Audio op Linux computer

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.541
Locatie
Zeist
Wat is de beste instelling voor een Linux Mint computer waarop enkel audio dingetjes gedaan worden? Nu loop ik bij het gelijktijdig gebruik van meerdere plugins tegen de grenzen van het systeem aan: mijn computer geeft dan Xruns en meldt niet genoeg geheugen te kunnen vrijmaken. Maar mogelijk is mijn computer door wat handige instellingen in Linux Mint of in Jack te veranderen nog wel wat beter voor audio gebruik te optimaliseren? Ook vraag ik mij af of Timeshift niet te veel geheugen opeet. Wie weet hier meer over? Aan de computer zelf wil ik niets veranderen: die draait zo goed en als er aanvullende zaken gekocht moeten worden ga ik liever direct voor een snellere computer.
 
Beetje heel erg generieke vraag.

Dit ligt voor een groot deel aan welke audio interface je hebt (buffer-size en sample-rate settings in JACK ).

Zonder meer informatie is hier echt totaal geen antwoord op te geven.
 
screenshot.png


Dat is mijn computer. Heb je aan die gegevens genoeg?
 
Nee. Welke audio interface gebruik je?

Overigens is die processor wel echt vrij antiek en is er voor die socket (AM2) eigenlijk ook niks beters te vinden.
 
Ik heb geen externe audio interface.

En het maakt mij ook niet zo veel uit als ik niets live kan doen...
 
Laatst gewijzigd:
Wat voor settings gebruik je nu dan voor JACK? (buffer size, sample rate) en heb je hier al veranderingen in proberen te maken? (van 48k naar 44.1k of van 256 naar 512 etc.).
 
Ik heb daar wat mee gegoocheld maar kan nu niet zeggen dat ik daar goed in thuis ben. Vandaar mijn vraag in dit topic. Voordat ik naar een snellere computer ga uitzien wil ik graag weten of de huidige het echt niet meer aankan. Dit zijn de huidige instellingen van Jack:

jack1.png


jack2.png
 
"Ook vraag ik mij af of Timeshift niet te veel geheugen opeet."
Hoe meer rekenkracht nodig voor iets anders, hoe minder er overblijft voor VST...
Dus ja, best afzetten, zet zoveel mogelijk processen af. Zet ook internet af indien niet nodig.
Maar verwacht daar geen mega winsten van. Misschien 5% ?
 
Oef, 92.2ms op deze settings .. ja ik denk niet dat je veel winst meer kunt maken. Draait het OS vanaf een SSD? dit is waarschijnlijk het enige dat qua snelheid nog iets uit zou kunnen maken. (met name voor het opstarten van programmas, of het lezen/schrijven van data)
 
OK - dan is het vervolgens interessant om te bekijken naar wat voor snellere computer ik zou moeten uitzien voor het soort van audio-gebruik dat ik inmiddels doe. Hieronder een screenshot van de audio progjes die ik gebruik. Niet allemaal tegelijk natuurlijk, maar ik wil daar toch wel probleemloos een stuk of tien tegelijk van kunnen hebben draaien met nog de nodige (laten we zeggen ook maximaal tien) plugins. En dat lukt nu lang niet, want bij ongeveer vier draaiende audio progjes en zo'n vier plugins krijg ik Xruns.

progs.png
 
Klopt - maar dankzij een vrijgevig forumlid kon ik toen weer een tijdje vooruit met zijn overcomplete computer :). En dat is ook al die tijd goed gegaan, maar omdat ik nu met steeds uitgebreidere programmatuur werk loop ik opnieuw tegen de grenzen van het systeem aan.
 
Maar lang verhaal kort: bij je huidige systeem is de rek er wel uit.

Inderdaad - en dat is ook goed om te weten. Maar ik wil het mijzelf bij het zoeken van een vervangende snellere computer niet onnodig ingewikkeld maken. Dus zou het fijn zijn om een paar kentallen te weten zoals de minimale klokfrequentie, het minimale geheugen, etc. waaraan zo'n snellere computer moet voldoen om de door mij beoogde audio projecten (10 progjes + 10 plugins) aan te kunnen.
 
Je huidige systeem heeft maar 2 cores. Zou je bijvoorbeeld een i5 van vergelijkbare snelheid hebben, dan zit daar al HyperThreading bij (waardoor elke core meerdere threads/taken tegelijk kan doen).
Deze cpu is zo'n 12 jaar oud. Zou je bij het grof vuil een 10 jaar oude PC vinden dan zou deze waarschijnlijk al sneller zijn :P

Het hoeft niet moeilijk te zijn om voor weinig geld een flinke upgrade voor dit systeem te vinden. En als je weet dat je graag vooruit wilt met deze software setup is dat natuurlijk een minimale investering.
 
Een tweedehandsje is mij goed genoeg en als de Kringloop bij ons weer open gaat kan ik daar ook wel aan komen. Maar dan moet ik wel weten waar ik naar moet kijken.
 
Een tweedehandsje is mij goed genoeg en als de Kringloop bij ons weer open gaat kan ik daar ook wel aan komen. Maar dan moet ik wel weten waar ik naar moet kijken.
Als je op mp kijkt dan vindt je pc's met bijv i5 processor van een paar generaties terug voor 100 a 150 euro.
Ik kocht vorig jaar een pc voor erbij omdat in mijn audio pc geen goede videokaart zat en ik wilde een bepaald spel kunnen spelen.
Ik kocht een pc met een Nvidea GTX 960 kaart er in voor 160 euro met een ssd en een 1 tb gewone harde schijf erin, die kostte me 160 euro.
Zeker omdat je op Linux zit kan je met een pc met een i5 processor van een jaar of vier terug al heel lekker door voor een aantal jaren, dat kost je max 150 euro denk ik, kijk gewoon ff op mp wat je tegen komt en overleg eventueel hier op het forum met anderen als je twijfelt.
 
Back
Top