Audio op Linux computer

0,- euro

(serieus, 10 jaar oude computers kun je gratis afhalen, van de straat plukken, bij de lokale hackerspace in elkaar zetten. etc.)
 
In dat geval zijn de Kringlopen inderdaad te duur. Voor die gratis computers moet je dan kennelijk de wegen weten of de juiste connecties hebben, dat was mij in elk geval onbekend.
 
Ja - zelf een computer samenstellen kan ook. Maar daar heb ik geen enkele ervaring mee, dus dat doe ik liever niet.
 
Zou een Dell Optiplex 9020 Tower Desktop 8GB RAM - 128GB SSD - i7-4790 geschikt zijn? Die kan ik tweedehands kopen.
 
Als het helemaal niet duur moet zijn en toch nieuw. Dan een Raspberry-pi à €40 (zonder adapter 2,5 Amp 5V) en (zonder goede koeling) en (zonder besturingssysteem) wat met wat gedoe wel gratis van het internet af te halen is.
Die van mij is al een paar jaar oud en wel wat traag als die warm wordt. Koeling is voor zo weinig geld niet inbegrepen.
 
Laatst gewijzigd:
een Raspberry-pi
We hebben het hier over een DAW pc he. Niet een NAS ofzo.

@ProgHead dat lijkt me een zeer prima PC. heel stuk krachtiger dan wat ik gebruikte voor die screencast. Mogelijk in de toekomst nog uit te breiden met meer geheugen (die cpu kan 32GB hebben totaal) of een grotere/nieuwere disk.

Weet je welk type kast? ze hebben blijkbaar verschillende formaten bij Dell:
desktop-optiplex-9020-polaris-magnum-pdp-module-3.jpg


Het beste natuurlijk zo'n full-size, omdat je er dan eventueel PCI-e kaarten in kunt doen voor uitbreiding.
Die machine die ik op de hackerspace gebruik is zo'n middel-maatje, en dan een i5.

Heb je trouwens al een audio interface die je kunt gebruiken, of wordt dat de volgende stap?

Hoe dan ook veel USB poorten en meerdere schermen mogelijk. Lijkt me dat met zoiets echt wel even vooruit kunt.
 
@ dreamer

Waarschijnlijk wordt die het, heb de verkoper net een mailtje gestuurd. Als ik die PC eenmaal in huis heb wordt het ook gemakkelijker om verder te redeneren over eventuele verdere toeters en bellen. Heeft een audio interface in mijn geval eigenlijk wel nut? Ik heb maar kleine speakertje, en woon in een flat waar ik mijn buren ook niet wil opzadelen met mijn experimentele audio gepruts.
 
@ dreamer

Waarschijnlijk wordt die het, heb de verkoper net een mailtje gestuurd. Als ik die PC eenmaal in huis heb wordt het ook gemakkelijker om verder te redeneren over eventuele verdere toeters en bellen. Heeft een audio interface in mijn geval eigenlijk wel nut? Ik heb maar kleine speakertje, en woon in een flat waar ik mijn buren ook niet wil opzadelen met mijn experimentele audio gepruts.
Muziek op linux is een avontuur op zich. Het wordt allemaal wel steeds beter en er is steeds meer beschikbaar. Een audiokaart helpt altijd, dus dit is de moeite waard. Ik heb sinds kort voor mijn linux project een m-audio audiophile via MP gekocht en dat gaat prima. Deze kun je ook met een hoofdtelefoon gebruiken, fijn voor je buren en voor jou toch beter geluid dan je kleine speakers.

M.b.t. de PC, een beetje i5 of i7 met (bij voorkeur) 8gb moet toch behoorlijk kunnen draaien. Kijk qua software ook eens naar Reaper of Bitwig.
 
We hebben het hier over een DAW pc he. Niet een NAS ofzo.

Op de Raspberry kun je ook muziek maken. Maar alleen op een bepaalde manier dat het ook op elkaar lijkt. Het is een beetje hobbyachtig. En je haalt de manier van doen er zò uit. Het klinkt acceptabel en iedereen kan zijn creativiteit en originaliteit er in kwijt. De programmeur Sam Aaron heeft met die software de basis gelegd. Dan blijft er nog de auteursrechtelijke vraag over.
ICT en Onderwijs BLOG SonicPi
Muziek programmeren met SonicPi – ICT en Onderwijs BLOG Omdat het een Synthesizer wordt genoemd lijkt dat dat hier op dit forum genoemd mag worden. Muziek programmeren met SonicPi.
 
Laatst gewijzigd:
Ok je bedoelt specific de SonicPi software. Daar heb ik geen raspberry pi voor nodig om te gebruiken.

jserle schreef:
Maar alleen op een bepaalde manier dat het ook op elkaar lijkt. Het is een beetje hobbyachtig. En je haalt de manier van doen er zò uit.
Ik kan deze zinnen echt niet volgen, wat bedoel je hier mee?

En ik snap trouwens niet echt wat @ProgHead aan SonicPi heeft als hij een DAW pc wilt.
 
Ik heb inmiddels al een PC besteld, nu nog afwachten of alles met de betaling, de levering, etc. ook goed gaat.

SonicPi heb ik al eens eerder uitgeprobeerd, een leuk programma maar op mijn compoter had ik steeds problemen dat het niet goed wilde opstarten. Daarom heb ik meer aan SuperCollider wat ook gratis is.
 
De computer is vandaag aangekomen. Alles lijkt te werken, maar nu loop ik bij het installeren van mijn audio software toch tegen een probleem op: er kan niets meer bij op het bureaublad (het geheugen zit vol)! Vreemd want op mijn oude computer paste dezelfde software nog wel...
 
Ik moest eerst wat spul van het bureaublad wissen voordat die weer wilde werken. Zegt onderstaand plaatje iets?

hardinfo.png
 
Ik ben geen linux kenner maar 1.29% voor je boot/efi da's de ruimte voor je bios in ieder geval.
Zo te zien zit je ssd helemaal vol, wel vreemd als je pc refusbished geleverd wordt want je zou eigenlijk mogen verwachten dat de harde schijf opgeschoond is?
En een Linux installatie neemt niet veel ruimte in op je schijf.
Je zal toch ff al de programma's moeten bekijken om te bepalen wat er op kan blijven en wat er af moet en daarna zal je ruimte hebben neem ik aan.
 
Ik laat nu mijn samples en soundfont collectie die ik eerder op mijn oude computer op mijn bureaublad had staan maar op een externe harde schijf, dan kan ik in ieder geval weer verder met het installeren van de rest van de audio programmatuur.
 
Heb je de PC inderdaad zo gekregen? Heel vreemd als de schijf bijna vol is, dat kan toch eigenlijk niet.
 
Als je al je samples en soundfonts op die ssd er bij propt zal het aardig snel vol zitten ja.
Op zich zijn die wel fijn om op een ssd te hebben, maar dan niet die waar je system op draait ;)
 
Back
Top