Audio op Linux computer

Ah - ik begrijp dus dat het eigenlijk "normaal" is dat mijn computer zo verstopt raakt. Dan hou ik die samples en soundfonts en eventueel ook mijn gigantische collectie plugins wel op mijn externe harde schijf.
 
Installeer alleen de audio software waar je regelmatig gebruik van maakt en je "voorraad/collectie" hou je apart want je hebt ook nog ruimte nodig om de tracks die je maakt op te kunnen slaan.
Eventueel schaf je later nog een tweede interne harde schijf aan voor je opslag, voorlopig kan je de rest op je externe schijf laten.
 
De meeste audio software staat er nu weer op (behalve de geheugenvreters). Dat geeft de onderstaande situatie:

situatie2.png


Vervolgens is het zaak alles weer zo in te stellen dat het naar wens werkt...
 
Dat hele Linux gedoe vind ik niet makkelijk. Met die Raspberry ook al. De SD kaartjes formateren alleen voor die Linux computer.
En dan nergens anders voor te gebruiken. Ik maakte direct al een stuk of tien kaartjes. Voor het geval er weer van alles mis ging. `Of dat niks kost.`
 
Klopt! Linux is niet gemakkelijk. Maar het is wel gratis en je hoeft niet overal accounts voor te nemen. Toen ik mijn pas aangeschafte refurbished computer opstarte kreeg ik direct al een Windows scherm te zien waarin mijn naam, email, etc. gevraagd werden voordat ik verder kon. Toen heb ik het er maar op gegokt en de voorgeïnstalleerde Windows direct vanaf een DVD overschreven met mijn voorkeursprogramma Linux Mint. Dat ging goed, en daar hoefde ook niets extra's voor te worden aangeschaft. Er zal hier en daar nog wat moeten worden ingesteld maar ik kan er nu alweer aardig mee werken. Maar als je alles inderdaad op de makkelijkst mogelijke manier wilt en het ook wat mag kosten dan kun je beter geen Linux nemen.
 
Linux is niet gemakkelijk. Maar het is wel gratis en je hoeft niet overal accounts voor te nemen. Toen ik mijn pas aangeschafte refurbished computer opstarte kreeg ik direct al een Windows scherm te zien waarin mijn naam, email, etc. gevraagd werden voordat ik verder kon. Toen heb ik het er maar op gegokt en de voorgeïnstalleerde Windows direct vanaf een DVD overschreven met mijn voorkeursprogramma Linux Mint. Dat ging goed, en daar hoefde ook niets extra's voor te worden aangeschaft. Er zal hier en daar nog wat moeten worden ingesteld maar ik kan er nu alweer aardig mee werken. Maar als je alles inderdaad op de makkelijkst mogelijke manier wilt en het ook wat mag kosten dan kun je beter geen Linux nemen.
Je kan nog steeds windows installeren en zeggen dat je later je email invult maar ze maken het wel steeds lastiger, dat staat mij ook tegen en ik verwacht dat je met W11 er helemaal niet meer aan ontkomt.
Ik heb zowel Mint als Ubuntu een tijdje geprobeerd en ja het is allemaal gratis maar zoals je zegt; het is niet allemaal makkelijk terwijl ik pc onderhoud voor anderen doe en zelf pc'tjes in elkaar zet.
Als een keer iets niet werkt dan moet je flink zoeken op het net en dan vindt je als je geluk hebt bij een paar buitenlandse bronnen (meestal Amerikaans) soms wat informatie maar soms kwam ik er ook niet uit.
Al die taal en commando's tijdens installaties en vooral als iets niet loopt tijdens de installatie en je moet zoeken, het lijkt wel of je weer terug in de tijd van MS Dos bent, als je geen hobbyist bent en niet echt thuis bent in Linux is dat een crime.

Voor W10 home kocht ik een licentie voor ik geloof iets van 15 a 20 euro en ook dan heb je gratis daws en bijzonder veel gratis plugins dus voor het geld hoef je het niet te laten denk ik.
Ik ben net als veel anderen niet gecharmeerd van Microsoft z'n strategie en opvattingen maar Windows werkt voor mij het beste.
Maar ieder z'n meug en als je Linux prettiger vindt dan is dat voor jou een prima keuze natuurlijk.
In ieder geval fijn dat je nu weer een beetje up to date bent met je pc.
 
En dan nergens anders voor te gebruiken. Ik maakte direct al een stuk of tien kaartjes. Voor het geval er weer van alles mis ging. `Of dat niks kost.`
Je kunt natuurlijk ook overdrijven ...

Elke keer als ik windows gebruik om iets te doen komt het vooral neer op "zo hard mogelijk op alle knoppen en 'next' klikken, dan zo vaak mogelijk rebooten, tot het weer werkt", toch?

Overigens heb ik onze W10 arcade/vr/game-pc geupgrade met een developer account en een linux shell zodat ik tenminste van buiten af met scp bestanden er op kan zetten. Werd het zat om steeds eerst alles fysiek via een andere machine te moeten doen. Nu hebben we "het beste van twee werelden", ofzo.

Iig, komt er al geluid uit je computer @ProgHead ?
 
Overigens ben ik al een tijdje aan het testen met PipeWire onder linux, dit is een nieuw audio subsysteem dat alle "standaard" linux audio probeert samen te voegen.
Alsa, jack en pulse-audio werken er in. Hierdoor is het behoorlijk flexibel en een stuk eenvoudiger om op een "desktop" computer meer geavanceerde audio truukjes (meerdere geluidskaarten, jack routings, etc.) te doen.

Hier een (niet zo heel goed, maar misschien wel geschikt) artikel van Hack a Day er over: PipeWire, The Newest Audio Kid On The Linux Block
 
Iig, komt er al geluid uit je computer @ProgHead ?

Jazeker! Het was eerst wel even schrikken omdat de PC mijn externe speakers niet herkende, en ik enkel maar het iele geluid van het interne computerspeakertje hoorde. Maar ik had het stekkertje van mijn externe speakers in de verkeerde computeruitgang gestoken (ik kan licht groen en licht blauw in het schemerlicht achter de computer en tussen de snoeren-wirwar moeilijk uit elkaar houden). Stekkertje in de juiste aansluiting en het probleem was opgelost. De geluidskwaliteit is nu ruimschoots goed genoeg voor mijn hobbywerk.

Ik ben van plan nu als eerste uit te proberen of ik op deze snellere computer ook een stukje progmetal kan maken, en of me dat bevalt.
 
Ben wel benieuwd in hoeverre deze nu een verbetering is met dat wat je had en wanneer je tegen grenzen aanloopt.
 
Omdat ik onder jack (of pipewire) vaak meer dan een programma draai, met elke keer andere verbindingen tussen programmas en hardware, gebruik ik een "session manager" waarin je je projecten kunt beheren.
Een tool hier voor is RaySession: Houston4444/RaySession (ja, je moet dit nog zelf bouwen)

Veel tools ondersteunen dit, alle verbindingen, settings en opslag van opnames en dergelijken worden dan tegelijk in de sessie opgeslagen. Het is zelfs mogelijk om volledige sessie en patch tussen computers over te zetten (liefst wel beiden in dezelfde bitrate, dus niet 44.1K met 48K mengen). Al je plugin settings en save files staan dan allemaal in een `Ray Session/<sessie_naam>/` map per programma.

115147706-990af680-a05c-11eb-94cd-dbbfb5f06a7d.png
 
Ik loop nu tegen het probleem aan dat LMMS de gekozen speelwijze van METAL-GTX (zie hieronder) niet lijkt op te slaan. Bij het invoeren is het nog goed maar daarna niet meer.

speelwijzen.png


Ik gebruik Sforzando in Vestige, en METAL-GTX in Sforzando. Sforzando kan ook als standalone, en dan kan ik er ook live op spelen maar dan zien JACK en Carla 'm niet meer.
 
Hiervoor moet ik waarschijnlijk diep in het MIDI CC gebeuren duiken, en zien te achterhalen welke Linux programmatuur daarmee overweg kan. De scheurende gitaren moeten weer even wachten...
 
Waarom draai je Sforzando niet gewoon in Carla dan?

Overigens kan Carla zelf ook sfz afspelen.
 
CarlaRack in LMMS AppImage draait bij mij geen VST's.
METAL-GTX direct in Carla standalone werkt niet.
METAL-GTX in Sforzando en dat weer in Carla standalone werkt wel, maar hoe ga ik dat vanuit een DAW aansturen?
METAL-GTX in Sforzando standalone kan op basis van een MIDI-file een wav genereren, en dat is nog nader onderzoek waard.
 
Oplossing via een ander forum gevonden. Deze video legt uit hoe je met LMMS Metal maakt:



De articulaties stel je in door de toesten die je op een keyboard moet aanslaan om de articulaties te kiezen als "nepnoten" op de piano-rol aan te geven.
 
Welke distro gebruik je? De Gnome Usage Monitor heeft wel een handige GUI om te zien hoe je schijfruimte wordt gebruikt
 
Ik gebruik Linux Mint.
Zelf gebruik ik al jaren, met genoegen, linux op mijn computers, ook voor muziekproductie. Een paar jaar geleden ben ik van lmms overgestapt naar Ardour. Is er een reden dat je mint gebruikt, en geen Ubuntu Studio?
 
Back
Top