Draadloze MIDI systemen

audiocollage

Ouwe rot
Lid sinds
30 april 2009
Berichten
3.104
Voor ikzelf met een (uitgebreid) Wireless MIDI systeem wil beginnen, had ik graag ervaringen van anderen gehoord.

Op wel OS werk je en met welke Wireless MIDI systeem ?
Zijn er specifieke of unieke voordelen aan jou systeem ?
Gebruik je een enkelvoudige systeem of meerdere ?
Hoe worden de diverse Wireless MIDI Dongles herkend ?
Kunnen ze elk soort data (sysexdumps) aan ?
Zijn er duidelijk merkbare latencies ?
 
Blijkbaar zijn er weinig gebruikers van draadloze MIDI, dus deel ikzelf (als start) wat meer van mijn experimenten.
Draadloze MIDI blijkt nog niet erg aan te slaan, zou dat enkel aan de kwaliteit gelegen zijn ?


Ikzelf heb (tot hiertoe enkel) de Quicco adapter in gebruik. Blijkbaar één van de betere adapters.
Aangesloten op mijn SY99 verliep de werking vlot, eens de instellingen op m'n iMac met BS os, gedaan werden.
Geen merkbare latency, leuk om zonder (=minder) kabels te werken.

Die vele oude maar goede software midi editors terug in gebruik :
Nu bedacht ik dat het leuk zou zijn indien ik mijn oude XP computer ook met dit systeem zou kunnen verbinden.
Dat blijkt dus ook te kunnen. Hoewel windows (ook w10) standaard geen bluetooth midi ondersteund, het werkt.
Een oude Emagic MT4 midi-patchbay aan de XP computer, de Quicco adapter op de MT4 en klaar.
Zels sysexbulks kan ik verzenden. Dus alle editors die niet werden geupdate naar nieuwe OS versies blijven ook op die
manier bruikbaar.

De Emagic MT4 werkt ook op de Raspberry Pi, weet ik ... maar dat is voor een volgend experiment.
Draadloos sysexbluks versturen vanuit de RPI.

Zo blijft een mens bezig hé.
 
Een paar android tablets geleden heb ik wat met dat Yamaha MD-BT01 / UD-BT01 setje gespeeld. Meer uit nieuwsgierigheid, bluetooth midi was nog wat nieuw, en niet standaard aanwezig op m'n tablet.
Goede tip die Quicco. Ik ben ook wel benieuwd naar de CME gadgets
 
De widi masters van cme werken gewoon goed. Latency merk je eigenlijk niet.
 
Back
Top