Muziek d.m.v. Data sonificatie

Ja dat snap ik. Maar dat was de vraag niet, de vraag is een vertaling die het gebruik van individuele woorden ontstijgt.
ergens een patroon in ontdekken (door deductie en te zoeken op definities) is kinderspel, dat doet zelfs de meest simpele DJ software al.
het gaat juist om de A.I. het zelflerende vermogen.
 
Misschien bepaalde definities nog wat scherper stellen.

Er is Audiomining en er is Music Data Mining. Twee verschillende dingen.

Audiomining kan deel uit maken van het Music Data Mining proces. Andersom niet.

Een idee om deze twee gangbare definities bij de eerder geplaatste voorbeelden te plaatsen? Waar mogelijk overigens. Niet ieder voorbeeld valt onder één van deze definities.
 
Ja dat snap ik. Maar dat was de vraag niet, de vraag is een vertaling die het gebruik van individuele woorden ontstijgt.

In m'n voorbeeld gaat het juist niet om het gebruik van individuele "woorden", maar dat je bv. een complexiteitsmaat gebruikt die a.h.w. een "verhaal" schrijft met "letters" uit een dataset in alle mogelijke variaties. Het hoeft dus niet te gaan om "woorden", "zinnen", of zelfs het gebruikelijke "alfabet". Hoe je dat precies vormgeeft is een open vraag, zou kunnen met de hulp van A.I., maar dat hoeft niet. Een "dom" systeem kan evengoed interessant zijn, met menselijke hersenen die bepalen wat een zinvol resultaat is, of niet. Het is in dat geval interessant om te zien welke datasets zich hiervoor lenen, of welke juist niet, en erachter te komen waarom wel, of niet.
 
De opzet van deze draad was om te kijken wat het werken met data kan betekenen in de wereld van elektronische/computer muziek.
Dat werd mij niet duidelijk bij de eerste post. Laat ik dat gegeven bij mijzelf houden en het wijten aan mijn begrijpend vermogen.
Dat omvat heel veel realiseer in mij, maar moest ergens beginnen.
Dat kan letterlijk tèra veel omvatten. Die realisatie deel ik met je. Zelf denk ik dat dat begin ligt bij het duidelijk krijgen van definities en/of begrippen.
Dat deed ik in een free-flow
Ook dat werd mij niet duidelijk in je post. Ook dat wijt ik dan aan mijn begrijpend vermogen.
waarbij mogelijkheden onderzocht kunnen worden.
Data....................................
Een veertig jaar oude artistieke interpretatie (ik duid specifiek op de songtekst) van de mogelijkheden...



(En bewust gekozen voor een Duitse versie gezien de data van vandaag en morgen.)
 
Met je begrijpend vermogen is waarschijnlijk niks mis, voor de rest ben je gewoon spijkers op laag water aan het zoeken. Jammer.
 
Zullen we de pretenties nu laten varen en focussen op zelflerend vermogen?
 
Back
Top