Gedigitaliseerde track van tape te traag - hoe te corrigeren?

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Lid sinds
3 oktober 2010
Berichten
4.496
Locatie
Nijmegen
Ik heb een aantal tracks van cassette gedigitaliseerd, maar ik kom er achter dat het cassettedeck wat te traag gedraaid heeft. Een nummer wat normaal 120 BPM is is nu zo'n 116 BPM. Nu ben ik bezig om dat te corrigeren met software maar eigenlijk alles wat ik gebruik genereert vervelende bij-geluiden (vervorming). Ik heb ondertussen de standaard time compression tool van ProTools gebruikt, al dan niet in combinatie met plugins Time Shift en Pitch II binnen ProTools. Met Melodyne wil het ook niet echt vlotten, rare artefacten ook daar.

Ik heb de tape ook al eens in mijn Portastudio 424 MKII gedaan, daar draait hij correct maar heb ik helaas overspraak, je hoort de B-kant van de tape dan (zeker op de zachtere passages) reverse er doorheen komen. Dus via die weg opnieuw digitaliseren gaat ook niet. Het gewone cassettedeck heeft helaas ook geen pitch mogelijkheden verder.

Iemand tips hoe dit aan te pakken?
 
Ik zou het zelf gewoon doen in software, maar dat heb je al geprobeerd. Wellicht dat een andere DAW betere algoritmen heeft voor dit specifieke doel, bijvoorbeeld Ableton Live?

of kijken of je van iemand een cassette denk kunt lenen of via MP/kringloop een cassette-deck scoren om te kijken of dat verschil maakt.
 
kijken of je van iemand een cassette denk kunt lenen
Ja, dat is een optie, maar er zit wat tijdsdruk op. Vandaar dat ik het an sich dus liever met software oplos. Andere DAW kan ik eens proberen, Heb ook Reaper, Harrisson Mixbus en MPC 2.0. Maar Ableton heeft dacht ik ook een redelijk goede reputatie voor stretching algoritmes? Misschien eens een demo'tje van proberen. Voor kortere stukken had ik eigenlijk altijd wel succes met Melodyne, maar om de 1 of andere manier wil het niet lekker met een complete track. Misschien is het omdat ik iets wil wat de meeste plugins juist willen voorkomen, dat de pitch wijzigt bij het stretchen.
 
Ik zou inderdaad ableton pakken hiervoor, daar kan je de demo van volledige gebruiken voor 90 dagen.

edit: Mocht dat niet goed werken zou je nog kunnen kijkem naar dj software. Omhoog pitchen met key lock aan en opnemen.
 
Ableton heeft hele goede strech algoritmes, maar als het tape deck te traag gedraaid heeft is toch ook automatisch de pitch iets lager? Dus kwestie van gewoon omhoog pitchen? Daar is geen stretch algoritme voor nodig.
 
als het tape deck te traag gedraaid heeft is toch ook automatisch de pitch iets lager? Dus kwestie van gewoon omhoog pitchen? Daar is geen stretch algoritme voor nodig.
Ja, dat klopt. Maar ik heb bv Pitch II daar al voor gebruikt, maar dat gaf ook vreemde artefacten. Maar misschien de andere pitchshfting plugins ook eens proberen, ik heb ook de Waves Ultrapitch en Tune nog.

Wellicht dat je eens Audicity kunt proberen. Is gratis. Wie weet wat het je oplevert. Ik gebruikte vroeger wel CoolEdit Pro (is nu Adobe Audition). Dat werkte voor mij toen best wel goed.
Ik heb nog een oude versie van Auditon, CS2 geloof ik. Misschien die ook eens er op los laten.

kijkem naar dj software. Omhoog pitchen met key lock aan en opnemen.
Key lock hoeft juist niet, het nummer moet sneleer en de pitch omhoog. Alsof je de platenspelen (cassettedeck) sneller laat draaien. Tips voor (liefst gratis :D ) DJ software?
 
Audacity zou ik ook proberen. Heb ook een oude versie van Adobe Audition, maar de algoritmen voor dit soort dingen klinken in de huidige versie van Audacity beter. Het is voor niet al te grote veranderingen eigenlijk gewoon goed, denk ik.
 
Audicity ga ik dan ook weer eens een nieuwe versie van installeren. Ik zag dat Soundtoys Little Alter Boy (gratis) het ook moet kunnen, die had ik ook al staan maar nog niet geprobeerd. En Waves Soundshifter is nog in de aanbieding is voor $29,-. Misschien die ook maar eens oppikken...
 
Je mag je audio ook aan mij sturen, zal ik het vanavond in Ableton pitchen/stretchen voor je.

Ik heb ook Traktor, en dat gaat echt niet makkelijk doen wat jij wilt verwacht ik. Is echt een leuke DJ tool, maar niet voor audio bewerking.
 
Je mag je audio ook aan mij sturen, zal ik het vanavond in Ableton pitchen/stretchen voor je.

Ik heb ook Traktor, en dat gaat echt niet makkelijk doen wat jij wilt verwacht ik. Is echt een leuke DJ tool, maar niet voor audio bewerking.
Top, dank! Mocht ik er niet uitkomen dan trek ik je even aan je virtuele vestje.

Je zou ook nog kunnen denken aan iZotope RX (standaard). Hier zit ook een time/stretch algoritme in.
Ik heb RX Elements 7 een tijdje terug ergens gratis bijgekregen dus kan ik ook eens proberen. Zit dat in een specifieke plugin van die bundle?

Ik gebruik Adobe Audition. Artifact-loze pitch processing.
Ik heb alleen een wat oudere (CS2) versie, dus ik vrees dat de kwaliteit daarvan niet kan meten aan een modernere variant. Of gebruik je ook een oudere versie?
 
Misschien is het omdat ik iets wil wat de meeste plugins juist willen voorkomen, dat de pitch wijzigt bij het stretchen.
krimpen denk ik toch? Maw zoals NorthernLightX zei, een sample sneller afspelen, daar wordt ie korter van, en dat klinkt hoger. Zo doen alle trackers dat ook. Mbv Audacity:
 
krimpen denk ik toch
Ja, precies. Ik noem het stretchen, maar dan niet om het langer te maken maar juist korter. Maar ik wilde de term compressie even niet gebruiken omdat dat misschien andere associaties op zou roepen. Dank voor de link, dat is inderdaad exact wat ik nodig heb. Ben benieuwd of het resultaat met Audacity zonder artefacten klinkt, vanavond eens proberen.
 
Back
Top