Camomile

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
Via GitHub ben ik bij het programma Camomile uitgekomen: pierreguillot/Camomile

In dit topic wil ik daar verder mee experimenteren om te zien hoe bruikbaar dat programma is om Pd patches mee in LV2 of VST plugins om te zetten.
 
Nadeel is wel dat het geen compiled plugin is. Qua performance zit je dus vrij snel tegen allerlei limieten aan.
Als je dan ook nog meerdere camomile plugins tegelijk op een realtime systeem wilt draaien (bijv. effecten bovenop een live audio opname) dan kun je best wel veel problemen krijgen.

Neemt niet weg dat het wel echt tof is dat je wel meteen je UI ook kunt maken binnen je patch, zoals gebruikelijk met Pure Data.

Camomile exposed de controls vast niet naar de plugin-host, zodat je daarin kunt mappen of automations doen, of wel?
Work-around zou zijn om daar midi input voor te gebruiken misschien.
 
Aan optredens doe ik niet dus live opnames heb ik niet nodig. Waar ik wel nog tegenop loop is de text file die je moet toevoegen. In een video past Guillot voor het maken van een plugin even snel een bestaande text file van een andere reeds eerder gemaakte plugin aan. Maar het zou fijn zijn om ergens een beschrijving te hebben van hoe zo'n text file eruit met zien. Ik heb echter nog niet alle beschikbare info gelezen, en hoop dat later vandaag nog te doen. (Heb het vandaag erg druk.) Mogelijk staat de gewenste opzet van de text file al ergens vermeld.
 
Hey cool dit. hier de laatste release. Release v1.0.7 · pierreguillot/Camomile
Snap ik het nou goed dat Camomile PD in vst formaat is?
Ik ga de vst3 eens testen. Wil al heel lang een delay plugin waarbij je het feedbacksignaal naar en andere plugin kunt sturen en weer terug naar de delay.
 
Is dit iets wat bruikbaar is in combinatie met de PiSound ?
PiSound is een geluidskaart voor de raspberry-pi. Je bedoelt dus of je camomile als plugin op een raspberry-pi zou kunnen draaien?
Theoretisch wel, maar volgens mij is het sowieso niet geschikt om headless (dus zonder scherm) te gebruiken.

Bovendien moet je dan nog een plugin-host hebben die het lust.
 
ok cool, maar het werkt niet voor mijn onder stinkdoos 10.
Maar goed ik heb ook max moet daar maar eens induiken.
 
Gewoon CamomileWindows64.zip downloaden?

Wil je een max patch als plugin hebben moet je iets als Cycling74/gen-plugin-export gebruiken. (dit is echt meer voor developers)
nee, werkt niet. heb ook niet verder gekeken om het aan de praat te krijgen.

gen plugin export ziet er tof uit. je kan evt de gui verder maken met projucer. bedankt voor de tip.
 
De pdf heb ik gelezen, en dat ziet er veelbelovend uit. Ik ben net aan het bestuderen van de volgende documentatie op GitHub begonnen: pierreguillot/Camomile

De download heb ik gedaan via:
git clone --recursive pierreguillot/Camomile
(Wat is dat - kun je geen code meer plaatsen zonder dat er een link van gemaakt wordt?!)

Ik heb een tijd moeten zoeken waar het scriptje genaamd "camomile" zit waarvan in "How to generate plugins" sprake is. Dat scriptje blijkt te zitten in het mapje "Plugins". Handig om te weten voor wie hier ook mee aan de slag gaat.

- Morgen verder...
 
Laatst gewijzigd:
Bij een eerste snelle test lijkt het scriptje voor enkele bijgeleverde "Examples" te werken. Deze plugins belanden dan in het "build" mapje dat weer in de "Plugins" map zit. Die VST plugins heb ik in Carla getest en ze deden het.
 
Kijk aan, het zit nu 'ns mee. :) Kreeg een beetje de indruk dat het allemaal nogal moeizaam gaat om de boel goed aan de praat te krijgen, dan is het mooi dat het soms zonder problemen werkt.
 
Door schade en schande wordt men wijs. ;-) Ik heb eerst vanalles op GitHub geprobeerd, en ga nu alleen nog verder met progjes die er al redelijk uitontwikeld uitzien en ook voor mij (met enige moeite) te doorgronden zijn. Maar ik denk dat het moeilijkste hier nog komt, je moet ook een text file bij je Pd patch voegen waarin de eigenschappen van die patch beschreven worden. Dat komt - zoals ik inmiddels heb gezien - verderop in de documentatie nog aan bod. Als dat allemaal lukt is dat heel leuk want dan kan ik met Pd en Camomile zelf plugins maken.
 
Twee plugins tegelijk in Carla met aansturing via mijn MIDI keybordje werkt ook:

twee-plugins.png
 
Hier staat een lijst met de gegevens die (zo nodig) in de text file bij de Pd patch moeten worden vermeld: pierreguillot/Camomile

Eerst nog even goed de uitleg lezen en dan ga ik voor wat interessante Pd patches proberen de bijbehorende text file op te stellen. Als dat lukt zou ik met Camomile dan ook plugins van die Pd patches moeten kunnen maken.
 
Ik heb wat zitten oefenen met deze grappige Pd patch: Mumble

Het lukt me om daar een VST plugin van te maken, behalve dat de sliders en de knoppen (op de aan/uit knop na) niet op de GUI verschijnen. Dat wordt nog even lastig om goed te krijgen, en zal waarschijnlijk veranderingen in de Pd patch zelf vereisen.
 
Kun je het 'ns laten horen? :) En misschien ook een screenshot maken, om beetje een idee te krijgen wat je in beeld krijgt en hoe de export eruit ziet?
 
Eerst even een testje met een extreem eenvoudige Pd patch om te zien hoe je die sliders in de GUI krijgt. Hier is de Pd patch (gewoon een in volume regelbare toon van 440 Hz):

pd.png


Met als toegevoegde text file:

text.png

Dat geeft in Carla:

carla.png


En de slider werkt nu ook! De toon is daarmee in volume regelbaar. Maar de GUI is nog niet hoe die moet zijn.
 
Back
Top