Audio op Linux computer

Ooit toen ik overwoog om Linux uit te proberen heb ik wat rondgevraagd wat een relatief makkelijke Linuxversie is om mee te beginnen. Daar kwam toen Linux Mint uit. Vandaar.

Wel heb ik zojuist ook Ardour geïnstalleerd omdat daar toch vaak naar verwezen wordt. Maar ik werk in LMMS nog veel met Windows VST's, kan Ardour daar wel mee overweg?
 
Ooit toen ik overwoog om Linux uit te proberen heb ik wat rondgevraagd wat een relatief makkelijke Linuxversie is om mee te beginnen. Daar kwam toen Linux Mint uit. Vandaar.

Wel heb ik zojuist ook Ardour geïnstalleerd omdat daar toch vaak naar verwezen wordt. Maar ik werk in LMMS nog veel met Windows VST's, kan Ardour daar wel mee overweg?
In Ubuntu Studio zitten wordt al van alles meegeleverd aan zaken die je nodig hebt voor muziekproductie (zoals een low-latency-kernel). Zelf vind ik de desktopomgeving erg gebruiksvriendelijk (xfce, zo uit m'n hoofd, als ik me niet vergis). Als je je conputer puur voor muziekproductie wilt gebruiken - wat ik afleid uit je post, zou ik aanraden dit te gebruiken (of een andere distro speicfiek voor dit doeleinde).

Ik werk zelf niet met vst-plugins, maar het kan wel, afgaand op deze pagina, maar het is denk ik geen goed idee:

 
Het probleem is dat dat er altijd redenen te geven zijn om van distro te veranderen, wat je ook kiest. Waarschijnlijk zou ik als ik nu nog moest kiezen inderdaad Ubuntu Studio nemen, maar de voordelen ten opzichte van Linux Mint zijn nu ook weer niet zodanig dat ik het er voor over heb om weer aan een andere distro te wennen.

Verder kom je voor sommige bijzondere zaken helaas nog niet onder Windows VST's uit. Probeer METAL-GTX maar eens in een gratis Linux host aan de praat te krijgen. Mij is het niet gelukt. Alleen in Sforzando doet die wat die moet doen.
 
Yabridge heb ik nooit aan de praat gekregen, en pogingen om Wine-Staging te installeren resulteeerden erin dat ander software die Wine nodig heeft het niet goed meer deed. Tenzij men zoals Dreamer heel goed weet wat men doet zou ik Linux gebruikers adviseren het (bij voorkeur) te houden bij de programma's uit de repositories aangevuld met wat spul van KXStudio.
 
@dreamer: echt veel gekker moet het inderdaad niet worden, haha. ;) Ik ga overigens meteen het Bespoke topic lezen. Bespoke draait overigens super makkelijk op Linux: zip bestand downloaden, uitpakken en dubbelklikken op het executable. Start ook supersnel op.
Yabridge heb ik nooit aan de praat gekregen, en pogingen om Wine-Staging te installeren resulteeerden erin dat ander software die Wine nodig heeft het niet goed meer deed. Tenzij men zoals Dreamer heel goed weet wat men doet zou ik Linux gebruikers adviseren het (bij voorkeur) te houden bij de programma's uit de repositories aangevuld met wat spul van KXStudio.
(Windows) VST's en Linux is een moeilijk hoofdstuk en muziek productie in Linux is sowieso al een moeilijk verhaal. En als er dan ook nog eens VST3 bij komt kijken... Zie dit topic in het LinuxMusicians forum. Robbert van der Helm himself van YABridge (Yet Another Bridge) reageerde en legde mij uit hoe het zit met de huidige Linux distro's, hun tools en VST3. En, inderdaad, je moet Wine Staging zien te installeren. Da's een versie van Wine die wat voorop loopt op de "standaard" Wine.

Moraal van het verhaal: VST3 is nog redelijk nieuw. Over een tijdje zit VST3 support standaard ingebakken in de Qtractor (DAW), Carla, Wine etc. versies van elke distro. Voorlopig zullen we helaas allerlei speciale repo's moeten gebruiken daarvoor. Ubuntu is goed ondersteund; exotische Linux distro's gebruiken is nooit een goed idee.

YABridge compileerde en installeerde bij mij in Ubuntu 20.04 (LTS; long term support) zonder problemen. Zit helaas niet in een (standaard) repository dus je moet het zelf compileren. Maar het is een programma dat vnl. werkt op de command line en dat soort programma's compileren redelijk snel en makkelijk. Als je problemen hebt: stel je vraag in het LinuxMusicians forum. Grote kans dat Robbert zelf reageert. :)
 
@dreamer: echt veel gekker moet het inderdaad niet worden, haha. ;) Ik ga overigens meteen het Bespoke topic lezen. Bespoke draait overigens super makkelijk op Linux: zip bestand downloaden, uitpakken en dubbelklikken op het executable. Start ook supersnel op.

Ik heb Bespoke ook pas gedownload en uitgepakt, maar kon toen geen executable vinden. Verschillende bestandjes aangeklikt maar er gebeurde niets. Waar vind ik die?

(Windows) VST's en Linux is een moeilijk hoofdstuk en muziek productie in Linux is sowieso al een moeilijk verhaal. En als er dan ook nog eens VST3 bij komt kijken... Zie dit topic in het LinuxMusicians forum. Robbert van der Helm himself van YABridge (Yet Another Bridge) reageerde en legde mij uit hoe het zit met de huidige Linux distro's, hun tools en VST3. En, inderdaad, je moet Wine Staging zien te installeren. Da's een versie van Wine die wat voorop loopt op de "standaard" Wine.

Moraal van het verhaal: VST3 is nog redelijk nieuw. Over een tijdje zit VST3 support standaard ingebakken in de Qtractor (DAW), Carla, Wine etc. versies van elke distro. Voorlopig zullen we helaas allerlei speciale repo's moeten gebruiken daarvoor. Ubuntu is goed ondersteund; exotische Linux distro's gebruiken is nooit een goed idee.

YABridge compileerde en installeerde bij mij in Ubuntu 20.04 (LTS; long term support) zonder problemen. Zit helaas niet in een (standaard) repository dus je moet het zelf compileren. Maar het is een programma dat vnl. werkt op de command line en dat soort programma's compileren redelijk snel en makkelijk. Als je problemen hebt: stel je vraag in het LinuxMusicians forum. Grote kans dat Robbert zelf reageert. :)

Ik ben ook zelf lid van LinuxMusicians maar heb inmiddels geleerd tevreden te zijn met de Linux programma's die zonder veel problemen werken. Om het nieuwste van het nieuwste aan de praat te krijgen kost vaak veel meer tijd en moeite dan dat je er muzikaal gezien lol van hebt.
 
Ik heb Bespoke ook pas gedownload en uitgepakt, maar kon toen geen executable vinden. Verschillende bestandjes aangeklikt maar er gebeurde niets. Waar vind ik die?
Een executable heeft in Linux vaak geen extensie (zoals .exe in Windows). In je favorite file manager of met het commando ls kun je zien welke bestanden executable zijn. In dit geval is het bestand BespokeSynth het executable. Als er niets gebeurt als het dubbelklikt zou je het kunnen proberen te runnen in een terminal:
Code:
./BespokeSynth

Ik ben ook zelf lid van LinuxMusicians maar heb inmiddels geleerd tevreden te zijn met de Linux programma's die zonder veel problemen werken. Om het nieuwste van het nieuwste aan de praat te krijgen kost vaak veel meer tijd en moeite dan dat je er muzikaal gezien lol van hebt.
Ik ben ook goed klaar met al dat gedoe ja. Daarom heb ik jaren gewacht met het upgraden van mijn Linux Mint 17.1 distro naar Ubuntu 20.04 LTS. Maar ik wilde per se de VST3 versie van de Arturia Synthi V uitproberen en die werkt wat beter in de VST3 versie. Je moet het evenwicht tussen gemak en functionaliteit zien te vinden. Als ik wel eens Windows moet gebruiken zit ik ook altijd te pielen om alles naar wens te krijgen, zelfde met een smart phone...
 
Bespoke weer even geprobeerd. Resultaat:

[./BespokeSynth: error while loading shared libraries: libpython3.8.so.1.0: cannot open shared object file: No such file or directory]

Dus ik laat dat maar zitten voor ik andere Python programma's verstoor.

(Hoe werkt hier het invoegen van code tegenwoordig?)
 
Code:
Dit is een voorbeeld ...


code.jpg
 
Code:
 nnn

Ah - ik zie het al. Gewoon met "code" tussen rechte haken. Ik zat met die rechte haken in de bovenbalk te prutsen.
 
Een executable heeft in Linux vaak geen extensie (zoals .exe in Windows). In je favorite file manager of met het commando ls kun je zien welke bestanden executable zijn. In dit geval is het bestand BespokeSynth het executable. Als er niets gebeurt als het dubbelklikt zou je het kunnen proberen te runnen in een terminal:
Da's één van de dingen die ik zo waardeloos vind in linux en zeker als een progje dan ergens tijdens het installeren blijft steken, dan werd het voor mij al gauw onbegrijpelijk en hoe het op te lossen want info is er ook niet overdadig als je dan op het web moet gaan zoeken.
Het is leuk voor nerds die graag van alles willen programmeren maar voor mensen die Linux willen gebruiken gewoon omdat het weinig van je recources gebruikt en verder geen gedoe willen is het waardeloos.
Ik heb ook nooit zo goed begrepen waarom men na zoveel jaar nog steeds met sudo apt werkt, verschillende Linux distros proberen in van alles op windows te lijken maar hier schieten ze echt te kort wat mij betreft, maak 't toch een beetje mensvriendelijker zou je denken...

Ik heb al een paar keer een nieuwe distro geprobeerd, 2 keer Ubuntu, een keertje Mint en een keer eentje waar ik de naam van kwijt ben en na verloop altijd gezeik dat er geen drivers waren oid.
Meestal na een jaartje ofzo stapte ik vanuit ergenis maar weer over op windows waarbij de meeste zaken probleemloos gaan.
 
Laatst gewijzigd:
Er is met Linux audio best te werken, maar je moet gewoon niet het nieuwste van het nieuwste willen. In de repositories staat meer dan genoeg om jaren mee zoet te zijn. En als je daar dan nog wat handige dingetjes zoals Carla van KXStudio bij doet is er heel veel mogelijk. Maar zodra je met nog niet uitontwikkelde programma's van GitHub aan de slag gaat is het minder eenvoudig, daar moet je als gewone gebruiker eigenlijk ook niet aan beginnen.
 
Back
Top