Dilemma - keuze nieuwe sampler / groove box

De 707 heeft een virtuele synth engine (zen core), dus qua geluid is dat deel iig niet sample based.
Je kunt ook samples inladen in de 'partials', maar ook gewoon beginnen met de bekende basisvormen en dan verder bewerken.
Wat dat betreft heb ik de 707 echt nog maar een heel klein beetje leren kennen, maar de keren dat ik een eigen patch maakte was het echt wel heel lekker.
Ik moet zeggen dat het kleine scherm dan niet heel inspirerend werkt. Het werkt prima, maar bepaalde sub menus zijn wel klein (met name de mod matrix).
Gelukkig is de UI verder wel goed doordacht, dus daar kom je (ik) niet zo vaak en zeker niet langdurig.
Het meeste zit gewoon in het eerste scherm.
En qua geluid is het natuurlijk geen Moog oid, maar zodra je een beetje analog feel toevoegt, gaan de virtuele oscs lekker zingen en zonder dat het extra unison kost oid.
Ik kan me er iig prima mee redden en vind dat één van de pluspunten van de 707 (de Zen core)

Drums zijn (helaas) wel sample based, maar anders moet je naar de TR-8s of 6s gaan met ACB.
Ik ben zelf vrij kritisch richting het gebruik van samples, zeker als het om een synth geluid gaat en de 707 is wat mij betreft echt wel heel lekker op dat gebied.
Typische Roland geluid, dat wel, maar ik houd er wel van.
Die 'virtuele' analoge synths (JX8p, JP8 etc) zitten toch niet in de 707?Ben bekend met de FA06. Daar zitten ook die analoge golfvormen in.. (inclusief de PWM) zoals in de VA sectie van de MC707. Toch vind ik het als ik meerdere osc's stapel (zoals op een analoge synth) niet heel overtuigend. Je hoort altijd de osc's resetten en klinkt niet random zoals het wel doet in een analoge synthesizer waar een VCA wordt getriggered en de Osc's gewoon doorlopen. Of is dit in de MC707 veranderd.

Ga nog ff een voorbeeld uploaden als ik er aan toe kom. De FA met 2 zaagtanden vs. een analoge synth.. of misschien is de Electribe dan wel leuk om te horen. :)
 
Die 'virtuele' analoge synths (JX8p, JP8 etc) zitten toch niet in de 707?Ben bekend met de FA06. Daar zitten ook die analoge golfvormen in.. (inclusief de PWM) zoals in de VA sectie van de MC707. Toch vind ik het als ik meerdere osc's stapel (zoals op een analoge synth) niet heel overtuigend. Je hoort altijd de osc's resetten en klinkt niet random zoals het wel doet in een analoge synthesizer waar een VCA wordt getriggered en de Osc's gewoon doorlopen. Of is dit in de MC707 veranderd.

Ga nog ff een voorbeeld uploaden als ik er aan toe kom. De FA met 2 zaagtanden vs. een analoge synth.. of misschien is de Electribe dan wel leuk om te horen. :)
De 707 heeft niet alles wat de flagship zen core instrumenten hebben (wat ik heb begrepen), maar ik herken me niet in wat je verder zegt.
Met een beetje 'analog feel' kan ik hem heel overtuigend warm krijgen.
 
Die 'virtuele' analoge synths (JX8p, JP8 etc) zitten toch niet in de 707?Ben bekend met de FA06. Daar zitten ook die analoge golfvormen in.. (inclusief de PWM) zoals in de VA sectie van de MC707. Toch vind ik het als ik meerdere osc's stapel (zoals op een analoge synth) niet heel overtuigend. Je hoort altijd de osc's resetten en klinkt niet random zoals het wel doet in een analoge synthesizer waar een VCA wordt getriggered en de Osc's gewoon doorlopen. Of is dit in de MC707 veranderd.

Ga nog ff een voorbeeld uploaden als ik er aan toe kom. De FA met 2 zaagtanden vs. een analoge synth.. of misschien is de Electribe dan wel leuk om te horen. :)
Deze patch (die lage die er onder zit) is 'from scratch' gemaakt met de VA golfjes.
 
De 707 heeft niet alles wat de flagship zen core instrumenten hebben (wat ik heb begrepen), maar ik herken me niet in wat je verder zegt.
Met een beetje 'analog feel' kan ik hem heel overtuigend warm krijgen.
Analog feel is random pitch.. dat is iets anders als de random beleving met PWM.. of 2 zaagtanden die compleet een eigen leven leiden qua startfase. Ik snap echt niet waarom ze dit niet kunnen implementeren.. de filters klinken wel goed verder.. maar met een staccato geluid klinken 2 zaagtanden als analoge emulatie zo nep.. of eigenlijk, zoals een sampler :D

Er lijden trouwens wel meer synths aan deze beperking. Heb vorig jaar eindelijk na jaren te hebben gewacht een Kronos 2 gekocht.. Die heeft dezelfde startphase per oscilator ook maar je kunt startphase toewijzen aan een random source.. nog niet helemaal zoals het op een analoge synth gebeurt.. waar het gewoon een circuit is wat de VCA's dicht zet maar met een staccato geluid maar iig al stukken levendiger.
 
Laatst gewijzigd:
Analog feel is random pitch.. dat is iets anders als de random beleving met PWM.. of 2 zaagtanden die compleet een eigen leven leiden qua startfase. Ik snap echt niet waarom ze dit niet kunnen implementeren.. de filters klinken wel goed verder.. maar met een staccato geluid klinken 2 zaagtanden als analoge emulatie zo nep.. of eigenlijk, zoals een sampler :D

Er lijden trouwens wel meer synths aan deze beperking. Heb vorig jaar eindelijk na jaren te hebben gewacht een Kronos 2 gekocht.. Die heeft dezelfde startphase per oscilator ook maar je kunt startphase toewijzen aan een random source.. nog niet helemaal zoals het op een analoge synth gebeurt.. waar het gewoon een circuit is wat de VCA's dicht zet maar met een staccato geluid maar iig al stukken levendiger.
Ongetwijfeld en toch kan ik er erg van genieten (van wat ik met de 707 maak) en hoe snel ik iets in elkaar kan jammen.
 
Iedereen gebruikt zijn instrumenten anders en heeft een andere smaak. Vind andere dingen belangrijk.
Tuurlijk kun je met de MC707 vette sounds maken. Dat ding heeft een heel erg capabele synth engine die op de JV / XV series is gebaseerd.
Geloof dat dat ding ook sync kan.

uit de manual "Partial Phase Lock" either ON/OFF "This is available if OSC Type is “VA”; it locks the waveform phase between partials. It is effective to use this with XMOD2."
Hij kan dus ook xmod en sync.

Kan die het wellicht toch? partial phase lock op OFF zetten

Ik heb geen 707 trouwens:mega: gaan !
 
uit de manual "Partial Phase Lock" either ON/OFF "This is available if OSC Type is “VA”; it locks the waveform phase between partials. It is effective to use this with XMOD2."
Hij kan dus ook xmod en sync.

Kan die het wellicht toch? partial phase lock op OFF zetten

Ik heb geen 707 trouwens:mega: gaan !
Volgens mij is dat 'hard sync' van de oscillators.
Maar dat zou ik moeten testen.
 
Iedereen gebruikt zijn instrumenten anders en heeft een andere smaak. Vind andere dingen belangrijk.
Tuurlijk kun je met de MC707 vette sounds maken. Dat ding heeft een heel erg capabele synth engine die op de JV / XV series is gebaseerd.
Geloof dat dat ding ook sync kan.

uit de manual "Partial Phase Lock" either ON/OFF "This is available if OSC Type is “VA”; it locks the waveform phase between partials. It is effective to use this with XMOD2."
Hij kan dus ook xmod en sync.

Kan die het wellicht toch? partial phase lock op OFF zetten

Ik heb geen 707 trouwens:mega: gaan !

Hey!! Thanx voor het uitzoeken :okdan: Ik had mijn vertrouwen in Roland na de FA-06 op gebied van virtueel analoge emulatie al opgegeven.. maar deze functie "Partial Phase Lock" op 'off' zou ik weleens willen horen. @Montfrooij ;)

Verder vind ik het prima scala aan bread and butter sounds.. EP's, Piano's, Strings.. etc.. klinkt super allemaal. Vermaak me ook prima op de FA06 als ik wat wil uitwerken. Mooie mogelijkheden op gebied van drumkist maken. Sequencer vind ik ook goed te doen maar ik zou niet snel een tweede apparaat kopen met diezelfde soundengine en voor analoge emulaties pak ik ook liever wat anders.
In die nieuwere ZEN dingen zitten wel degelijke analoge emulaties. Heb ook die Roland JP-08 gehad. Leuk maar 4 voices is wel wat krap.. wat dat betreft vind ik de Fantom echt serieus interessant.. maar nogal een gebouw zeg maar.. :D
 
Hey!! Thanx voor het uitzoeken :okdan: Ik had mijn vertrouwen in Roland na de FA-06 op gebied van virtueel analoge emulatie al opgegeven.. maar deze functie "Partial Phase Lock" op 'off' zou ik weleens willen horen. @Montfrooij ;)

Verder vind ik het prima scala aan bread and butter sounds.. EP's, Piano's, Strings.. etc.. klinkt super allemaal. Vermaak me ook prima op de FA06 als ik wat wil uitwerken. Mooie mogelijkheden op gebied van drumkist maken. Sequencer vind ik ook goed te doen maar ik zou niet snel een tweede apparaat kopen met diezelfde soundengine en voor analoge emulaties pak ik ook liever wat anders.
In die nieuwere ZEN dingen zitten wel degelijke analoge emulaties. Heb ook die Roland JP-08 gehad. Leuk maar 4 voices is wel wat krap.. wat dat betreft vind ik de Fantom echt serieus interessant.. maar nogal een gebouw zeg maar.. :D
Ja man. Die Fantom is nogal een ding.
Ik heb die partial phase lock even uit gezet. Daardoor starten de VA's niet allemaal op dezelfde plek in de cyclus.

Een beetje wat Moog met KB reset doet.
Heb je voorkeuren voor golfvormpjes om te horen?
 
Ja man. Die Fantom is nogal een ding.
Ik heb die partial phase lock even uit gezet. Daardoor starten de VA's niet allemaal op dezelfde plek in de cyclus.

Een beetje wat Moog met KB reset doet.
Heb je voorkeuren voor golfvormpjes om te horen?
Ha.. dat is wat ik graag mag horen :) Zaagjes graag. Die vind ik het mooist als ze lekker langs elkaar lopen. ;)
Maar ben benieuwd. Op de FA-06 is dit gewoon niet mogelijk. Ik ben bezig met een koffer die nu 2 x Elektron wordt in breedte.. maar misschien moet ie toch iets breder worden.. dan kan er ook evt. nog een Toraiz of MC707 bij. :eureka:

Ik heb tijden terug aleens een hengeltje uitgegooid om een Fantom te proberen, begin Corona tijd.. maar weinig succes tot op heden.. Op video's hoorde ik die herstart ook, maar misschien is dit 'phase lock' een default setting?
Fantom heeft wel 1 van de meest interessante sequencers die ik ben tegengekomen. Lijkt helemaal niet op Ableton ofzo.. :D
 
Ha.. dat is wat ik graag mag horen :) Zaagjes graag. Die vind ik het mooist als ze lekker langs elkaar lopen. ;)
Maar ben benieuwd. Op de FA-06 is dit gewoon niet mogelijk. Ik ben bezig met een koffer die nu 2 x Elektron wordt in breedte.. maar misschien moet ie toch iets breder worden.. dan kan er ook evt. nog een Toraiz of MC707 bij. :eureka:

Ik heb tijden terug aleens een hengeltje uitgegooid om een Fantom te proberen, begin Corona tijd.. maar weinig succes tot op heden.. Op video's hoorde ik die herstart ook, maar misschien is dit 'phase lock' een default setting?
Fantom heeft wel 1 van de meest interessante sequencers die ik ben tegengekomen. Lijkt helemaal niet op Ableton ofzo.. :D

Die phase lock lijkt alleen iets te doen bij de start van een noot. Als je dan 3x een noot aanslaat, klinkt het steeds net iets anders. (omdat de 2 VA's op een andere plek zitten in de cyclus en niet gereset worden)
Daarna klinkt het gelijk (met of zonder phase lock).

Dat langs elkaar heenlopen heeft toch te maken met microtuning van een oscillator? Omdat ze een minuscuul andere frequentie hebben.
Ten minste, zo heb ik dat bij m'n Moog aan mijzelf uitgelegd ;P
Die VA's van de 707 draaien op exact dezelfde frequentie, dus daar moet je dan wat aan doen.
Volgens mij kan dat ofwel via fine tune, unison (met detune) of analog feel.
Unison heeft als nadeel dat het voices op eet, dus dat doe ik zelf liever niet.
Analog feel klinkt voor mij het best (en die zit gewoon in het hoofdmenu, dus dat kost geen menu diving om in te stellen, liever lui dan moe....)

Ik heb net een dikke patch gemaakt met 4 square waves met Analog feel, X mod, fine tuning en unison-8.
Ik kon 2 noten tegelijk aanslaan.....
Daarna werd hij afgekapt.
(wat ook wel logisch is, omdat 1 VA dan direct 8 (unison) x 2 (xmod) = 16 voices op eet)
Dus per noot al 64 voices :) (16x4)
Dan kom je met 2 noten op de max van 128...

Ik moet er tijd voor maken om een video in elkaar te frutselen, dat gaat nog wel even duren.
Druk met voorbereidingen voor opnames met de band en nog een side project met 2 zangeressen.
De basis opname staat er op (hele band), die moet ik opschonen en daarna kunnen we 1 voor 1 inspelen voor het eggie.
'het' mag weer gelukkig!

Ja man, die Fantom is in meerdere opzichten te gek. Behalve de prijs en het formaat. Die maken hem dan weer (voor mij) behoorlijk onaantrekkelijk.
 
Die phase lock lijkt alleen iets te doen bij de start van een noot. Als je dan 3x een noot aanslaat, klinkt het steeds net iets anders. (omdat de 2 VA's op een andere plek zitten in de cyclus en niet gereset worden)
Daarna klinkt het gelijk (met of zonder phase lock).
Dit kan dus grote impact op de sound hebben. En is precies wat @MacGyverGear bedoelde.

Probeer maar eens pwm op 2 osc's en dan met en zonder phase lock. om maar een voorbeeld te noemen.
 
Die phase lock lijkt alleen iets te doen bij de start van een noot. Als je dan 3x een noot aanslaat, klinkt het steeds net iets anders. (omdat de 2 VA's op een andere plek zitten in de cyclus en niet gereset worden)
Daarna klinkt het gelijk (met of zonder phase lock).

Dat langs elkaar heenlopen heeft toch te maken met microtuning van een oscillator? Omdat ze een minuscuul andere frequentie hebben.
Ten minste, zo heb ik dat bij m'n Moog aan mijzelf uitgelegd ;P
Die VA's van de 707 draaien op exact dezelfde frequentie, dus daar moet je dan wat aan doen.
Volgens mij kan dat ofwel via fine tune, unison (met detune) of analog feel.
Unison heeft als nadeel dat het voices op eet, dus dat doe ik zelf liever niet.
Analog feel klinkt voor mij het best (en die zit gewoon in het hoofdmenu, dus dat kost geen menu diving om in te stellen, liever lui dan moe....)
Dit is dus waar ik benieuwd naar was en wat ik bedoel. Thanx!! 2 zaagtanden op een analoge synth starten ook nooit op dezelfde fase. Dit is gewoon een verschijnsel van het ontwerp waar de Oscilatoren doorlopen maar de key enkel de toonhoogte veranderd (via een divider circuit die toetsen aan oscilatoren toewijst). En natuurlijk triggert de toets het VCA (amplifier) waardoor je het geluid ervan hoort. Uiteraard ontstem ik de zaagjes altijd licht van elkaar uiteraard maar dat doet analog feel in feite ook.
Maar wat bedoel je met "Daarna klinkt het gelijk"? Is de startphase na een aantal keer hetzelfde?

Maar geen haast hoor. Sowieso al top dat je dit hebt getest! :okdan: En een audioclipje zou natuurlijk ook al voldoende zijn.
Ga ook ff dit weekend mijn Roland FA-06 en een andere VA naast elkaar laten horen. Het is ook niet echt iets wat iedereen boeit.. behoorlijk off-topic.. maar volgens mij is dit juist waar een sampler een synthesizer zich qua karakter van elkaar onderscheiden.
Ow.. en de MPC en Force hebben deze zelfde eigenschap ook met de polyfone synth plug-ins, m.u.v. 'n monofone plug, die klinkt wel lekker levendig en gebruik ik ook doorgaans :)
 
met een sampler kun je eventueel ook nog 'startpoint' moduleren voor dit effect.
of niet?
 
met een sampler kun je eventueel ook nog 'startpoint' moduleren voor dit effect.
of niet?
Kan idd. :) Elektron kan je het instellen per step via triglocks maar met 8 stemmen houdt dat niet echt over. Met de E-MU samplers kan het ook. Maar via een LFO werkte dat niet. Ooit een tijdje mee lopen freaken ook.. Random source ging vreemd genoeg weer wel. Ensoniq ging het ook maar met startpoint toewijzen in een loop. Eigenlijk zijn dat veel toffere samplers dan alles wat nu uitkomt.. Die E-MU ultra's hadden 128 stemmen polyfonie!!

Hieronder 'n dingetje wat ik met de E-MU maakte ooit. Alle wat je aan synths hoort (op de Rhodes en saxen na) komt daaruit en was via midi gesequenced. Samples kwamen van een Moog source, Jupiter 8 en Juno 60.. vooral de PWM leads rond 3:05 hoor je het goed dat het echt leeft. Maar ook alle andere partijen waren door het random startpoint levendig zoals op een analoge synth. Jammer genoeg zijn de filters heel slecht op de E-MU. Ik ben eigenlijk wel benieuwd geworden hoe dat "startphase" op off nu op de nieuwere Rolands is. ZEN is deels ook samplebased.. en die filters daarin klinken wel heel goed. :)
 

Attachments

  • EMU5000 jam.mp3
    9,7 MB
Laatst gewijzigd:
wow klinkt lekker zeg!
erg fijn

maar goed over de zencore staat dat deze functie alleen voor virtual analog is en niet voor samples.
ik vind de 707 niet fijn genoeg klinken en heb als het goed is een pioneer sp16 te pakken. maar meer voor beats.
 
wow klinkt lekker zeg!
erg fijn

maar goed over de zencore staat dat deze functie alleen voor virtual analog is en niet voor samples.
ik vind de 707 niet fijn genoeg klinken en heb als het goed is een pioneer sp16 te pakken. maar meer voor beats.
Thanx :) Die E-MU is ook wel een allround sampler maar je kunt verder niets automaten zoals op Elektron wel kan bv.. alles is één statische setting. Maar als je em puur voor synth sounds gebruikt is dat niet echt nodig.
ZEN core is meer op synthese toegespitst.. het zoveelste vormpje waarin Roland claimt analoge synths na te kunnen bootsen.. na eerder ACB en Super natural te hebben geïntroduceerd. ACB was wel redelijk in orde qua emulatie maar Super natural ging op analoog vlak niet veel verder dan PWM. Ook de supersaw zijn samples. Ik verwachtte er dan op VA gebied niet veel van maar misschien toch eens 1 op de kop tikken.. :D

De Toraiz lijkt me ook een toffe sampler maar meer voor beats idd. Vind je de 64 seconden niet wat krap trouwens? Het lijkt me verder wel een tof ding qua workflow.. Ook die MC707 vind ik slim bedacht.. doet me een beetje denken aan de RS7000 met die scenes.. tja.. ik probeer nee te zeggen tegen alles en tevreden te zijn met wat ik heb maar het vlees is zwak.. :D
Ja, echt goed gemaakt, zeg! :okdan:
Thanx Rudy.. :)
 
Novation Circuit Rhythm? oftewel de Circuit sampler. Komt deze zomer uit. Van alle instrumenten die ik in mijn bezit heb/heb gehad is de Circuit (Tracks) het meest intuïtief en Fun om mee te jammen. No menu-diving.
 
Back
Top