retro midi home studio

thijs browers

Nieuwkomer
Lid sinds
19 april 2021
Berichten
22
Locatie
nieuwendam
Dag mensen,
ik ben thijs;

Ik ben een geluidstechnicus, en ik heb elektronische muziek gemaakt tussen 1995 en 2003.
Ik wil graag terug naar muziekproductie, maar dan met de apparatuur die ik in 1991-92 had kunnen en moeten hebben, als er toen maar internet was geweest om me te vertellen welke apparatuur ik kon kopen om complete nummer te produceren met het budget dat ik had.
Ik ben nu de stukjes van zo'n "retro midi home studio" aan het samenstellen, en ik ontdekte synthforum.nl door mijn recente onderzoek naar welke hardware er toen beschikbaar was.
 
welkom! Espen Kraft kan ik afraden op YT, want dan koop je je suf :)
 
Ik was 19 jaar oud in 1992, dus ik kon me niet veel veroorloven.
Dit is de manier waarop ik mezelf ervan weerhoud om te veel apparaten te kopen: door realistisch te blijven over welke uitrusting me de meeste mogelijkheden zou hebben gegeven voor minder geld.
1992 was het jaar dat ik mijn eerste PC-compatibele computer kreeg, met een " intel (80286) inside", en een sound blaster pro geluidskaart.

Op dat moment had ik al een Korg ms-10, wat effectpedalen, een 4 track tape recorder, een electrische gitaar & basgitaar, een gitaarversterker...

Ik heb nooit veel met die computer gedaan: pas in 1995 kocht ik andere midi-apparaten en begon ik de computer als sequencer te gebruiken, en ik miste totaal de mogelijkheden van FM synths en sampling die de sound blaster me in 1992 al had kunnen geven.

Was er toen maar internet geweest, dan had ik geweten wat ik ermee aan moest; dan had ik mijn gitaren eerder verkocht en eerder volledig elektronische muziek gemaakt.

Het is nooit te laat om goed te doen: ik ga het nu doen, de tracks maken die ik in 1991-92 had moeten maken ;)
 
Leuk topic! Ikzelf was indertijd in mijn gabber-periode en maakte vrijwel al mijn tracks met een Casio DM-100 (dat dual keyboard ding) en Yamaha QY10 naar cassette :D
Gelukkig ben ik die inmiddels allemaal kwijtgeraakt; die nu terugluisteren moet hi-la-risch zijn...

Ben benieuwd naar welke gear jij op zoek bent uit die periode!:)
 
Welkom Thijs! Als je gear nog ergens op moet staan of je gear wilt beschermen tegen stof, dan kun je bij mij terecht.
 
Welkom en een mooie gedachte om alles alleen te willen doen met gear die toen beschikbaar was. Daarbij een budgetplafond stellen is ook verstandig. Wil je ook qua computer minimalistisch blijven, want met de huidige DAWs trek je zoveel meer mogelijkheden binnen, dat je eigenlijk direct je doelstelling los laat. Overigens zou je natuurlijk er wel voor kunnen kiezen om een externe geluidskaart te nemen en alles op te nemen in je DAW en die als je mixer te gebruiken.
 
Ik wil graag terug naar muziekproductie, maar dan met de apparatuur die ik in 1991-92 had kunnen en moeten hebben, als er toen maar internet was geweest om me te vertellen welke apparatuur ik kon kopen om complete nummer te produceren met het budget dat ik had.
Ik maak pas en jaar of vijf muziek op de computer dus ik vraag me af wat het voordeel is om met zulke oude apparatuur te gaan werken?
Of is het alleen een kwestie van sentimenten want ik kan me niet goed voorstellen dat er voordelen aan zitten.
 
Hoi welkom , jd800 kwam uit 1991 en Ensoniq sq1 , ik denk zo de Akai s1100 was denk ik ook rond tijd. Veel fm synths en virtually realistic Roland samplers.
 
Welkom en een mooie gedachte om alles alleen te willen doen met gear die toen beschikbaar was. Daarbij een budgetplafond stellen is ook verstandig. Wil je ook qua computer minimalistisch blijven, want met de huidige DAWs trek je zoveel meer mogelijkheden binnen, dat je eigenlijk direct je doelstelling los laat. Overigens zou je natuurlijk er wel voor kunnen kiezen om een externe geluidskaart te nemen en alles op te nemen in je DAW en die als je mixer te gebruiken.
Ik kocht een midi studio en begon met het maken van midi muziek in 1995, toen schakelde ik over naar cubase VST omgeving in 2001, en heb ik helemaal gestopt met muziek componeren in 2003.
Het was echt een opluchting om alleen de VST studio te gebruiken in plaats van hardware modules, effecten, mixer... maar nu wil ik in de omstandigheden zijn van het muziek maken in 1992, dus het wordt weer hardware, en de mogelijkheden van wat ik me toen had kunnen veroorloven, en niets meer.
Wat de computer betreft, heb ik, zoals ik hierboven schreef, weer een IBM PC 386 compatible gekocht, maar misschien ga ik toch liever een Amiga 500 gebruiken, ik weet het nog niet zeker.
Om te beginnen zal ik eens kijken wat er mogelijk is met een commodore 64 als sequencer ;)
 
Ik maak pas en jaar of vijf muziek op de computer dus ik vraag me af wat het voordeel is om met zulke oude apparatuur te gaan werken?
Of is het alleen een kwestie van sentimenten want ik kan me niet goed voorstellen dat er voordelen aan zitten.
zoals hierboven uitgelegd: ik wil wraak nemen op dit verleden, en de muziek maken die ik had kunnen maken als er maar internet was geweest om me te laten weten welke apparaten het beste waren om te kopen voor mijn budget van die tijd, in plaats van te lang te klooien met een portastudio & gitaren...
Ik heb elektronische muziek altijd leuk gevonden, maar in die tijd was elk apparaat erg duur voor een tiener, terwijl de meeste maar één geluid tegelijk produceerden :p
 
Hoi welkom , jd800 kwam uit 1991 en Ensoniq sq1 , ik denk zo de Akai s1100 was denk ik ook rond tijd. Veel fm synths en virtually realistic Roland samplers.
mijn tiener budget kon zich alleen 2e hands spullen veroorloven ;)
ik denk meer aan roland d-110 (1987), yamaha FB-01 (1986), casiotone MT-400v (1983?), boss DR-55 (1980), mattel synsonics drums (1983).
Ik heb ze allemaal al verzameld, behalve de yamaha: ik ben in de verleiding gekomen door de TX-81z, maar ik weet niet of dat realistisch is voor mijn budget van die tijd in vergelijking met de FB-01...
 
Welkom. En zo herkenbaar.. 😉 Maakte begin 1990 muziek met sampler en wat synthesizers en Cubase op een Atari ST. Audio opnemen was vrijwel onmogelijk met PC toen. Had later een 6 track Sansui sporen recorder. Helaas nooit kunnen syncen aan Cubase.

Heb onlangs de latere 90s hardware (symbolisch) op een oude Petium 3 geïnstalleerd. Oudere DAW software kon ik ook niet echt vinden. In mijn zoektocht ben ik er wel achter gekomen dat de MAC DE computer was als je audio wilde opnemen. Hier nog een stukje historie. The History of Pro Tools - 1984 to 1993

Hier een linkje naar het draadje wat ik een tijdje terug startte. De zoektocht naar DAW ervaringen uit de vorige eeuw. 🙂
 
Welkom!
In 'die' tijd (midden 90) maakten wij 'beats' op een Amiga met een tracker (ik dacht protracker) met 4 sporen.
En heel veel herrie met echte instrumenten :)
Voor mij ging de reis via fasttracker (eind 90) op PC naar Reason (ook op PC, begin 2000) en daarna was het een tijdje stil qua elektronische muziek ontwikkelingen.
Omdat ik in de band ook graag wat laag wilde kunnen leggen in rustige stukken, ging ik experimenteren met Reason, maar dat gaf voor mij niet de voldoening die ik zocht.
Begin 2020 kocht ik m'n eerste analoge synth (Moog Subsequent 37) en ondertussen heb ik nog een Moog (Minitaur), Novation Peak en een sequencer / groovebox (Roland MC-707).
Allemaal 'recente' apparaten, maar het spul van toen (wat enigszins goed is) is best duur en ook wel onpraktisch (waar je van moet houden), dus ik heb het pad van de makkelijkere weg gekozen en ben voor moderner spul gegaan.
 
Welkom hier!

Een Atari ST met Cubase en een analoge tafel en je apparaten aansturen via midi en je bent er al qua werkwijze die je zoekt. Tegenwoordig zijn er weer volop nieuwe analoge synths en modules te koop en zelfs vele betaalbare kopieën van de originelen.
 
Back
Top