Hulp bij eerste instrument(en)

veelco

Nieuwkomer
Lid sinds
13 april 2021
Berichten
14
Locatie
Den Bosch
Ik heb zojuist mijn Korg Volca Sampler en Novation Launchpad MK2 verkocht omdat ik zonder computer wil werken en de Korg Volca Sampler te kleine knopjes had.

Waar ik naar op zoek ben is naar instrumenten (drumcomputer, synth etc) om zonder bijkomst van mijn computer te jammen op mijn kamer. Ik wil er nu niet meer dan 500 euro in totaal aan uitgeven, dus ik vraag me af met welk instrument ik het beste kan beginnen (evt 2e hands). Het liefst geen sampler, maar als dat budgetwise nodig is moet ik daar eens over nadenken.

Heb ik dan aan een drumcomputer en synth genoeg? Of welke instrumenten kan ik naar kijken? Zo lees ik dat ik ook een mixer nodig heb.

Ik hou voorval van techno, beetje melodische techno maar af en toe ook wat harder.
 
Als je niet teveel geld wilt uitgeven zou je kunnen kijken naar een Roland jd-xi, dan heb je meerdere instrumenten ineen maar da's wel menudivng en daar moet je tegen kunnen.
Lekker jammen met voldoende knoppen kan bijv met een tweedehands TR-8 met 707 expansion of een Drumbrute Impact kan ook en ik zou zeker ook iets uit de Behringer stal overwegen, bijv een RD-8, een MS-1, Neutron, model-D of een Crave bijv, eigenlijk bijna alles van Behringer op een paar duurdere na dan.
Omdat je nieuw bent op het forum zeg ik het maar even; pas op met tweedehands via marktplaats ed want tegenwoordig lopen er zat oplichters in de rondte dus haal op bij voorkeur.
Er zijn ook een paar draadjes op het forum aan gewijd, misschien goed even om te lezen; Oplichter op Marktplaats.nl
 
.
 
Laatst gewijzigd:
Ik vergeet een deepmind 6 erbij te zetten, die is tweedehands niet duur en hou je nog wat geld over voor een drumcomputer bijv.
Lekkere allround synth, heb 'm zelf ook.
 
@krautrock1958 Wat bedoel je met "menudivng"? Dat er te veel knopjes, menu's en mogelijkheden opzitten denk ik, dat wil ik inderdaad niet.

Behringer RD-08 + MS-1 of Crave lijkt me wel een mooie combo. MS-1 gaat dan mijn voorkeur uit denk ik, want dan kan ik de arpeggiator / sequencer gebruiken voor baseline toch?
 
Oh Crave heeft ook een arpeggiator. Het verschil is een desktopmodule (Crave) vs. keyboard synth (MS-1) als ik het goed begrijp. Nog tips wat het beste is voor een beginner?
 
@krautrock1958 Wat bedoel je met "menudivng"? Dat er te veel knopjes, menu's en mogelijkheden opzitten denk ik, dat wil ik inderdaad niet.

Behringer RD-08 + MS-1 of Crave lijkt me wel een mooie combo. MS-1 gaat dan mijn voorkeur uit denk ik, want dan kan ik de arpeggiator / sequencer gebruiken voor baseline toch?
Teveel knopjes heeft als voordeel dat je minder menu's in hoeft en dus makkelijker/overzichtelijker om te gebruiken.
De jd-xi heeft vier instrumenten dus heb je alles ineen maar heeft als nadeel dat je als je wat dieper er in wilt gaan voor bijv het synthgedeelte of de arpeggiator op knopjes moet drukken en dan in een menustructuur terechtkomt, zeker als je lekker vrijuit wilt jammen werkt dat niet zo lekker.

Zeker kan je dan de sequencer voor de bassline gebruiken., je kan dan de RD 8 en de synth via midi of cv met elkaar verbinden zodat ze on time blijven.

Op youtube kan je er clips over vinden, hier een voorbeeld;




 
Laatst gewijzigd:
@krautrock1958 thanks! Helps a lot.

Aangezien de MS-1 niet heel veel duurder is dan de Crave ga ik toch maar voor de MS-1 omdat deze keyboard toetsen heeft. Ondertussen 2e handse TR-8's en RD-8's in de gaten houden :)
 
Wat vinden jullie van de korg monologue vs behringer ms-1?

wat me bij de monologue wel aanspreekt is de visualizer, wellicht leerzaam als beginner om te zien wat je aan het doen bent. denken jullie ook?
 
Ik kom ook vaak de Novation Bass Station 2 tegen. Iets duurder maar wel de mogelijkheid om net als de Monologue presets op te slaan. MS-1 kan dat niet begrijp ik.

Zo ook heeft de Bass Station 2 de mogelijkheid "tot 4 sequences". Betekend dat dat je 4 x 4 maten (van 4) dus 46 steps in totaal hebt die je maximaal kan loopen? Dat heeft wel mijn voorkeur.

Ik zie alleen dat de Novation Bass Station II geen CV/gate inputs en outputs heeft. Kan ik deze dan gewoon aan een analog drumcomputer aansluiten met een MIDI kabel later?

Wat is jouw voorkeur om Techno mee te maken?
Novation Bass Station 2 vs. KORG Monologue vs. Behringer MS-1
 
Ik zou 'ns kijken naar de Arturia MicroFreak, lijkt erop dat met de nieuwste firmware de kinderziektes nu verdwenen zijn. Denk dat je voor weinig geld veel synth krijgt, als je niet zo'n hoog budget hebt is het veel bang-for-the-buck.
 
Een Bass station 2 is een hele goede maar wel erg uitgebreide monosynth met ook menudiving door de updates die er later zijn bijgekomen.
Ik denk zeker om te beginnen dat zo'n MS-1 meteen instant fun is, aanzetten en jammen terwijl bij de BS 2 moet je echt in het begin de manual doornemen en mee oefenen omdat ie zoveel mogelijkheden kent.
Hier nog een clippie hoe je een bass synth synct met de RD-8

 
Laatst gewijzigd:
Ik heb mijn JD XI verkocht omwille van het probleem betreft menu's.+ dat deze "mini"keys heeft en geen standaard keys. dacht dat dat wel ging mee vallen, maar ben gedachte moeten veranderen. voor rest is de JD XI een mooi toestel met een prachtig geluid, als je 1 koopt zie dat er dan de matte overlay bij geleverd is, want het toestel blinkt erg fel en kan soms moeilijk zijn om de tekst op te zien.
 
De Bass Station II werkt wat betreft sequences opnemen en afspelen veel makkelijker dan de MS-1.

Is wat betreft panel net zo overzichtelijk als de MS-1 en heeft een veel uitgebreider klankpalet door de twee oscillators + sub-oscillator, drie envelopes, ringmodulator, filter mod. etc.

De recentere OS update (onder iedere toets een ander geluid zetten, na nogal handelingen te hebben uitgevoerd) hoef je natuurlijk niet meteen te gaan gebruiken, dat kan wanneer je daar klaar voor bent.

Hier staat een BSII video van bijna twee uur!
 
is het niet wat beperkt? Drums en een niet-timbrale synth: enkel drums en een baslijn?
Ik zou op zn minst 4 tracks willen: drums, bass, lead en chords of een arp lijntje..
 
Idd. met 'n mono timbrale synth (= 1 geluid tegelijk) en een drumdoos ga je echt wel wat missen in je arrangement. JDXI is al stukken bruikbaarder wat dat betreft.

Ik heb vorig jaar een Roland FA-06 gekocht. Heb zelf door defect iets minder betaald maar voor 500 moet dat zeker lukken.
Zit een veelzijdige synth-engine in. Bruikbare sequencer, scherm is alleen wel wat klein helaas maar als je niet verziend ben is het goed te doen.. En Drumkits kun je ook zelf qua geluiden samenstellen en per sound naar fx bussen laten gaan. Genoeg polyfonie ook. Ik wilde eigenlijk eerst een Roland Integra maar die liet zich niet echt gemakkelijk editen. Deze synthesizer is qua engine ongeveer hetzelfde maar editen gaat er stukken makkelijker op.





 
Laatst gewijzigd:
Nou zoals MacGyverGear al aangaf, mono timbraal betekent dat je synth 1 soort geluid kan laten horen op 1 midi channel. Multitimbraal betekent dat synth meerdere sounds kan weergeven, elke aan te sturen met een eigen midi-channel..

Dus koop je bv een tr8 en een Crave, dan maak je je tracks met 2 sounds: drums en bass. That's it.



Koop je een mc-101 dan je 4 tracks ter beschkkinh: dus naast je drums heb je een baslijn, een lead synth en akkoorden. 

En pak je een oudere groovebox als de mc-505 of rm1x, dan heb je 16 verschillende tracks/sounds…



Een Novation Circuit Tracks heeft naast 4 drum sounds, 1 synth voor baslijntjes en een synth voor lead melodie. Daarnaast heeft hij 2 extra midi outs dus je kan nog 2 externe synths aansturen.. Dus je kan jammen met 4 synth sounds en 4 drum sounds in totaal..

Dus de vraag is.. zijn 2 tracks echt genoeg voor je?
 
Laatst gewijzigd:
Ik vraag me af of op workstations zoals de FA-06 het jammen wel zo lekker is, da's toch meer voor het maken van songs en de bijbehorende arrangementen?
Dan heb je weer verschillende drukknoppen en knoppen met gedeelde funkties, je zit toch weer op dat menu te kijken en dingen in te stellen, da's met zo'n MC 101 ook weer zo.
Die nodigt toch niet uit om 'ns een paar lekkere sweeps te maken, misschien dat jullie dat anders zien, dat kan.
Hoe simpeler een apparaat is en minder erin duiken hoe vlotter je aan de knoppen zit te draaien en één knop per funktie is dan wel zo handig.
Voor elke track een apparaat, een drumdoos, een bass, een lead of bijv een sampleplayer lijkt mij handiger in zo'n geval.
Maar goed; de topicstarter heeft daar zelf zo z'n ideëen over natuurlijk.
 
ja 1 apparaat/per track met veel knoppies is ook lekker.. maar kost meer money's..
 
Back
Top