Focusrite koopt Sequential

daveoffice-730x393.jpg

Het Britse audiobedrijf Focusrite heeft aangekondigd dat het het gerespecteerde Sequential synth-merk van Dave Smith heeft overgenomen.​


Smith richtte in 1974 Sequential Circuits op en ontwikkelde de legendarische Prophet-5 en andere invloedrijke synths en drummachines. Hij speelde ook een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de originele MIDI-specificatie in 1981.

Smith keerde terug naar de hardware synth-markt in 2002 met Dave Smith Instruments. In de afgelopen twee decennia zijn zijn producten deel geweest van de analoge revival.

Dave Smith Instruments werd in 2018 omgedoopt tot Sequential, waarbij Yamaha de naam in 2015 aan Smith had teruggegeven. In 2020 werd een vernieuwde Prophet-5 uitgebracht.

Sequential voegt zich nu bij de merkenfamilie van de Focusrite Group, waaronder Focusrite, Focusrite Pro, Martin Audio, Optimal Audio, ADAM Audio, Novation en Ampify. Het idee is dat Sequential nu zal profiteren van meer middelen om zijn wereldwijde markten en toekomstige R & D-inspanningen uit te breiden.

Er is natuurlijk een cross-over met Novation, dat zelf verschillende synth-producten heeft. De overname opent de mogelijkheid om technologie te delen tussen instrumenten van het merk Novation en Sequential.

"Met Focusrite hebben we een ideale plek gevonden en een perfecte culturele en technologische match", zegt Dave Smith. “Phil Dudderidge en zijn team hebben een lange geschiedenis van kwaliteit, visie en focus op wat muzikanten en audioprofessionals echt willen. We zijn verheugd om ons bij zo'n grootmacht in de branche aan te sluiten en bij te dragen aan ons wederzijds succes. Ik verwacht geweldige dingen. "

Focusrite-oprichter Phil Dudderidge zei: “We zijn verheugd om de instrumenten en erfenis van Sequential toe te voegen aan het portfolio van audio- en muziekproductietools van wereldklasse van Focusrite Group.

bron: Focusrite buys Sequential, taking ownership of Dave Smith’s analogue synths

Nogal een nieuwtje....

Thoughts?
 
Aan cijfers kan je vrij veel aflezen. Het gaat om de trends in de industrie. Jij koop je synths bij de Lidl ;)?

Software markt is b.v. veel groter (x100??) dan de hardware markt. Native Instruments bv is al 90 miljoen waard.(maken ook wel hardware natuurlijk) Het draait allemaal om aantallen verkopen, abonnementen, niet meer om kwaliteit of originaliteit. Het is een consumersmarket. Je ziet het ook aan Behringer, veel namaak, weinig origineel en vooral voor prosumers. Dat is allemaal goed en wel, maar als de premiumproducers niet meer aan de bak komen met hun producten of hun zelfstandigheid verliezen vind ik dat jammer.
 
Nou ja, dat was mijn punt juist ... al die kleine fabrikanten en boutiquedingen gaan ook gewoon door, er komen best veel originele nieuwe dingen uit maar ook vlaggenschepen etc. Ik vraag me af of de keuze ooit zo groot is geweest als nu.
 
Dave zei in een interview dat er van de zomer en later dit jaar 2 nieuwe synths op de markt komen.Focusrite laat er geen gras over groeien. (synth anatomy)
 
Zie zojuist langskomen dat Dave is overleden, voor zover mij bekend is dit wel heel plotseling. Zou hij dan al een tijd ziek zijn geweest gezien de verkoop van sequential aan focusrite of is dat toeval? Volgens het redelijk recente interview ging hij bij focusrite verder als ontwikkelaar ipv ceo.

Rip Dave, hoewel ik niet zoveel had met al die prophet reissues en verschillende varianten is in mijn beleving de evolver toch wel één van de leukste synths ooit.
 
Ik vind dit een beetje dubbel toch ... hij heeft die Sequential naam dan nog niet zolang van Yamaha terug gekregen en dan al gelijk verkopen ... maar aangezien z'n leeftijd begrijp ik het wel ... Het is ergens wel de toekomst van Sequential veilig stellen ... maar eerlijk de dingen die ik leuk vind zijn enkel die analoge novation producten en dan vraag ik me toch af in hoeverre dat die eigenlijk niet de legacy zijn van Chris Huggett ...
In het licht van het laatste trieste nieuws, blijkt dat het inderdaad een kwestie van de omstandigheden die hem voor een keuze stelden. Wat overname bedrijven betreft, denk ik dat hij veel slechtere keuzes kon maken. Misschien omdat Novation/Focusrite één van de kleinste 'giganten' is.

Ben ook akkoord dat er meer nadruk mag gelegd worden op het belang van Chris Hugget binnen Novation, in die tijd kon Novation blijkbaar weinig prestige halen uit de naam, dus je zag het nergens op de producten of marketing. (Ik kan verkeerd zijn, ik was er niet bij toen de eerste Bassstation gelanceerd werd.) Misschien ook omdat hij zijn eigen producten bij EDP en OSC niet wou beconcurreren. Anderen kunnen hier meer licht op schijnen. Ik herinner me wel een promo film over Novation uit 2014, wellicht bij de lancering van de BSII, waar de geschiedenis werd uit de doeken gedaan.

Ik hoop ook dat de productenlijn uit elkaar gehouden wordt, al is het maar voor de perceptie van het publiek naar Sequential toe. Ik ben blij dat Dave zelf nog zijn keuze kon maken, en vanuit een sterke positie onderhandelen.
 
Misschien heeft Dave de Prophet 5/10 ook opnieuw uitgebracht vanwege dit hele gebeuren, hij zei jaren geleden dat hij dat niet zou doen.

Lijkt me, met nieuwe info, ook omdat hij nog een laatste mooie beweging wou doen, naar de liefhebbers, en naar zijn eigen traditie.
De Prophet-5 blijft toch zijn mooiste erfenis.
 
De man was 72 en dan lijkt het me vrij normaal dat je, zelfs als je je kiplekker voelt, terugkijkt op een carrière en als ondernemer voorsorteert op al dan niet vrijwillig uitstappen, vooral ook als je personeel hebt waar je je verantwoordelijk voor voelt. De rest is volgens mij pure speculatie en ouwe wijvenpraat.
 
De rest is volgens mij pure speculatie
Tenzij iemand op dit forum voor Sequential werkt, lijkt het me moeilijk om iets zeker te weten inderdaad...

De man was 72 en dan lijkt het me vrij normaal dat je, zelfs als je je kiplekker voelt, terugkijkt op een carrière en als ondernemer voorsorteert op al dan niet vrijwillig uitstappen, vooral ook als je personeel hebt waar je je verantwoordelijk voor voelt.
Dat is ook een mening, één waar ik respect voor heb.

Het ging over het uitbrengen van de Prophet 5/10, hij zei jaren dat hij dat niet zou doen.
 
De man was 72 en dan lijkt het me vrij normaal dat je, zelfs als je je kiplekker voelt, terugkijkt op een carrière en als ondernemer voorsorteert op al dan niet vrijwillig uitstappen, vooral ook als je personeel hebt waar je je verantwoordelijk voor voelt. De rest is volgens mij pure speculatie en ouwe wijvenpraat.
Over ouwe wijvenpraat gesproken. Waarom Focusrite? Voor zover ik weet maken die alleen audio interfaces. En dan nog wel van die overschatte puin die (ik krijg het bijna niet uit mijn strot/toetsenbord) software (brrrr!) en drivers (aaaarghhhh) nodig hebben om te werken. Straks moeten artiesten op het podium hun optreden staken omdat de software niet draait op Windows 15 en instellingen niet via een knopje gaan.

Maar serieus: Focusrite? Ik zou eerder Korg of (daar issie weer) Yamaha verwachten. Dat zijn "echte" synth fabrikanten. Ik zou Behringer zelfs beter vinden dan Focusrite. B. heeft tenminste een fetish voor klassiek spul. Het komt op mij over als Gibson die een DAW gaat uitbrengen (Cacewalk anyone?). RIP Sequential. Je was een geweldige vent, Dave Smith. Midi en de Prophet 5: alleen voor die twee verdien je een plek in de Synth Hemel. Wie kan er nog zonder Midi?
 
Dan zou ik eerst even wat EiGeN ONdErZoEK doen, Novation is ook van hun bijvoorbeeld...
Dat verklaart een hoop. FF de eerste regel v/d Wiki van Focusrite gelezen. Novation. Hmmmm. Leuk voor ze. Komen, in vgl. met de grote spelers en Sequential, net kijken. Focusrite/Novation hebben hun naam in ene twintig keer meer gewicht gegeven.
 
Novation bestaat ook al sinds 1992. Jij roept wel heel erg graag dingen zonder eerst een en ander uit te zoeken hè?
 
Oh, je moest eens weten wat ik eerst had staan. :D Je roept 2x achter elkaar vanuit het niets heel stellig (en nogal op schampere toon) iets wat nergens op gebaseerd is en gewoon niet klopt, en wat je met 5 seconden Google had kunnen checken ... dan is een weerwoord wel op zijn plaats toch?
 
Laatst gewijzigd:
'Voor zover ik weet, en weiger te weten te komen'. Wat mij betreft hoeft de terechte reactie daar op zeker niet fluweelzacht te zijn :D
 
Dat verklaart een hoop. FF de eerste regel v/d Wiki van Focusrite gelezen. Novation. Hmmmm. Leuk voor ze. Komen, in vgl. met de grote spelers en Sequential, net kijken. Focusrite/Novation hebben hun naam in ene twintig keer meer gewicht gegeven.
Beetje vreemde reactie: Novation begon ergens in begin 90 met Bass Station. Later in 1998 hadden ze veel succes met (Super) Nova I en II die bijna in elk studio wel er een stond.
 
Blijft wel dat Novation de Bass station 2, de Peak en de Summit nodig hadden om terug een soort van pro "synth" reputatie op te bouwen. Weer allemaal toestellen waar Chris Hugget zaliger de belangrijke factor bij was. Hoeveel slappe aftreksels zijn er niet van de nova's geweest. Die grooveboxen en lauchpads wordt ik ook niet warm van. Binnenkort een Sequential launchpad ? :D
 
Back
Top