Met 3 microfoons (een tongue drum) opnemen

Ik vond ook die handpans erg mooi diep en laag klinken maar ff zo'n 13 a 1500 euro is niet niks natuurlijk.
Omdat ik toch wel een zo laag en diep mogelijk geluid wilde heb ik het grootste formaat tongue drum besteld en heb ik wel het gevoel dat dit een heel meditatief instrument is.
Zoals Dozart al zegt; mede door die mooie lange sustain die er in zo'n tongue drum zit kan je veel ruimte laten tussen de noten vind ik terwijl de sound door blijft gaan en je je mee laat dragen op die tonen.

Heb jij die Novadrum van 14inch of van 17 inch gekocht?
Die Kosmosky is niet helemaal wat ik ervan had gehoopt (wel mooie sound hoor, heel helder en prachtige lange sustain; alleen ik mis persoonlijk een beetje de diepte; het is een dubbelzijdige trouwens, met 2 scales, c-maj/d-min)), en had ik eigenlijk kunnen weten achteraf gezien. Terugsturen is alleen niet écht een optie: kan wel, maar dan zit ik dus met de verzendkosten van 2x 62 euro + een of andere BTW-tax van 30 euro, en dat dan ook weer x2. Dan zit ik met zo veel kosten daaraan dat het echt weggegooid geld is. Kan ik 'm beter proberen te verkopen weer denk ik.

Die Novadrum is voor mij naast een Rav vast ook wel een leuke optie. Die klinkt op de youtubefilmpjes ook zeker goed m.i. Heeft veel weg volgens mij qua sound van de rav vast, of hoor ik dat verkeerd?
 
Nav. dit draadje had ik al gekeken naar de prijzen van een handpan, viel toch wel een beetje van m'n stoel... :D Veel merken/modellen die zelfs nog wat duurder zijn dan @krautrock1958 hierboven noemt, je kunt er gemakkelijk >2000 euro aan uitgeven. Ook gekeken of je zoiets zelf kan maken, maar het is kennelijk nog niet zo gemakkelijk om het echt goed te krijgen, dus dat het prijzig is heeft zo z'n redenen.

Ja... schijnen ook redelijk zeldzaam te zijn. En aangeraden wordt niet de eerste de beste te kiezen en voor 'lekker goedkoop' te gaan.
Ik zou echt voor een rav vast gaan, of iets vergelijkbaars als je die sound zoekt. Qua sound vrijwel identieke tongue drums.
 
Heb jij die Novadrum van 14inch of van 17 inch gekocht?
Die Kosmosky is niet helemaal wat ik ervan had gehoopt (wel mooie sound hoor, heel helder en prachtige lange sustain; alleen ik mis persoonlijk een beetje de diepte; het is een dubbelzijdige trouwens, met 2 scales, c-maj/d-min)), en had ik eigenlijk kunnen weten achteraf gezien. Terugsturen is alleen niet écht een optie: kan wel, maar dan zit ik dus met de verzendkosten van 2x 62 euro + een of andere BTW-tax van 30 euro, en dat dan ook weer x2. Dan zit ik met zo veel kosten daaraan dat het echt weggegooid geld is. Kan ik 'm beter proberen te verkopen weer denk ik.

Die Novadrum is voor mij naast een Rav vast ook wel een leuke optie. Die klinkt op de youtubefilmpjes ook zeker goed m.i. Heeft veel weg volgens mij qua sound van de rav vast, of hoor ik dat verkeerd?

Ik heb de 17 inch gekocht, ik zie dat op het moment de tongue drums bij RAV korting hebben en wel lekker geprijsd zijn, daar komt dan nog wel verzendkosten bij natuurlijk of je kan ook bij Thomann 'm kopen.
Die van jou heeft zeker een lange sustain maar idd naarmate de grootte toeneemt wordt de klank dieper, krijgt het meer "body' om het zo maar te zeggen.
Wat dat betreft is het net als met een basweergave van een speaker; des te groter des te meer bas.
Dat is waarom ik meteen voor een flink formaat heb gekozen; beter iets meer geld maar wel meteen de sound die ik lekker vind.
Het zal heel persoonlijk zijn welk merk iemand het fijnst vind klinken en dan heb je ook nog te maken met de opnamekwaliteit en youtube natuurlijk, da's toch anders dan bij je thuis in real life.
Ik heb de Nova gekozen omdat die een lange sustain heeft en ook genoeg body heeft maar ik ben natuurlijk ook op clipjes afgegaan maar in ieder geval kreeg ik bij deze wel het goede gevoel, zelfs via youtube dus dan moet het wel bijna meevalen zou je denken. :)
In dat vergelijkingsclipje hierboven hoor je ook dat z'n handpan meer diepte heeft maar de sustain van de tonguedrum vind ik ook wel lekker moet ik zeggen.
Maar goed; zo'n handpan vind ik gewoon voor de hobby echt te gek qua prijs.

Voor een goede vergelijking; hier twee clips van beiden in dezelfde scale en een goede grootte, het kan met de opname te maken hebben maar de Nova spreekt me toch meer aan;







Ze hebben ook deze bij Nova, zelfde grootte en een stuk goedkoper maar ik vind 'm ook minder klinken, minder body, ik heb wel getwijfeld gezien de prijs;

 
Laatst gewijzigd:
Voor een goede vergelijking; hier twee clips van beiden in dezelfde scale en een goede grootte, het kan met de opname te maken hebben maar de Nova spreekt me toch meer aan;

Mee eens, die klinkt lekker dromerig, om het maar zo uit te drukken. :) Echt een mooi geluid, goede keuze.
 
Ik heb de 17 inch gekocht, ik zie dat op het moment de tongue drums bij RAV korting hebben en wel lekker geprijsd zijn, daar komt dan nog wel verzendkosten bij natuurlijk of je kan ook bij Thomann 'm kopen.
Die van jou heeft zeker een lange sustain maar idd naarmate de grootte toeneemt wordt de klank dieper, krijgt het meer "body' om het zo maar te zeggen.
Wat dat betreft is het net als met een basweergave van een speaker; des te groter des te meer bas.
Dat is waarom ik meteen voor een flink formaat heb gekozen; beter iets meer geld maar wel meteen de sound die ik lekker vind.
Het zal heel persoonlijk zijn welk merk iemand het fijnst vind klinken en dan heb je ook nog te maken met de opnamekwaliteit en youtube natuurlijk, da's toch anders dan bij je thuis in real life.
Ik heb de Nova gekozen omdat die een lange sustain heeft en ook genoeg body heeft maar ik ben natuurlijk ook op clipjes afgegaan maar in ieder geval kreeg ik bij deze wel het goede gevoel, zelfs via youtube dus dan moet het wel bijna meevalen zou je denken. :)
In dat vergelijkingsclipje hierboven hoor je ook dat z'n handpan meer diepte heeft maar de sustain van de tonguedrum vind ik ook wel lekker moet ik zeggen.
Maar goed; zo'n handpan vind ik gewoon voor de hobby echt te gek qua prijs.

Voor een goede vergelijking; hier twee clips van beiden in dezelfde scale en een goede grootte, het kan met de opname te maken hebben maar de Nova spreekt me toch meer aan;







Ze hebben ook deze bij Nova, zelfde grootte en een stuk goedkoper maar ik vind 'm ook minder klinken, minder body, ik heb wel getwijfeld gezien de prijs;



Dat filmpje met die Rav Vast heeft sowieso de beste opnamekwaliteit. Inmiddels weet ik uit ervaring dat dit wel heel erg uitmaakt met hoe het instrument op je overkomt in een youtubefilmpje, en hoe anders dit in het echt kan klinken :P Met een beetje compressie, EQ, juiste microfoons en mic-opstellingen (die volgens mij lang nog niet iedereen kent op youtube) etc. kun je het echt goed laten klinken in je DAW. Dus alsnog best lastig om te oordelen op grond van youtubefilmpjes.
Vind die Nova (heb inmiddels meerdere filmpjes ervan bekeken, deze is ook leuk: lekker man, zo zitten aan het water bij zonsondergang met je drum :) ) ook echt goed klinken, en overweeg 'm ook wel sterk moet ik zeggen. Lijkt me toch prima kwaliteit... en beter prijsje idd.
Wel is die alleen te bestellen vanuit Rusland dus neem ik aan? Dat vind ik nu toch wel een beetje een tricky dingetje geworden om ff over na te denken. Want ik zit nu dus met die Kosmosky die eigenlijk niet helemaal is wat ik ervan hoopte, en dan zit je maar mooi met je verzendkosten x2 als het tegenvalt. Best pijnlijk voor je portemonnee haha. Dat heb je natuurlijk niet als je via baxmusic of thomann bestelt.
Mocht iemand hier interesse hebben in een dubbelzijdige kosmosky..... want ik denk dat ik 'm op marktplaats ga zetten. De sound is echt wel heel mooi hoor. Topkwaliteit in feite gewoon, alleen tja, toch net niet wat ik persoonlijk zoek. Ik twijfel wel of ik 'm er bij hou wellicht, want op zich kan die sound eens uitkomen natuurlijk. En het is wel mooie decoratie voor in huis verder haha.

Maar goed........ voor mij gaat de strijd wel een beetje tussen de Rav Vast en de Nova nu. Mijn idee blijft nog wel dat de Rav het meest in de buurt van handpan sound zit. Maar ik weet niet of dit ook echt feitelijk zo is.

Overigens, de POLARIS heeft ook een sublieme sound als ik op de filmpjes afga. Ook erg mooi. Maar ook lekker prijzig.
Zou ik ook nog willen overwegen.

 
Mooie prijsjes idd nu die Rav vast!
 
lekker man, zo zitten aan het water bij zonsondergang met je drum :) ) ook echt goed klinken, en overweeg 'm ook wel sterk moet ik zeggen. Lijkt me toch prima kwaliteit... en beter prijsje idd.
Wel is die alleen te bestellen vanuit Rusland dus neem ik aan?

Vanuit de Oekraïne wordt die verzonden en je kan 'm alleen bestellen via Etsy.

Maar goed........ voor mij gaat de strijd wel een beetje tussen de Rav Vast en de Nova nu. Mijn idee blijft nog wel dat de Rav het meest in de buurt van handpan sound zit. Maar ik weet niet of dit ook echt feitelijk zo is.

Je moet gewoon diegene bestellen die voor jou het beste klinkt.
Wat ik wel bijzonder vindt is dat je die RAV het dichtst bij een handpan in de buurt vind komen terwijl ik nou juist die Nova meer in de buurt van een handpan vindt komen omdat die meer body heeft, zeker ook nu ik dat clipje bij het strand hoor en die goed vergelijkbaar is met dat clipje wat ik vanmiddag postte en ik er dus maar vanuit ga dat als ze in deze twee verschillende situaties goed overeenkomen dat die van Nova dan ook gewoon goed klinkt.
Ik heb in ieder geval voor mij wel de juiste keuze gemaakt vind ik voor zover ik dat via clipjes kan bepalen natuurlijk....

en beter prijsje idd

Da's nog ff afwachten want de prijzen op Etsy zijn wel incl BTW maar daar komt nog wel BTW en invoerrechten bij natuurlijk.
Dus misschien ligt het niet zover uit elkaar maar wat is een bedrag van 50 of 75 euro verschil uiteindelijk als je daarmee wel de goede keuze maakt?
Da's natuurlijk anders met een handpan die zomaar 800 a 1200 duurder kan zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Vanuit de Oekraïne wordt die verzonden en je kan 'm alleen bestellen via Etsy.



Je moet gewoon diegene bestellen die voor jou het beste klinkt.
Wat ik wel bijzonder vindt is dat je die RAV het dichtst bij een handpan in de buurt vind komen terwijl ik nou juist die Nova meer in de buurt van een handpan vindt komen omdat die meer body heeft, zeker ook nu ik dat clipje bij het strand hoor en die goed vergelijkbaar is met dat clipje wat ik vanmiddag postte en ik er dus maar vanuit ga dat als ze in deze twee verschillende situaties goed overeenkomen dat die van Nova dan ook gewoon goed klinkt.
Ik heb in ieder geval voor mij wel de juiste keuze gemaakt vind ik voor zover ik dat via clipjes kan bepalen natuurlijk....



Da's nog ff afwachten want de prijzen op Etsy zijn wel incl BTW maar daar komt nog wel BTW en invoerrechten bij natuurlijk.
Dus misschien ligt het niet zover uit elkaar maar wat is een bedrag van 50 of 75 euro verschil uiteindelijk als je daarmee wel de goede keuze maakt?
Da's natuurlijk anders met een handpan die zomaar 800 a 1200 duurder kan zijn.
Die Nova klinkt ook zeker goed ja. Zit denk ik wel aardig in dezelfde quality range.

Maar ik heb toch besloten voor de RAV te gaan. :D Nu alleen nog ff kiezen of ik nou de D minor celtic wil, B kurt of double ding. Of..... WEET IK VEEL!!! Lastig te bepalen dat :P
 
Keuze gemaakt en besteld!



Helemaal een toonschaal voor mij dit. Urenlang vandaag alles vergeleken en overwogen qua toonschalen, om tot de best overwogen keuze te komen. Maar dit is 'm voor mij. Zo wil ik 'm hebben.

Binnen 3-5 dagen wordt ie geleverd. Kijk er naar uit!! Ik wil al zo lang een Rav Vast!
Gaat echt cool speelgoed worden dit.

Voor 'slechts' 540 euro (inc. case +35€) op Etsy... Mooi prijsje voor zo'n tongue drum.
 
Laatst gewijzigd:
Helemaal een toonschaal voor mij dit. Urenlang vandaag alles vergeleken en overwogen qua toonschalen, om tot de best overwogen keuze te komen. Maar dit is 'm voor mij. Zo wil ik 'm hebben.
Je hebt 't er maar druk mee. :)
Mooie prijs in ieder geval!
 
Je hebt 't er maar druk mee. :)
Mooie prijs in ieder geval!

Ja, beter ff echt goed de juiste keuze maken. Had toch de tijd gisteren. :dubbel:
Hoop dat ie snel komt. Jij 'm al binnen?
 
Hij is vannacht in Eindhoven garriveerd en staat voor morgen gepland.

:walker::baco: Cool!
Heb die net nog eens zitten bekijken, en viel me op hoe ongelooflijk veel die qua vorm eigenlijk wel niet lijkt op een rav.
Daar heb je sowieso ook echt volgens mij wel een geweldige tongue drum aan.
Kijk al uit naar de opnames. ;) Maar eerst ff oefenen waarschijnlijk.

Welke toonschaal krijg je trouwens?
 
Welke toonschaal krijg je trouwens?

D Celtic, jij koos voor een wat opgewekter schaal hoorde ik in die clip maar ik heb 't idee dat voor mij dat iets te vrolijk klinkt terwijl ik juist wat meer naar het meditatieve karakter zoek.
Kijk al uit naar de opnames. ;) Maar eerst ff oefenen waarschijnlijk.
Ja, eerst maar ff oefenen en maar 'ns kijken hoe het gaat.
Ik was al wat wezen kijken op YT voor de goede microfoon voor zoiets en zag ook van die magnetische contact microfoons, wel makkelijk alleen ik heb geen idee van de kwaliteit?
Ik start maar met een condenser mic om te beginnen die ik al heb en dan maar zien hoe ik verder ga.
Het is maar voor de hobby dus ik zoek ook niet een pro kwaliteit voor veel geld maar als ik kans zie om voor niet te veel geld eventueel een iets betere kwaliteit te hebben dan zal ik het niet laten.
Maar in eerste instantie is dit voor mij een instrument om lekker op te spelen om zo in een relaxte, meditatieve mood te komen.
 
D Celtic, jij koos voor een wat opgewekter schaal hoorde ik in die clip maar ik heb 't idee dat voor mij dat iets te vrolijk klinkt terwijl ik juist wat meer naar het meditatieve karakter zoek.

Ja, eerst maar ff oefenen en maar 'ns kijken hoe het gaat.
Ik was al wat wezen kijken op YT voor de goede microfoon voor zoiets en zag ook van die magnetische contact microfoons, wel makkelijk alleen ik heb geen idee van de kwaliteit?
Ik start maar met een condenser mic om te beginnen die ik al heb en dan maar zien hoe ik verder ga.
Het is maar voor de hobby dus ik zoek ook niet een pro kwaliteit voor veel geld maar als ik kans zie om voor niet te veel geld eventueel een iets betere kwaliteit te hebben dan zal ik het niet laten.
Maar in eerste instantie is dit voor mij een instrument om lekker op te spelen om zo in een relaxte, meditatieve mood te komen.

Ik heb ook D celtic (minor) gekozen dus. Kun je volgens mij in principe vele kanten mee op...

Wat mij betreft is voor de opname wat ik nu heb aan microfoons en opstelling echt perfect. Kan me niets beters meer wensen eigenlijk.
Die condensor zou je sowieso beter niet in je tongue drum kunnen plaatsen, mocht je dit willen. Ik heb dit ook geprobeerd, maar dan moet je 'm vrij zacht zetten, anders is zo'n ding veel te gevoelig.
Condensators zijn echt beter voor er boven.
Je zou er één boven kunnen hangen, en een dynamische erin. Of idd zo'n magnetische contactmicrofoon. Ik weet echter ook niet of dat goeie kwaliteit levert. Dat zijn overigens ook volgens mij condensators?
Geen idee....

Die dynamische van DAP, die ik heb, kost iig maar 41 euro. Statiefje erbij van 12 euro nog wat.
Die matched pair Rode M5 waren 138 euro. Maar goed, je zou het met die ene kunnen proberen. Of anders nog een niet al te dure erbij. Unmatched pair zijn velen ook voorstander van. :)
 
Trouwens, ff een vraagje.. we zitten hier toch in klank, geluid en theorie.
Ik speel graag op de drums met reverb aan, en andere effecten. Heerlijk om tijdens het spelen zo helemaal een lekkere space te creëren. Maar ja, dit gaat meestal pas achteraf, want ik moet eigenlijk altijd het volume van de gain flink terugdraaien om geen gigantische feedback te krijgen tijdens het spelen. Ik weet dat om feedback te voorkomen je de membraans van je microfoons en de membraans van je speakers eigenlijk moet zien als ogen die elkaar kunnen zien, en daardoor feedback gaan creëren. Wil je daar dus vanaf, dan moet je ervoor zorgen dat die 'ogen' elkaar niet kunnen zien.
Daarom zie je vaak bij live-optredens dat de speaker vóór de microfoon zijn geplaatst. In een thuis-setting achter een bureau, is dat echter lastig. Je wilt in feite spelen en dat via de speakers voor je weer terugkrijgen. Maar dan krijg je die shit feedback. Weet er hier iemand hoe je dat op kan lossen op een andere manier?
 
Weet er hier iemand hoe je dat op kan lossen op een andere manier?

Ik zou zeggen, gebruik een microfoon die heel directioneel is, dus vrijwel alleen het geluid oppikt uit de richting van de geluidsbron.
 
Ik zou zeggen, gebruik een microfoon die heel directioneel is, dus vrijwel alleen het geluid oppikt uit de richting van de geluidsbron.

Is gezien mijn A-B-opstelling nogal lastig te realiseren.

Enige optie zoals ik het nu zie is om de speakers dan achter me te plaatsen, naar de huiskamer, waar ik zelf niet zit :P
Zou wel een goed idee zijn voor een huiskamerconcertje voor vrienden of zo haha.
 
Weer 'even' lekker zitten drummen op m'n Nataraj pygmy. 24 minutenlange sessie :D

 
Back
Top