Focusrite koopt Sequential

daveoffice-730x393.jpg

Het Britse audiobedrijf Focusrite heeft aangekondigd dat het het gerespecteerde Sequential synth-merk van Dave Smith heeft overgenomen.​


Smith richtte in 1974 Sequential Circuits op en ontwikkelde de legendarische Prophet-5 en andere invloedrijke synths en drummachines. Hij speelde ook een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de originele MIDI-specificatie in 1981.

Smith keerde terug naar de hardware synth-markt in 2002 met Dave Smith Instruments. In de afgelopen twee decennia zijn zijn producten deel geweest van de analoge revival.

Dave Smith Instruments werd in 2018 omgedoopt tot Sequential, waarbij Yamaha de naam in 2015 aan Smith had teruggegeven. In 2020 werd een vernieuwde Prophet-5 uitgebracht.

Sequential voegt zich nu bij de merkenfamilie van de Focusrite Group, waaronder Focusrite, Focusrite Pro, Martin Audio, Optimal Audio, ADAM Audio, Novation en Ampify. Het idee is dat Sequential nu zal profiteren van meer middelen om zijn wereldwijde markten en toekomstige R & D-inspanningen uit te breiden.

Er is natuurlijk een cross-over met Novation, dat zelf verschillende synth-producten heeft. De overname opent de mogelijkheid om technologie te delen tussen instrumenten van het merk Novation en Sequential.

"Met Focusrite hebben we een ideale plek gevonden en een perfecte culturele en technologische match", zegt Dave Smith. “Phil Dudderidge en zijn team hebben een lange geschiedenis van kwaliteit, visie en focus op wat muzikanten en audioprofessionals echt willen. We zijn verheugd om ons bij zo'n grootmacht in de branche aan te sluiten en bij te dragen aan ons wederzijds succes. Ik verwacht geweldige dingen. "

Focusrite-oprichter Phil Dudderidge zei: “We zijn verheugd om de instrumenten en erfenis van Sequential toe te voegen aan het portfolio van audio- en muziekproductietools van wereldklasse van Focusrite Group.

bron: Focusrite buys Sequential, taking ownership of Dave Smith’s analogue synths

Nogal een nieuwtje....

Thoughts?
 
weet niet of het de bedoeling/intentie is dat novation en sequential samen synths gaan bedenken eerlijk gezegd.
volgens mij blijven ze beiden gewoon los van elkaar werken (je ziet toch ook op de huidige novation producten geen focusrite staan of wel?)
 
Ben benieuwd. Hopelijk kunnen ze hun eigen gang blijven gaan en wordt de boel niet uitgehold om uiteindelijk alleen maar de merknamen over te houden. Maar een boost in R&D budget en toegang tot productielijnen en distributiekanalen van een grote partij kan ook zijn voordelen hebben.
 
Ben benieuwd. Hopelijk kunnen ze hun eigen gang blijven gaan en wordt de boel niet uitgehold om uiteindelijk alleen maar de merknamen over te houden.
Tot nu toe is dat niet hoe Focusrite met z'n merken omgaat. Wat dat betrefd hadden er een stuk slechtere conglomeraten een bod kunnen doen.

Dit zou in de toekomst best wel een mooie samenwerken kunnen worden ja.
 
Tot nu toe is dat niet hoe Focusrite met z'n merken omgaat. Wat dat betrefd hadden er een stuk slechtere conglomeraten een bod kunnen doen.

Dit zou in de toekomst best wel een mooie samenwerken kunnen worden ja.
Zeker, FocusRite lijkt een club die zijn merken redelijk zelfstandig hun ding laat doen. Persoonlijk had ik het leuker gevonden als Sequential een 'employee-owned company' was geworden net zoals Moog, maar Dave zal daar ongetwijfeld goed over hebben nagedacht.
 
Ik vind dit een beetje dubbel toch ... hij heeft die Sequential naam dan nog niet zolang van Yamaha terug gekregen en dan al gelijk verkopen ... maar aangezien z'n leeftijd begrijp ik het wel ... Het is ergens wel de toekomst van Sequential veilig stellen ... maar eerlijk de dingen die ik leuk vind zijn enkel die analoge novation producten en dan vraag ik me toch af in hoeverre dat die eigenlijk niet de legacy zijn van Chris Huggett ... die pro range van focusrite is gewoon saai en en hoop van die goedkopere produkten is gewoon snel cashen ofzo ... niet echt spectaculair toch ... ze maken ook al jaren slappe aftreksels van de nova en supernova etc ... qua controllers is het ook niks meer ...
 
Ik vind dit een beetje dubbel toch ... hij heeft die Sequential naam dan nog niet zolang van Yamaha terug gekregen en dan al gelijk verkopen ... maar aangezien z'n leeftijd begrijp ik het wel ... Het is ergens wel de toekomst van Sequential veilig stellen ...
Uiteindelijk gaat het gewoon om geld verdienen. Wat ze je ook proberen wijs te maken met marketingsgelul. Idealen zijn leuk, als ze gratis zijn.
 
Uiteindelijk gaat het gewoon om geld verdienen. Wat ze je ook proberen wijs te maken met marketingsgelul. Idealen zijn leuk, als ze gratis zijn.

Bij Dave gaat het waarschijnlijk niet om het geld zelf, maar meer dat z'n firma in stand wordt gehouden als ie er niet meer is. Tot die tijd, kan hij gewoon z'n gang gaan bij sequential en z'n eigen ding doen.
 
Dat is omdat het pro is. Doen wat moet, geen bling bling en gadgets voor bedroomproducers... 😉

Cheers,
Exo. :mega:
Hun ISA range is helemaal uitgedund en er wordt amper nog aan analoog produktontwikkeling gedaan. De focus ligt enkel op preamps en audio over IP ... ieder z'n meug natuurlijk maar qua diversiteit is het ooit toch anders geweest ...
 
weet niet of het de bedoeling/intentie is dat novation en sequential samen synths gaan bedenken eerlijk gezegd.
volgens mij blijven ze beiden gewoon los van elkaar werken (je ziet toch ook op de huidige novation producten geen focusrite staan of wel?)

op de pioneer toraiz sp-16 zit ook een dave smith filter. Dat geeft de sp-16 net dat beetje extra’s. Zo kan ik me ook voor novation/focusrite ook wel dergelijke combi’s bedenken (of andersom, sequential synth met novation pad achtige sequencer)
 
Lijkt me een goede zet om de concurrentie aan te gaan.
Daarnaast heeft Novation/Focusrite een prima afterservice en update programma dus ik denk dat dit voor Sequential in ieder geval een goede move is.
 
Logische beslissing , Dave is de jongste niet meer en te lang wachten kan weleens te laat zijn. Je wil als eigenaar en als uitvinder toch wel continuïteit van je levenswerk. Bovendien is dit waarschijnlijk ook gewoon zijn pensioen. Ik heb niet het idee dat Focusrite verkeerd omgaat met zijn merken. En dat ze de bedrijven als loss entiteiten laten doorontwikkelen. En waar het goed past komt er wellicht een mooie samenwerking en bundeling van kennis.
 
Ik had eigenlijk liever gezien dat ze zoals bijvoorbeeld Moog het bedrijf meer als een zelfstandige organisatie hadden opgetuigd. Hoewel dat bij Moog natuurlijk ook niet helemaal zonder obstakels is gebeurd.

Dit soort overnames zijn eigenlijk nooit goed voor klanten. Het beste waar je op kan hopen is dat het niet negatief uitpakt. Focusrite heeft wat dat betreft tot nu toe een goeie track-record, het is gelukkig geen Gibson. Maar dat verandert zodra het financieel wat tegenzit bij het moederbedrijf. Dan gaan ze onder druk van aandeelhouders vaak ineens rare dingen doen.
 
Back
Top