Met 3 microfoons (een tongue drum) opnemen

Je wilt in feite spelen en dat via de speakers voor je weer terugkrijgen. Maar dan krijg je die shit feedback. Weet er hier iemand hoe je dat op kan lossen op een andere manier?
Da's gewoon lastig met akoestische instrumenten die veel geluid maken.
Ik heb al bedacht dat als ik opneem gewoon de koptelefoon op doe.
Misschien helpt wat @Disharmonic zegt maar dan moet je of redelijk zacht spelen of echt een eindje van de speakers af zitten denk ik.
 
Dan maar een elektronische handpan...
Da's ook een oplossing, heeft @Dozart toch nog de verkeerde besteld! ;)
Het kan soms best een handige oplossing zijn natuurlijk net als een electronisch drumstel.
Maar gewoon zo'n akoestische heeft toch wel zo z'n eigen karakter vind ik.
 
Da's gewoon lastig met akoestische instrumenten die veel geluid maken.
Ik heb al bedacht dat als ik opneem gewoon de koptelefoon op doe.
Misschien helpt wat @Disharmonic zegt maar dan moet je of redelijk zacht spelen of echt een eindje van de speakers af zitten denk ik.

Ja, dat is idd lastig. Met koptelefoon idd nergens last van. Nou ja, dan maar zo denk ik.
 
Dan maar een elektronische handpan...



;)


Klinkt toch zeker niet slecht. :)
Maar goed, idd, dan toch liever een echte natuurlijke handpan hoor. Zo'n ding zou optioneel kunnen zijn voor bepaalde doeleinden wellicht. :)
 
@krautrock1958 : Het is de Lumen handpan. Best mooi, en kan handig zijn, maar inderdaad geeft een "echte" die akoestisch is toch wat meer sjeu.
Keek ff op hun website, ze hadden ook nog een houten prototype voor het uiteindelijke instrument, die klonk best mooi.
Handig ook trouwens want je kan allerlei scales instellen en verschillende instrumenten doordat je samples gebruikt.
Maar ja, wat is dan uiteindelijk het verschil nog tussen een hele goede pad player of zoiets als dit, dan kan je ook een set samples inladen.
Uiteindelijk is het nog hooguit de beleving van zo'n apparaat omdat het meer op een echte handpan lijkt.

Ja, dat is idd lastig. Met koptelefoon idd nergens last van. Nou ja, dan maar zo denk ik.

Jij bent denk ik gewend vooral itb op een daw aan de gang te zijn?
Daar ben je wel een echte wizzard in vind ik, sommige tracks van je hebben indertijd echt wel indruk gemaakt op me.
Als je net zo goed op de tongue drum wordt dan kunnen we nog wat beleven!
 
Keek ff op hun website, ze hadden ook nog een houten prototype voor het uiteindelijke instrument, die klonk best mooi.
Handig ook trouwens want je kan allerlei scales instellen en verschillende instrumenten doordat je samples gebruikt.
Maar ja, wat is dan uiteindelijk het verschil nog tussen een hele goede pad player of zoiets als dit, dan kan je ook een set samples inladen.
Uiteindelijk is het nog hooguit de beleving van zo'n apparaat omdat het meer op een echte handpan lijkt.

Mooi weer, net een ommetje gemaakt in het bos en moest hier nog even aan denken. Dit draadje maakt wat los, @Dozart . ;) Volledig akoestisch of het gebruik van samples, het is toch een beetje van het ene naar het andere uiterste. Je zou eigenlijk iets tussenin moeten hebben, een soort elektro-akoestische variant. De eigenlijke klankopwekking min of meer akoestisch, met omzetting naar een signaal dat je elektronisch kunt bewerken, versterken etc., dat is handig en ook om dat soort problemen met mics en feedback te voorkomen.
 
Ik kreeg m'n drum vanmiddag binnen en na het uitpakken ff wat geprobeerd, merk wel na een halff uurtje dat m'n nek en schouders een beetje gevoelig worden, ff wennen toch...
ik heb zo even een eerste opname gemaakt in Ableton met m'n condenser mic er boven, je hoort op de achtergrond wel iets m'n adem wat je natuurlijk krijgt als je met je neus er vlak boven hangt tijdens het spelen.
Wel volgende keer 'ns proberen met m'n dynamische mic en ietsje zachter opnemen denk ik, wat vinden jullie?
Ik moet zeggen dat er een mooie, volle klank in zit met een lange sustain dus wat dat betreft is ie prima.
Wat ook lekker is dat als je op de grond zit met de drum vlak voor je dat je de vibraties door je heen voelt zoals bij elk acoustisch instrument met een beetje body.
Het spelen met de sticks die je erbij krijgt heb je wel nodig want als ik met m'n vingers speel klinkt het nog niet zo lekker als in die demonstratieclip op youtube, die man heeft het vast vaker gedaan? :P
Ik upload 'm zodat je ff een indruk krijgt.
 

Attachments

  • Nova drum 29-04.mp3
    4,9 MB
Laatst gewijzigd:
Ja zachter opnemen is een goed idee ! Mijn oren vibreren nog na. :D
Klinkt in ieder geval goed. Leuk spul ! Kriebelt hier ook heel erg nu. Zag dat nova ook 'betaalbare' handpans verkoopt.
 
Ja zachter opnemen is een goed idee ! Mijn oren vibreren nog na. :D
En toch kwam m'n opname niet boven de -3 a -4 db dus ik dacht dat het mee zou vallen, volgende keer 'ns op -6 db proberen.

Zag dat nova ook 'betaalbare' handpans verkoopt.

Ja zeker, ik weet niet welke prijsklasse je zoekt maar qua sound scheelt de 17 inch of 14 inch niet heel veel, de grotere heeft wel iets meer body vind ik.
En er zijn nog meer verschillen want ik heb die met 36 boventonen maar je hebt ze ook met minder.
Ik moet zeggen dat de mijne ook echt zo klinkt als die op YT dus je kan bij Nova er goed van uitgaan dat degene die je bevalt dat die dan ook zo klinkt in ieder geval.
Hij had bij mij als waarde 43 euro opgegeven dus ik hoefde geen extra btw te betalen, alleen 23,50 invoerrechten.
 
@krautrock1958 : Klinkt goed, heeft een mooie klank. :okdan:
Thanks, je moet wel door de vele boventonen niet al te wild spelen heb ik 't idee anders wordt het wel erg vol, althans niet de hele tijd maar afwisselen met rustige passages waardoor je met die lange sustain zo'n meditatief karakter krijgt.
Ik zal met nieuwe opnames in ieder geval een eigen draadje openen anders loop ik @Dozart z'n draadje te stelen.
Het was nu even als eerste opname om een eerste indruk te geven.
 
Ik kreeg m'n drum vanmiddag binnen en na het uitpakken ff wat geprobeerd, merk wel na een halff uurtje dat m'n nek en schouders een beetje gevoelig worden, ff wennen toch...
ik heb zo even een eerste opname gemaakt in Ableton met m'n condenser mic er boven, je hoort op de achtergrond wel iets m'n adem wat je natuurlijk krijgt als je met je neus er vlak boven hangt tijdens het spelen.
Wel volgende keer 'ns proberen met m'n dynamische mic en ietsje zachter opnemen denk ik, wat vinden jullie?
Ik moet zeggen dat er een mooie, volle klank in zit met een lange sustain dus wat dat betreft is ie prima.
Wat ook lekker is dat als je op de grond zit met de drum vlak voor je dat je de vibraties door je heen voelt zoals bij elk acoustisch instrument met een beetje body.
Het spelen met de sticks die je erbij krijgt heb je wel nodig want als ik met m'n vingers speel klinkt het nog niet zo lekker als in die demonstratieclip op youtube, die man heeft het vast vaker gedaan? :P
Ik upload 'm zodat je ff een indruk krijgt.

Ah kijk, eindelijk! :) Wel blij mee zeker?
Ik hoor inderdaad een lekkere lange sustain. Denk dat je qua opnames nog wel een veel betere balans kan gaan vinden, maar dat is toch ff passen en meten, uitproberen en nog meer uitproberen de eerste paar dagen natuurlijk. Dat uitvogelen op zich is al leuk, vind ik tenminste.
Hoor wel dat ie een volle rijke klank heeft iig!

En idd, met de vingers spelen vergt wel even wat oefening. Dat viel me ook een beetje tegen in het begin. Heb ook het idee dat je tongue drum een beetje ingespeeld moet raken daarvoor. En ook wel dat de opnames daarvan op youtube vaak gewoon ook wel gecompressed zijn, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Merk het zelf wel als ik dat doe dat dat handig is iig.

En haha, dat ademen in de opnames heb ik ook steeds. Misschien ff een mondkapje op doen tijdens het spelen :dubbel::dubbel::dubbel::P

Anyway, veel plezier ermee! Je zal zien dat het steeds soepeler gaat en ook je opnames steeds beter worden. Dat is gewoon trial en error.
 
Keek ff op hun website, ze hadden ook nog een houten prototype voor het uiteindelijke instrument, die klonk best mooi.
Handig ook trouwens want je kan allerlei scales instellen en verschillende instrumenten doordat je samples gebruikt.
Maar ja, wat is dan uiteindelijk het verschil nog tussen een hele goede pad player of zoiets als dit, dan kan je ook een set samples inladen.
Uiteindelijk is het nog hooguit de beleving van zo'n apparaat omdat het meer op een echte handpan lijkt.



Jij bent denk ik gewend vooral itb op een daw aan de gang te zijn?
Daar ben je wel een echte wizzard in vind ik, sommige tracks van je hebben indertijd echt wel indruk gemaakt op me.
Als je net zo goed op de tongue drum wordt dan kunnen we nog wat beleven!

Thanks man! Is toch zeker wel de bedoeling er de tongue drums op den duur in te gaan betrekken ja. Sowieso begin ik de smaak van akoestische instrumenten wel een beetje te pakken te krijgen geloof ik. Kan het allemaal ten goede komen volgens mij :)
 
Thanks, je moet wel door de vele boventonen niet al te wild spelen heb ik 't idee anders wordt het wel erg vol, althans niet de hele tijd maar afwisselen met rustige passages waardoor je met die lange sustain zo'n meditatief karakter krijgt.
Ik zal met nieuwe opnames in ieder geval een eigen draadje openen anders loop ik @Dozart z'n draadje te stelen.
Het was nu even als eerste opname om een eerste indruk te geven.

Oh moet je zelf weten hoor. Ik stoor me er niet aan. Vind het wel grappig als meerdere mensen hier hun tongue drum opnames posten en dit gewoon een soort tongue drum topic wordt haha. Maar als je er zelf 1 wil posten, ook prima hoor. Ik vind het allemaal best, ben de moeilijkste niet. :D
 
In het kader van dit draadje, kwam deze video tegen over het maken van een handpan. Daar zit wat werk in...

 
In het kader van dit draadje, kwam deze video tegen over het maken van een handpan. Daar zit wat werk in...


Daar komt nog heel wat bij kijken ja. Ga je iets beter begrijpen waarom ze duur zijn hè... ;)
 
Daar komt nog heel wat bij kijken ja. Ga je iets beter begrijpen waarom ze duur zijn hè... ;)
Ja, dit is niet iets wat je gemakkelijk kan opschalen om snel en goedkoop veel exemplaren te produceren.

Hoewel, stel dat Uli B. trek heeft in een avontuur in deze richting en z'n zinnen erop zet..? ;)
 
Ja, dit is niet iets wat je gemakkelijk kan opschalen om snel en goedkoop veel exemplaren te produceren
Ik weet 't niet.
Al je eenmaal de juiste waardes en toleranties in je produktielijn hebt ingevoerd dan moet dit toch gewoon een machinaal produktieproces kunnen zijn?
Als vliegtuigonderdelen, medicinale hoogwaardige apparatuur en zo gemaakt kunnen worden met toleranties van duizenden dan moet dit ook kunnen.
ik denk dat er worldwide te weinig handpans verkocht worden en dat de investering dan te groot is dus loont het niet.
 
Back
Top