Nieuwe iMacs

Toen ik nog een iMac had (de witte Core 2 Duo) had ik die via de line-out op m'n versterker aangesloten. Vanwege die verknipte anorexia-drang bij Apple zit die poort nu aan de zijkant (!) en daarmee in zicht. Dus verplicht die interne speakers gebruiken ipv je versterker óf een Focusrite oid scoren en één poort aan de achterzijde verliezen. Over smaak valt niet te twisten maar die dikke kin (zonder logo?!) vind ik niet mooi. De kleurtjes zijn wel tof. Maar ik zie mezelf ergens in de toekomst eerder (weer) een Mac mini scoren met een flink groot scherm.
 
Ik zou een macmini met extern scherm nemen allebei die m1 processor. 4k en hoger moet je echt niet op een 27/30 inch draaien. IMO. 5K Retina is leuk, maar geeft je niet meer mixer kanalen op je scherm.
De nieuwe M1X zal de 27/30 inch imac worden, die daarmee de opvolger van de imac pro is.
De MacPro zal intel blijven voorlopig, ook na de nieuwe mac desktop, ookwel de macpro mini genoemd, omdat ie half zo groot is als de huidige, zal wel m2 ofzo worden. Medio 2022
De MacPro big towers zijn pas in 2024 aan de beurt. Aldus de geruchten op het boze web
 
Ik ben vooral benieuwd naar de upgrades van de 'grotere' Macs zoals de iMac 27" en evt Mac Pro naar Apple Silicon in de toekomst. Als dit nu een beetje aanslaat en alle kinderziektes zijn eruit en alle apps etc. zijn native naar Apple Silicon geporteerd en er komen grotere, krachtige modellen met meer cores, RAM en SSD dan wordt het wel serieus leuk.

64 cores voor de macpro is de bedoeling.
Het zijn all-in-chips. Performance core+ efficieny core + ram + GPU op een M CPU.
 
Ik ben niet echt onder de indruk van het ontwerp (had liever edgeless scherm met faceID gezien en minder pasteltinten)
Afgelopen weekend heb ik de nieuwe modellen voor het eerst in het echt gezien, maar het ziet er toch wel mooi uit. Minder goedkoop/plastic dan ik had verwacht en het is wel heel slick allemaal zo. Knap hoe ze het er allemaal ingepropt krijgen.
 
Afgelopen weekend heb ik de nieuwe modellen voor het eerst in het echt gezien, maar het ziet er toch wel mooi uit. Minder goedkoop/plastic dan ik had verwacht en het is wel heel slick allemaal zo. Knap hoe ze het er allemaal ingepropt krijgen.
Heb een imac M1 tier 2 al bijna een dikke maand nu in huis
Versie met 16gb en 1tb
Mijn eerste indruk was wow
Mijn tweede en derde ook ;)
Heb een gele gekozen is net als gold :D
Is toch weer een eye catcher

Wordt wel gebruikt vr werk doeleinden (niet vr muziek, nog niet :D)
 
Ik hoop dat de MacBook Pro’s met m1 ook niet al te lang meer gaan duren, want mijn MB pro van 2016 heeft het tegenwoordig toch wel erg lastig. Bepaalde plug-ins van tegenwoordig zijn gewoon zwaar voor het systeem.
 
Schijnt een nieuwe te komen in de herfst, die echt de moeite waard gaat worden:

- Sneller versie van de M1
- Weer HDMI en SD poorten naast TB3 poorten
- MicroLED

Ook de 13" gaat een nieuwe behuizing krijgen die een 14" scherm krijgt, waarschijnlijk de duurste optie ook de geüpgraded M1

Ik overweeg mijn 2019 16" te updaten naar de 2021 versie, hoewel hij eigenlijk nog niet afgeschreven is. Maar waarschijnlijk is een gelijkwaardige versie (1TB / 32GB) een te grote uitgave.
 
Smaken en kleuren verschillen voor iedereen, doch de nieuwe iMac's stralen niet zo'n pro sfeer uit als de huidige.
Back to colors is net zoals de eMacs van jaren terug.

Maar... ik had mijn 2015 MBpro vervangen door een iPad Pro 2020 die ik, wegens niet handig voor mijn pro werk (IT, word, excel enz), alweer snel heb doorverkocht en
vervangen door een M1 MBair (instap model !)
De performantie van die basic Air is een pak beter dan van de 2015 MBpro. Alles draait gewoon soepeler en ik gebruik regelmatig virtual W10pro, W7pro en andere virtuele
OS (via Parallels) om bij klanten zaken te kunnen testen, backuppen, software compatibiliteit na te gaan enz.

Ik verwacht dus dat de nieuwe iMac's, met M1 of hogere processor sowieso succes zullen kennen. En blijkbaar hebben ze in verhouding minder geheugen nodig dan Intel,
althans dat lijkt uit hun GB ram politiek.
 
Hey,

Een hele tijd hier niet geweest en nu toch weer eens een vraag. Ik ben van plan om binnen afzienbare tijd over te stappen van een hackintosh naar een mac mini. De keus voor een mac mini vooral omdat ik niet een imac wil met scherm. Ik heb twee schermen. Full hd. Dus ik wil deze blijven gebruiken. Dat is dus het eerste punt. Ik ga ze maar gewoon allemaal af en hoop hier wat meer info te krijgen.

- Kan je met een mac mini twee schermen aansluiten. Voor zover ik weet is dit geen probleem via thunderbolt naar hdmi.
- Hoe zorgen jullie ervoor dat je van de weinige aansluitingen bijvoorbeeld usb er hier meer van maken? Dus USB hubs? Wat zijn goede hubs? Ik heb nogal veel apparaten op usb. Is dit werkbaar?
- Is 16gb in combinatie met 512gb redelijk qua performace. Ik draai nu een I9 met 64gb ram. Overkill volgensmij. Die 16 lijkt mij eigenlijk prima. Hoe denken jullie hierover?
- M1 chip in het algemeen? Ervaringen?
- Ik heb ook een thunderbolt aansluiting nodig voor mijn audiokaart --> motu 16a. Kan dit samen met de twee schermen?
- Hoe gebruik je rosetta? Voor zover ik weet heb ik dit nog wel nodig met cubase 11. Hoe werkt dit? Ga je dan qua prestatie achteruit?
- Hoe zit het met de rest van de vst plugins? Ik heb het idee dat de meeste al m1 compatible zijn. Of ze gaan. Hoe is jullie ervaring daarmee?

Ik denk dat ik voor nu even al mijn vragen heb gehad. Hoop dat iemand hier er iets meer over kan zeggen.

Dank alvast en groet!
 
Ik heb deze dock aaan mijn MacPro hangen, heb je extra TB, Displayport (extra scherm dus) USB C, bekje USB 3.1 aansluitingen en Ethernet.
Kost wat, maar dan heb je ook wat. Ben je gelijk klaar en genoeg voor de toekomst zeg maar
 
Jikbeh
Je kunt er zelfs 4 schermen aansluiten via Thunderbolt en HDMI-poorten.
Hubs?ik heb een goedkoop prul op mijn Mac mini intel aanhangen en dat werkt prima.
16 Gb is op een M1 is voldoende, dat werkt anders dan op een intel basis daar heb je minstens 64 Gb nodig.
512 SSD?Nee eigenlijk niet voldoende.Is rap vol.Ik heb er al 2 SSD 515 GB mee aanhangen en dan ben ik nog geen grote gebruiker.
 
Kan je met een mac mini twee schermen aansluiten
standaard twee schermen, een via hdmi (max 4k) en een via Thunderbolt (max6k)
Hoe zorgen jullie ervoor dat je van de weinige aansluitingen bijvoorbeeld usb er hier meer van maken? Dus USB hubs? Wat zijn goede hubs? Ik heb nogal veel apparaten op usb. Is dit werkbaar?
ik zou vr een Thunderbolt hub gaan, prijzig ik weet het, maar dan kan je een van jouw schermen hierop aansluiten en desnoods daarop een usb c hub
Ik heb ook een thunderbolt aansluiting nodig voor mijn audiokaart --> motu 16a. Kan dit samen met de twee schermen?
de overige Thunderbolt aansluiting kan je dan gebruiken om rechtstreeks jouw motu aan te hangen

Is 16gb in combinatie met 512gb redelijk qua performace. Ik draai nu een I9 met 64gb ram. Overkill volgensmij. Die 16 lijkt mij eigenlijk prima. Hoe denken jullie hierover?
ik zou toch zeker vr de 16 gb Ram gaan, vr de prijs van de upgrade nr 1Tb kan je al een ferme externe usb c ssd kopen.
Over hoeveel data beschik je nu al ongeveer?
M1 chip in het algemeen? Ervaringen?
Ik heb nu al een tijd een Imac M1 met 16 gb 1TB,alhoewel ik hem niet vr DAW use gebruik kan ik wel zeggen dan mijn ervaringen zeer positief zijn.

Super rap, super stil , super praktisch en super mooi :D
 
Ik heb nu een RK-006, twee clohningers en een audio interface aan een powered USB hub hangen en het enige wat ik hoef te doen om alles op mijn laptop werkend te krijgen is één USB-C stekkertje inpluggen. Nooit gezeik met hardware niet herkend MIDI interface kwijt etcetera. Dat is echt wel machtig hoor. Echte Plug'n'Play.

Van de baas krijgen we 16" 64GB RAM M1 Max laptops binnenkort. Ik ben echt benieuwd hoe soepel dat gaat werken.
 
Dank voor alle antwoorden.
Ik heb toch nog wel wat vragen. Vooral qua performance. Zou een mac mini met verschillende VST plugins: Massive x, Anvenger vps, Dune 3, Akai mpc beats, maschine, en nog een paar anderen hier redelijk vlekkeloos op draaien. Wat is de max? Hoe gaat dit samen met de M1. Cubase is voorzover ik weet nog niet compatible. Iemand die hier ervaring mee heeft?
 
VST plugins: Massive x, Anvenger vps, Dune 3, Akai mpc beats, maschine,
Mijn ervaring hiermee is of te wel geduld of te wel dat je het op jouw buik kan schrijven
90% van de info die ik hierover opzocht bij de respectievelijke vendors van de software,
was dat een van die twee mogelijkheden mij duidelijk werd gemaakt!
 
Back
Top