Hulp bij eerste instrument(en)

+1 voor de jdxi. Heel veel voor weinig. Als je een toe voor het sound design wel een computer gebruikt kun je er echt als uit halen wat erin zit. Bovendien kan hij ook als effect processor werken voor een externe synth. Aan mini keys kun je wennen. Als je wil.
Ook +1 voor de novation circuit. Gebruikt vind je die al vaak voor minder dan 200. Een jdxi erbij is dan met een beetje mazzel haalbaar.
Een heel andere gedachte is een teenage engineering op-z. 8 tracks met gemengd synths en samples. En dan nog 8 tracks voor externe gear evt.
Of een elektron digitone. Zeer veelzijdig ding waar je heel veel van kunt leren. Fijn voordeel voor de beginner vind ik de optie om audio te daisy chainen, waardoor je voor een (onvermijdelijk) volgende synth niet meteen een mixer nodig hebt.
En als je een beetje anders wil denken en nog ergens €100 kunt vinden, is een akai mpc live ook een ding waarmee je je dagen wel kunt vullen.
 
ja 1 apparaat/per track met veel knoppies is ook lekker.. maar kost meer money's..
Ik snap ook dat je meer tracks kan doen met een 4 in 1 apparaat maar de topicstarter heeft het over dawless jammen ipv arrangementen maken met verschillende tracks dus ik vat dat op als lekker een beetje improviseren en aan de knoppen draaien en dan heb je meer aan twee instrumenten of eventueel drie die je makkelijk kan bedienen als instrument.
Als ik aan een techno jam denk dan denk ik niet aan een circuit bijv maar als je je instrument goed beheerst dan kan je met 2 a 3 instrumenten al een hele afwisselende set maken.
Vorige week stond er een RD 8 op het forum voor 220 euro, koop een tweedehandse MS 1 erbij voor 200 en je houdt nog geld over van die 500 of leg er nog iets bij en koop een derde instrument.
Als je dan genoeg afwisselt tijdens je jam dan heb je je handen vol.
Misschien bedoelt de topicstarter wel complete tracks bouwen maar zo als in de clips heb ik het een beetje opgevat als dawless jammen



 
Ik weet niet hoe strak het budget is, maar als je tweedehands een MC-707 kan kopen.. Kun je hele toffe dingen mee...
 
Ik wil 1 apparaat per track zonder menudiving en poespas om inderdaad dawless te jammen. Een synth lijkt me het beste om mee te beginnen en om te leren wat een modulator, VFO, VCF, VCA, envelope etc. is. Een tip die ik op een andere thread kreeg is begin met 1 apparaat, leer daar alles over en voeg dan telkens 1 apparaat toe enz. Dus hopelijk komt er snel een drummachine bij (TR-8, RD-8 of drumbrute impact) en dan kijk ik wel weer verder naar een bassline. Bassline wil ik tot die tijd afvangen met de arp. op de synth :)
 
Waar ik nog over in zit, in dit filmpje begint op 0:50 min een arp. te lopen volgens mij terwijl hij gewoon blijft doorspelen. Begrijp ik het dan goed dat je een lead op de toetsen kan spelen terwijl je tegenlijkertijd een arp. (met bijv bass) kan laten lopen tengelijkertijd op het zelfde kanaal?

 
Ik vraag me af of op workstations zoals de FA-06 het jammen wel zo lekker is, da's toch meer voor het maken van songs en de bijbehorende arrangementen?
Dan heb je weer verschillende drukknoppen en knoppen met gedeelde funkties, je zit toch weer op dat menu te kijken en dingen in te stellen, da's met zo'n MC 101 ook weer zo.
Die nodigt toch niet uit om 'ns een paar lekkere sweeps te maken, misschien dat jullie dat anders zien, dat kan.
Hoe simpeler een apparaat is en minder erin duiken hoe vlotter je aan de knoppen zit te draaien en één knop per funktie is dan wel zo handig.
Voor elke track een apparaat, een drumdoos, een bass, een lead of bijv een sampleplayer lijkt mij handiger in zo'n geval.
Maar goed; de topicstarter heeft daar zelf zo z'n ideëen over natuurlijk.

De FA heeft wel de mogelijkheid om met de pads tracks te muten/unmuten als je bv een 4 bar loop hebt maar de sequencer is meer gefocused op het linear vullen van een arrangement.
Voor een Live setup (drumcomputer + een toetsenbord) is 500 wel wat krap misschien. De Novation Circuit die hierboven werd geopperd is ook een leuk ding voor live idd en zit ook een samplebased drumcomputer in.
 
enkel nog een drumcmputer toevoegen.... rauw 2 osc synthje + sq1 sequencer

 
Die ga je ook niet leren, ik denk dat je een VCO bedoelt; Voltage Controlled Oscillator. ;)

Waar ik nog over in zit, in dit filmpje begint op 0:50 min een arp. te lopen volgens mij terwijl hij gewoon blijft doorspelen. Begrijp ik het dan goed dat je een lead op de toetsen kan spelen terwijl je tegenlijkertijd een arp. (met bijv bass) kan laten lopen tengelijkertijd op het zelfde kanaal?
Waar je rekening mee moet houden is dat een MS-1 een monofone, monotimbrale synth is. Dus 1 noot tegelijkertijd, 1 soort geluid. Dat maakt dat het in combinatie met alleen een drumcomputer al vrij snel vrij saai zal worden. Ik zou dan kijken of je er wellicht nog 1 bij kunt proppen in je budget. Bijvoorbeeld de Behringer Crave, maar zeker ook de Wasp, Cat en K2 (MS-20 clone), Arturia Microfreak. Qua drums zou ik de RD-8 nemen, Korg ER-1 (2e hands), of een TR8. Hoewel de TR-606 clone van Behringer ook maar 150 Euro is, maar de sound moet je smaak zijn. Allemaal hands-on bakjes.
 
Ik heb onlangs (bijna een jaar geleden nu) bedacht dat ik 'ook' zonder computer muziek wil maken.
(dawless zeg maar)
Dat kan op heel veel manieren en eigenlijk is er niks 'goed' of 'fout', het is vooral een kwestie van gaan voor de keuze die je maakt en je daar heel goed in bekwamen.
Ik heb gekozen voor de Roland MC-707 (tweede hands gekocht) en mij shortlist bestond uit:
- Akai MPC serie
- Maschine+
- Deluge
- Iets van elektron (digitakt + digitone)
- MC-707

Na heel veel youtube uren kijken naar mensen die met deze grooveboxen muziek maken, kwam ik tot de volgende conclusie:
Allemaal kunnen ze me waarschijnlijk brengen wat ik denk te zoeken. Lekker jammen zonder PC en dan met een beetje structuur een track opnemen (performen), het liefst met de mogelijkheid om wat hardware synths aan te sturen zonder al te veel extra poespas (mixer etc.)

De Akai MPC serie is echt geweldig, zeker als je veel met lange samples wilt doen. Het is zo ongeveer de beste 'DAW in a box' qua mogelijkheden, maar ik zag mijzelf er nog niet lekker op jammen.
Het grote touchscreen lijkt leuk, maar hoe je daarmee nummers in elkaar klikt deed me toch teveel denken aan hoe ik op de PC werk. Wel heel veel opties en mogelijkheden en waarschijnlijk zou het ook werken, maar hij viel als eerste groovebox voor mij af. (waarmee ik niet zeg dat ik er nooit één ga kopen, want ze hebben iets wat me heel erg aantrekt)

Maschine+ is erg duur en de workflow past op het eerste oog niet bij mijn manier van werken. (zonder DAW)

Deluge lijkt me een top groovebox. Heel experimenteel. Het bedrijf er achter lijkt een verademing t.o.v. de grote namen die je vaak hoort met continue nieuwe functies en een heel andere aanpak (zonder dealer netwerk).
Maar is voor mij net wat te 'apart' en niet als 'eerste' groovebox.

Elektron (digitakt + digitone) is duur, maar volgens mij wel heel goed. Vooral om live te performen lijkt het me een bijzonder fijne combi.
Alleen de workflow leek me op dat moment net even te 'anders' en ik zag me er nog niet lekker mee jammen.
Zou ik nu opnieuw beginnen, dan was deze combi wel een serieuzere kandidaat geworden.

En de MC-707. Eigenlijk een 'do it all' apparaat, maar met de nadruk op 'spelen/performen/jammen'.
Heerlijke geluiden, logische layout, fijne synth engine, 4 inputs voor externe synths, knoppen / faders per track, een beetje 'ableton' achtige manier van werken met clips en scenes wat een goede combinatie is van een vooraf bedachte structuur, zonder de starheid van een DAW qua opbouw van je track.
De 2x8 layout van de pads passen bij mijn 'keyboard' manier van werken en het leek mij een fijne mix tussen een DAW en een instrument.

Toen ik hem 2e hands voor een mooi prijsje kon vinden, heb ik mijzelf voorgenomen om minimaal 50 projecten te maken voordat ik hem zou verkopen.
Het is zo'n andere manier van werken (tov een daw) dat ik de eerste paar projecten vooral bezig was met 'huh' en 'waarom kan dit niet' en 'hoe moet ik dit nu doen'.
Maar na het vierde project had ik mij neergelegd bij de beperkingen en begon ik de manier van jammen / track opbouwen te waarderen.
Ik heb nog nooit zoveel creative ideeën omgezet in tracks in zo'n korte tijd als dat ik met de 707 kan.
Ik vergelijk het wel eens met het spelen in een band, waarbij je dan alle instrumenten zelf bespeelt en 'met jezelf' kunt meespelen dus.
Terwijl een DAW toch meer voelt alsof je de dirigent bent die vertelt wat alle bandleden moeten doen.

Wat mij betreft een goede instap in het DAWless werken.
Wel wat duurder dan vooraf bedacht misschien, maar als je er één kunt vinden op MP (soms komen ze hier ook voorbij), valt het nog wel mee denk ik.
Dan 'krijg' je een sequencer, drum machine en synthesizer in 1 die je best ver laat gaan en waar je 'later' ook nog hardware synths aan kunt hangen zonder mixer (want de audio kan gewoon terug de 707 in).
Hier kun je zien en horen hoe ik er mee werk en wat ik er mee maak.



Maar, zoals gezegd, eigenlijk zijn alle moderne 'grooveboxes' mooie machines die je op een fijne manier muziek laten maken.
Het is net welke kant je op wilt of de één iets beter bij je past dan de ander. De één zweert bij aanpak X en vindt Y maar niks, terwijl de ander juist met Y de grootste lol beleeft.
 
Ik wil 1 apparaat per track zonder menudiving en poespas om inderdaad dawless te jammen. Een synth lijkt me het beste om mee te beginnen en om te leren wat een modulator, VFO, VCF, VCA, envelope etc. is. Een tip die ik op een andere thread kreeg is begin met 1 apparaat, leer daar alles over en voeg dan telkens 1 apparaat toe enz. Dus hopelijk komt er snel een drummachine bij (TR-8, RD-8 of drumbrute impact) en dan kijk ik wel weer verder naar een bassline. Bassline wil ik tot die tijd afvangen met de arp. op de synth :)
Hele goede instelling lijkt me, wordt eerst meester op je instrument voor je een ander erbij pakt.
Misschien onnodig om te zeggen maar ik doe het toch; veel mogelijkheden en funkties op een synth is mooi meegenomen maar het begint bij de sound die je enthousiast moet maken waardoor je zin krijgt en daarna is bedieningsgemak belangrijkst voor lekker jammen en pielen op je instrument.
Maak een lijstje van die instrumenten die je goed vindt klinken en kijk dan welke voor jouw doel en binnen je budget in aanmerking komen.
Ik kocht bijv een Waldorf Blofeld als eerste synth omdat ik 'm zo mooi vond klinken maar qua simpelheid was het niet de handigste keus om het maar zachtjes uit te drukken.
 
Ahhh dus je kunt alleen op een synth de arp. als bassline gebruiken terwijl je tegenlijkertijd de lead op toetsen speeld als deze poly is. kan dus niet op een monosynth, die produceerd maar 1 klank tegenlijkertijd. oke dit geeft wel opheldering. dat idee heb ik dan denk ik nog opgedaan toen ik aan een deepmind 6 dacht
 
Ahhh dus je kunt alleen op een synth de arp. als bassline gebruiken terwijl je tegenlijkertijd de lead op toetsen speeld als deze poly is. kan dus niet op een monosynth, die produceerd maar 1 klank tegenlijkertijd. oke dit geeft wel opheldering. dat idee heb ik dan denk ik nog opgedaan toen ik aan een deepmind 6 dacht
Inderdaad, maarrrrr... als je bijvoorbeeld een pad of stringsound als “lead” wil spelen zal het geen geweldige bass zijn, daar wil je dan iets meer punchy. Je hebt dan dus ook de beperking dat je monotimbraal werkt. Dus maar 1 geluid. En monofoon, dus ook maar 1 noot tegelijkertijd. Polyfonie lost wel het 2e op, maar niet het eerste. De oplossing daarvoor is een multitimbrale bak kopen, of meerdere apparaten.
 
Ik heb onlangs (bijna een jaar geleden nu) bedacht dat ik 'ook' zonder computer muziek wil maken.
(dawless zeg maar)
Dat kan op heel veel manieren en eigenlijk is er niks 'goed' of 'fout', het is vooral een kwestie van gaan voor de keuze die je maakt en je daar heel goed in bekwamen.
Ik heb gekozen voor de Roland MC-707 (tweede hands gekocht) en mij shortlist bestond uit:
- Akai MPC serie
- Maschine+
- Deluge
- Iets van elektron (digitakt + digitone)
- MC-707

Na heel veel youtube uren kijken naar mensen die met deze grooveboxen muziek maken, kwam ik tot de volgende conclusie:
Allemaal kunnen ze me waarschijnlijk brengen wat ik denk te zoeken. Lekker jammen zonder PC en dan met een beetje structuur een track opnemen (performen), het liefst met de mogelijkheid om wat hardware synths aan te sturen zonder al te veel extra poespas (mixer etc.)

De Akai MPC serie is echt geweldig, zeker als je veel met lange samples wilt doen. Het is zo ongeveer de beste 'DAW in a box' qua mogelijkheden, maar ik zag mijzelf er nog niet lekker op jammen.
Het grote touchscreen lijkt leuk, maar hoe je daarmee nummers in elkaar klikt deed me toch teveel denken aan hoe ik op de PC werk. Wel heel veel opties en mogelijkheden en waarschijnlijk zou het ook werken, maar hij viel als eerste groovebox voor mij af. (waarmee ik niet zeg dat ik er nooit één ga kopen, want ze hebben iets wat me heel erg aantrekt)

Maschine+ is erg duur en de workflow past op het eerste oog niet bij mijn manier van werken. (zonder DAW)

Deluge lijkt me een top groovebox. Heel experimenteel. Het bedrijf er achter lijkt een verademing t.o.v. de grote namen die je vaak hoort met continue nieuwe functies en een heel andere aanpak (zonder dealer netwerk).
Maar is voor mij net wat te 'apart' en niet als 'eerste' groovebox.

Elektron (digitakt + digitone) is duur, maar volgens mij wel heel goed. Vooral om live te performen lijkt het me een bijzonder fijne combi.
Alleen de workflow leek me op dat moment net even te 'anders' en ik zag me er nog niet lekker mee jammen.
Zou ik nu opnieuw beginnen, dan was deze combi wel een serieuzere kandidaat geworden.

En de MC-707. Eigenlijk een 'do it all' apparaat, maar met de nadruk op 'spelen/performen/jammen'.
Heerlijke geluiden, logische layout, fijne synth engine, 4 inputs voor externe synths, knoppen / faders per track, een beetje 'ableton' achtige manier van werken met clips en scenes wat een goede combinatie is van een vooraf bedachte structuur, zonder de starheid van een DAW qua opbouw van je track.
De 2x8 layout van de pads passen bij mijn 'keyboard' manier van werken en het leek mij een fijne mix tussen een DAW en een instrument.

Toen ik hem 2e hands voor een mooi prijsje kon vinden, heb ik mijzelf voorgenomen om minimaal 50 projecten te maken voordat ik hem zou verkopen.
Het is zo'n andere manier van werken (tov een daw) dat ik de eerste paar projecten vooral bezig was met 'huh' en 'waarom kan dit niet' en 'hoe moet ik dit nu doen'.
Maar na het vierde project had ik mij neergelegd bij de beperkingen en begon ik de manier van jammen / track opbouwen te waarderen.
Ik heb nog nooit zoveel creative ideeën omgezet in tracks in zo'n korte tijd als dat ik met de 707 kan.
Ik vergelijk het wel eens met het spelen in een band, waarbij je dan alle instrumenten zelf bespeelt en 'met jezelf' kunt meespelen dus.
Terwijl een DAW toch meer voelt alsof je de dirigent bent die vertelt wat alle bandleden moeten doen.

Wat mij betreft een goede instap in het DAWless werken.
Wel wat duurder dan vooraf bedacht misschien, maar als je er één kunt vinden op MP (soms komen ze hier ook voorbij), valt het nog wel mee denk ik.
Dan 'krijg' je een sequencer, drum machine en synthesizer in 1 die je best ver laat gaan en waar je 'later' ook nog hardware synths aan kunt hangen zonder mixer (want de audio kan gewoon terug de 707 in).
Hier kun je zien en horen hoe ik er mee werk en wat ik er mee maak.



Maar, zoals gezegd, eigenlijk zijn alle moderne 'grooveboxes' mooie machines die je op een fijne manier muziek laten maken.
Het is net welke kant je op wilt of de één iets beter bij je past dan de ander. De één zweert bij aanpak X en vindt Y maar niks, terwijl de ander juist met Y de grootste lol beleeft.

Ik heb een tijdje terug ook zitten kijken naar de MC707. Interessant perfomance ding maar ik vond de 8 tracks net iets tekort om stand-alone te gebruiken. En het schermpje is best wel klein.. en dan heeft Roland er ook nog van ie kleine fonts in sommige menu's om toch nog zoveel mogelijk info te presenteren.. Ik heb er op een ander apparaat wat ik van Roland heb (FA-06) ook een beetje last van om eerlijk te zijn.. en ben iedere keer te lui om mijn bril erbij te pakken.. :D

Maar mooi lijstje met alternatieven.. ik denk dat alles wel ver boven het budget ligt..

Enige die er qua prijs ver onder ligt is de Zoom AR48.... heeft ook z'n shortcomings maar is echt een leuk intuïtief ding om melodieën op te maken.. en kan ook sampelen.. best veel live perfomance door de mute/ unmute functies.. helaas worden ze niet meer nieuw verkocht maar ze gingen ooit nieuw in de uitverkoop tussen de 80 en 100 euro ofzo..



 
Ik heb een tijdje terug ook zitten kijken naar de MC707. Interessant perfomance ding maar ik vond de 8 tracks net iets tekort om stand-alone te gebruiken. En het schermpje is best wel klein.. en dan heeft Roland er ook nog van ie kleine fonts in sommige menu's om toch nog zoveel mogelijk info te presenteren.. Ik heb er op een ander apparaat wat ik van Roland heb (FA-06) ook een beetje last van om eerlijk te zijn.. en ben iedere keer te lui om mijn bril erbij te pakken.. :D

Maar mooi lijstje met alternatieven.. ik denk dat alles wel ver boven het budget ligt..

Enige die er qua prijs ver onder ligt is de Zoom AR48.... heeft ook z'n shortcomings maar is echt een leuk intuïtief ding om melodieën op te maken.. en kan ook sampelen.. best veel live perfomance door de mute/ unmute functies.. helaas worden ze niet meer nieuw verkocht maar ze gingen ooit nieuw in de uitverkoop tussen de 80 en 100 euro ofzo..




Ja, 8 tracks laat je wel nadenken over wat je tegelijk af laat spelen, maar je kunt natuurlijk altijd in slave andere apparaten mee laten lopen. Voor mij is het iig genoeg voor wat ik momenteel kan behappen tijdens een performance en doordat je per clip weer ander geluid kan toekennen aan een track, kom je een heel eind (veel meer dan 8 tracks tegelijk laten afspelen maakt het niet altijd mooier).
Het enige wat me dan niet lukt is van die eenmalige effecten sequencen die je in de DAW even op een apart spoor gooit.(dat is zonde van het spoor)
Die doe ik nu via een drum track met gesampelde effecten. Dan kun je er 16 kwijt die ik dan live instart.
Het is toch meer een instrument dan een DAW.

En dat kleine schermpje ben ik wel gaan waarderen. Je kijkt er gewoon weinig op, omdat het niet 'in your face' is en dat komt het gevoel van muziek maken voor mij wel ten goede. Net genoeg info als je bezig bent met opnemen, jammen, sound designen, of parameters tweaken, maar niet zo prominent dat het eigenlijk meer een PC achtig ding wordt (MPC)
Elk voordeel.....
 
Polyfonie lost wel het 2e op, maar niet het eerste. De oplossing daarvoor is een multitimbrale bak kopen, of meerdere apparaten.

Probleem is je budget in dit geval, multitimbrale bakken met ook nog veel knoppen zijn niet goedkoop
Hier een voorbeeld van multitimbraal oftewel van verschillende sounds onder een aantal keys op een Blofeld, die kan als je het niet te gek maakt tot 16 verschillende sounds tegelijk doen alleen heeft ie weinig knoppen, wel een logisch menu als je er de weg op weet maar ff snel lekker aan de knoppen draaien wordt lastig;




Er staat er een te koop met keys op het moment binnen je budget, die heeft ook midi in dus ik denk dat je daar tegelijk ook nog een andere synth op kan aansluiten.

Je koopt ze als desktop zonder keys tweedehands voor ongeveer 300 euro en dan kan je als je een midi keyboard koopt met verschillende zones zoals bijv Novation SL met twee keer midi in er ook nog bijv een monosynth op aansluiten voor de bas bijv, op die manier bespeel je veel sounds op één keyboard die je dan in zones indeelt.

 
Gezien mijn budget ga ik dan toch voor de Behringer MS-1 nieuw of Deepmind 6 tweedehands. Kijk ik vanuit wel weer verder. thanks!
 
Back
Top