Stereo synths door mono FX pedaal

cmdz

Ouwe rot
Lid sinds
22 februari 2016
Berichten
526
Hi daar! ik heb een paar synths met stereo outputs, zoals de Dreadbox typhon, Vermona perfourmer, Analog Four, en Prophet 6.

Ook heb ik een paar stereo pedalen (strymon).

Maar mn oog is gevallen op shallow water van fairfield circuitry, wat een mono pedaal is (mono in / out)

Misschien een domme vraag, maar daarom ben ik hier (om van jullie te leren):
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? de dreadbox / vermona hebben voor zover ik weet niet een L/mono out, dus echt L/R.....

Dus eigenlijk moet ik, stereo -> mono -> weer stereo voor de overige pedalen (eindigend in analog heat).

Tips zijn welkom!
 
Als je een echt stereo signaal uit je synth laat komen (dus interne effecten of panning gebruikt) dan zul je het signaal moeten summen voordat je het door een mono effect laat gaan. Daar zijn doosjes voor, of als je nog ergens een mixertje hebt liggen werkt dat ook wel.
 
Vermona kun je wel zelf pannen, dus alles op links zetten en dan alleen de linker output gebruiken. Maar het is juist de panning per noot die de Vermona zo mooi maakt.
 
Ja thanks, dat pannen is idd een optie! 2 FX boxen van hetzelfde effect is wat gortig (shallow water van fairchild).

Initieel had ik 2 noob dingen bedacht:
1) gewoon een 2x jack stereo naar 1x jack mono kabel gebruiken
2) de headphone output gebruiken

Kunnen jullie me als ervarener synthesists uitleggen waarom dit zo dom is?
 
Meestal hebben die synths een mono output als je maar een v/d 2 outs aansluit, even de labels achterop lezen.
 
Ja thanks, dat pannen is idd een optie! 2 FX boxen van hetzelfde effect is wat gortig (shallow water van fairchild).

Initieel had ik 2 noob dingen bedacht:
1) gewoon een 2x jack stereo naar 1x jack mono kabel gebruiken
2) de headphone output gebruiken

Kunnen jullie me als ervarener synthesists uitleggen waarom dit zo dom is?
De headphone is gewoon een stereo signaal.
een kabel met 2x jack naar 1x jack is vaak (lees:altijd) 2 mono (L/R) naar 1 stereo plug, dus doet ook niet wat je wil.

Je hebt iets nodig dat summing doet van je stereo signaal naar 1 mono signaal. Als je met panning alles op 1 kanaal zet is dat in feite hetzelfde.
 
Initieel had ik 2 noob dingen bedacht:
1) gewoon een 2x jack stereo naar 1x jack mono kabel gebruiken
2) de headphone output gebruiken

Kunnen jullie me als ervarener synthesists uitleggen waarom dit zo dom is?
Omdat je in beide gevallen geen mono signaal maakt, maar 2 stereo uitgangen aan elkaar doorverbindt. Dat geeft in het beste geval lelijke vervorming en in het slechtste geval defecte uitgangen. Je hebt een mixer nodig om van stereo mono te maken, maar check eerst bovenstaande tip over die mono output die je synth waarschijnlijk al heeft. De Typhon heeft duidelijk bij de 'L' uitgang ook 'MONO' staan wat betekent dat die mono signaal levert als je alleen de linker uitgang inplugt. Volgens mij kan het geen kwaad maar 1 kant aan te sluiten, maar dan mis je het signaal wat naar de niet aangesloten uitgang gepanned wordt.
 
Een Worng LRMSMSLR module in een heel klein eurorack caseje. Die sumt en deelt je stereosignaal, waarna je het midden van je signaal door een mono fx pedaal kan halen én de zijkanten van het geluid door een andere. Of te wel mid-side processing.
 
meestal is een synth mono tot aan de interne fx.
zo maakt bv een chorus stereo van een mono signaal.
Anyhow of je neemt mono op of je neemt 2x op (1x links 1x rechts).

L+R appart tracken van analoge synths is trouwens ook erg tof. probeer maar.
Dan krijg je een super breed geluid.
 
stereo naar mono sum bakje kopen. Kost 30 euro. Mijne had wel rca aansluiting dus kabeltjes...
monacor smc-1
kost je wel wat level want heeft geen voeding.
 
stereo naar mono sum bakje kopen. Kost 30 euro. Mijne had wel rca aansluiting dus kabeltjes...
monacor smc-1
kost je wel wat level want heeft geen voeding.
30 euro voor passieve summing? Afzetterij! Passieve summing zijn gewoon wat weerstandjes en connectoren. Actieve summing komt in ieder geval nog en opamp bij kijken en wat andere elektronica, maar is ook centen werk.
 
Wat heb je er nou aan als je stereo naar mono summed?
Gebruik gewoon de mono output van je synth.

Dreadbox typhon,
Vermona perfourmer,
Analog Four, en Prophet 6.

Allemaal mono bakken. Tot aan de fx.
Er is niets met mis of minder aan mono.
Bij noobs zwaar onderschat en denken dat mono slecht is ofzo.

Stereo is vaak niet meer dan een effectje zoals panning of chorus.
Chorus klinkt ook leuk mono.
Of je kunt dubbel tracken. Dan heb je pas true stereo
 
Ik heb zelf een schakelkastje gemaakt, met 2 standen. Stand 1: signaal gaat er stereo doorheen, stand 2: rechterkanaal gaat in een (mono) loop met mono-pedaaltjes, en wordt gesplits naar de (2 x mono) output. Op deze manier kan ik met een schakelaar kiezen om mijn synth door een mono effect te doen (en dus stereo kwijt te raken), of gewoon stereo te laten (zonder effecten).
 
30 euro voor passieve summing? Afzetterij! Passieve summing zijn gewoon wat weerstandjes en connectoren. Actieve summing komt in ieder geval nog en opamp bij kijken en wat andere elektronica, maar is ook centen werk.
je kan alles zelf maken eens de onderdelen besteld zijn en geleverd en 't bouwen ben je alweer vele uren verder. Voor 30 euro zet ik me liever 2u achter mijn synths.
 
je kan alles zelf maken eens de onderdelen besteld zijn en geleverd en 't bouwen ben je alweer vele uren verder. Voor 30 euro zet ik me liever 2u achter mijn synths.
Oh ik snap jouw overweging om het gewoon te kopen wel hoor. Je moet het maar net leuk vinden om met electronica te pielen.
 
Bij een mono effect kan je gewoon 1 van de outputs van de Vermona (of andere stereo synth) gebruiken. Even opletten wat je precies “aanbiedt” maar als de Vermona voornamelijk noten kan pannen, dan moet je ervoor zorgen dat alle audio op 1 kanaal zit of in het midden. Het wordt pas vervelend als je echte stereosignalen hebt, zoals een pianosample. Zelfs dan is het verschil vaak vrij subtiel tussen 1 kanaal aanbieden of summing. Ik zou voor synths geen speciaal stereo naar mono kastje kopen.

Wil je het effect in een langere rij effecten plaatsen en, als hij uitstaat toch stereo kunnen doorlaten, dan wordt het iets ingewikkelder. De oplossing die Jeroen beschrijft werkt dan prima.
 
Oh ik snap jouw overweging om het gewoon te kopen wel hoor. Je moet het maar net leuk vinden om met electronica te pielen.
dat is allemaal leuk, maar zo staan die synths nog meer te verstoffen, keuzes keuzes...
 
Het hangt een beetje van de synth af, sommige hebben nog echt een stereo sausje aan het eind die je niet graag kwijt raakt.
Meestal (wat ik iig heb meegemaakt iig) zit dat aan het eind van de signaal pad, bij de ingebouwde effecten.
Chorus, stereo delay, reverb etc.
Als je onze toetsenist (Nord Stage 3) een mono mix geeft op z'n oren, dan denkt hij dat z'n Nord kapot is. Zo'n groot verschil maakt dat.
De Moog Matriarch heeft zelfs een stereo filter, waar je echt met 'spread' kunt werken.
Dus ja, het hangt een beetje van het instrument af, of het mono signaal dezelfde geluidsbeleving kan geven als het stereo signaal.
Ik doe het regelmatig andersom. Een mono signaal uit m'n Moogs door m'n Source Audio Collider dauwen en die maakt er een heerlijk stereo signaal van met zowel de reverb als de delay.
 
Thanks allemaal, heb idd een paar synths waar achter op bij de L output ook mono staat.

Maar de dreadbox typhon, analog four, en boutique Ju-06a, daar staat dit niet op.
weet ook niet hoe/of je met de typhon of ju-06a het signaal kan pannen naar 1 kant......

iemand?
 
Back
Top