Ableton golfvorm vraagje

Lid sinds
24 januari 2002
Berichten
2.936
Een vraag over de waveforms in Ableton. 1e foto is een TR-808 snaredrum en 2e foto een snaredrum van een Drumbrute.
Weet iemand waarom die van de TR-808 er symmetrisch uitziet en die van de Drumbrute niet?
20210424_201517.jpg
20210424_201541.jpg
 
Mono?
 
Misschien is de golfvorm van de TR-808 gewoon symmetrisch en die van de Drumbrute niet...
Soms is een sigaar gewoon een sigaar zei Sigmund Freud al...
 
Een ingang van een geluidskaart is voor DC ontkoppeld met een condensator, dus zal de energie van een golfvorm boven de nullijn gelijk zijn aan het deel onder de nullijn.
Daarom schreef ik dat je de golfvorm eens moet uitvergroten, maak er een screenshot van en plaats hem hier.
Dan wel zover uitvergroten dat je de individuele pieken en dalen kan zien.
 
Dat is inderdaad een probleem en heet dc-offset en komt regelmatig voor als je een (oude) analoge drumcomputer of synth opneemt.

Oplossing: Als je een highpass filter over het signaal zet, zul je zien dat de waveform weer netjes symmetrisch is.
 
Daar dacht ik ook aan in 1e instantie maar bij DC offset zie je het midden van de golfvorm echt onder of boven de 0 lijn staan. Ben inmiddels weer een stap verder en ben erachter dat het te maken heeft met de knop 'Snap Level' op de Drumbrute. En volgens mij heeft dat te maken met de even en oneven harmonischen. Op de foto zie je de golfvorm terwijl ik de 'snap level' open draai.
20210425_132706.jpg
 
Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als je er een hpf overheen zet, klein stukje dicht zetten. Mijn 909 kicks waren ook altijd assymetrisch, maar een hpf erover en het is weer goed. Ik moet wel zeggen dat ik laatst een nieuwe audio interface heb gekocht en nu heb ik er geen last meer van.

Dat oneven en even harmonischen verhaal, zal wel iets met distortion te maken hebben, dus dat zal de offset dan inderdaad versterken. Maar goed, het moet altijd symmetrisch blijven. Als je het mij vraagt.
 
Laatst gewijzigd:
De utility plug in in ableton heeft een dc offset remover optie. Dit lijkt namelijk wel heel erg op dc-offset. Zo kan je het uitsluiten, hp filter werkt natuurlijk ook, en anders klinkt het goed, is het goed toch.
 
Volgens mij is het geen dc offset. Dan zou ik ook verwachten dat tussen de drum-hits in in het horizontale lijntje niet op 0 staat.
Je zegt ook dat de pieken wel symmetrisch zijn als je via de line input opneemt. Ik denk dat de instrument input van je geluidskaart asymmetrisch clipt. Pieken naar boven toe worden denk ik wel doorgelaten maar pieken naar beneden toe worden afgekapt. Dat zou je moeten kunnen zien door nog meer in te zoomen. Ik verwacht dat je aan de bovenkant vooral hele smalle hoge piekjes ziet die niet veel energie toevoegen maar wel hoge piek-voltages (en dat is wat ableton laat zien), naar beneden toe heb je waarschijnlijk lage maar bredere pieken.

Je kunt eens proberen op lager volume op te nemen op je instrument input. Als het inderdaad clipping is zou je het dan niet meer moeten zien.
 
Back
Top