De beste synth tutorial ooit.

Stubing

Ingeburgerd
Lid sinds
9 april 2021
Berichten
68
Locatie
Wenduine
Is volgens mij die van Dean Friedman. Heel goede uitleg heb ik super veel van geleerd. Ook lekker retro en grappig.





Wil je daarna verder leren. Dan kan ik Syntorial sterk aanbevelen.
Als je al die lessen gedaan hebt ben je de Master of Synth!


jaja, uiteraard je apparatuur kennen. Maar ik heb het over de basics. dat bij elke synth van toepassing is.

Welke video/handleiding/... was voor jullie een eye opener?
 
Ik het boek van Rob Papen - The 4 Element Synth - The Secrets of Subtractive Synthesis in de kast staan. Inclusief de bijbehorende DVD's. Dat is een enorm belangrijk stuk geweest in mijn begrip van synthesizers! Rob Papen Book & Videos

Een paar dagen terug kwam ik toevallig deze van Red Means Recording tegen. Het vertelde mij weinig nieuws aangezien ik al wat ervaring heb nu, maar het zit wel ontzettend goed in elkaar!

 
Ik heb Syntorial helemaal gedaan, die is pittig maar wel heel goed! Je wordt zo gedwongen om echt te luisteren waar het om gaat, maar zoals gezegd dat is wel ff doorbijten, hoe verder je komt hoe moeilijker het wordt.

Later heb ik ook nog Rob Papen gekocht, maar die vond ik eerlijk gezegd maar matig tov Syntoria. Syntorial is meer praktisch, The 4 element synth is (vind ik) meer theoretisch.
 
Heb de basics zelf ontdekt, met handleidingen van synths. Daarna heb ik veel geleerd van de demonstraties van Marc Doty, die iedereen waarschijnlijk wel kent. Die demo’s hebben erg veel geholpen om ook eenvoudige synths te waarderen om hun klank of eigenaardige features. Sowieso is het raadzaam om op simpele synths zonder geheugens te leren, om het overzicht te behouden. Ik heb veel gehad aan mijn Mono Lancet.
 
Dat syntorial ziet er wel interessant uit, misschien ook maar eens doen :)
Zo even uit mijn hoofd, het zijn iets van 150 a 200 oefeningen en de eerste 20 zijn gratis, dus dan kan je eerst ff proberen of het concept je ligt. De 1e 20 zijn wel makkelijk, zeker als je al wat kennis hebt vlieg je daar zo doorheen, maar zoals gezegd, het wordt echt een heel stuk moeilijker richting het einde. Ik ben de eerste keer halverwege ergens gestopt en heb het toen een paar maanden laten liggen, maar toen vond ik dacht toch wel zonde, want ik wilde eea toch echt wel graag leren. De kennis was toen ook een beetje weggezakt en toen ben ik weer helemaal opnieuw begonnen en heb toen doorgezet totdat het me lukte, heel blij mij dat ik dat gedaan heb, want deze manier dwingt je echt super goed te luisteren, en daar gaat het nu eenmaal om :P.

Door Syntorial haal ik nu veel meer uit mijn Summit (of andere synths) dan zonder, daar ben ik meer dan zeker van!
 
Laatst gewijzigd:
Het concept zie ik zeker zitten, het doet me denken aan interactieve tutorials voor programmeren, waarbij je echt meedoet met de 'lessen'. En er is nog zoveel uit mijn synths te halen dat het best slim is om daar die 130 euro aan te besteden :).
 
Waar ikzelf veel van heb geleerd is via bepaalde soundfonts.

https://musical-artifacts.com/artifacts/248/iw_vint.zip

Soundfonts bieden een standaard voor samplebanks die in de jaren 90 door E-MU en Creative werd uitgebracht. Eind jaren 90 en begin 2000 konden als je een Creative SoundBlaster had bijvoorbeeld soundfonts gebruiken voor het afspelen van MIDI-files. Je kon met de software Vienna (was/is gratis maar werkt alleen met een geluidskaart van Creative) zelf soundfonts maken.

Met de link die ik hier heb gepost (of je kan het van de bijlage in deze post downloaden) kan je een soundfont downloaden met korte samples van basic geluiden zoals saw, square, sine, etc of wat basisgeluiden van een FM-synth of additive synth. Net als bij synthesizers wordt de klank van de samples gemoduleerd door envelopes, filters, pitch modulation, LFOs, etc. Het is voor mij persoonlijk het meest interessant om ervan af te leiden hoe je synthetische drums en percussie maakt met een synth. De maker van de soundfont heeft er ook een artikel over geschreven hier: HammerSound - Vintage Synthesis on the AWE32/64

Met Polyphone kan je soundfonts openen, bewerken, opbouwen from scratch ... of in dit geval bestuderen hoe je met een basic substractive synth bepaalde klanken kunt maken.
 

Attachments

  • Ian Wilson - Vintage Dream Waves v2.zip
    250 KB · Bekeken: 129
Back
Top