Focusrite koopt Sequential

daveoffice-730x393.jpg

Het Britse audiobedrijf Focusrite heeft aangekondigd dat het het gerespecteerde Sequential synth-merk van Dave Smith heeft overgenomen.​


Smith richtte in 1974 Sequential Circuits op en ontwikkelde de legendarische Prophet-5 en andere invloedrijke synths en drummachines. Hij speelde ook een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de originele MIDI-specificatie in 1981.

Smith keerde terug naar de hardware synth-markt in 2002 met Dave Smith Instruments. In de afgelopen twee decennia zijn zijn producten deel geweest van de analoge revival.

Dave Smith Instruments werd in 2018 omgedoopt tot Sequential, waarbij Yamaha de naam in 2015 aan Smith had teruggegeven. In 2020 werd een vernieuwde Prophet-5 uitgebracht.

Sequential voegt zich nu bij de merkenfamilie van de Focusrite Group, waaronder Focusrite, Focusrite Pro, Martin Audio, Optimal Audio, ADAM Audio, Novation en Ampify. Het idee is dat Sequential nu zal profiteren van meer middelen om zijn wereldwijde markten en toekomstige R & D-inspanningen uit te breiden.

Er is natuurlijk een cross-over met Novation, dat zelf verschillende synth-producten heeft. De overname opent de mogelijkheid om technologie te delen tussen instrumenten van het merk Novation en Sequential.

"Met Focusrite hebben we een ideale plek gevonden en een perfecte culturele en technologische match", zegt Dave Smith. “Phil Dudderidge en zijn team hebben een lange geschiedenis van kwaliteit, visie en focus op wat muzikanten en audioprofessionals echt willen. We zijn verheugd om ons bij zo'n grootmacht in de branche aan te sluiten en bij te dragen aan ons wederzijds succes. Ik verwacht geweldige dingen. "

Focusrite-oprichter Phil Dudderidge zei: “We zijn verheugd om de instrumenten en erfenis van Sequential toe te voegen aan het portfolio van audio- en muziekproductietools van wereldklasse van Focusrite Group.

bron: Focusrite buys Sequential, taking ownership of Dave Smith’s analogue synths

Nogal een nieuwtje....

Thoughts?
 
Dit soort overnames zijn eigenlijk nooit goed voor klanten.
Dat lijkt me heel kort door de bocht.

Er zijn legio voorbeelden waar het slecht uitpakte. Maar ook heel veel voorbeelden waar het een gouden zet bleek te zijn, o.a. voor de continuïteit en het bereik. Het ligt er maar net aan met wie je in zee gaat. En Focusrite lijkt me geen Behringer.
 
Er zijn legio voorbeelden waar het slecht uitpakte. Maar ook heel veel voorbeelden waar het een gouden zet bleek te zijn, o.a. voor de continuïteit en het bereik
Ik ben wel benieuwd naar al die voorbeelden. Ik ken vooral veel slechte voorbeelden en voorbeelden waar het niet zoveel uit leek te maken, maar bedrijven die ineens als een trein gingen na een overname door een grote speler ken ik niet zo.
Als je het vanaf de andere kant bekijkt, waar gaan bedrijven op stuk, dan zijn er wel een paar bedrijfjes te verzinnen die het in hun eentje niet gehaald hebben omdat ze de schaal niet hadden. Maar over het algemeen gaan bedrijven juist na een mislukte overname dood. Sequential Circuits zelf, Oberheim, Alles wat door Gibson is overgenomen, ik kan vast nog wel een paar bedenken.
Wat wel weer grappig is dat Behringer in deze thread een paar keer genoemd wordt als boeman. Maar die doen het dan weer helemaal zo slecht niet met de door hun overgenomen bedrjiven.
 
Ik ben wel benieuwd naar al die voorbeelden. Ik ken vooral veel slechte voorbeelden en voorbeelden waar het niet zoveel uit leek te maken, maar bedrijven die ineens als een trein gingen na een overname door een grote speler ken ik niet zo.
Als je het vanaf de andere kant bekijkt, waar gaan bedrijven op stuk, dan zijn er wel een paar bedrijfjes te verzinnen die het in hun eentje niet gehaald hebben omdat ze de schaal niet hadden. Maar over het algemeen gaan bedrijven juist na een mislukte overname dood. Sequential Circuits zelf, Oberheim, Alles wat door Gibson is overgenomen, ik kan vast nog wel een paar bedenken.
Wat wel weer grappig is dat Behringer in deze thread een paar keer genoemd wordt als boeman. Maar die doen het dan weer helemaal zo slecht niet met de door hun overgenomen bedrjiven.

Dave Smith wordt Creative engineer oid, dus hij blijft nauw betrokken bij ontwikkeling en verder blijft Sequential (wat dat betreft) geheel onafhankelijk. De synergie met dit soort overnames zit meer op bedrijfskundige dingen zoals distributie, marketing. Vaak ook dingen waar "kleine" bedrijven niet zo goed in zijn of wat relatief hard op de bottom line van dat soort bedrijven drukt. Dus zolang Sequential zijn totale creatieve vrijheid houdt (wel even afwachten) merk je hier als klant niet zoveel van afgezien misschien wat crossover producten.
 
Dave Smith / Sequential is prima op marketing- en distributievlak. Het is ook geen klein bedrijf. De overname is iets van 18 miljoen pond, wat erg weinig is. Ik bedoel DSI/Sequential heeft toch wel 5 miljoen winst per jaar ? Dan zou Focusrite het er binnen 4 jaar uit hebben. Ik denk dat Dave met pensioen wil en 20 miljoen is een goede premie. Misschien is hij ziek of zijn er andere redenen om zich terug te trekken. Ik vind het alleszins vreemd !
 
Super bedrijf, sequential! Qua service verdienen ze niks anders dan lof mij inziens. Denk dat de overname gezien alle redenen genoemd eerder genoemd hier, niks meer dan een logische stap is.

Focusrite heeft met hun productenlijn toch een veel bredere markt dan sequential...lijkt me niet dat dit voor de klant slechter zal uitpakken.
 
De overname is iets van 18 miljoen pond, wat erg weinig is. Ik bedoel DSI/Sequential heeft toch wel 5 miljoen winst per jaar ? Dan zou Focusrite het er binnen 4 jaar uit hebben. Ik denk dat Dave met pensioen wil en 20 miljoen is een goede premie.
Ik ben bang dat de jaarwinst van Sequential een stuk lager is, maar het werkelijke cijfer ken ik niet. Ik hoop dat Focusrite kan zorgen voor lagere kosten, dan kunnen de producten van Sequential wat goedkoper worden want ze zijn goed maar in verhouding te duur. Alleen de Prophet 12 heb ik nieuw gekocht, maar daarvan kreeg ik 19% BTW terug. De Prophet '08 en de OB-6 heb ik tweedehands gekocht en datzelfde zal waarschijnlijk met de Pro 3 SE gebeuren. Ik hoop dat Dave Smith er een onbezorgde oude dag aan overhoudt, zowel financieel voor hem zelf als voor zijn nalatenschap.
 
Even verder gezocht.. omzet Sequential is 18.3 miljoen [imath]. 20 % winst (wat ik niet vreemd vind op een high end product) zou 3.66 miljoen[/imath] zijn, de verkoopprijs is dan 4 a 5 x de winst. Vind ik niet veel voor een bedrijf met zoveel historie. Of ze maken veel minder winst en dan is ome Dave toch meer een synthmaker dan een zakenman, hoewel hij de toko dan wél goed heeft verkocht.
 
mm er is een deel van mijn bericht weggevallen wat vreemd. 20 % winst is 3.66 miljoen $
 
Ik doe nog wat onderzoek.. Moog is iets groter dan DSI Sequential en is overgenomen door de werknemers in 2015.

Focusrite is in 5 jaar 2.5x zo groot geworden en heeft in 2020 een omzet van 130 miljoen pond, de winst is in 2020 +- 6% en was in 2016 13 % of terwijl .. het grote geld is de muziekbusiness in aan het gaan. Het is groot groter grootst. Het Music Group (Beheringer) effect ? Hoge volumes draaien en lage winstmarges. En de échte syntmakers krijgen het zwaar ? Kiest Dave eieren voor zijn geld ?
 
Misschien heeft Dave de Prophet 5/10 ook opnieuw uitgebracht vanwege dit hele gebeuren, hij zei jaren geleden dat hij dat niet zou doen.
 
18 miljoen omzet per jaar is helemaal niet gek denk ik. Dat is ongeveer 6000 synths per jaar wereldwijd, bij een gemiddelde prijs van $3000 per synth, misschien dat Sequential er iets minder voor vangt, maar veel zal het niet schelen, dus laten we zeggen dat ze er 10.000 per jaar verkopen...

Ik verwacht niet dat die markt veel groter te maken is. Premium (qua prijs in ieder geval) synths is gewoon een niche. Je kan de Korg/Behringer/etc. strategie volgen en synths voor een paar honderd euro gaan maken, dat zijn producten die mensen ook in een opwelling kopen, ik gok dat die bakken eerder in de honderduizenden of miljoenen verkopen. Maar dan moet je je productie en logistiek heel anders doen. Dan ben je echt marges aan het knijpen.

Moog is iets groter dan DSI Sequential en is overgenomen door de werknemers in 2015.
Ik vind dat een interessante beweging. Als je het voor elkaar krijgt om een organisatie op zichzelf te laten bestaan zonder geld van bovenaf en zonder "visionaire leider" lijkt me dat een goeie manier om echt continuiteit te waarborgen.

De synergie met dit soort overnames zit meer op bedrijfskundige dingen zoals distributie, marketing.
Ik ben erg sceptisch over dit soort overnames. Ik heb er zelf een paar meegemaakt. Er wordt altijd geroepen dat het bedrijf "creatieve vrijheid" behoudt. En dat er "synergie" gecreeerd wordt door dingen uit te besteden aan het moederbedrijf. Maar in de praktijk betekent "synergie" gewoon extra bureaucratie en een extra managementlaag. En daardoor lopen na een paar jaar de creatieve en waardevolle werknemers langzaam het bedrijf uit. "creatieve vrijheid" zonder creatieve werknemers betekent dan niet zoveel meer.
 
Ben het eens met 4-tek. De "synergie" is vooral uitknijpen, vermarkten en schaalvergroting en winst naar de aandeelhouders want..
Focusrite is beursgenoteerd ! Koersstijging +- 9% na overname DSI/Sequential.. goed voor 65 miljoen pond "waardevermeerdering" !! In wat voor wereld leven we.. nou deze dus. Misschien krijgen we wel meer synths voor ons geld, maar wat voor synths is de vraag natuurlijk. Innovatie is geen economische groeicurve.
 
Dat is van tevoren lastig te voorspellen. Ik heb de indruk dat Novation redelijk zichzelf is gebleven bijvoorbeeld. Maar het kan best dat de synthmarkt op een gegeven moment inzakt en FocusRite besluit alleen met het team van Novation verder te gaan en de namen van Sequential te gaan gebruiken. De Novation Prophet '21 bijvoorbeeld. Dat zou jammer zijn, maar zo gaan die dingen soms. Wie zegt dat Sequential nog hetzelfde niveau kan halen als Dave zometeen stopt of omvalt? Garanties heb je wat dat betreft toch nooit. Het goede nieuws is dat Dave groot aanjager is geweest van een analoge/hardware synth renaissance de afgelopen jaren dus zelfs als er vanaf morgen geen enkele Sequential synth meer uit zou komen neemt niemand ons dat nog af.
 
De meeste fusies mislukken financieel en cultureel, maar we moeten afwachten wat er gaat gebeuren. Toen Yamaha Korg overnam, was daar voor de consument weinig van te merken en volgens mij niets nadeligs. Ik heb op basis van interviews en video's het gevoel dat Dave Smith zijn bedrijf op een democratische manier leidde en dat er bij Sequential genoeg ruimte blijft voor eigen creatieve inbreng.
 
De meeste fusies mislukken financieel en cultureel
Och, dat weet ik niet. Het hangt vaak helemaal af van de intenties van de geldschieter en de gezondheid van de bedrijven. In het slechtste geval wordt een bedrijf gekocht, gestript, in stukken gehakt en doorverkocht, of alleen de IP wordt eruit gehaald ofzo. Maar ik heb ook genoeg situaties meegemaakt waarbij het bedrijf na de fusie er in alle opzichten beter voor stond dan daarvoor, bijvoorbeeld omdat er sprake was van een groeistrategie waarbij de kopende partij snel een paar kroonjuwelen aan de portfolio toe wilde voegen. Het succes van deze kroonjuwelen sijpelt dan ook vaak door naar de mindere goden in het conglomeraat waardoor de organisatie er als geheel op vooruit gaat (de clichéterm 'synergie' dus). Maar goed, mocht Sequential uiteindelijk ten onder gaan maar de behoefte aan dat soort producten toch blijven bestaan, zal er wel weer een ander in dat gat springen.
 
Shit, ben ik toch weer op het RTL-Z forum beland!
Lekker overslaan dan. Ik vind het erg interessant en ben ook geïnteresseerd in deze kant van de muziekbusiness.

Sowieso ben ik wel nieuwsgierig over wat voor bedragen we het hebben. Arturia lanceerde onlangs met een hoop herrie Pigments 3. Ik zag het overal: YouTube, filmpjes van influencers op Insta, banners etc. Hoeveel exemplaren zullen ze daar nu van verkopen? Ik wil de rekensom graag zien 👍
 
Als we het dan toch over RTL-Z hebben vraag ik me vooral erg af hoe groot de markt voor synth/productiehardware tegenwoordig wel niet is. Als je ziet hoeveel producten er de afgelopen jaren worden gelanceerd door allerlei merken van klein tot groot, oud en nieuw, van spotgoedkope Behringers tot peperdure Schmidts en van alles ertussenin. De hele eurorack manie die ook maar door blijft gaan. En toch zijn er amper merken die verdwijnen of fabrikanten die failliet gaan heb ik het idee. En ondertussen blijft de oude zooi ook waardevast en zit een hoop vintage zelfs flink in de lift. Op een gegeven moment zou je toch denken dat iedereen die een synth wil, er wel een heeft of zijn we echt allemaal van die onverzadigbare GASsers?
 
Back
Top