Nieuwe iMacs

ik ben natuurlijk van nature een beetje een zeikerd, maar die kleuren joh.... Hopelijk komt na deze feminine design fase weer een periode dat apparatuur er er weer een beetje stoer uit ziet...
Behangmotiefje zou niet slecht zijn.:)
 
Ik werk zelf nog steeds met mijn mid 2010 iMac 27”. Wel een 1TB SSD er ingezet en die draait nog prima (ik werk met hybride setup. De synth vooral als hardware). Maar de M1 of een opvolger daarvan wordt wel erg interessant. En 11 jaar met een computer doen is toch ook wel een mooie prestatie.
Inderdaad mooie prestatie. Ik werk ook nog met een macbook air i7 4gb ram en 255 SSD uit mid-2011. Afgezien van de batterij die zegt dat ie service nodig heeft (maar het verder prima doet) loopt die computer nog prima. Die configuratie was destijds ook de niet de baseline maar maximaal qua ram en cpu, bewust gekozen om er lang mee te kunnen doen. Als ik nu een nieuwe zou aanschaffen zou ik ook met oog op lange termijn zeker niet voor een base model kiezen en ram uitbreiden en SSD op 1 TB zetten. Maar ik wacht tot de oude air de geest geeft of er een m2 of m1x versie is.
 
Inderdaad mooie prestatie. Ik werk ook nog met een macbook air i7 4gb ram en 255 SSD uit mid-2011. Afgezien van de batterij die zegt dat ie service nodig heeft (maar het verder prima doet) loopt die computer nog prima. Die configuratie was destijds ook de niet de baseline maar maximaal qua ram en cpu, bewust gekozen om er lang mee te kunnen doen. Als ik nu een nieuwe zou aanschaffen zou ik ook met oog op lange termijn zeker niet voor een base model kiezen en ram uitbreiden en SSD op 1 TB zetten. Maar ik wacht tot de oude air de geest geeft of er een m2 of m1x versie is.

Ik heb het eens bekeken en een max CPU MBP 15" uit die tijd was net zo snel als de i3 MBA die vorig jaar vervangen is door de M1. Dus niet echt heel snel maar echt prima voor allerlei dagelijkse taken, bovendien beter in multitasking want hij heeft meer cores dan die i3.
 
Ik heb het eens bekeken en een max CPU MBP 15" uit die tijd was net zo snel als de i3 MBA die vorig jaar vervangen is door de M1. Dus niet echt heel snel maar echt prima voor allerlei dagelijkse taken, bovendien beter in multitasking want hij heeft meer cores dan die i3.
Ja die i7 uit mijn Air loopt op 1.8Ghz )met turbo naar boven de 3 Ghz) en is dual core maar met hyperthreading splitst ie het op 4 cores. Draai gewoon logic projecten met meerdere Diva’s en diverse effecten en andere Vst’s. Ondanks ook maar 4gb. Ik werk nauwelijks met grote sample libraries. Inderdaad nog altijd snel genoeg voor simpele muziekprojecten of dagelijkse dingen.
 
Leuk die iMacs, maar prijstechnisch is het veel interessanter om een Mac mini aan een mooi scherm te knopen...
 
Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar de interne speakers als extra afluister mogelijkheid tijdens het mixen, naast je studiomonitoren. In ieder geval zijn ze er zelf behoorlijk enthousiast over.
 
Klopt, met daarbij beoordelingen/ervaringen bij Tweakers.net

OK ik kan je garanderen dat een applicatie die 24GB RAM nodig heeft niet of heel slecht gaat werken op een M1 met maar 16 laat staan 8GB. Dat een hoop applicaties voor bijvoorbeeld videobewerking best goed draaien heeft te maken met het feit dat grote videobestanden altijd al vanaf de SSD gestreamd werden, dus dat werkt gewoon prima. Als je een dataset van 24GB gaat lopen doorrekenen dan is het gewoon 5x zo traag op 16GB laat staan 8.
 
Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar de interne speakers als extra afluister mogelijkheid tijdens het mixen, naast je studiomonitoren. In ieder geval zijn ze er zelf behoorlijk enthousiast over.

Ik ook. Ik heb nu een LG Ultrawide scherm met ingebouwde speakers. Deze klinken crap met nagenoeg geen bas maar dat is juist goed.
Als ik een nummer klaar heb switch ik altijd even van mijn monitor speakers naar de LG speakertjes om te zioen of de track ook dan nog overeind blijft.

D1-1.png


Ik denk overigens dat ik niet meer zou willen switchen naar een monitor met standaard afmeting want ultrawide werkt fantastisch voor muziekproductie.
Dus de nieuwe iMacs zullen waarschijnlijk niet voor mij zijn.. tenzij ze met een ultrawide variant komen! Dat zou kicke zijn!
Maar gaat natuurlijk niet gebeuren tenzij het een super dure iMac Pro Ultrawide wordt.

Vind de nieuwe imacs wel erg mooi geworden en de LHBT kleurtjes storen mij niet.
Die kleurtjes hadden ze trouwens al in 1998 maar toen vond ik het niet mooi.

2012-12-13-slotload.jpg

Nu wat subtiler ziet het er klasse en kleurrijk uit:

apple_new-imac-spring21_hero_04202021.jpg
 
Ik ook. Ik heb nu een LG Ultrawide scherm met ingebouwde speakers. Deze klinken crap met nagenoeg geen bas maar dat is juist goed.
Als ik een nummer klaar heb switch ik altijd even van mijn monitor speakers naar de LG speakertjes om te zioen of de track ook dan nog overeind blijft.
hoe groot is je scherm en wat is je resolutie?
 
Ik werk zelf nog steeds met mijn mid 2010 iMac 27”. Wel een 1TB SSD er ingezet en die draait nog prima (ik werk met hybride setup. De synth vooral als hardware). Maar de M1 of een opvolger daarvan wordt wel erg interessant. En 11 jaar met een computer doen is toch ook wel een mooie prestatie.
Ik zit ook in die Club. 5.1 Mac Pro 8-core. Echte vintage. Dus betere klank.
 
Tot voor een paar weken terug werkte ik met een mini i7 server uit 2011. Het is dat ik tegen de -niet langer ondersteunde- software aanliep... de machine werkt nog prima.

nu dan toch overgestapt op n macbook air.... tsjonge das toch wel vlot hoor, die M1
 
Ik ben niet echt onder de indruk van het ontwerp (had liever edgeless scherm met faceID gezien en minder pasteltinten) en de beperkingen op (en kosten van) RAM en SSD. Maar die M1 presteert wel erg goed, dus het is zeker een interessante richting. Ik ben vooral benieuwd naar de upgrades van de 'grotere' Macs zoals de iMac 27" en evt Mac Pro naar Apple Silicon in de toekomst. Als dit nu een beetje aanslaat en alle kinderziektes zijn eruit en alle apps etc. zijn native naar Apple Silicon geporteerd en er komen grotere, krachtige modellen met meer cores, RAM en SSD dan wordt het wel serieus leuk. Gelukkig is mijn Intel iMac nog maar 3 jaar oud en ben ik sowieso niet van plan te upgraden de komende 2-3 jaar dus ze hebben nog even om het verder uit te werken :D
 
Tot voor een paar weken terug werkte ik met een mini i7 server uit 2011. Het is dat ik tegen de -niet langer ondersteunde- software aanliep... de machine werkt nog prima.

nu dan toch overgestapt op n macbook air.... tsjonge das toch wel vlot hoor, die M1

Hier ook de mini server 2011 vervangen voor een mini m1 met 8gb ram, vorig jaar al meteen toen ze uitkwamen. Ik wilde wel liever 16gb maar was toen slecht leverbaar en geduld heb ik niet. Ik kan nu wel zeggen dat die 8gb ram in deze machine voor mij genoeg is. Ik maak in Logic tracks met zoveel softsynths, softsamplers etc als ik wil, loop echt nooit tegen wat voor beperking dan ook aan. Dus ik denk dat iedereen die geen gebruik maakt giga grote sample libs enzo een 16gb M1 model meer dan volstaat voor een beetje muziekproductie. ook wat betreft de rekenkracht van een m1 chip. Tot zover deze simpele ervaring uit de praktijk.
 
Back
Top