Hout fineer voor reparatie Reel to Reel

Ytse

༼ つ ◕_◕ ༽つ
Lid sinds
16 december 2003
Berichten
3.080
Locatie
Rotterdam
Wat is een goede online shop voor wat zwarte houten fineer strips?
Het is voor een reparatie van een Reel to Reel tape machine. Wat voor fineer moet ik hebben?


DSC_0367.JPG
 
zoek op 'strijkband zwart'

andere benaming is. 'kantenband'
 
Kantenband is geen fineer maar kunststof, wat je op het tapedeck ziet is gefineerd hout.
Als je het met echt fineer wilt oplossen neem dan contact op met de Amsterdamse fijnhouthandel en stuur eventueel een foto naar ze toe, dat zijn vakmensen en geven je het goede advies.
Als je met het fineer in de buurt komt maar het is het net niet dan kan je ook nog met donkere was eventueel bijkleuren.
 
@krautrock1958 : Je vraagt een Rotterdammer om zich te laten helpen door Amsterdammers, hehe. :D
Tja, in Amsterdam zit nou eenmaal de grootste en een van de langstlopende houthandels van het land en nog wel in de houthaven ook, komt er toch nog iets goeds uit Amsterdam. (en Ajax natuurlijk) :)
 
Kantenband is geen fineer maar kunststof, wat je op het tapedeck ziet is gefineerd hout.
Als je het met echt fineer wilt oplossen neem dan contact op met de Amsterdamse fijnhouthandel en stuur eventueel een foto naar ze toe, dat zijn vakmensen en geven je het goede advies.
Als je met het fineer in de buurt komt maar het is het net niet dan kan je ook nog met donkere was eventueel bijkleuren.
Kantenband heb je ook in fineer. :-)
 
Kantenband heb je ook in fineer.
Dat kan natuurlijk.
Bij kantenband denk ik aan dat spul wat je bijv bij Gamma koopt voor op de zijkant van de boekenplank, dat zit op een rol en is kunststof, fineer laat zich niet op de rol verkopen maar alleen per strook.
 
Dat kan natuurlijk.
Bij kantenband denk ik aan dat spul wat je bijv bij Gamma koopt voor op de zijkant van de boekenplank, dat zit op een rol en is kunststof, fineer laat zich niet op de rol verkopen maar alleen per strook.

Ik werk zelf als interieurbouwer, bij kantenband denk ik gewoon aan band wat in een kantenlijmer gaat. Dat kan zowel op melanine basis zijn als fineer, en zelfs massief hout van 4mm dik gaat er doorheen.

Zie hier bijvoorbeeld een fijnhout speciaal zaak, die levert kantenband van fineer op rol.


Overigens sprak TS specifiek van zwart, weinig fineersoorten die in zwart verkrijgbaar zijn. Vandaar mijn tip om te zoeken op kantenband en zwart. :-)
 
Zie hier bijvoorbeeld een fijnhout speciaal zaak, die levert kantenband van fineer op rol.
Ik zie het, de Arnhemse Fijnhouthandel, da's ook een speciaalzaak.
En geen Amsterdam, da's voor een Rotterdammer mooi meegenomen natuurlijk. :D

Overigens sprak TS specifiek van zwart, weinig fineersoorten die in zwart verkrijgbaar zijn. Vandaar mijn tip om te zoeken op kantenband en zwart. :-)
Ze hebben WengƩ, da's bijna zwart dus dat komt aardig in de buurt.
 
WengƩ is vrij donker inderdaad. Topic starter had het echter over zwart, vandaar dat ik zei zwart.
Maar goed, als hij 'bijna zwart' wil, dan kan hij beter iets kopen wat 'bijna zwart' is. Bijvoorbeeld, WengƩ. ;-)

Als ik naar die foto kijk dan lijkt er overigens gewoon mahonie fineer te zijn gebruikt, maar als de voorzijkanten een andere kleur hebben, bijvoorbeeld, zwart, dan zou ik gewoon zwart kantenband gebruiken. :-)

Hij zal er nu wel uit moeten kunnen komen lijkt me.
 
Oja, nu we toch van de details zijn, vaak is mahonie fineer verkleurd door de jaren heen (donkerder geworden).
Ga je er nu een stukje mahonie aanplakken, dan heeft dat op zeker een andere kleur als de kast.
Als je dan zwart gebruikt, is dat misschien minder storend dan een afwijkende kleur mahonie fineer / band.

Maar.. als TS wil dat het echt lijkt op de rest van het fineer, dan is er nog misschien de optie om ergens uit het zicht een stukje los te weken, dat op maat te maken en te lijmen waar die beschadiging zit, of de het hele stuk weghalen aan de linker voorzijde, en dan over de hele hoogte fineer inlijmen wat je ergens anders hebt weggehaald. (Bijvoorbeeld van de achterzijde of onderkant indien mogelijk)

Andere optie is om op zoek te gaan naar een stuk oud gefineerd meubel, bijvoorbeeld via een kringloop of ergens anders 2e hands waar mahonie in is gebruikt en wat de zelfde leeftijd ongeveer heeft als het tapedeck. Kans is dat de verkleuring dan meer overeenkomt, dan kan je dat ook gebruiken voor herstel.

Andere optie is nog, op zoek te gaan naar een leverancier die OUD mahonie fineer heeft liggen, voor restauraties worden vaak oude voorraden aangesproken, juist vanwege dit soort kleurverschillen.

Ik denk eerlijk gezegd dat het een beetje overkill is, maar in theorie, zou het je zo kunnen doen.
 
Als ik naar die foto kijk dan lijkt er overigens gewoon mahonie fineer te zijn gebruikt,
Ik dacht ook meteen aan mahonie, al die oude tapedecks, versterkers en synths enz zijn allemaal met mahoniefineer bekleed.
Ik denk dat mahoniefineer een goede oplossing is omdat hij dan eenzelfde houtstruktuur krijgt en eventueel met donkere was nabewerken. (even op een proefstukje proberen)
Je kan ook met kleurbeits aan de gang, zo'n zakje van Clou werkt goed, maar dan maak je er wel erg veel werk van, ook even uitproberen op een proefstukje.
 
Ik wil het hele stuk fineer daar afhalen en compleet vervangen. Met kantenband of fineer mahonie. Dat moet ik nog bepalen. Wanneer het kleurverschil te groot is doe ik het rechts ook. Dan zou het weer netjes moeten zijn.

Ondertussen ook twee zwarte aluminium Akai reels binnen. Is het dalijk helemaal toonbaar en de blits. :)
 
nog een tip voor het losmaken van het oude fineer.. het hangt een beetje van de lijm af die is gebruikt hoe je het moet aanpakken.
Het kan zijn dat de lijm erg bros is en niet al te goed meer hecht, dan kan je met een scherpe beitel het oude fineer mogelijk goed wegsteken.

Mocht dat niet makkelijk gaan, dan moet je de oude lijm week proberen te maken. Dit kan misschien dmv verwarming, bijv met een stijkbout en een theedoek, zeker geen fohn of verfbrander gebruiken, anders moet je met oplossmiddelen aan de gang, ik zou het eerst met spiritus proberen, kan je aanbrengen mbv een injectienaald, precies onder het fineer inspuiten, in laten trekken, proberen los te trekken, en weer verder zo, tot het los is.

Kom je met spiritus tot niks, kan je nog aceton of thinner proberen, in die volgorde het liefst, aceton is minder aggressief. Let op dat je alleen de lijm oplost die opgelost moet worden.
Eenmaal de oude fineer er af is, goed schoon maken, vlak maken evt plamuren, uit laten harden en nieuwe fineer opbrengen. Gaat vast lukken. :okdan:
 
dan moet je de oude lijm week proberen te maken. Dit kan misschien dmv verwarming, bijv met een stijkbout en een theedoek, zeker geen fohn of verfbrander gebruiken,

Dat kan als het met organische lijm is verlijmd, beenderlijm of konijnenlijm bijv, dat werd vroeger bij meubels gebruikt (lang geleden) dan is een klein beetje verwarmen genoeg en wordt het weer vloeibaar.
Maar in het industriƫele tijdperk wordt meestal de gangbare waterverdunbare lijm gebruikt en dan wordt het een lastig verhaal maar je kan het in ieder geval proberen.
En idd anders afsteken met een scherp afsteekmes of beitel, je kan eventueel ook electrisch schuren, da's nog beter want dan heb je dat er geen hout mee afbreekt en hoef je niet te plamuren.
Eerst met korrel 100 bijv en dan korrel 180 dan wordt het mooi glad.
 
Back
Top