Audio op Linux computer

Meestal na een jaartje ofzo stapte ik vanuit ergenis maar weer over op windows waarbij de meeste zaken probleemloos gaan.
Linux is leuk voor de knutselaars, vrije software idealisten en specifieke toepassingen zoals servers draaien, maar voor de gemiddelde consument is het meestal meer gedoe dan dat je er echt iets aan hebt.
 
Linux is leuk voor de knutselaars, vrije software idealisten en specifieke toepassingen zoals servers draaien, maar voor de gemiddelde consument is het meestal meer gedoe dan dat je er echt iets aan hebt.
Ik gebruik het al 15 jaar en ... dat kopt. ;)

[...] Ik heb ook nooit zo goed begrepen waarom men na zoveel jaar nog steeds met sudo apt werkt, verschillende Linux distros proberen in van alles op windows te lijken maar hier schieten ze echt te kort wat mij betreft, maak 't toch een beetje mensvriendelijker zou je denken... [...]
Er zijn applicaties die een fatsoenlijke GUI (graphical user interface) hebben waarmee je software installeert. Het aloude Synaptic is wat ik gebruik. Waarom zie in forums dan altijd dat men altijd het commando sudo apt-get install gebruikt? Dat is omdat het op internet een verschrikkelijke hoeveelheid gedoe is om allerlei screenshots van Synaptic te plaatsen of om te zeggen waar je op moet klikken enzo. Da's de enige reden. ;) En een terminalletje heb je zo geopend (CTRL ALT T) en dan kopieer en plak je de commando's die men aanraadt erin, drukt op Enter en vraagt je niet af waarom het werkt. Dat lukt je op Apple en Windows niet. Ben ik inmiddels aan gewend maar is niet een erg groot voordeel hoor.

Wat mij na al die jaren ontiegelijk is gaan irriteren aan Linux is dat veel programmaatje die ik gebruik niet zoals dat heet "niet meer actief meer ontwikkeld" worden en daarom niet meer te "verkrijgen zijn" in een je nieuwe ge-upgrade Linux distributie. En je moet iedere keer het wiel opnieuw uitvinden. In Windows 10 draait volgens mij nog iedere applicatie waar ik mee leerde werken in 1997. Laatst heb ik mijn distro ge-upgrade en al mijn kennis was verouderd, ik kreeg niets meer aan de praat etc. Aangezien het mijn hobby niet meer is (zie de opmerking van @Nap) dacht ik er serieus aan om een nieuwe compu te kopen met Windows 10 erop. Tot ik diezelfde week hoorde dat Windows 11 eraan komt en dat je er niet per se naar kunt upgraden op iedere computer. Ondersteuning voor Win 10 duurt to 2025 en dan zit je na 4 jaar met een computer die virusgevoelig is.

Komt nog bij kijken dat upgraden van je Linux distro eigenlijk alleen goed werkt op een extra (grote) lege partitie op je harde schijf of als je toch toe bent aan een nieuwe harde schijf/computer.

Dus ik ben maar blijven hangen. Mede omdat Linux van mijn goedkope Chromebook-je een volledig "serieuze" compu maakt omdat er nu Linux op draait via Crouton. En ik heb nog wat oude hobby computertjes (eeePC waar ik dol op ben, Raspberry Pi) waar het op draait. Maar dan komen we weer op het argument van @Nap: da's voor hobbyisten.

Het is geen schande om Windows te gebruiken.
 
En een terminalletje heb je zo geopend (CTRL ALT T) en dan kopieer en plak je de commando's die men aanraadt erin, drukt op Enter en vraagt je niet af waarom het werkt. Dat lukt je op Apple en Windows niet.
Jawel hoor, maar meestal is het niet nodig. MacOS is tenslotte ook op een Unix kernel gebouwd. Voor sommige obscure zaken moet je weleens sudo dingen via de terminal doen. Windows heeft ook altijd nog de CMD command prompt.
 
Komt nog bij kijken dat upgraden van je Linux distro eigenlijk alleen goed werkt op een extra (grote) lege partitie op je harde schijf of als je toch toe bent aan een nieuwe harde schijf/computer.
Welnee, iets van 4-5G vrij op je root-schijf omdat het eerst alle system packages moet downloaden en daar dus plek voor nodig is. Is bij hele grote upgrades op windows of mac niet heel anders volgens mij.

Nu ben ik zeker een actieve hobbyist (en inmiddels software ontwikkelaar), en ik vind het ook leuk om te weten en te snappen, hoe mijn computer werkt. Bij windows en mac is de boel inderdaad meer gericht om een computer als "appliance" (soort wasmachine met meer knoppen) in te richten en voor veel mensen werkt dat gewoon beter. Mij hoor je niet zeggen dat mensen het ene of het andere "moeten" gebruiken.
Op dit moment zijn alle OS-en naar mijn idee met hun eigen voor en nadelen en qua capabiliteiten vrijwel gelijk, het is maar wat je voorkeur is.

Uiteraard denken niet alle software leveranciers hier hetzelfde over en zijn sommige programmas volledige locked-in tot een bepaald eco-systeem.
Zelf zal ik in ieder geval altijd bedrijven ondersteunen die wel cross-platform support bieden.

Zo heb ik dit jaar gedoneerd/betaald aan ardour, reaper, zrythm, pianoteq, audio damage, en bespoke. Omdat ik vind dat ze goed bezig zijn en software beschikbaar maken voor IEDEREEN. Dat is waar ik zelf uiteindelijk de meeste waarde aan hecht.

En ja, je kunt niet alle truukjes van elk OS overal uitvoeren, dat geeft ze dan ook allemaal hun eigen charme.
Dat filmpje dat ik liet zien van `carla > bitwig > carla > bespoke > carla > vcv-rack` zou waarschijnlijk nooit kunnen op windows of mac. Terwijl het op mijn linux systeem vrij triviaal was.
 
Ik heb ook nooit zo goed begrepen waarom men na zoveel jaar nog steeds met sudo apt werkt, verschillende Linux distros proberen in van alles op windows te lijken maar hier schieten ze echt te kort wat mij betreft, maak 't toch een beetje mensvriendelijker zou je denken...
apt is onderdeel van het debian package systeem.
er zijn voor beginners ook grafische frontends.
Ooit heb je ook windows of mac moeten leren en dat zou je ook voor linux moeten doen als je daar mee wil werken.

Windows stapt waarschijnlijk over op de linux kernel dus dan weet je dat.
Mede door de cloud waarin developers dezelfde commando's op alle server willen uitvoeren veranderd Windows meer en meer in Linux.
Dat betekent betere documentatie en commando's voor alles.

Met WSL (Windows Subsystem Linux) kun je veel linux apps native draaien. Pulseaudio werkt.
Midi niet geloof ik.
[Setting Up WSL with Graphics and Audio]

Ik gebruik Windows 10 Pro op mijn DAW maar wat ik echt naar vind is die grote hoeveelheid spy en vaporware die cpu en disk gebruiken.

MacOS and IOS werkt op de XNU kernel. X = not Unix :)
Hoewel hun op Darwin (mach kernel) gebaseerde OS wel veel van Free en NetBSD leent.
 
Windows stapt waarschijnlijk over op de linux kernel dus dan weet je dat.
Mede door de cloud waarin developers dezelfde commando's op alle server willen uitvoeren veranderd Windows meer en meer in Linux.
Dat betekent betere documentatie en commando's voor alles.
Op zich is het niet verkeerd als Windows meer richting Linux zou gaan, da's geen verkeerde ontwikkeling.
Maar waar ik bij Linux tegenaan liep is dat de ontwikkeling voor drivers en zeker voor audio plugins nogal behelpen is dus voor audio is Linux nooit een alternatief geweest wat mij betreft, ook als je Ableton gebruikt heb je een probleem als je naar Linux wilt overstappen.

Ik ben niet te beroerd om me wat te verdiepen in software, dat heb ik ook voor windows moeten doen want ik los graag zelf de dingen op.
Als ik een probleem heb in windows en ik zoek op het web dan kom ik overal info tegen en door de jaren heen ga je steeds dieper windows in.
Is er dan bijv een probleem met een driver dan zie je dat in het programma en zoek je op het web naar een up to date driver.
Is er iets met een registersleutel dan kan ik op het web een oplossing vinden al weet ik dan niet precies waar ik mee bezig ben als ik bepaalde waardes verander, ik ben geen programmeur maar ik kom er wel uit.

Maar als tijdens een installatie via de terminal de boel bleef hangen in Linux dan zag ik alleen maar een soort ms dos taal met soms onbegrijpelijke termen waardoor het voor een gemiddelde gebruiker zoals mij onduidelijk was wat nou eigenlijk het probleem was en mocht ik al blij zijn als ik ergens op een Amerikaans Ubuntu forum iets kon vinden qua info of soms helemaal niet.
Hoe kom je dan verder als je bijna nergens iets kan vinden?
 
Een interessante ontwikkeling is het gebruik van AppImages, kant-en-klaar progjes waarin alle pendencies in het totaalpakket worden meegeleverd. Downloaden, uitpakken, uitvoering toestaan, en spelen maar. Dat kan veel van het "gedoe" op Linux voorkomen.
 
Welnee, geen onzin verkondigen.
Zou daar niet zo zeker van zijn.
Nou ja is niet zo dat de Windows kernel gaat verdwijnen maar goed. Microsoft heeft veel in de Hyper-V Linux kernel features gestopt.
En draaid Linux nu als een VM op je desktop via een eigen stukje in de Windows kernel dat Linux calls omzet.
Nou ja voor audio hebben we er weinig aan.

Microsoft and Linux' should be a phrase we're used to hearing by now. Microsoft is a member of not only the Linux Foundation but also the Linux kernel security mailing list (a rather more select community). Microsoft is submitting patches to the Linux kernel "to create a complete virtualisation stack with Linux and Microsoft hypervisor". And when Microsoft wanted to add container support to Windows, it picked an open-source specification designed originally for Linux rather than the internal Windows-centric implementation it had already written.
 
Maar waar ik bij Linux tegenaan liep is dat de ontwikkeling voor drivers en zeker voor audio plugins nogal behelpen is dus voor audio is Linux nooit een alternatief geweest wat mij betreft, ook als je Ableton gebruikt heb je een probleem als je naar Linux wilt overstappen.
Dat is 100% aan de kant van de vendors he. Als een bedrijf er voor kiest om niet-standaard implementaties te gebruiken voor hun hardware of software dan schieten ze dus zichzelf in de voet.
Tegenwoordig worden 99% van alle audio plugins met JUCE gemaakt welke geheel wordt ondersteund in Linux (ik heb afgelopen jaar tientallen JUCE plugins gecompiled en/of geport).

De enige zaken die ontwikkelaars tegenhouden zijn onkunde, onwil, custom implementaties (bijvoorbeeld voor graphics), en DRM (denk iLok).

Overigens werkte Ableton best "prima" onder wine, alleen is daar de midi stack niet zo goed (zeg maar gewoon "slecht") en kan het niet met realtime prio omgaan waardoor je xruns krijgt.

Again: ondersteun gewoon die ontwikkelaars die wel ondersteuning bieden. En negeer de rest (dat probeer ik althans).
 
Ableton onder wine gaat wel maar je verliest een hoop recourses aand de overhead. Op linux haalde ik betere latency dan op windows op het zelde platform. en de motu drivers de reverse engineered zijn.

Jammer dat Ableton nooit met een linux port kwam. ik heb dat wel eens als feature request gevraagd. of een versie die met de wine compiler word gemaakt.
 
Jawel hoor, maar meestal is het niet nodig. MacOS is tenslotte ook op een Unix kernel gebouwd. Voor sommige obscure zaken moet je weleens sudo dingen via de terminal doen. Windows heeft ook altijd nog de CMD command prompt.
Was het maar zo'n feest. Als je een applicatie wilt installeren en configureren kun je in degelijke OS-en niet 3 regels text tegelijk selecteren van internet en plakken in en terminal. In Windows, MacOS en Android kun je applicaties niet configureren via hun executable via een command line interface (CLI). In windows wil men nog wel eens het aloude ipconfig gebruiken maar meer eigenlijk niet. Ik kan geen enkele applicatie configureren in Windows door een text bestand te editten of door het executable een optie op de command line mee te geven. Linux werkt nog als MS-DOS in combinatie met Win 3.11: alles is lijkt ontwikkeld voor de CLI en er zit een "grafisch sausje" overheen.


P.S.1 Android en MacOS hebben een UNIX/Linux kernel. Maar een besturingssysteem is veel meer dan dat. Het systeem bestaat uit vele libraries en de grafische gebruikers omgeving (GUI, desktop environment zoals Gnome of KDE). Dat zorgt ervoor dat vrijwel niets dat je leert op Linux werkt op dergelijke systemen. Alleen eenvoudige commando's die in de kernel zitten zoals ls en ps werken. Daarna kun je niets meer op de command line in dergelijke systemen. Ik herken niets van Linux op Android. Ik kan er ook niets mee...

P.S.2 Zelfde geldt voor Windows en het overhypte feit dat het nu een Linux kernal an boord heeft. Alleen zeer eenvoudige apps die op de CLI werken kun je gebruiken. Je kunt geen desktop environment of Xorg/Wayland installeren. Ik kan daar dus ook weer niets mee. Hat zou overigens wel kunnen dat Windows in de verre toekomst wel toelaat dat je "echte" Linux installeert. Waarom zou ik niet weten, maar goed.

Darn it! Begint het toch op een OS war te lijken. Dat probeer ik altijd te voorkomen.
 
P.S.1 Android en MacOS hebben een UNIX/Linux kernel. Maar een besturingssysteem is veel meer dan dat. Het systeem bestaat uit vele libraries en de grafische gebruikers omgeving (GUI, desktop environment zoals Gnome of KDE). Dat zorgt ervoor dat vrijwel niets dat je leert op Linux werkt op dergelijke systemen. Alleen eenvoudige commando's die in de kernel zitten zoals ls en ps werken. Daarna kun je niets meer op de command line in dergelijke systemen. Ik herken niets van Linux op Android. Ik kan er ook niets mee...

P.S.2 Zelfde geldt voor Windows en het overhypte feit dat het nu een Linux kernal an boord heeft. Alleen zeer eenvoudige apps die op de CLI werken kun je gebruiken. Je kunt geen desktop environment of Xorg/Wayland installeren. Ik kan daar dus ook weer niets mee. Hat zou overigens wel kunnen dat Windows in de verre toekomst wel toelaat dat je "echte" Linux installeert. Waarom zou ik niet weten, maar goed.

Darn it! Begint het toch op een OS war te lijken. Dat probeer ik altijd te voorkomen.
Alles wat je stelt is niet correct betreft Android en Windows.

Ik draai onder WSl (debian) ook grafische Linux apps zoals bv gedit. Ik draai nu gedit op mijn werk :)

Daarvoor heb je een windows xserver nodig: VcXsrv Windows X Server

Ook kun je onder Android Arm Linux binaries draaien en een hele Debian distributie ernaast. Androids gui en OS zelf is een java app op een linux gebaseerde kernel.
De meeste linux commando's werken erop.
Ik deed zo wel een remote support vanuit het bos in geval van een emergency.

Zou wel tof zijn als alsa midi ooit onder WSL gaat werken zodat je ook met midi kan werken.

Capture.PNG
 
Leuk he, audio op linux de commodore64 computer
Wat het precies draait weet ik niet maar zeker geen Motorola hehe.

Het is en blijft slechts een leuke gimmick met het werkende toetsenbord voor jemand die nooit een echte C64 heeft gehad zoals ik). Niet echt voor serieus.

De emulator werkt idd net zo goed (of beter) en is gratis. Die draait vast ook wel op Linux (ennnnnn weer on topic ;-))
 
Leuk he, audio op linux de commodore64 computer
[zwaar off topic] Kan best vet klinken. De SID chip v/d C64 is een kleine synthesizer. Drie oscillatoren en een filter dat best vet klinkt. Zie onderstaande video:

Zelf het vette C64 filter horen? Download de software voor de Cynthcart: Paul Slocum's website (link cynthcart2.0.prg).

Probleem was dat het filter op de originele 6581 versie v/d SID wispelturig was. Weinig spellen maakte er geloof ik gebruik van. Later is er de 8580 revisie gekomen die wat beter was. Helaas werkte op die revisie de truc niet meer (goed) waardoor men samples kon laten horen zoals die in de spelletjes "Ghostbusters", "Impossible Mission" en "Exploding Fist".

Over de C64 beppen doe je op: Commodore 64 (C64) :)
 
Back
Top