Ervaringen Roland cloud

Ik heb toch in het verleden de nodige software 'gekocht' waar ik intussen niets meer mee kan vanwege gebrek aan ondersteuning.
 
Mja, het hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt.

Als je ziet hoeveel instrumenten en sounds je krijgt, is de value-for-money gewoon gestoord goed. Er zit echt véél in en het is ook écht goed. Je hebt altijd de laatste versies. Regelmatige updates gegarandeerd. Alles wat ze nieuw uitbrengen komt er meteen bij en hoef je niet extra te kopen. De service lijkt ook stabiel, ik merk / hoor in elk geval weinig over problemen of storingen. En in veel gevallen krijg je lifetime keys (regelmatige acties) of kun je lifetime keys aanschaffen zodat je die ook na afloop van een abo nog kunt gebruiken.

Nadelen zijn telkens terugkomende kosten bij verlenging abo, de notie dat de software niet echt van jou is (maar dat is de meeste software sowieso niet, lees maar eens een gebruikersovereenkomst door) en dat de Roland Cloud Manager niet bepaald het fijnste stuk software op aarde is.

Maar als profi studio of liefhebber van de classic Roland sound zou ik het zeker in overweging nemen.
Ik vind het zelfs ideaal. In het begin was ik erop tegen, maar sinds ik UAD Spark vind ik het voor plugins ideaal.
Ik kan hun plugins gebruiken voor een x bedrag per maand/jaar. Ik krijg updates en elke maand krijg ik een nieuwe plugin van hun.


Hetzelfde geld als je een Playstation abonnement hebt. Sindsdien hoef ik geen games te kopen.
 
Ik heb momenteel een serieuze discussie met Roland hierover. Ik heb dus zowel een Roland Fantom 8 alsook een Fantom 07. Bij die Fantom 8 krijg je model expansions bij. Hoewel 'krijgen', als je het prijsverschil tussen een Fantom en een Fantom 0 ziet, betaal je die grotendeels gewoon. Soit, ik heb dus die licenties in mijn Roland Cloud. Heel leuk, dus dan installeer ik die ineens ook op mijn Fantom 07 zou je denken. Is ook handig want Roland heeft ervoor gezorgd dat je backups van beide reeksen compatible zijn zover het toestel de plugin kan draaien (voor de V piano gaat dat bijvoorbeeld niet, maar dat snap ik). Maar die andere model expansions zijn 100% compatible. Je kan dat zien online.
Maar nee, dat gaat niet. Ah nee, want ik heb de licentie enkel voor mijn Fantom 8 en niet voor de Fantom 0 reeks. Dus ofwel betalen (Pro of Ultimate = 100 / 200 euro per jaar) ofwel lifetime licenties kopen (600 euro) voor licenties die ik al heb! Daar maken ze geen reclame mee dat die licenties niet compatible zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb momenteel een serieuze discussie met Roland hierover. Ik heb dus zowel een Roland Fantom 8 alsook een Fantom 07. Bij die Fantom 8 krijg je model expansions bij. Hoewel 'krijgen', als je het prijsverschil tussen een Fantom en een Fantom 0 ziet, betaal je die grotendeels gewoon. Soit, ik heb dus die licenties in mijn Roland Cloud. Heel leuk, dus dan installeer ik die ineens ook op mijn Fantom 07 zou je denken. Is ook handig want Roland heeft ervoor gezorgd dat je backups van beide reeksen compatible zijn zover het toestel de plugin kan draaien (voor de V piano gaat dat bijvoorbeeld niet, maar dat snap ik). Maar die andere model expansions zijn 100% compatible. Je kan dat zien online.
Maar nee, dat gaat niet. Ah nee, want ik heb de licentie enkel voor mijn Fantom 8 en niet voor de Fantom 0 reeks. Dus ofwel betalen (Pro of Ultimate = 100 / 200 euro per jaar) ofwel lifetime licenties kopen (600 euro). Daar maken ze geen reclame mee dat die licenties niet compatible zijn.
Reken erop dat je met een sub (pro/ultimate) alsnog een lifetime key moet betalen voor je hardware
 
Reken erop dat je met een sub (pro/ultimate) alsnog een lifetime key moet betalen voor je hardware
Dat had ik zelfs nog niet gezien. Inderdaad, die memberships werken alleen in Zenology op je computer. Absurd gewoon. Dus dan moet je voor je hardware de licenties dus per toestel kopen. Ik vind het echt schandalig dat Roland die nieuwe reeksen synths verkoopt onder de slogan dat ze alle draaien op dezelfde eigen ontwikkelde processoren, maar dat ze je dan helemaal vastzetten door die licenties niet te delen in je Cloud. Zo kan je bijvoorbeeld ook de "German Concert" voor de RD-2000 ook gewoon simpelweg niet kopen voor je Fantom (hoewel die zeker meer processor power heeft en op dezelfde chip draait). Dan is het idee van de Cloud voor je Roland hardware toch helemaal overbodig. Wat ik wel snap is dat niet alle hardware alle modellen aankan (puur naar processing power toe dan).
 
Als dat klopt is dat wel schraal dan. Die ACB PlugOuts voor de System-1 en 8 kun je met een Cloud abo gewoon naar believen op de hardware kwakken en daar staat het ook op tot je het vervangt door wat anders, los van abo/license status.
 
tis een beetje een ondoorgrondelijk ding te worden met al die vage zaken.
Ik krijg er een beetje een punthoofd van.

Best aso dat je gewoon een paar keer moet betalen terwijl die HW bakken ook niet echt goedkoop zijn. IPV van een blije gebruiker, hou je er een zure klant aan over. Lekker slim Roland in een totaal verzadigde software markt
 
Een klein beetje ter verdediging.
Die expansions die je nu 'gratis' bij de Fantom kreeg, kwamen pas ruim een jaar nadat de Fantom verkrijgbaar was.
Bij de Fantom-0 was meteen duidelijk dat voor die modellen betaald moest worden.

Overigens vind ik de nieuwe versie van de cloud onhandiger en minder prettig werken.
 
Een klein beetje ter verdediging.
Die expansions die je nu 'gratis' bij de Fantom kreeg, kwamen pas ruim een jaar nadat de Fantom verkrijgbaar was.
Bij de Fantom-0 was meteen duidelijk dat voor die modellen betaald moest worden.

Overigens vind ik de nieuwe versie van de cloud onhandiger en minder prettig werken.
Ja en nee. Toen ik mijn Fantom kocht waren die pakketten al uit en kreeg ik die er inderdaad 'gratis' bij ja. Als je achteraf het prijsverschil met de Fantom 0 reeks zag, die wel later uitkwam, was dat 'gratis' verhaal al minder gratis. Die 0-reeks kost namelijk echt wel pakken minder ook. Maar gelukkig ben ik met de synth (zowel de F8 als de F07) op zich heel erg tevreden, daar zit het probleem niet. Alleen blijf ik het belachelijk vinden dat ze mijn eigen licentie niet laten installeren op beide synths. 80% van de gebruikers heeft wrsl niet eens 2 compatibele synths, daar zal hun marketing plan ook niet van instorten hoop ik. Berg dan je cloud op en steek de toegelaten software gewoon in de firmware he. Ik merk op heel wat FB groepen ook dat men mij er op wijst dat dit overduidelijk is dat die licentie maar op 1 toestel werkt en dat dat in de policies staat. Ik ben gaan zoeken, ik vind dat letterlijk nergens he.
 
Bij de eerste reeks Fantoms kreeg je een gratis T-shirt. Ik heb dan ook de vraag gesteld of je die dan al dan niet mag aandoen als je op je Fantom 0 reeks speelt. In de logica van Roland niet volgens mij.
 
Back
Top