YMF704C is een FM, Wavetable Midi chip. Ik zoek info hoe te programmeren

Grumble

Happy Drumming
Lid sinds
21 juli 2008
Berichten
979
Locatie
Eibergen


Ik ben helemaal verliefd op de FM Yamaha chips, ik heb al drie modules gemaakt met de YMF262 FM chip, en heb nu een nieuw slachtoffer gevonden.
De YMF704C-S (de S wil zeggen square, met aan elke zijde van de chip 25 pins).
Deze chip kan FM geluiden (gelijk aan de YMF262) produceren én wavetable geluiden. Ook is deze chip GM midi aan te sturen.
Maar....HOE DAN? ik kan daar niets over vinden.
Wat ik wel kan vinden is mensen die deze chip gebruiken voor het zgn. VGM (video game music?) format. Het lijkt me dat ze alleen maar register data sturen.
Dat is niet wat ik wil, ik zou zo graag deze chip met midi willen aansturen. Ik weet dat ze daarvoor gemaakt zijn, maar hoe?
Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen, een linkje weet of zelf zoiets gedaan heeft.

Ps: ik heb hier geen commerciële doelen mee!
 

Attachments

  • YMF704C.pdf
    971,8 KB · Bekeken: 169
RXD is je midi input (met FSP laag). Daar gaat je midi (via een optocoupler) in. Maar ik vermoed dat je er toch een controller aan moet hangen om de chip zover te krijgen dat ie ook wat doet met de inkomende midi. Waarschijnlijk via de (niet hier gedocumenteerde) GMP commands.
Er zou een uitgebreidere datasheet moeten zijn.
 
Kijk maar :) maar nav jouw berichtje denk ik dat ik het fsb lijntje aan een output port moet gaan hangen.
 

Attachments

  • YMF704_SCH.pdf
    163,8 KB · Bekeken: 146
  • D9ECEA42-7701-4FEA-A558-C85C99286967.jpeg
    D9ECEA42-7701-4FEA-A558-C85C99286967.jpeg
    386,5 KB · Bekeken: 157
Nee FSB gewoon aan gnd zoals in de datasheet staat, zodat de seriele midi input geactiveerd is en niet de parallelle. ik bedoelde met controller dat je vermoedelijk iets moet met die GMP commando’s van pagina 8 van de datasheet, om de chip te vertellen wat hij met inkomende midi moet doen. Maar die commando’s zijn dus niet gedocumenteerd.
 
Ah, ok!
Ik dacht dat dit dan de databus vrijgaf voor de parallelle data voor de wavetable geluiden.
Ook heb ik documentatie over de ymf278 gevonden die extern geheugen kan aanspreken (ram e.o. rom) maar verder zou die compatibel moeten zijn.
Daar is meer over te vinden, ik ga die weg eens onderzoeken.
 
De chip is zo te zien ooit bedoeld geweest om op ISA geluidskaarten te zetten, getuige ook die MPU-401 compatible UART. Ik denk dat dat de parallelle midi input is, bedoeld om vanuit de PC als midi interface zichtbaar te zijn. Maar zoals gezegd, dit is wel een erg uitgeklede datasheet.
 
Ik heb de .ino file toegevoegd. Het werkt wel, maar moet erbij zeggen dat ik niet de beste programmeur ben…
It is working, but I have to admit, I’m not the best programmer around…
 

Attachments

  • YMF704.zip
    4,1 KB · Bekeken: 100
Back
Top