Dilemma - keuze nieuwe sampler / groove box

Had een tijd terug Lucien Foort ergens wat horen zeggen over de Toraiz maar wist niet meer welke video dat was.. Toevallig hoorde ik het nu weer terug.. hij opteert vreemd genoeg juist voor de MPC Live in plaats van de Toraiz.. puur om de sound..



Heb ergens iemand weleens horen melden dat de Akai's Force ruk klonk.. teruggestuurd heeft en voor een Toraiz is gegaan.. misschien smaak?? Ik moet wel zeggen dat de demo's echt enorm plat gecompressed klinken in de Force.. zo erg dat het zelfs overstuurt op een lelijke manier..

Hoe meer video's ik kijk hoe moeilijker ik het vind om een keuze te maken voor een setup.. voorlopig ga ik maar dingen individueel onderzoeken.. De focus ligt nu nog even op de Korg M3 maar ook omdat ik met een andere M3 eigenaar via PB aan het gedachten uitwisselen ben over deze machine..

Video hieronder vond ik ook erg inspirerend.. enkel een Deluge gebruikt.. :okdan:


Toraiz, MPC, Force, MC, Deluge etc.
Volgens mij allemaal top 'grooveboxen' die allemaal net even anders werken.
Als ik even niet zou opletten, zou ik er nu vier hebben, want kiezen blijft lastig en ze hebben allemaal wel iets wat me aanspreekt.
Probeer er één en duik er helemaal in onder.
Goed of slecht bestaat volgens mij niet (meer).
Wel 'wennen', aanpassen en gaan voor wat je hebt.
Qua geluid hoor je zoveel verschillende meningen.
Persoonlijk vind ik de synth engine van de 707 het 'best' klinken.
Maar ik weet zeker dat ik me met de andere groovboxes ook prima zou redden qua geluid.
Qua sample functionaliteit lijkt de MPC range me een goede keuze.
Op de één of andere manier spreekt de Toriaz me niet aan, maar dat is totaal niet gebaseerd op kennis van het product.
Voor perfomance stuff is de Force misschien wel heel fijn met de ableton achtige grid layout.
En die Deluge lijkt me heel aantrekkelijk voor totaal anders en out of the box werken, maar was me wat te 'apart' en ik denk dat ik toch wel iets met een (klein) display wil voor als ik wat meer informatie terug wil krijgen dan een paar karakters. Misschien ooit als ze de Deluxe uitbrengen ;P
 
Had een tijd terug Lucien Foort ergens wat horen zeggen over de Toraiz maar wist niet meer welke video dat was.. Toevallig hoorde ik het nu weer terug.. hij opteert vreemd genoeg juist voor de MPC Live in plaats van de Toraiz.. puur om de sound..

ahh. Lucien Foort, dat is 'em. Heb zijn kanaal toevallig deze week ontdekt en vind dat hij dat echt leuk doet!

Ik kan het niet zelf beoordelen maar wat ik lees is juist de sound van de Toraiz het sterkste punt, magic dust wordt ook wel genoemd (denk ook vanwege de analoge filters). Uiteraard moet de workflow je ook liggen en dat is helaas nooit iets wat je helemaal van youtube kan meekrijgen.
 
Hoop dat het aan de opname ligt en niet aan de Deluge, want het klinkt een beetje "dun" en niet echt "vol". 🤔
Ehmm.. als in EQ afstelling? Er zitten wel per part EQ instellingen op.
Het arrangement is idd niet zo heel dik bezaaid met partijen maar ik vond dat juist wel mooi subtiel. Er zit ook een soort bitcrusher op partijen trouwens ;)

ahh. Lucien Foort, dat is 'em. Heb zijn kanaal toevallig deze week ontdekt en vind dat hij dat echt leuk doet!

Ik kan het niet zelf beoordelen maar wat ik lees is juist de sound van de Toraiz het sterkste punt, magic dust wordt ook wel genoemd (denk ook vanwege de analoge filters). Uiteraard moet de workflow je ook liggen en dat is helaas nooit iets wat je helemaal van youtube kan meekrijgen.

Ja!! Echt geweldig en goeie visie over gear.. ik kende hem eigenlijk alleen van de radioprogramma's die hij deed maar een vriend van me die contact met em heeft vertelde mij over hem..

Ik wist niet dat er analoge filters zaten in de Toraiz maar interessant. Even voor mijn idee. Hij werkt als sampler16 pads, 1 per voice en 16 voices.. maar voices kunnen ook slices afspelen. Zijn er ook drumkits mogelijk zonder dat je een soort loop gebruikt waar je slices uit haalt en onder pads zet? En zitten er verder nog effecten in?
De MPC en Force zitten wel te gekke effecten in. 4 fx insert per track. 8 bussen (om tracks te sidechainen bv..) en natuurlijk een Master met 4 inserts.. Werkt ongeveer zoals op een (DAW) mixer. Echt heel flexibel. En behoorlijk wat power ook.

Toraiz, MPC, Force, MC, Deluge etc.
Volgens mij allemaal top 'grooveboxen' die allemaal net even anders werken.
Als ik even niet zou opletten, zou ik er nu vier hebben, want kiezen blijft lastig en ze hebben allemaal wel iets wat me aanspreekt.
Probeer er één en duik er helemaal in onder.
Goed of slecht bestaat volgens mij niet (meer).
Wel 'wennen', aanpassen en gaan voor wat je hebt.
Qua geluid hoor je zoveel verschillende meningen.
Persoonlijk vind ik de synth engine van de 707 het 'best' klinken.
Maar ik weet zeker dat ik me met de andere groovboxes ook prima zou redden qua geluid.
Qua sample functionaliteit lijkt de MPC range me een goede keuze.
Op de één of andere manier spreekt de Toriaz me niet aan, maar dat is totaal niet gebaseerd op kennis van het product.
Voor perfomance stuff is de Force misschien wel heel fijn met de ableton achtige grid layout.
En die Deluge lijkt me heel aantrekkelijk voor totaal anders en out of the box werken, maar was me wat te 'apart' en ik denk dat ik toch wel iets met een (klein) display wil voor als ik wat meer informatie terug wil krijgen dan een paar karakters. Misschien ooit als ze de Deluxe uitbrengen ;P

Soms moet je idd één keuze maken. Ik vind het altijd ook wel leuk om te kijken wat ze allemaal kunnen.. en dan kun je tig tutorials gaan bekijken.. de manual doorspitten maar een paar avondjes ermee werken geeft toch een veel beter beeld, soms denk ik weleens aan uitwisselen maar het meeste wil ik dan daarna toch ook weer zelf.. :D Met nieuwe aankopen ook nog nooit gebruik gemaakt van het Retourneerrecht voor zover nieuw aangekocht. Heb alles in de loop der jaren aangeschaft.. niet helemaal in chronologische volgorde van uitkomen natuurlijk maar genoeg tijd om iets te laten bezinken.. al is er vorig jaar wel veel Workstation/Groovebox spul aangekocht.. maar mede door mijn nogal veranderde agenda heb ik minder tijd voor muziek helaas.

Heb ook aan die MC707 zitten denken. Eigenlijk was de MC303 mijn eerste groovebox (ergens 2002/2003 ofzo..) later een MC505. Wilde eigenlijk altijd een RM1x toen en heb ik in 2007 alsnog gekocht. Het is wel zo dat hoe meer je ermee bezig bent hoe kritischer je wordt. Persoonlijk ben ik niet zo fan van de Roland als klankbron maar dat komt meer omdat het allemaal samplerbased is. Ook de Yamaha's gebruik ik liever niet als klankbron, behalve echt samples, voor drums etc.. of het moet FM zijn. Maar voor synthgeluiden liefst een multi-timbraal virtueel analoog iets. Analoog is toch al snel een hele uitstalling omdat het veelal niet multi-timbraal is. 8 synthparts is een behoorlijke uitstalling dan.

Maar tegenwoordig is wel een super mooie tijd. Ik heb ook een aantal Elektron's gekocht. Super interessant om die worflow te ervaren maar aan de andere kant erg beperkt qua polyfonie en helemaal voor wat het kost.
Wat betreft Roland vind ik de Fantom wel heel interessant.. super interessante sequencer en daar zit sinds de laatste update een betere analoge emulatie in.. Ik ken de synthengine van de latere Roland's uit mijn FA-06.. eigenlijk de Integra met toetsen en de MC707 is daar ook weer van af geleid. De 'analoge' sounds zijn allemaal sample based.. De niewe Fantom heeft sinds de laatste update ook model expansions uit Roland Cloud.. maar die prijs is me nog iets te gortig en dan nog een extra keyboard.. Voorlopig moet ik me eerst maareens afsluiten van alles wat nieuw uitkomt op internet en opsluiten met dat wat ik al heb. :)
 
Ik wist niet dat er analoge filters zaten in de Toraiz maar interessant. Even voor mijn idee. Hij werkt als sampler16 pads, 1 per voice en 16 voices.. maar voices kunnen ook slices afspelen. Zijn er ook drumkits mogelijk zonder dat je een soort loop gebruikt waar je slices uit haalt en onder pads zet? En zitten er verder nog effecten in?
De MPC en Force zitten wel te gekke effecten in. 4 fx insert per track. 8 bussen (om tracks te sidechainen bv..) en natuurlijk een Master met 4 inserts.. Werkt ongeveer zoals op een (DAW) mixer. Echt heel flexibel. En behoorlijk wat power ook.

Nou, volgens mij werkt het zo dat je met slices alles op pads kan zetten (wel 1 voice, dus samples kappen elkaar af), als je een hele drumkit wilt dan kost het dus wel 1 voice per sample/pad.

Hier een filmpje over de fx (1.2 update, kan nu anders zijn).

 
Nou, volgens mij werkt het zo dat je met slices alles op pads kan zetten (wel 1 voice, dus samples kappen elkaar af), als je een hele drumkit wilt dan kost het dus wel 1 voice per sample/pad.

Hier een filmpje over de fx (1.2 update, kan nu anders zijn).


Interessant!! :) Het lijkt qua step editen wel erg veel op Triglock (Elektron).. Ook het choken van samples op de dezelfde track doordat het met dezelfde voice/track. Kan zeker leuke effecten opleveren, maar is ook wel een beperking natuurlijk. 16 stereotracks is wel een huge upgrade tov de Elektron OT.. :)

Op de Akai's is het choke effect (samples die elkaar moeten afkappen) te bereiken via choke groups. Default setting is dat elke sample helemaal afspeelt naar gelang de polyfonie (of CPU) het toelaat. Die optie hebben is toch wel fijn ook.

Had nog even gekeken naar het analoge filter op de Toraiz maar volgens mij is er daar maar 1 van aanwezig. Of toch 16? Maar het ziet er qua workflow erg goed (of aantrekkelijk) uit!! Ik hoorde alleen iemand niet zo heel positief over de kwaliteit van de FX.. maar meningen.. :D



Triglocks.. of, Automation eigenlijk op een Akai Force en MPC is wel drastisch anders.. Dat lijkt meer op de motionsequence van Korg.. al heb je wel keuze om achteraf dingen via het touchdisplay per step aan te passen..

 
Laatst gewijzigd:
Op een mpc kan je wel auto samplen vaak gemiste feature die natuurlijk wel echt heel vet is. Weet niet of dit al geopperd was.
op 20:40 komt dat voorbij

 
Op een mpc kan je wel auto samplen vaak gemiste feature die natuurlijk wel echt heel vet is. Weet niet of dit al geopperd was.
op 20:40 komt dat voorbij


Ja dit is echt ook handig als je gewoon ff vlug wat dingen wilt vastleggen..

Wat ik ook handig vind is de chordmode.. je kunt dan onder elke pad je akkoorden zetten.. gewoon via 'n midifile of zelf wat inspelen. Ik heb deze future eigenlijk op de Korg M3 ontdekt.. daar is het gewoon een akkoord inspelen en die direct toewijzen aan een pad. Op de MPC is het iets omslachtiger maar wel erg leuk dat het erop zit. :)



En hoe het op de MPC gaat:

 
ik vind de keuze uitermate persoonlijk.
als je echt geen daw gebruikt dan wellicht een mc707, deluge, machine of akai mpc one.

voor mij is het de sp16 geworden omdat ik denk dat het de simpelste en intuietiefste sampler is.
de hoofd reden voor de sp16 zijn gedetailleerde beats maken en tracks en loops waar ik later verder mee kan in mijn daw.
Heb ook nog een op1 dus synths heb ik niet echt nodig.
 
ik vind de keuze uitermate persoonlijk.
als je echt geen daw gebruikt dan wellicht een mc707, deluge, machine of akai mpc one.

voor mij is het de sp16 geworden omdat ik denk dat het de simpelste en intuietiefste sampler is.
de hoofd reden voor de sp16 zijn gedetailleerde beats maken en tracks en loops waar ik later verder mee kan in mijn daw.
Heb ook nog een op1 dus synths heb ik niet echt nodig.

Is zeker zo ja. We gaan een beetje hard op MPC misschien.. maar de TS had die er niet tussen gezet.. nu pikt ie toch wat mee en kan ie zelf een oordeel vormen. Ik vind dit topic ook weer leuk omdat ik toch kennis heb gemaakt met de Toraiz.. het is dat ik de tijd er niet voor heb maar echt interessant ding ook. :)
 
Precies daarom heb ik zelf mijn mpc1000 weg gedaan en in een digitakt ipv een mpc one heb gekocht. Super basic wbt sampling opties maar hij kan een hoop dingen die je in een live niet of moeilijk kan. Dat complimenteert mekaar dan weer. En overbridge is ook echt een zegen moet ik zeggen.
 
Heb ook aan die MC707 zitten denken. Eigenlijk was de MC303 mijn eerste groovebox (ergens 2002/2003 ofzo..) later een MC505. Wilde eigenlijk altijd een RM1x toen en heb ik in 2007 alsnog gekocht. Het is wel zo dat hoe meer je ermee bezig bent hoe kritischer je wordt. Persoonlijk ben ik niet zo fan van de Roland als klankbron maar dat komt meer omdat het allemaal samplerbased is. Ook de Yamaha's gebruik ik liever niet als klankbron, behalve echt samples, voor drums etc.. of het moet FM zijn. Maar voor synthgeluiden liefst een multi-timbraal virtueel analoog iets. Analoog is toch al snel een hele uitstalling omdat het veelal niet multi-timbraal is. 8 synthparts is een behoorlijke uitstalling dan.

Maar tegenwoordig is wel een super mooie tijd. Ik heb ook een aantal Elektron's gekocht. Super interessant om die worflow te ervaren maar aan de andere kant erg beperkt qua polyfonie en helemaal voor wat het kost.
Wat betreft Roland vind ik de Fantom wel heel interessant.. super interessante sequencer en daar zit sinds de laatste update een betere analoge emulatie in.. Ik ken de synthengine van de latere Roland's uit mijn FA-06.. eigenlijk de Integra met toetsen en de MC707 is daar ook weer van af geleid. De 'analoge' sounds zijn allemaal sample based.. De niewe Fantom heeft sinds de laatste update ook model expansions uit Roland Cloud.. maar die prijs is me nog iets te gortig en dan nog een extra keyboard.. Voorlopig moet ik me eerst maareens afsluiten van alles wat nieuw uitkomt op internet en opsluiten met dat wat ik al heb. :)
De 707 heeft een virtuele synth engine (zen core), dus qua geluid is dat deel iig niet sample based.
Je kunt ook samples inladen in de 'partials', maar ook gewoon beginnen met de bekende basisvormen en dan verder bewerken.
Wat dat betreft heb ik de 707 echt nog maar een heel klein beetje leren kennen, maar de keren dat ik een eigen patch maakte was het echt wel heel lekker.
Ik moet zeggen dat het kleine scherm dan niet heel inspirerend werkt. Het werkt prima, maar bepaalde sub menus zijn wel klein (met name de mod matrix).
Gelukkig is de UI verder wel goed doordacht, dus daar kom je (ik) niet zo vaak en zeker niet langdurig.
Het meeste zit gewoon in het eerste scherm.
En qua geluid is het natuurlijk geen Moog oid, maar zodra je een beetje analog feel toevoegt, gaan de virtuele oscs lekker zingen en zonder dat het extra unison kost oid.
Ik kan me er iig prima mee redden en vind dat één van de pluspunten van de 707 (de Zen core)

Drums zijn (helaas) wel sample based, maar anders moet je naar de TR-8s of 6s gaan met ACB.
Ik ben zelf vrij kritisch richting het gebruik van samples, zeker als het om een synth geluid gaat en de 707 is wat mij betreft echt wel heel lekker op dat gebied.
Typische Roland geluid, dat wel, maar ik houd er wel van.
 
Ik vind dit zo lastig, ben veel aan het vergelijken, wil ik een 2e groove box naast de digitakt, een drumcomputer of wil ik een synth, of synth groove box zoals de digitone, wil ik een track op de bank maken zonder laptop, neig ik meer naar de MPC live, ik werk veel met loops en met slices, bouw niet echt sounds, maar vindt het wel intressant, vindt mijn digitakt geweldig, maar wil er wat bij, werk ook veel in a Daw, maar wil ook een live set opbouwen weet het gewoon niet. de ideen zijn:

MC 707
Akai Force
Akai Mpc live .
Pioneer SP 16
Digitone
MS 20
Beringher model 1
Roland Tb 303
roland 808

Mijn afweging is koop ik er een nog een groovebox of drumcomputer er bij of een synth🤔

Wat zal gelukkiger van worden en past in mijn Workflow.

Lastig

Elk optie heeft zijn voor en nadelen.
 
Ow.. Ik had niet goed gelezen dat ie ook moest kunnen exporten. De E2 van Korg kan dat wel dacht ik.. En dan zo dat je het als een project kun laden in Ableton.
Als sampler kent ie z'n beperkingen maar is het meest betaalbaar. Sample management is ruk.. Geen folders dacht ik.. Maar is lang geleden dat ik de mijne heb gebruikt. Misschien is er 'n OS update geweest onlangs? Ik was vooral verrast door de leuke VA synth engine destijds.

Zag de sample versie paar dagen terug voor 150 op MP. De roze. Knoppen waren niet allemaal origineel. Wilde hier nog posten maar zag em. gisteren niet meer. Maar 200 is een beetje de prijs dacht ik. De grijze (oudere versie) hebben soms het probleem dat de pads in de behuizing wegzakken.. 😉

Voor live is ie ook best leuk. Zit 'n XY pad op en snel toegang tot alle 16 tracks.. Steps uitzetten.. Etc...

Als je em tweedehands koopt en het is niks kun je em altijd wel weer kwijt zonder alteveel verlies. 🙂
Kan je er ook loops in laden en je hebt 16 tracks toch? Mischien een goede optie naar de digitakt, om te gebruiken met de 8 midi kanalen, vraag me alleen af hoe ik dan de 8 of 16 kanalen in my daw krijg. Of grotere audio interface kopen.
 
Kan je er ook loops in laden en je hebt 16 tracks toch? Mischien een goede optie naar de digitakt, om te gebruiken met de 8 midi kanalen, vraag me alleen af hoe ik dan de 8 of 16 kanalen in my daw krijg. Of grotere audio interface kopen.
hier stond bullshit... van mij, ik zal voortaan wel beter lezen voor ik wat type :D
 
Die nieuwe mpc one retro ziet er toch ook wel erg cool uit!

 
ahh. Lucien Foort, dat is 'em. Heb zijn kanaal toevallig deze week ontdekt en vind dat hij dat echt leuk doet!

Ik kan het niet zelf beoordelen maar wat ik lees is juist de sound van de Toraiz het sterkste punt, magic dust wordt ook wel genoemd (denk ook vanwege de analoge filters). Uiteraard moet de workflow je ook liggen en dat is helaas nooit iets wat je helemaal van youtube kan meekrijgen.
Ja hij wordt alleen niet meer door ontwikkeld en geüpdatet. Dat is jammer, zoals Andere Merken zoals Roland dat wel doen en Akai ook.
 
Kan je er ook loops in laden en je hebt 16 tracks toch? Mischien een goede optie naar de digitakt, om te gebruiken met de 8 midi kanalen, vraag me alleen af hoe ik dan de 8 of 16 kanalen in my daw krijg. Of grotere audio interface kopen.
Ik zou eens moeten testen of dat kan. (slices aansturen via externe midi sequencer). Maar met meerdere sequencers is het makkelijkst om gewoon dingen via midiclock met elkaar gelijk te laten lopen. (volgens mij). Het exporteren gaat volgens mij als een project in de sampler zelf.. externe miditriggers worden daar niet in meegenomen.

Hij kan inderdaad 16 loops tegelijk laten lopen. Ik dacht ik dat de polyfonie iets hoger ligt.. ooit weleens een testje gedaan toen ik em net had.
Loops zijn wel mono ;)als je stereo loops selecteert ben je 2 kanalen kwijt. Dat is dan weer jammer idd.

Hier een tutorial over het slicen.. hij doet het verderop in de video met iets wat hij opneemt.


Wat ook een toffe bak is voor loops. De SU700. Aantal jaren terug heb ik er daar een paar van gekocht en deden rond de 100 euro.. Ze konden wel vaak problemen hebben met de pots maar is een erg leuke performance bak. Een Phrase sampler. Helemaal op loops toegespitst. Heeft een polyfonie van 62 noten dacht ik en je kunt dus extreem veel loops tegelijk laten lo(o)pen en controllen
Nadeel: Ouder en standaard voorzien van Floppydisk. Met 64mb (max intern geheugen). Er zit standaard geen extern iets op maar vaak zijn ze uitgebreid via SCSI.
Je kunt ook kijken voor een Roland SP serie, hebben vaak ook SD kaartjes voor opslag.. Al vind ik de SU700 leuker.. En ontzettend cool ding om te zien.



Even voor het idee. 44khz stereo sampling verbruikt 1,441 mb per seconde sampletijd. En dus 722kb mono. Een Eletribe 2 heeft trouwens wel de beperking van max 270 seconden.. maar voor de Toraiz ligt dat op 64 seconden geloof ik. Vond het tijdens de introductie van de Elektribe 2 echt een beperking. Dat is met de Elektrons wel weer anders natuurlijk maar die heeft weer een beperking op het maximaal aantal samples dat tegelijk kan spelen. Ik stam nog uit de tijd van de floppydrives en de 12 bit samplers.. ooit kocht ik een Casio FZ1. Die had 1mb samplegeheugen (was echt huge voor die tijd) 8 stemmen en sampelde 16 bit. Geloof dat ik em in 1989 tweedehands kocht voor 2000 Hollandse florijnen. :D Later kocht ik een Emax 2 met 16 stemmen en uitgebreid tot 4mb!! Dan moest ik voor sommige projecten soms 7 floppydisks gebruiken.. Daarna werden SCSI aansluitingen ook beschikbaar voor samplers en kon je er bv een ZIP disk op aansluiten. Het duurde dan nog een tijd voor je alles had geladen gesaved maar je hoefde niet heel de tijd floppies te wisselen en je had nooit meer het probleem dat 1 van je 7 floppies niet 'n error gaf en dus je hele project naar de klote was..

Ik vind na alles te hebben zien gaan en komen de nieuwe MPC's echt een time warp!! Maar goed.. een PC is dat ook. Erger me soms aan die nieuwe producten die gelimiteerd zijn op polyfonie en max sampletijd alsof je terug gaat naar de vorige eeuw ofzo.. :D maar alles heeft zo zijn eigen workflow en dus koop ik ze allemaal maar om ze te ontdekken.. :o:
 
Andere boeg. Digitakt’s 8 midi channels gebruiken en koppelen aan 1010 music blackbox? Of toch Digitone. is dan wel geen sampler/looper maar de takt/tone combi is wel heel erg fijn. Workflow nagenoeg hetzelfde en je kan op de bank, zonder mixer, de outputs van de digitakt door de inputs van de dtone routen en alles door 1 headphones beluisteren. Zijn beide class compliant dus aan de digitakt nog een iphone hangen met een synth of sampler app en aan de digitone nog een. Beide te sequencen/muten via midi en alle audio loopt door de devices. Heb je een serieuze groovebox!
 
Andere boeg. Digitakt’s 8 midi channels gebruiken en koppelen aan 1010 music blackbox?
Ja die Blackbox is ook leuk.. maar erg klein schermpje.. wel heel leuk, innoverend product!! Die pianoroll is echt cute.. :) Ik zie die hier ook nog wel komen.. (als ze er weer zijn.. :D)

Toch als ik het weer vergelijk met de MPC ONE qua prijs en features.. en ik zou er 1 moeten kiezen wist ik het wel.. maar interessant ding ;)
 
Back
Top