retro midi home studio

thijs browers

Nieuwkomer
Lid sinds
19 april 2021
Berichten
22
Locatie
nieuwendam
Dag mensen,
ik ben thijs;

Ik ben een geluidstechnicus, en ik heb elektronische muziek gemaakt tussen 1995 en 2003.
Ik wil graag terug naar muziekproductie, maar dan met de apparatuur die ik in 1991-92 had kunnen en moeten hebben, als er toen maar internet was geweest om me te vertellen welke apparatuur ik kon kopen om complete nummer te produceren met het budget dat ik had.
Ik ben nu de stukjes van zo'n "retro midi home studio" aan het samenstellen, en ik ontdekte synthforum.nl door mijn recente onderzoek naar welke hardware er toen beschikbaar was.
 
welkom! Espen Kraft kan ik afraden op YT, want dan koop je je suf :)
 
Ik was 19 jaar oud in 1992, dus ik kon me niet veel veroorloven.
Dit is de manier waarop ik mezelf ervan weerhoud om te veel apparaten te kopen: door realistisch te blijven over welke uitrusting me de meeste mogelijkheden zou hebben gegeven voor minder geld.
1992 was het jaar dat ik mijn eerste PC-compatibele computer kreeg, met een " intel (80286) inside", en een sound blaster pro geluidskaart.

Op dat moment had ik al een Korg ms-10, wat effectpedalen, een 4 track tape recorder, een electrische gitaar & basgitaar, een gitaarversterker...

Ik heb nooit veel met die computer gedaan: pas in 1995 kocht ik andere midi-apparaten en begon ik de computer als sequencer te gebruiken, en ik miste totaal de mogelijkheden van FM synths en sampling die de sound blaster me in 1992 al had kunnen geven.

Was er toen maar internet geweest, dan had ik geweten wat ik ermee aan moest; dan had ik mijn gitaren eerder verkocht en eerder volledig elektronische muziek gemaakt.

Het is nooit te laat om goed te doen: ik ga het nu doen, de tracks maken die ik in 1991-92 had moeten maken ;)
 
Leuk topic! Ikzelf was indertijd in mijn gabber-periode en maakte vrijwel al mijn tracks met een Casio DM-100 (dat dual keyboard ding) en Yamaha QY10 naar cassette :D