Met 3 microfoons (een tongue drum) opnemen

Dozart

Super Сasual Dating Real-life Females
Lid sinds
27 juli 2011
Berichten
1.026
Locatie
GB
Ik merk dat ik met dit soort dingen altijd echt enorm simpel ben op muziekgebied, nog steeds na al die jaren. Produceer al een eeuwigheid, maar eigenlijk uitsluitend als ik een nummertje wil maken. Voor de rest heeft al dat audiogedoe me nooit echt geboeid (ben er als ik niet met een nummer bezig ben eigenlijk ook nooit echt mee bezig), maar daarin kom ik mezelf tegen als ik dit soort dingen wil gaan doen: dat ik technisch gezien voor m'n gevoel af en toe van toet noch blazen weet.
Nu wil ik mijn Tongue Drum graag op de best mogelijke manier opnemen, en wel op de volgende manier:

een microfoon IN de tongue drum (dynamische microfoon). Een microfoon links boven, en mic rechts boven (condensor microfoons). Die laatste 2 dus voor het stereo-effect, als zijnde een soort 'overheads' (die term vind alleen een beetje tekort doen). Nou, die set up heb ik helemaal klaar, en klinkt op zich als een klok*. Om die set up voor elkaar te krijgen, heb ik echter in ableton 3 audio-inputs nodig, om de 3 mic's afzonderlijk van elkaar te kunnen afstellen, en dat kan dus (ogenschijnlijk?) niet, met mijn Scarlett 2i2 audio-interface. Maar ik neem met minder geen genoegen. Het moet en zal op die manier. Ook getest met een Behringer audio-interface met 4 inputs (U-Phoria UMC 404) , en dat is het enige dat werkelijk klinkt zoals ik het wil. Maar die Behringer heeft een duidelijke irritante ruis als ik de microfoons aan zet, in tegenstelling tot m'n Scarlett. Dus oprotten met dat ding :P die gaat weer terug.ben daarbij ook veel te erg gesteld op m'n Scarlett 2i2 interface.

Nu zag ik op youtube iets over multitrack recorders, maar ik zie door de bomen het bos ff niet meer. Ik heb de afgelopen week al zo veel zooi besteld, en steeds er weer iets bij, en nog iets, nog een kabeltje vergeten, weer een dag wachten, nog twee, pfff. Dat apparaatje, dit dingetje, dat nog, ik zal het jullie besparen verder wat voor een week ik erop heb zitten qua frustratie en gekut. Het is wat als je bepaald geen technische routingknobbel in je kop hebt zitten.

Dus daarom zou ik graag hier eens wat Nederlandstalig advies willen vragen. Wat kun je nou doen in dit geval? Ben ik idd, zoals ik (wellicht ten onrechte) denk veroordeeld tot het kopen van een nieuwe interface met meer input-mogelijkheden? Of zit ik in een ingewikkeldheidspsychose en is de oplossing veul en veul makkelijker? Wie kan het mij vertellen? Het lijkt me ergens wat raar dat de meeste interfaces slechts 2 inputs hebben, terwijl multitracking toch volgens mij vrij veel voorkomt onder muzikanten, en men hier vast niet allemaal grote interface-kasten voor hebben staan. Alleen ik word stapelgek zo onderhand van al die ingewikkelde uitleg daarover op youtube. Ik ben niet zo goed in 'quarder cable connections via mixers' en zo (oh ja, een mixer besteld, dat heb ik ook nog geprobeerd! jaja, ook besteld, maar werkte ook niet, dus gaat ook weer terug denk ik).

Lang verhaal, kort: ik ben dom, en jij hopelijk slim: enlighten me!
 
Laatst gewijzigd:
Eerlijk gezegd denk ik dat twee mics genoeg is. Eén er in en één erboven. Zo nam ik mijn djembé ook altijd op... compleet ander instrument natuurlijk, maar ook veel subtiliteiten in de klank als je een beetje kunt spelen... Ik zou ipv een nieuwe interface met meer inputs dan eerder aan een betere mic denken en gewoon voor twee mics gaan ipv drie.
Minder is meer hoor.
 
voegt die derde mic zoveel toe dat je niet met 2 mics kan opnemen?
Als je geen interface wil kopen kan je ook een mixer nemen zodat je van drie mics 2 sporen krijgt.
 
Ik heb twee weken terug een tongue drum besteld (nog niet binnen) en ik zat er ook al over na te denken.
Ik zie bijv bij RAV op youtube dat ze het met eentje doen centraal boven de drum, da's een bedrijf dus ik neem aan dat als ze zo goed mogelijk willen over komen dat ze wel aandacht besteden aan de mic.
Zelf dacht ik eventueel met twee in een hoek van 45 graden er boven maar wat hierboven gezegd wordt door @man-T met één er boven en eentje eronder vind ik ook geen gekke gedachte want daar zag ik ook iemand op youtube over vertellen, dan krijg je ook die mooie diepe klanken wellicht beter in de mix?
Als je echt flinke eisen stelt dan zou ik een kleine mixer aanschaffen zoals @flyweight ook al zegt en dan gewoon experimenteren met verschillende opstellingen.
 
Misschien dat je met een mid-side microfoonopstelling kan bereiken wat je wil? In plaats van twee overheads die op je drum gericht staan gebruik je dan een figure-8 mic die naar de zijkanten gericht staat. De microfoon in je drum gebruik je dan als mid.

Moet je wel in ableton je mid-side signalen naar een linker en rechter kanaal omzetten. Dat doe je door voor links je mid met een beetje side te mixen en voor rechts hetzelfde maar dan draai je de fase van je side-kanaal om. Zorg wel dat je links en rechts evenveel side mee-mixt. Als je je side kanaal harder of zachter zet wordt je eindmix meer of minder stereo.
 
Eerlijk gezegd denk ik dat twee mics genoeg is. Eén er in en één erboven. Zo nam ik mijn djembé ook altijd op... compleet ander instrument natuurlijk, maar ook veel subtiliteiten in de klank als je een beetje kunt spelen... Ik zou ipv een nieuwe interface met meer inputs dan eerder aan een betere mic denken en gewoon voor twee mics gaan ipv drie.
Minder is meer hoor.
Ik heb de Rode N5 matched pair hiervoor gekocht, die zijn wel goed. En een DAP dynamische microfoon: PL-07 (een shure 57 kloon). Het voegt wel iets toe hoor. Ik heb het vergeleken met 2 mic's. Het voegt vooral wat meer body toe aan het geluid van het instrument. Wat laag/diepte. Het is redelijk subtiel. Het is niet zo dat 2 mics helemaal niet goed klinken of zo. Maar toch. Alleen ik weet dus niet hoe dit met 2 inputs ook te realiseren is dat je ze alle 3 op die manier kan inzetten....
 
voegt die derde mic zoveel toe dat je niet met 2 mics kan opnemen?
Als je geen interface wil kopen kan je ook een mixer nemen zodat je van drie mics 2 sporen krijgt.

Dat heb ik nu ook dus. :) Alleen tja, dat is idd nog steeds op 2 sporen idd. Ik had gehoopt die microfoon-inputs op die mixer als extra sporen zouden kunnen dienen, maar dat was weer niet zo slim van me geloof ik haha.
 
Ik heb twee weken terug een tongue drum besteld (nog niet binnen) en ik zat er ook al over na te denken.
Ik zie bijv bij RAV op youtube dat ze het met eentje doen centraal boven de drum, da's een bedrijf dus ik neem aan dat als ze zo goed mogelijk willen over komen dat ze wel aandacht besteden aan de mic.
Zelf dacht ik eventueel met twee in een hoek van 45 graden er boven maar wat hierboven gezegd wordt door @man-T met één er boven en eentje eronder vind ik ook geen gekke gedachte want daar zag ik ook iemand op youtube over vertellen, dan krijg je ook die mooie diepe klanken wellicht beter in de mix?
Als je echt flinke eisen stelt dan zou ik een kleine mixer aanschaffen zoals @flyweight ook al zegt en dan gewoon experimenteren met verschillende opstellingen.

Heb je misschien een link naar dat filmpje?
Enne, welke tongue drum heb je besteld? Mooi en leuk instrument!
 
Misschien dat je met een mid-side microfoonopstelling kan bereiken wat je wil? In plaats van twee overheads die op je drum gericht staan gebruik je dan een figure-8 mic die naar de zijkanten gericht staat. De microfoon in je drum gebruik je dan als mid.

Moet je wel in ableton je mid-side signalen naar een linker en rechter kanaal omzetten. Dat doe je door voor links je mid met een beetje side te mixen en voor rechts hetzelfde maar dan draai je de fase van je side-kanaal om. Zorg wel dat je links en rechts evenveel side mee-mixt. Als je je side kanaal harder of zachter zet wordt je eindmix meer of minder stereo.

Dit klinkt interessant, al snap ik het geloof niet helemaal. Heb je misschien iets van een filmpje of zo waarin dit wordt uitgelegd?
 
Btw.. Is dit een beetje kwaliteit vergelijkbaar met de scarlett 2i2 voor zover jullie weten?


Overweeg ik eventueel. Maar liever schaf ik niet wéér iets prijzigs aan en haal ik gewoon liever het onderste uit de kan met m'n scarlett setup. Maar goed.
 
Heb je misschien een link naar dat filmpje?

In deze clip bij 2.20 vertelt ie over een mic onderin;



Enne, welke tongue drum heb je besteld? Mooi en leuk instrument!
Ja zekers, dat kwam eigenlijk door @bombario met die clip een paar weken terug van die handpan.
De sound daarvan bracht me echt in een meditatieve mood, zo'n heel organische sound en dat raakte me op de een of andere manier zo dat ik dat ook wilde spelen.
Welke tongue drum heb jij?
Ik heb deze besteld in D Celtic Minor en deze grootte;

 
In deze clip bij 2.20 vertelt ie over een mic onderin;




Ja zekers, dat kwam eigenlijk door @bombario met die clip een paar weken terug van die handpan.
De sound daarvan bracht me echt in een meditatieve mood, zo'n heel organische sound en dat raakte me op de een of andere manier zo dat ik dat ook wilde spelen.
Welke tongue drum heb jij?
Ik heb deze besteld in D Celtic Minor en deze grootte;



Nice one! Die heb ik ook nog overwogen, die nova drum. Ik wil er later nog wel een andere bij gaan kopen. Maar dan zou ik wel een Rav vast willen. Op etsy.com kun je ze daar krijgen voor rond de 500/600 euro. Best een hoop geld toch...
Ik heb deze:

Filmpje van die uitleg over opnametechniek kende ik al. Daarom ook dat ik me ben gaan afvragen hoe je dat doet met 3 mics.

Wil zo graag deze sound voor elkaar kunnen krijgen om op te nemen (als in het filmpje dat ik nu zelf post, met die Nataraj), maar ben er nog niet helemaal achter hoe dat moet. Ook al de uploader gemaild via facebook, maar geen reactie nog altijd.

Het is erg leuk om op te spelen. Kun je echt veel mee ook. Je kunt ook heel ritmisch spelen en met allerlei verschillende technieken. Cool dingetje.
 
Ik heb deze
Ah, die klinkt ook lekker!
Voor mij is het in eerste instantie een instrument om te spelen en in een meditatieve mood te zijn, lang geleden speelde ik op die manier wel met Marrokaanse trommeltjes, dat bracht me ook in een bepaalde space.
Maar ik wil 'm zo nu en dan ook wel in een track te gebruiken.
Die drums klinken natural al zo goed maar ik stel me voor dat in sommige tracks een pietsie reverb of soms een heeeeel klein beetje delay ook lekker kan zijn.
 
Ah, die klinkt ook lekker!
Voor mij is het in eerste instantie een instrument om te spelen en in een meditatieve mood te zijn, lang geleden speelde ik op die manier wel met Marrokaanse trommeltjes, dat bracht me ook in een bepaalde space.
Maar ik wil 'm zo nu en dan ook wel in een track te gebruiken.
Die drums klinken natural al zo goed maar ik stel me voor dat in sommige tracks een pietsie reverb of soms een heeeeel klein beetje delay ook lekker kan zijn.

Ja, absoluut. Het is ook erg cool om er de microfoon op te zetten tijdens het spelen en er reverb op te zetten, en een beetje delay, eventueel chrorus nog op. Dan kom je echt in een andere wereld tijdens het spelen. Heel mediatief ja. Kun je zeker gebruiken in je muziek. Ga ik uiteraard ook zeker doen binnenkort :D

Het is ook zeker cool om te spelen zoals die rond 7 minuten doet in dit filmpje:



Je kan net als bij een gitaar ook met korte sustain spelen door ze met je vingers af te kappen. Ook zeker leuk. Eigenlijk kun je allemaal kanten op.
 
Je kan net als bij een gitaar ook met korte sustain spelen door ze met je vingers af te kappen. Ook zeker leuk. Eigenlijk kun je allemaal kanten op.

Oh zeker leuk wat die gast doet.
Je kan ook met je vinger van je andere hand er vlak naast een beetje de tone benden, ik zag dat ergens in een clipje.
Vroeger deed ik dat met die Marokkaanse trommeltjes ook wel (eerst een beetje het vel opwarmen zodat het iets slapper werd)
Een beetje dempen is ook leuk natuurlijk, op die manier "zoek" je een beetje de sound zeg maar.
 
Ja zekers, dat kwam eigenlijk door @bombario met die clip een paar weken terug van die handpan.
De sound daarvan bracht me echt in een meditatieve mood, zo'n heel organische sound en dat raakte me op de een of andere manier zo dat ik dat ook wilde spelen.
Ik vind het ook mooi, van die rondzingende overtones. Ik heb er in het verleden ook een melodic track mee gemaakt, met een clip van YouTube. Die moet ik eens afmaken. Het is aangenaam meditatief.

Als ik binnenkort ga optreden weet ik je te vinden 😁
 
Als ik binnenkort ga optreden weet ik je te vinden 😁
:D:D:D

Ja dat clipje van jou kostte me wel weer een kleine 600 euro, je wordt bedankt! :D
Nou ik was happy dat ik dat clipje tegenkwam, zo'n mooi geluid, echt iets diep organisch op de een of andere manier.
 
Dit klinkt interessant, al snap ik het geloof niet helemaal. Heb je misschien iets van een filmpje of zo waarin dit wordt uitgelegd?
Hier staat het netjes in een artikel uitgelegd. Mid/Side (MS) Mic Recording Basics | Universal Audio ze doen het decoden iets omslachtiger dan ik maar op hun manier is het makkelijker te begrijpen. Het resultaat is hetzelfde.
Als je op mid-side recording zoekt op youtube vindt je ook veel filmpjes, daar leggen ze het ook vast goed uit.
 
de manier van opname hangst sterk af van de type mics en de kamer waarin je dat doet.

Een simpele methode is een stereo driehoek maken, of een blumhein configuratie.
Maar het beste kun je gewoon wat configuraties proberen en het resultaat beoordelen.
Ik betwijfel echter sterk dat je 3 mic's nodig hebt. met 2 moet het prima kunnen.

De nt5 zijn cardoid's dus zal er een beetje proximity effect zijn. Je kan daarme dus de bass verhouding aanpassen door de afstand van de mic tot source aan te passen.
Midside gaat niet met de mics die je hebt. Maar goed genoeg andere opties.

- What is the Blumlein Technique?
hieronder een stereo driehoek
-
pictureprovider.png
 
de manier van opname hangst sterk af van de type mics en de kamer waarin je dat doet.

Een simpele methode is een stereo driehoek maken, of een blumhein configuratie.
Maar het beste kun je gewoon wat configuraties proberen en het resultaat beoordelen.
Ik betwijfel echter sterk dat je 3 mic's nodig hebt. met 2 moet het prima kunnen.

De nt5 zijn cardoid's dus zal er een beetje proximity effect zijn. Je kan daarme dus de bass verhouding aanpassen door de afstand van de mic tot source aan te passen.
Midside gaat niet met de mics die je hebt. Maar goed genoeg andere opties.

- What is the Blumlein Technique?
hieronder een stereo driehoek
-Bekijk bijlage 3809113

En is het gebruikelijk die 2 mic's op verschillende sporen te doen dan, of beiden op één?
Want het is toch wel mooi om óók een mic IN de tongue drum te doen (een dynamische), en dan nog die 2 Rode's in een of andere opstelling.
Tja, ik heb er toch 3, dus waarom dan ook niet allemaal inzetten... ik zit nu alleen een beetje te kutten of dat nou zin heeft als ze dan op hetzelfde spoor staan (de 2 NT5 Rode condensor mics).
 
Back
Top