebben,mogelijk bedoelen ze dit ermee en dan draai jij op voor de eventuele kosten,maar dat het slecht verwoord staat.

3)You are not free to grant similar rights to others during the term of this agreement for any materialapproved for release,
and concerning already licensed Material you are furthermore not free to grantsimilar rights after the term of this agreement.

-> 'Similar rights' moet verduidelijkt worden of het gaat om dezelfde rechten van deze tracks remixes ervan of nog voor hun onbekend materiaal.

Omdat er ook staat 'any materialapproved for release',wat dus zou willen zeggen eenmaal je hun een demo stuurt en ze bevestiggen dat ze het willen uitgeven kan je er niet elders anders mee gaan zelfs als er nog geen contract is getekend voor uitgave van dit werk,dan dient het email verkeer als bewijs.

Je kan dit wel dan 'omzeilen' door echt specifieke demo's naar hun te zenden die je enkel bij hun wil releasen,je kan dan ook bvb telkens niet de originele mix maar een remix van de track sturen,dan kan je nog altijd elders met de originele track :)

Laatst gewijzigd:

bombario

Ouwe rot
En die 10 jaar moet 3 jaar worden?
Je moet doen wat goed voelt. Je kunt het contract ook laten doorlezen door een professionial. Dat heb ik laten doen en dat kostte me 75 euro. Dat had ik er met alle liefde voor over en hij gaf een hoop goede tips.

P.S. Dit waren een paar adviezen die ik kreeg.

"Begrijp niet waarom je je ownership rights moet overdragen. Een licentie is ook prima voor 3 jaar. Overdragen van eigendom vind ik altijd heel tricky."

'Rest is behoorlijk eenzijdig inderdaad allemaal, maar ach ook niet onoverkomenlijk. Het is in ieder geval ‘maar’ voor 3 jaar en de terms zijn verder niet slecht. Let wel op dat jij moet opzeggen anders blijft het contract doorlopen na afloopdatum, er staat ook verder geen enkele opzeggingstermijn in dus na 3 jaar is het per dag opzegbaar."

"Voor remixes zou ik nog een notitie erbij willen laten zetten, dat zij inderdaad remixes mogen maken maar dat jij wel altijd master en auteursrecht behoudt. Mocht er een mega naam komen dan valt er te praten maar altijd alleen met jouw goedkeuring. Niet dat in eens een mix (tiktok ik noem maar wat) opblaast en dat de remixer alle rechten claimt."

Goede punten om over na te denken 👍

Laatst gewijzigd: